Sv: Sadlar

Jag har en Tolga brussel sadel när jag hoppar och när jag tävlar.Vid Markarbete och uteritt har jag en Bute sadel och dressyr har jag självklart en dressyrsadel men vet ej vad den heter .(Ska kolla).

Ok. Tror du Freeform icelandic sadeln är bra då? Om den är stabil och inte sådär platt som en bomlös gärna blir/är?

Vill ju som sagt också ha en sadel som lämpar sig bra för skolarbetet samt att rida ut med och som även passar hästen bra och låter honom röra sig obehindrat och att det finns plats för muskler.. Svårt det här..

Jag tror att den är bra iaf, svårt att veta utan att ha ridit i den.

Freeform sadlarna ska ju vara lite stabilare, inte så sladriga som andra bomlösa efter vad jag fått förklarat för mig. Freeform ska också ha en mer uppbyggd sits, så den blir inte lika bred som vissa andra bomlösa. Det beror ju på vad man trivs med, men jag kan inte sitta för brett.

Men den är ju inte lik en skolsadel, mer en traditionell dressyrsadel.

Återkommer när jag får sadeln, det är dock 4-6 veckors leveranstid på dessa.

Jag funderar på att kanske skaffa mig en annan sadel till pållen. Tror inte min BB sitter riktigt bra som den gjorde i början. Tycker den trycker på för mycket framtill,tycker hästen blivit lite muskelfattig kring manken. Funderar på en sadel med läderbom,den verkar ju både bättre och "snällare". Drömmen vore ju en Epona men den är alldeles för dyr,någon som har något annat bra förslag?

Rider i en Amazonas Elisabet Den skönaste sadeln jag ridit i .Tyvärr passar den inte riktikt hästen längre byter nog till en med läderbom eftersom dom finns i den modellen nu (billigare än eponan).
Rider oftast ut i min Circle L Westernsadel och låtsas att jag är en cowboy:)

Nä jag tycker inte att det ser ut så tex. på dom som ser ut som "vanliga" sadlar då sitter dom som på vanliga sadlar.

Min startrekk dressage har två ringar för stigläder så att man kan välja, den bakersta sitter mitt under sitsen, för långt bak för att jag ska kunna hantera det.

Jaha, gud vad bra. Då finns det ju lite mer att välja på om man vill ha det så. Tack :)

aha, du väntar också på sadel? min kanske är med i samma omgång då. Hoppas, hoppas! Den var "på gång" för 3 veckor sedan, men inte klar. Jag beställde veckan före midsommar, så det känns som om jag väntat bra länge. (ca 2 månader blev det ju inte) min är måttbeställd och med längre kåpor. Ska på kurs imorgon och får rida i min allroundsadel. (den är ingen höjdare att rida dressyr i precis)

Nä jag tycker inte att det ser ut så tex. på dom som ser ut som "vanliga" sadlar då sitter dom som på vanliga sadlar.

Men det finns vanliga dressyrsadlar som har stigläderfästena längre bak också.
Jag har bara ridit i en bomsös (Torsion) och på den sitter fästena längre bak.

aha, du väntar också på sadel? min kanske är med i samma omgång då. Hoppas, hoppas! Den var "på gång" för 3 veckor sedan, men inte klar. Jag beställde veckan före midsommar, så det känns som om jag väntat bra länge. (ca 2 månader blev det ju inte) min är måttbeställd och med längre kåpor. Ska på kurs imorgon och får rida i min allroundsadel. (den är ingen höjdare att rida dressyr i precis)

Japp jag väntar. Har oxå måttbeställt.
Större sits pga min bak ska få plats & specialbeställt färg, helskinn i svart även på utsmyckningen & svart mocka/nubuck i sitsen för det är så varmt & skönt vintertid.
Har en helt ok dressyrsadel till kallblodet men friesrns sadel & jag kommer inte alls överens. För stora knästöd & sådana ger mig klaustrofobi :crazy:
Då kommer kanske våra sadlar samtidigt?
Jag beställde min i Juli om jag inte är fel på det. Har "bara" gått 3 veckor över tiden än så länge :d

hej jag har en sadel till min islandshäst som jag beställde från hööks för ca.2 år sen, men den passar jätte dåligt på honom nu och den bara glider fram hela tiden och förhindrar hans rörelser.:( så jag rider barbacka just för tillfället tills jag har hittat en ny sadel till honom....men jag funderade på om det är någon som kan tipsa mig om någon bra sadelutprovare som har lite erfarenhet av islandshästar. vore jätte snällt om någon skulle kunna göra det.:)gärna någon som åker ut till en och provar ut..

ha det bra kram kram

*KL*

Jag rider helst i min Wintec Isabell, om jag får välja. Den mer mogna hästen i samlingen gillar också denna sadel, tack och lov.

Unghästen verkar dock ha valt Torsion light i stället. OK för mig, än gör vi inget vi inte fixar i den sadeln. Och han verkar lite mindre benägen att hoppa över bilar :eek: om han får ha sin Torsion. Dessutom får han ett maffigare steg, i går hade vi riktig lyxlusitanokänsla i galoppen. Blir mer och mer övertygad om att det är en russitano jag har fått (till 5% av priset vad en äkta lus kostar!). :love:

KL
Läser med intresse den här tråden.. men blir inte mer klok på vad man ska satsa på..

Tycker själv att ridkänslan i min bomlösa är helt underbar, men den är för instabil då det krisar lite och avlastar ju ingte mkt. Även om hästen inte verkar misstycka med nuvarande paddning.

insåg igår vid uteritt vilken extrem känsla som går igenom den bomlösa. Då hästen knäade till över en tuva kändes det i detalj genom sadeln hur ledytorna gled till mot varann och släppte stadgan... ALLT känns, kan analysera underlaget genom rumpan....

Såklart är det jobbigt då hästen är knackig att hantera all dålig rörelse och inte störas allt för mkt av allt som går igenom, men att gå från den till helt stum bomsadel lär nog bli trist.
Hästen följer inte sitsen alls likadant i bomsadeln.. Inte samma små signaler iaf eller lika direkt.

Kanske en Startreck skulle vara bäst ändå... Svåra val man har här i livet..:smirk:

Du har ju också ett mellanting att välja på: läderbom.
Ger stabilitet, men släpper igenom all känsla. Helt underbara om man har såpass koll på sitsen att man kan hantera dom som de ska. *bara en tanke*

Jag håller på att införskaffa mig en sån här....
flapdrf.jpg

Dessa sadlar verkar helt fantastiska tycker jag! De har liksom tänkt på allt som man kan ha problem med. Tydligen heter de WOW för att det är det som alla säger när de först provar dem!!

http://www.wowsaddles.com/index.htm

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt för den stora bilden :o- jag vet inte varför den blev så, den är pytteliten på deras sida..

Åh, spännande.

E det den fasta eller den ombyggbara du beställt? :)

Åh, spännande.

E det den fasta eller den ombyggbara du beställt?

Jag tror alla deras sadlar är modulsadlar där man beställer alla delar precis som man vill ha dem.

Den jag har beställt är WOW competitor dressage.

*knapplån*

Jag tänkte bara beskriva min lycka över att slippa rida i min gamla stübben sadel!
Jag har ju en Ecuyer på beställning och det har tydligen blivit nått fel med beställningen och kommer ta ett j*vla tag till innan den kommer så jag har fått en lånesadel från A**zonas och idag har jag ridit och i manegen med "min" nya Elisabet sadel! Svart är den med läderbom och helt ny:) och jättemjuk och skön och Bingo gillade den men var ytterst pigg efter all longering och hantering vi gjort istället!
Så nu kan jag rida på riktigt!:banana:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 763
Senast: miumiu
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar