Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Visst jag tror att jag har lite speciella paneler eftersom jag inte fick välja själv. Det är fårull eller någonting på undersidan, inte sådana svarta som jag sett på kaupres sida. Vet inte om de är bättre eller sämre än de andra. Lovar att ta massa bilder i morgon, lägger upp dem i morgonkväll. Men då får ni lova att tycka till om hur det ser ut, har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha den eller ej men vill så himla gärna behålla den. Har dock redan två sadlar som jag köpt som inte passar och vill inte ha en tredje.

Finns det ingen i närheten som har erfarenhet av bomlöst/ST och kan hjälpa dig med inpassningen om du känner dig osäker?
mvh t

Det som jag undrar mest nu, är när mitt nya vidare framvalv skall dyka upp, och isf. hur det ser ut på pålle. Det som sitter på nu är lite för smalt, och gör att sadeln ligger ganska högt ovanför manken. Om det är rekommenderat med ca två fingrars bredd, är det helt klart så, jag får in fyra!! Man kan ju ändra panelerna så att de ligger lite mera upp mot mitten, och då ökar ju vidden en aning, om ni förstår hur jag menar. Dvs. om dom sitter mitt under ortspetsarna borde det ju bli trängre... eller...? Klurar lite på om jag skall be dig titta komma och kolla tillpassningen av min sadel. När var det som du ev. skulle passera Uppsala??

Du och "Skuggi" får sammanställa en raport sen till oss nyfikna! :)

Fortfarande osäker och jag glömde kameran!!! Dumma mig, har ju adlrig ridit i en bomlös tidigare, förutom tre gågner i en freeform förra veckan. Aldrig ridit i spansk sadel heller därför är det himla svårt för mig att säga. Den verkar inte glida fram och hästen verkar trivas, eventuellt kan det bli lite tryck bakom bogbladet vid sidan av manken men jag vet inte om så är fallet och om det är så kan det nog bero på at tjag inte är helt säker på hur jag bör anpassa panelerna. Himla skön att rida i, satt upp i min stubben dressyrsadle efter och den var avskyvärd! Hårt, orörlig och man kände inte hästen alls så bomlös är det nog som gäller fast jag bara provat ett par gånger. Idag har jag iaf travat och det funkade bra verkade det som. Tror att "frammen" är lagom, får in tre fingrar innan jag sitter upp och två när jag sitter i sadeln OK? OM det är någon som kan det här och som finns i stockholm (har min häst på Färingsö) vore jag såklart överlycklig. KÄnner nästan ingen som har häst och ingen som rider barock så jag är helt lost!!!

jag är på zoo-expo hela helgen 22-24/4, åker genom uppsala på nervägen någon gång i veckan innan, sedan åker jag hemöver omkring 25-26/4. Hör av dig om du vill ha hjälp!

omkring helgen 22-24/4 bor jag i stockholm, så hör av dig om du vill ha hjälp du också då :)

Jag hade tänkt ta med barnen dit, så om jag fortfarande är lite vilsen nästa vecka, hör jag av mig så kanske du kan hinna med mig.... (Pålle har blivit ridbar först idag, efter ca en månads hälta, så jag har ridit första gången i sadeln idag... men det var nice :D :D )

Jag skulle bli överlycklig om ngåon kunde komma ut och titta och se hur det ser ut!! Vore fantasktiskt.

Ikväll ska jag ta kort också, så fort jag kommer ifrån jobbet :-) Lägger upp dem ikväll!

Ja visa !!!!!
En fråga om sadelgjordsstropparna, hur sitter de, vill du ta bilder så man ser vart på sadeln de sitter?

Visst jag ska ta bilder på allt!! Kommer lägga upp dem någonstans så att det inte tar up phela forumet. Måste bara till stallet först och ta in hästarna och natta och allt sådant så det blir nog vid tio gissar jag på. Hoppas att ni experter är vakna och här då :-)

Bättre sent än aldrig! Nu kommer bilderna tillslut, hoppas att ni har intresset kvar :-) Gå in på den här länken och då ser ni en slita över bilder, klickar man på en bild så kommer den upp, sedan får man klicka på back och välja nästa, eller öppna alla i nya fönster.

Men ni kan säkert, håll till godo!

http://www.nada.kth.se/~emn/StarTrekk/

många kommentarer tack!

I morrn ska jag ta kort uppsuttet, hann tyvärr inte med det idag, fanns ingen som kunde plåta :-(

Tack för bilderna!!
De var jätte bra!!
Fick nu se hur sadeln ser ut, och den ser ju faktikst mycket bra ut!
Funderar bara på dessa bossor du har, har för mig att de fanns i annat material åxo? Dessa verkar vara svåra att hålla rent och särskilt om man vill rida ut vojlock under, kanalen ser bra ut, får man in två-tre fingrar i slutet av sadeln?
Sadelstropparna ser bra ut, ser ut som om de får sadeln att ligga mer stabilt.

Kommer nog på mer....ska natta nu.

sante skrev:
Tack för bilderna!!
De var jätte bra!!
Fick nu se hur sadeln ser ut, och den ser ju faktikst mycket bra ut!
Funderar bara på dessa bossor du har, har för mig att de fanns i annat material åxo? Dessa verkar vara svåra att hålla rent och särskilt om man vill rida ut vojlock under, kanalen ser bra ut, får man in två-tre fingrar i slutet av sadeln?
Sadelstropparna ser bra ut, ser ut som om de får sadeln att ligga mer stabilt.

Kommer nog på mer....ska natta nu.

Bossorna finns i annat material. Kanalen under bestämmer ju du själv eftersom de är flyttbara genom kardborre! ;)

Jag är ockå lite tveksam till de där bossorna, tycker att de andra verkar bättre! Men jag fick ju inte välja eftersom det var en sadel som stall vrå beställt för att ha som demosadel. Så den kom bara som den var, visst jag får lätt in tre fingrar bak, sedan när man ändrar kan man ju få in en hel hand men fortfarande ha en bra kanal så det är nog inga problem. Verkar den vara lagom bred för min häst? Försökte ta kort så att man skulle se hur den låg vid manken men det var inte så himla lätt. Är lite orolig att den ska klämma på sidorna men som sagt jag är osäker, kanske bara inbillar mig. Efter att ha lagt ut alla pengar man har och massa pengar man inte har på att köpa sadlar som inte passar vill jag inte göra det igen.

Kan man irda utan någonting under? Är det bra eller dåligt?

Så här skriver de: De flyttbara dynorna har en tryckavjämnande funktion, därför behöver du ingen speciell pad till.

Men visst kan man om man vill ha vojlock, vet inte alls hur dessa sadlar ligger på hästen osv.

Nån som rider i den utan någon vojlock?

Senast ändrad av en moderator:

ja det vill jag också gärna veta, är inne på att testa det idag men då kan jag inte längre lämna tillbaka sadeln om den inte passar. Så frågan är: ska jag behålla den???

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama