Sv: Sadlar

Evis
Jo Espaniolan är riktigt bred, men deluxen har de lyckats göra betydligt smalare i sitsen.

Mnementh
Fast jag tycker då att jag är bredare om höfterna än både dig och sambon och så bred är jag inte. Ni är ju ungefär 20cm längre än mig bägge två. Sen finns det ju alltid olika hos individer.
Jag klarar inte av de breda sadlarna, medan andra tjejer älskar dom.

Jag håller med Immer amazonas sadlarna har brett säte men smal midja! Sen är det jätte stor skillnad på de olika modellerna av Amazonas sadlarna....:D

Det var jäkligt sant. :D

Så brett säte och smal midja...så undras varför jag inte gillar dom. Om de är för smala i mitten eller för breda fram och bak. *funderar*

Män har väl ofta "högre" bäcken än kvinnorna? De har i regel också mindre underhudsfett än kvinnorna och kommer åt med delar av lårbenen som vi i regel inte gör. (Trochanterna bl a) Det påverkar också ridningen och hur en sadel upplevs, antar jag?

Mycket intressant här må jag säga.

Låter logiskt att en sadel för kvinnor har smal midja så allt lår får plats utan att pressa rumpan upp ur sadeln. Samt att det finns bred yta att sätta ner sittbenen på!

Men jacko, kan du förklara mer om hur män kan inverka med trochanterna? Spontant tänker jag, de sitter väl för högt/på utsidan av höften?
Hajjar att dom kan komma runt omkring hästen bättre då det är mindre "rull" på insidan låren, och ofta längre lårben. sitter naturligt närmre lixom.

Sedan så påverkar det ju om man rider mkt med knäslut eller barbacka, eller har tränat på annat vis och fått för tajta adduktormuskler -kommer inte isär o kan öppna höften. Då kan ju inte insidan låren släppa ner rumpan i sadeln ändå. Om den inte är jättesmal (sadeln).

Vill nog själv inte ha ett höghus till sadel, utan komma ner nära. Kanske man kan tacka skaparen för de breda höfterna ändå då.. För det är bredden mellan lårbenen o sittbenen jag syftar på, förutom höftkammarna och allt löst bagage som kan sätta sig där på utsidan!:D
Men man måste nog ha konstig fettfördelning om det hamnar precis under sittbenen. Snarare insida lår som kan störa.. Då jag satt i equyern var det då ben mot trä...

hehe ja espaniolan är hur bred som helst:D

Eponan kommer mycket närmare hästen och amazonas sadlarna och ecuyer kommer mycket högre upp på hästen och det gör att sätet kan bli smalare.

Ja jag sitter också och letar igenom på deras hemsida men jag hittar inget! ush va dåligt.. et borde faktiskt stå vad som är skillnaden när dom annonserar så mycket om "av kvinnor för kvinnor".. kanske skulle skriva och klaga:D

Men det är inte så konstigt att det känns hårt med ecuyer till skillnad från en bomlös... Ecuyern har ju ultra flex bom och det är betydligt hårdare än att sitta i bomlös som man ofta hamlar på rumpan i. Att du upplevde den som ård är antagligen omställningen till bom och att du kom upp i sitsen och kom i trepunktssits.
Ecuyern hjälper än väldigt mycket med sitsen och man hamlar nästan alltid rätt eller iaf mycket bättre än annars... oftast.. det finns ju undantag..
men jag kan tänka mig att du upplevde den hård för att du satt rätt och omställning till en bom... det är så det låter som iaf:idea:
Man vänjer sig vid bommen och det gör inte ont sen:D

AnnA_ - När var det du provsatt den? Var det förra hösten? Eller senare?
Om det var förra hösten kan det vara min du provsatt. En Amazonas Elisabeth som är lite kortare än normalt (tror varianten kallades ISI). Inte utsmyckad något, EJ kan ha haft någon av de mer utsmyckade varianterna också?
Oavsett om det var min eller inte bör det dock vara en Amazonas-sadel du provsatt, EJ är ÅF på såna.

Det var nu i somras! Tackar, nu ska jag googla och påminna mig om hur de ser ut.

Jag hoppas att jag ska ha råd att köpa en till våren, så då blir det väl till att åka upp och provrida och hoppas att de ligger bra på hästen. Han har så himla svårt sadelläge...

Har en BareFoot Cheyenne (bomlös) på min nordis, funderar dock allvarligt på att byta då sittbenen är svåra att känna. Den är däremot helhälig vid långritt! Inga ömma rumpor här inte! :D

Någon som har en Amazonas Elisabeth med läderbom eller ultra flex och kan beskriva skillnaden? mellan läderbom och ultra flex alltså. Den enda sadel jag ridit i är en Amazonas Jeanne D`Arc, som jag gillade! Tycker dock att man inte får så jättebra kontakt med den. Är Elisbeth bättre av den synpunkten?

Är i sadelfunderingar, men plånboken tjurar och helst av allt skulle jag vilja hitta någon begagnad skolsadel... Funderat på bomlös också men jag vet inte riktigt. Min tös har ganska kort rygg (behöver 16,5 tum på "vanlig" engelsk sadel), dessutom är hon ganska omusklad kring mankpartiet och har ganska svängd rygg (fast just nu ser hennes rygg ut som en hängmatta :crazy:).

Jag rider för tillfället i en elisabeth med läderbom. Läderbommen släpper igenom mer av hästens rygg rörelser och tvärtom men den är lätt att sitta sned. Jag har inte ridit i en jeanne D'arc det får nån annan som kan lite mer berätta om.
Du kan ju köpa en amazonas sadel i islandshästmodell dom är ju lite kortare det kanske funkar bra på din häst. sen vet jag inte hur svängda dom är och så.
Bomsadlarna är lite stabilare att rida i och hjälper en lite mer med sitsen.

Jag håller med!! Finns det någon som rider dressyr i en bomlös tex Torsion eller Freeform och tycker att det funkar bra?
Jag hamnade ½ mil från hästen... :( Väldigt bekväma att skritta i skogen med dock...men det gör jag lika gärna barbacka..:idea:

Tyckte det funkade bra med min Fitform (som Barefoot fast tidigare och dyrare variant) men jag fick rätt taskig koll på kroppen i traven på den stötiga och den obalanserade hästen med taskig kroppskontroll :p Men då var hästen rätt smal och sitsen nog lite smalare än i t ex Torsion-sadlarna.
Kände INTE att jag hamnade långt ifrån hästen, tvärtom. Dock var det bara fram- och bakvalv och stigläder som lockade, annars hade jag lika gärna ridit barbacka.

Till TS:
Kör numera med bomlös dressyrsadel som jag paddat upp lite framtill för att få bättre balans på överbyggd häst och fuskat med en hipsaver-pad för att få smalare sits på den runda hästen! :idea: Funkar kanon, men på den jag har är det lite väl lite fram- och bakvalv känns det som, till skillnad mot de riktiga "barock-sadlarna". När jag ridit ut har det antingen blivit den eller barbackapaden i fårskinn.

Senast ändrad:

Bild på sadeln: (klicka på bilden och därefter rubriken för att se större bild)

Med hipsavern så känns det ungefär som en halvmeter över hästen, men lyckligtvis svarar hästen bra för sitsen ändå. Tror inte det hade gått att lösa på så mycket bättre vis än med uppbyggnad på tjockisen :p

Padden är en Bartl fårskinnspadd med "fickor" där jag kapat av en gammal skumgummipad och lagt i framtill för att höja lite. Sadeln i sig är bara ett demoex. men går nog att jämföra med andra bomlösa dressyrvarianter i fastare modell.
Ursäkta dålig bild snett framifrån, men i övrigt har jag bara ridbilder och då ser man ju ändå inte så mycket av sadeln :angel:

Senast ändrad:

Är på jakt efter sadel nu då jag sålt min barefoot då jag fick ont av att rida i den och inte fick något stör.
Jag har överrörligt bäcken och ev fibromyalgi.
Vilka sadlar kan ni rekomendera?Min sjukgymnast har sagt att en med smal midja skulle vara bra för min kropp och jag känenr att jag även behöver ha lite stöd för benen med tanke på att mitt bäcken är så ostabilt.
Sadeln ska ligga på en arab som ändrar sig ganska mycket i kroppen till och från.

Tacksam för svar och någon har några bra ideer eller så:)

Någon som har en Amazonas Elisabeth med läderbom eller ultra flex och kan beskriva skillnaden? mellan läderbom och ultra flex alltså. Den enda sadel jag ridit i är en Amazonas Jeanne D`Arc, som jag gillade! Tycker dock att man inte får så jättebra kontakt med den. Är Elisbeth bättre av den synpunkten?
.

Jag varvar dressyrsadeln med Elisabethmodellen, läderbom. Gillar den skarpt, mycket plats för min häst att röra sig. Har ISI modellen då min häst är lite som en arab över ryggen.
Det e nya modellen av Elisabeth som är förstärkt i bommen för att bli stabilare. Provat Jeannesadeln oxå, tyckte den största skillnaden var i stoppningen att jag kände mig SJÄLV tydligare. Dock inte hästen. Även med läderbommen.

Beror väl lite på vad du ska ha sadeln till, jag har inte tänkt att rida ut i min. Har hoppen till det. Ska man rida skogen o så kan det kanske kännas stabilare med flexbommen?

Är på jakt efter sadel nu då jag sålt min barefoot då jag fick ont av att rida i den och inte fick något stör.
Jag har överrörligt bäcken och ev fibromyalgi.
Vilka sadlar kan ni rekomendera?Min sjukgymnast har sagt att en med smal midja skulle vara bra för min kropp och jag känenr att jag även behöver ha lite stöd för benen med tanke på att mitt bäcken är så ostabilt.
Sadeln ska ligga på en arab som ändrar sig ganska mycket i kroppen till och från.

Tacksam för svar och någon har några bra ideer eller så:)

Med de problemen skulle jag nog inte rekommendera en "mjuk" bomlös iaf.
Heather Moffets "Phoenix" är underbar att sitta i och ger bra stötdämpning + stöd och har smal sits (har inte ridit i just den, men två föregångare).
Benstöd (stora) som man kan ta lös och byta storlek på om man vill. Minus för att fram- och bakvalv är ganska små, men det drabbas man i princip bara av om man ska hoppa eller dylikt eftersom man sjunker ner lite i sitsen när man rider.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 763
Senast: miumiu
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar