Sv: Sadlar

Thorrowgood Griffin Syntet dressyr, inköpt på auktionssajt för 1000 kronor inklusive frakt. Ligger som en "smäck" på min häst även om det för närvarande är något som "putar ut" här och var... och den är underbar att rida i, vare sig det är "skoljobb" på bana och liknande, eller "fria aktiviiteter" i skogen.

sorry för bautabild.

S5030812.jpg

Rider i en Ecuyer, både på banan och skogen. Men tycker inte att den är vidare bra att rida med i skogen, då min häst gärna är lite skuttig av sig. Man sitter inte speciellt säkert i den när hästen skjuter rygg!

Funderar på att köpa någon annan sadel för uteritter. Är lite inne på något billigare alternativ, det skulle ändå inte vara "första sadeln". Kanske syntet, hopp eller allround. En bomlös kunde ev också vara intressant, men den får inte vara för bred att sitta i. Någon som har några förslag?

Du skrev precis av min situation,med sadeln,hästen och mina tankegångar *läskigt* :smirk:

Skulle också vilja ha någon annan sadel vid uteritt,men vad ska de vara då??? :confused: Tror det hade lutat åt någon bra och inte allt för dyr dressyrsadel. Kanske bra begagnad,behöver ju inte vara någon ny,bara i bra skick :D

*kl*

Jag rider i en L'art pour l'art(min på bilden) till vardags. På uppvisningar när jag behöver sitta lite mer säkert så har jag en Portugesa. Har ingen bra bild på denna tyvärr. En startrekk espaniola deluxe är på g till den minste(4 år) så att han har nåt att växa och utvecklas i.

Vadar ännu i sadelträsket, med en bomlös som hänger där och gråter övergivet... Den är inte nog stabil för att balansera upp instabil häst i... Vill inte glida iväg i kritiska lägen mera..
(inte kritiska:farligt, mer kritiska:nu var det nära att det blev bra.. och så puttades man åt sidan igen.. )
Ska läsa denna tråden igen och försöka komma på vad vi behöver.

Vill ha en kombination av den bomlösa och en skolsadel, så en skolsadel med läderbom käns närmast. Sedan är det det här med pris och modeller och vidder och fy kattsen.. :confused:

Om man ändå hade hästar med lika ryggar.. Inte en köttbulle och en torsk! Köttbullen får nog ärva denbomlösa och så får matte spräcka bäckenet för att sitta fint. Den ryggen är stabil iaf. Så får torsken något nytt på sina hala fjäll!:D

Instämmer i att det vore kul att se mer bilder. och beskriv hästarnas ryggar och vad ni ser som ev mest positivt alternativt negativt med det ni provat.

Jag har scannat många dressyrsadelannonser, men känner att det kanske kommer att bli en besvikelse.
Blir galen på alla korkat placerade stigläder! Man står ju på manken då man ställer sig i stigbyglarna känns det som!:eek:
Och vill inte ha skålat säte utan något format efter hur man är skapt.. :Skolsadel

Min ponny har kort, bred, svängd rygg. Han har riktigt bred bog och stora bogblad. Hans lägsta punkt är långt bak. Vilket är problematiskt iom att ryggen är så kort. Han är även rejält överbyggd. Och har ett väldigt smalt sadelgjordsläge. När utprovaren såg honom utbrast hon: Herre gud!
Men vi hade tur iom att Amerigo just då släppt en ny modell. Och den passade min häst perfekt.
Min Amerigo Vega har lägsta punkten långt bak. Stigbygelfästena sitter lagom långt fram, den sätter mig rätt och den är väldigt mjuk för både mig och pålle. De har stoppat den efter hur han ser ut i musklerna också.
Jag fullkomligt älskar sadeln! Så här ser den ut:
am%20vega%20dr%20copy.jpg

Jag håller med!! Finns det någon som rider dressyr i en bomlös tex Torsion eller Freeform och tycker att det funkar bra?
Jag hamnade ½ mil från hästen... :( Väldigt bekväma att skritta i skogen med dock...men det gör jag lika gärna barbacka..:idea:

jo ja tycker att det funkar bra! man kommer ju lite högre men ändå känner man häsens muskulatur röra sig under. iofs kommer man väll inte djupare än i en vanlig allround i sätet men har man balansen så är den himmelriket tycker jag

jorå :D spunkig vet jag nog va de är! haha, de är väl enda nackdelen då, att den inte stöttar balansen vidare bra. men fasiken! såhär långt har jag inte trillat av och vi har ridit i ett halvår. kanske bygger jag upp balansen oxå? :idea:

Har just nu en bomlös Torsion. Den är ok, men jag ser fram emot min Epona som jag har beställt!
Annars går det fins barbacka också eftersom min häst är så bekväm.

Jag har en griffin dressyr haflinger cob till kallblodet & har beställt en Espaniola deluxe.
Friesern skall gå med espaniolan då jag inte kommer överrens med hans dressyrsadel. Kallblodet får fortsätta gå med griffin sadeln. Dock är espaniolan hans.

Jag hade tidigare en vanlig espaniola & den red jag ut i. Var aldrig några problem.

Jag var också inne på bomlös ett tag men ville samtidigt ha lite mera stadga. Skolsadlar med flexbom har jag provat och trivts väldigt bra i och därför blev det en mix. Jag beställde en skolsadel, Relvas, med läderbom. Har inte ridit i sadel med läderbom, men tror det kommer att bli bra. Läder är ju stabilt men ändå formbart och följsamt.

jo ja tycker att det funkar bra! man kommer ju lite högre men ändå känner man häsens muskulatur röra sig under. iofs kommer man väll inte djupare än i en vanlig allround i sätet men har man balansen så är den himmelriket tycker jag

Schysst att det funkar för dig!!

Jag var tvungen att flytta mig för att komma åt med skänkeln. Obekvämt och inte så "finlirigt". Men, mina ben är kanske för korta..:angel:

Har ju som sagt en Ecuyer nu, men har kommit fram till att den inte ligger något vidare på min häst tyvärr:cry:, för jag trivs jättebra med den. Så nu måste jag ge mig ut i sadeldjungeln igen, och jag som trodde att den tiden var förbi, åtminstonde för en tid.

Inte lätt att hitta en sadel som både jag och hästen trivs med. För tillfället är jag lite intresserad av någon bomlös variant. Har kikat lite på ST Espaniola Deluxe (och den vanliga), och även på Freeforms nya Icelandic (som den heter i Svregie;)). Eftersom jag behöver en sadel med lite mer uppbyggd sits.

Men jag funderar nu på detta med tydliga hjälper. Jag tycker att jag i min Ecuyer kan rida med mycket små hjälper, och att hästen hör det bra. Hur blir det i en bomlös - lite otydligare va´? Vad beror det på? För egentligen kan jag tycka att hästen borde känna min sits tydligare i en bomlös, men har fått uppfattningen om att folk tycker tvärtom. Varför?

Otydligare hjälper i en st än i en Ecyer med "träbom"?
Det tycker jag inte alls. Läderbommen är tydligare än bomlöst, men bomlöst (beror på vilken sadel så klart) är tydligare än ultra-flex bommen.
Sen beror det säkert på hur man är som ryttare också.

Vore kul att veta vad ni rider och tränar i för sadlar :) Om ni har en sadel till hästen eller om ni har fler,tex byter vid skolridning och vid uteritt tex?

Förklara gärna hur ni gör och varför :bump:

har en Luso från Gomez equestre. helt undebar! har hjälpt mig väldigt mycket med sitsen som var ren katastrof efter en längre tid i hoppsadel :) Passar nog inte alla kan jag tro eftersom den sätter dig i en väldigt "fast position". Har dock aldrig upplevt att den känts instängd. :) Har samma sadel oavsett vad jag gör, rider i skogen 90 % av tiden eftersom jag varken har transport eller ridbana. Sköter dressyren inblandat i resten så att säga.

en halvtaskig bild på både häst och sadel :) Har stiglädrena under kåpan numer. krusidullerna är guldfärgade.
tompasadel.jpg

IMG_347.jpg

har en Luso från Gomez equestre[/B]. helt undebar! har hjälpt mig väldigt mycket med sitsen som var ren katastrof efter en längre tid i hoppsadel :) Passar nog inte alla kan jag tro eftersom den sätter dig i en väldigt "fast position". Har dock aldrig upplevt att den känts instängd. :) Har samma sadel oavsett vad jag gör, rider i skogen 90 % av tiden eftersom jag varken har transport eller ridbana. Sköter dressyren inblandat i resten så att säga.

en halvtaskig bild på både häst och sadel :) Har stiglädrena under kåpan numer. krusidullerna är guldfärgade.
tompasadel.jpg

IMG_347.jpg

Men på nedre bilden är det väl en Zaldi Lusitano (som jag har)?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 763
Senast: miumiu
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar