Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Jag bara måste få ut min barocktravare på banan nu så vi får råd med en bra sadel!!
Vinner han fina lopp ringer jag genast Drangel och beställer en BB-sadel med koppjärn nr 2 tror jag det var! (den ligger super) :D
Är han halvbra köper jag en Espaniola (BB-sadeln känns som ett säkrare kort då jag provat den flera gånger) :)
..Och är han en lus får jag nöta vidare på Fitformen.. :crazy:

Attans att man inte är rik.. Suck..

Hurraaaaaaaaaaaa! Min Espanola kommer i nästa vecka. :banana:
Från början fick jag leveransbesked i mitten av Juni, så de har verkligen fått fart på sina leverantörer på Kaupre. Jag är såååååååå lycklig! :rofl:

Kul för dig. Jag fick aldrig bokningsbesked på min sadel som beställdes 1 mars med leverans i maj.Meilade förra fredagen och fick till svar att den finns på din ort IDAG. Glad i hågen åker jag hem och hittar avin. Postförskott. Inga pengar har jag till sadeln förrän den 27:e om inte sambon kan ta ut. Eftersom han jobbar mycket hade han inte tid förrän igår att ordna ut pengar åt mig. Har gått som på nålar hela veckan. Min Espaniola så nära men ändå så långt bort.
Men den var värd all väntan. Det var som att sitta i en skön fåtölj och Andy verkade trivas med den på ryggen. Ska ta hjälp av pappa som är sadelmakare att kolla hur den ska ligga.
När jag red igår (läs:åkte och njöt) funderade jag var i sadeln jag ska sitta? Eller sitter man där man trivs bäst?

Tessa

Då måste du berätta vad han tycker eller kommer att vilja ändra på med tanke på att han är sadelmakare!

*trådlån*

Måste bara fråga en sak efter att ha läst så mkt om Star Trekk sadlarna. :D

Varför är de så speciella? Här på buke får man bilden av att de är ybersuperhögkvalite bomlösa sadlar som alla som rider bomlöst vill ha när de tjänat pengar nog att hoppa ur sin torsion/barefoot/fitform/freeform. :crazy: Varför är det så? Varför är de så mycket bättre än ovanstående märken?

Detta är en rätt intressant fråga för mig då jag är i köpa-bomlös-sadel-tagen och är rätt förvirrad över vad som egentligen är den bästa bomlösa sadeln om man inte har råd med något över 11000. :D

Kanske någon kan bringa ljus över mysteriet med Star Trekk? (BB sadlarna fattar jag bättre då de typ motsvarar bomsadlarnas Jaguarer eller liknande och dels är Bent sadlar :p )

Den är ju i barockmodell, så delvis är det utseendet man är ute efter, delvis friheten i hjälperna och delvis uppbyggnaden i sätet. Tycker inte det verkar vara någon supersadel direkt men det beror på vad man är ute efter. Tycker den är lite dyr med tanke på att Flexionsadlarna inte kostar mycket mer och de har en del andra kvalitéer också.
Men är man ute efter en bra bomlös som passar för barockridning och är villig att lägga ut den slanten är det helt klart en av de bättre sadlarna. Vill dock inte påstå att det är den bästa ;)

Ett tips är ju att tänka efter VAD du behöver i en sadel. Är hästen busig eller obalanserad så du behöver stöd? Har du svårt att slappna av i sadeln så du behöver benstöd? Har hästen kort rygg? Eller är den svankig eller har något annat som gör att den måste ha liite speciell passform på undersidan? Vill du ha en där man slipper specialpad under? (paddarna är lite opraktiska tycker jag eftersom de lätt glider snett och då hamnar kanalen fel, och är det ullundersida kan de bli knöliga under efter ett tag). Är hästen väldigt bred eller känslig så den måste ha en HELT bomlös dvs inte ens ett koppjärn framtill?
Om du kan svara på dessa frågor är det MYCKET lättare att rekommendera en sadel eller iaf skaffa några alternativ att välja mellan.

nice..trivs du bra i den då? jag älskar min och hästen verkar gilla den skarpt också, är så glad att jag hittade den.

Om vi säger såhär då, min häst är rätt obalanserad (inte mycket dressyr i en hästens liv inte :smirk: ), kan bocka och studsa runt, är känslig för alla former av hjälper. Hans rygg är relativt normalbred med välmarkerad manke. Normallång rygg, varken lång eller kort. Däremot lång länd. Själv är jag rätt obalanserad, ska rida barbacka tills min nya sadel kommit så hoppas på att få bättre balans då. :crazy: Jag vill ha en sadel som lämpar sig för AR/skogsridning/dressyr. Hum. Kanske någon kan rekommendera en sadel åt mig?

En liten fråga bara, vad har ni för stigläder till era espaniola? Vanliga fungerar ju inte så himla bra har jag märkt. Såg på Kaupres hmesida att de säljer speciella läder som är "enkla" men de fanns bara i svart och jag har ju en brun sadel. Någon som vet var man kan få tag på bra läder som passar under espaniolan och är bruna?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "enkla" stigläder, men om jag förstår rätt så kanske det är sådan med en ögla man trär in i krampan, och så reglerar man längden nedifrån istället. Jag har bruna sådana till en av mina sadlar. Det är Bates som tillverkat dem.

OlleAtlas

Jag lånade hem en espaniola innan jag beställde mïn och då var pappa med och kollade att allt såg ok ut.Inte ett hårstrå låg åt fel håll.
Eftersom panelerna är flyttbara tänkte jag att pappsen får kolla hur brett isär de ska vara. Iofs tog jag med 3 cm breda paneler istället för 2 som vi provade men det var för att han tyckte att de var i tunnaste laget.
Han gick ut från Sadelmakarskolan i julas så han har inte mycket erfarenhet av sadlar men det är kanske bra så kan jag påverka lite om vad han ska inrikta sig på.
Ska förrsöka få ut honom så återkommer jag med mer detaljer sen.

Jag satt o kikade i Börjes katalogen och fick syn på stiglädren till deras stocksadel som var i brunt. Kan de passa till espaniolan? De såg ut att ha ett annorlunda fäste än vanliga läder.
Annars får väl stackars pappsen sy ett par åt mig.

jag har också vanliga nu, fast svarta men jag tycker dels att det ser rätt entt ut med spännet nere vid foten, blir ju värsta grejen som hänger över foten då. Sedan tycker jag att det verkar lite osäkert att ha så, borde vara lättare att spännet plötsligt lossnar eller fastnar i ngåot när det sitter där nere. Vill ha sådana som är gjorda för att spännas nere..om det finns i brunt men det låter som om det gör det.

ska kolla på dem..låter ju som om det kunde vara något..

Fast mina är inte klumpiga alls och fastna i något? Du har nog spännt på annat sätt?

Jag har satt spännet så att det är precis vid stigbygeln, det som blir över av lädret har jag sen trätt igenom spännet så att det hamnar mellan de två delarna som kommer ner uppifrån sadeln.

Jo jag trivs bra i den. Den har motsvarat mina förväntningar. Jag upplever att den är tillräckligt uppbygd i sitsen samt att mina lår faller rakt ner och jag kan hålla underskänkeln intill hästen utan att spänna mig.
Jag är lite fundersam dock om jag inte behöver ett vidare koppjärn....

Mvh T

Jag har mina gamla vanliga och det går utmärkt (förutom att de är så fula). Jag har spännet nere vid smalbenet på "utsidan".

Mvh T

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama