Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Men låt någon hjälpa dig ooh se hur sadeln ligger?
Känns det ok att sitta i den, sitter du bra?
Vad tycker hästen om den?

Ställ dig själv massor av frågor och låt någon kolla på den...är den bra så behåll den, du kan ju alltid sälja den till någon som gärna vill ha en sådan, blir nog inte svårt att göra sig av med.

aurian skrev:
ja det vill jag också gärna veta, är inne på att testa det idag men då kan jag inte längre lämna tillbaka sadeln om den inte passar. Så frågan är: ska jag behålla den???

Öhh, får du inte provrida sadeln???? För att veta att det passar är det väl ett "måste"?!

Tänk dessutom på att ska du sälja sadel vidare om den inte passar kanske du får gå ner lite i pris....
Jag skulle själv inte köpa sadel "begagnad" som är nästan lika dyr som en ny. Då hade jag hellre lagt till och fått ny sadel som man kan returnera om den inte passar.
Sadlar är ett riktigt aber, det går en massa pengar på att hålla på att byta. Tråkigt men sant, fast växer hästen ur den så är det ju inte att fundera på. :(

Du måste ju kunna få prova den ordentligt!

Visst kan det vara att man får gå ner i pris...men det finns alltid någon som vill köpa sadeln istället för att behöva vänta, och denna sadel är ju "ny" och eftertraktad, jag sålde en sadel som jag knappt användt, för samma peng som jag köpte den!
Men du gör precis som du vill!

Ja visst kan man tycka att man ska få prova men hon på vrå var kinkig med det, fick helst inte prova alls och skulle jag sitta i den var det med lakan emellan...man idag provade jag den faktiskt ordentligt och det verkar fungera bra så jag satsar på den och hoppas att det funkar, annars vet jag itne vad jag gör!!!!

Jag trivs i den och hästen verkar göra så med..så jag hoppas hoppas..funderar dock på att byta paddar så småningom.

Va kul!
Fick man se några ridbilder på dig i den nya sadeln då? :)

knapplån

jag tycker bomlös o dylikt kan va bra, men vad jag såg på bilderna längre bak i denna tråd tycker jag inte den där sadeln verkar ngt vidare. för det första så verkar man komma väldigt högt över hästen. sen så verkar det bli tryckpunkter fram, som om sadeln lägger sig i framvikt.

o ful va den också...

sorry. ni ville ha åsikter :D

var det mina bilder du tittade på då? Bara undrar för jag satt ju inte i sadeln så då måste det ju vara svårt att se om det blir tryck fram? Jag tycker att den är himla snygg, men det är ju dåligt om den får tryck fram..fast inte vad jag märkt än.

Kunde inte ta några ridbilder idag heller, var ingen ute på stallet. Hoppas på i morgon.

En återförsäjare så dock till mig att comforten kommer man närmare hästen med än espaniolan så det kan ju stämma att den ligger mer "över".
Men den sätter sig nog lite eftersom den är ny.

valvstorleken

Hur vet man vilken storlek på valv man ska välja. Pållisen jag tittar till är ganska tjock just nu och rund i formen och har ingen direkt hög manke (se bilder på.

http://community.webshots.com/user/mumin_79

Vad anser ni om att använda bomlös till en häst som inte är riden så mycket. Enligt många klarar dessa inte av det eftersom deras ryggar inte är tillräckligt starka.

Förändras den med hästen , som läget är kommer hon juh förändras en hel del i fromat och bli smalare, smidigare och förhoppningsvis bilda en hel del muskler :D

Är jättesugen på bomlös juh :love:

MuMin

Är det ingen i stallet imorgon heller kan vi kanske stråla samman på onsdag då jag åker ut till Silfra. Då kan ju jag få en åsikt om min sadel som jag nu släpat ned från Borlänge.

Senast ändrad:
Sv: valvstorleken

Jag har den bomlösa som första sadel på min häst. Nu jobbar ju jag honom väldigt mycket från marken och rider inte jätteofta, och när jag väl gör det så blir det hälften/hälften barbacka eller med sadeln. Så jag kan väl inte ge någon dom angående det än. På senaste träningen när jag red med sadel (bilderna) så började han ju bära lite och använda ryggen så.... En stel bomsadel som troligtvis inte skulle gå att hitta tillräckligt kort skulle nog hindra ryggmusklerna mer.

Jag har oxå bomlöst som första sadel till alla mina tre hästar, red in dem i en barbacka pad och gick sedan över till Barefooten, den ena hästen gillade Barefooten bättre , medan för de andra kvittade de. Jag varierar och rider ibland barbacka just för att känna hästens muskulatur som jag bäst känner när jag sitter direkt på, varvar mycket med arbete för hand/ tömkörning/ markarbete i volt...
Jag kan anse att vi ibland rider för mycket på våra hästar, att variera där åxo skulle inte vara fel.
smaken är som baken= delad...tur det annars skulle väl alla av dessa sadlar varit slutsålda och lite till!

Jag upplever det som att sadeln är "baksutten" (även fast den är ny) - dvs sitsen är formad på ett bakåtlutat sätt typ. Det var ju detta Psychogrrl skulle göra något åt också som jag förstår?
Varför är den utformad sån?

Ta gärna kort på stigläderkrampan med - vill gärna se var stiglädren hamnar. Som jag förstår finns det 2 sådana på Comforten, men INTE på Espaniolan - varför inte?
Carola har ju lite kontakt med tillverkaren, kan du inte höra? Varför finns där bara en krampa på Espaniolan?

Jag hade gärna sett två stigläderkrampor, lite bättre avvägd sits. Och då har man ju inte ens börjat fundera över hur det funkar på hästen ;)

(nä, jag fortsätter nog vara nöjd med min BB-sadel ett tag till...)

Vad är det för sadel du har , evis?
Vad kostar en sådan raring?

Jag har en BB-sadel (Ecuyer-varianten). (se på http://www.christinadrangel.com) Tycker dock inte den är "ultimat" vare sej för mej eller hästen.... Även fast det ÄR en fantastisk sadel! (var det iaf på de två andra hästarna, som numer är borta) Å andra sidan är nuvarande hästen ändå avelssto och ingen direkt ridhäst (sadeln har övht inte legat på henne på över 1 år) - så sadeln hänger fint i sadelkammaren och väntar på att bli använd på någon annan häst...

När vi köpte den kostade den 21 000. Vad den ligger på nu kan jag inte svara på utan att göra lite efterforskningar. Den är ju flitigt använd några år och har senaste året mest hängt i sadelkammaren. Den är numer 5 år gammal, om jag inte missminner mej helt (kanske lite äldre).

Vill bara berätta att jag har fått hem min Espaniola nu. (Kommer direkt från ica, pust)
Jag ska prova den på min hästs "missbildade" rygg så får vi se om jag/han är nöjda med den.

mvh *euforisk* T

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama