Sv: Sadlar

Kan det ha att göra med att de flesta kvinnor har breda bäcken, men vissa inte. Och att de då (amazonas) är tillverkade att passa ett brett bäcken? För på så många andra sätt är väl inte själva bäckenen olika?
Mjukdelarna kan ju hållas undan lixom! ;)
Och är man en smalhöftad tös funkar kanske bentsadlarna/andra märken bättre?!
Har ridit en kurs i en Equyer, och hade skitont i rumpan i flera dagar. Fick sitta på ryggslutet pga blåmärken precis under sittbenen.
De hamnade precis på något hårt, kanske ytterkanten av själva sätet. -och jag är en tämligen bred typ över höfterna.. Kanske därför det funkar bra med bomlös.. -Når över.

De sadlar som är gjorda för kvinnligt bäcken är mycket smalare i sitsen, du kanske hamlade på yttersidorna och på det sättet fick skav vid sittbenen? eller så var det bara en korkad tanke. men eftersom du säger att du sitter bra i bömlös som är mycket bredare låter det som att det skulle kunna vara så:confused: :)

Men då är Bents equyer extra smal då? Eller så kan jag helt glömma att kunna rida i en från Amazonas? Buäääh..

Jag vet inte om ecuyern är extra smal men den är smal.. jag vet inte du får testa:) kanske blir det annorlunda med läderbom jag vet inte... men det vore ju tråkigt om du måste utesluta hela amazonas sortiment:(
man kanske kan beställa med lite bredare sits eller så är nån kanske lite bredare .. du får höra med dom:)

Nu har jag själv inte tillgång till en av Amazonas sadlar, men de jag har sett har haft breda säten. Och det är också logiskt att de har bredare säten än de som är gjorda för män då kvinnor har bredare bäcken så det där undrar jag om du inte fått om bakfoten.

Jag har ridit i minst en vad jag kan minnas och trivs inte i den vilket vittnar om att den är för bred (jag trivs i smala sadlar).

Jag rider sj i en elisabeth just nu och den är inte bred, jag har köpt mig en ecuyer för att den är smal och jag får ont i bäckenet utav för breda sadlar så som bomlösa och epona.
Sadlarna för kvinnligt bäcken (amazonas och ecuyer som är smal) kommer lite högre upp ifrån hästen och ger en smalare sits.
Sadlar som bomlösa och eponan som kommer närmare blir mycket bredare.
Det är iaf så som jag har lärt mig och det låter väldigt logiskt för mig men överbevisa mig om jag har fel:)

Jag rider just nu i Amazonas Elisabeth med läderbom och har ridit från och till i en epona i ungefär 10 månader och man får mer stöd i en elisabeth kommer upp lite mer, den är smalare i sitsen och man hamlar i bra balans.
I eponan får man väldigt lite stöd, den är bred i sitsen och man hamnar gärna lite på rumpan om man inte är en skicklig ryttare, men den hjälper alltså inte än att komma upp i trepunkts sits utan det måste man fixa sj.

Jag känner inte att eponan är nått för mig då jag red skitsåligt i den och flaxade omkring och hade svårt att komma i trepunktssits. Och sen är den för bred för mig men de bomlösa är helt klart värre:D

Sen beror allt givetvis vilken häst man sitter på och hur man ser ut i kroppen:)

Jag är ingen expert men detta är mina erfarenheter:)

Ecyern är inte gjord för kvinnor. Den gjordes ursprungligen för BB och vad jag vet har de mer eller mindre bara ändrat bommen sedan dess. Så att jämställa Ecyern med en Amazonas sadel går inte. Amazonas sadlarna brukar också ligga högre över hästen än vad t.ex. Ecyern eller Eponan gör.

Eponan är smal i sitsen, jämför man med Espaniolan och Espaniola deluxe är den smalare. (kanske samma som deluxen, men smalare än den vanliga).
Själv föredrar jag den framför den amazonas jag suttit i just för att den är smalare så vi verkar ha väldigt olika uppfattningar av sadlarna.

Men en sadel som är gjord för den kvinnliga bäckenet förstår jag inte varför det skulle vara smalare än normala sadlar. Vi är normalt sett bredare i bäckenet än killar så det är helt ologiskt. Kollade på amazonas hemsida, men där står det inget om det alls vad jag kunde hitta.

En lite annan fråga angående sadlar: Hur fäster man upp stigbyglarna bakom sadeln, när man inte rider?

Jag sa inte att den är gjord för kvinnor, det var därför jag skrev extra bakom att en är smal:)
Jag är medveten om att eponan är smalare än de bomlösa men eponan är fortfarande bredare än ecuyer och amazonas sadlarna.

Jag försökte inte jämnställa ecuyer med amazonas precis samma som jag inte jämnställer epona med bomlösa sadlar:) men dom är likare varandra i smalhet.. o du förstår vad jag menar.

Jag har för mig att ecuyer och amazonas sadlarna ligger ungefär lika högt iaf så är dom högre än epona och bomlösa.

Sj testade jag en espaniola som jag inte en kom ner i.. den var så bred så det var lixom luft emllan mig och sadeln det var bara övre delen av innerlåren som tog emot. Jag fick jätteont i bäckenet utav den.

Jag vet inte varför... kanske har de lite med att göra hur bäckenet beter sig efter man fått barn?
Jag vet inte varför men det är iaf som jag sagt innan min erfarenhet:)

Jo Espanoilan är jätte bred. Har en själv nu, men det ska bli skönt med en Epona som är smalare.

Ah det du skrev om att en är smalare missade jag. :o

Men jag tycker fortfarande att Eponan är smalare än Amazonas sadlarna och att de ligger högre över (Amazonas).
Tycker de är lite korsning mellan portugisiska och spanska skolsadlar i och med de lite högre fram och bakvalven samt att de ligger lite högt över, men det kanske bara är jag som fått för mig det...
Nu stör jag mig på att jag inte hittar i en text någonstans hur Amazonas sadlarna är speciellt utformade för kvinnor. Är så säker på att jag läst förr att de är bredare i sätet, men sen kan jag ju minnas fel också så klart.

Jag har ju både en ecuyer och en Amazonas-sadel i min sadelkammare - nu har jag visserligen bara ridit i dem båda två under samma pass ett par gånger (när jag provred sadeln) så någon riktigt vetenskaplig undersökning har jag väl inte gjort, men skillnaden är verkligen marginell när det gäller höjd över ryggen och sitsens bredd. Den uppenbara skillnad jag känt är ju egentligen i hur bommen beter sej (den ena har ju flexbommen och den andra läderbommen), i övrigt tycker JAG att de är mycket lika varandra.

Håller med om att en sadel gjord för kvinnor borde vara bredare, men huruvida Amazonas är annorlunda - det vet jag inte. Den är inte bredare än min Ecuyer i alla fall. Men visst, det är individuella skillnader på alla sadlarna också.

Min Amazonas är i alla fall långtifrån så bred som den Espaniola jag fick provrida hos dej SPider84!

Men en sadel som är gjord för den kvinnliga bäckenet förstår jag inte varför det skulle vara smalare än normala sadlar. Vi är normalt sett bredare i bäckenet än killar så det är helt ologiskt.
Skulle det inte kunna vara så att tjejers bäcken nog är bredare relativt sett? Men sen så har en 180cm kille ungefär lika brett bäcken som en tjej på 160cm?

Alla: Kan ni inte lägga in bilder/länkar på alla sadlar ni pratar om?

Och evis, jag provsatt i en fantastiskt skön sadel hemma hos EJ - men jag kommer inte ihåg vad det var för märke... Visst vet du vad det är hon har?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 763
Senast: miumiu
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar