Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Ser ut som om sadeln ligger snett på hästen( på bilderna bakifrån), men det går ju att ändra, jag skulle vilja lägga sadeln lite längre bak då kommer även du att sitta bättre, tror jag med det jag ser på bilderna?! Framvavlet ser ok ut vad jag kan se, och du fick in två fingrar när du sitter upp.
Annars en mycket snygg sadel till en mycket trevlig häst! Lite mer muskler på hästen så blir det suveränt! :)

När du lägger upp sadeln på hästen, ska du ha ca 5 cm mellan bogbladets bakre kant och där frampommeln börjar, alltså inte där sadelkåpan börjar, innan du suttit upp ställ dig bakom hästen och se att sadeln ligger rakt över hästen...hästen har en ål ser jag och det är perfekt att gå efter den! Antar att du sitter upp pall eller liknande, då dessa bomlösa sadlar kan lätt kasa.

Ser fram emot min sadeln nu!!!!!!!!!!!!

loki skrev:
Förresten måste jag be att få tacka för info. och hjälp med lobbyverksamheten hos tillverkaren, skulle kanske inte ha gått fullt så fort annars misstänker jag!! :bow: :bow: :bow: Tack tack!! Skååååål!!

Så lite så, åker ner på Lördag igen, har ni fler önskemål medtages de gärna. :p

Kan säkert stämma, både snedheten och stolssitsen, hamar lätt i det men inte lika mycket med den här sadeln känns det som, brukar ha stövlar vilket gör det mer stabilt i gympaskor tar mina ben vägen lite var som helst. Snedheten kan nog ha en del att göra med att hästen är väldigt sned, svårt att läga sadlen rakt, den vill gärna åka snett eftersom hon arbetar så snett. Sedan har jga haft problem med min egen rygg så jag hjälper säkert inte till att raka upp det hela.

Ja, en hon :-) kul att du tyckte hon var fin i brunt, visst behöver hon muskler har ju typ inga alls :-(

Kan tom vara så att jag sätter paddarna snett, är svårt det där. Ja de är höga och dumma, har beställt tunnare i läder från Kaupre, visste dock inte när de skulle komma.

jaa.pall är det som gäller, vågar inte sitta upp från marken! Längre bak säger du, ok ska prova men jag misstänker att den bara kommer åka fram eftersom sadelgjorden glider när man spänner den längre bak, hon är så himla rund bak och tunn fram så sadelläget och sadelgjordsläget är på två olika ställen, oftast åker sadeln fram tills den ligger så att gjorden passar. *suck* tack för kommentarerna!

Jättesöt häst!
Matte sitter lite i stolsits, men sadeln ligger ju inte heller som den ska.

Hästen har en dåligt utvecklad Trapezius som kommer att växa med träning och då kommer du att lyftas ännu mer bakåt, det är viktigt att du jobbar med din sits.

Försök 1: Låt paddarna ligga kvar som de gör framme vid, men bredda dem ca: 1½ - 2 cm utåt kanterna sett (Bredare kanal bak)

Detta KAN göra att du hamnar mer i bakvikt, (Horisontal-läget i sadelsitsen försämras)

Har du tillräckligt luft fram mellan manke och valv? Ska vara 3 fingrar, minst 2 när du sitter på.

Man kan mixtra med att bredda fram eller bak och prova igen tills man hittar rätt läge, det är detta som är så underbart med sadeln då hästen ju ändrar sig hela tiden :p

Försök 2:

Bredda jämnt hela vägen förutom precis framme vid där du bara breddar paddarna litegrann. (Kris här om sadeln redan är tight)
Men jag tycker det ser ut som om det skulle kunna funka, den ligger ganska högt på, jag gillar de paddarna du har men de lurar ögat lite när man inte har en ryttare I sadeln ;)

Tänkte inte att du satt snett! Det ser ju ut som om hästen har höger bak bakom sig på båda bilderna och att sadeln rör sig i sidled därför.

Däremot tyckte jag att det ser ut som om att sadeln är inpassad efter en häst med bredare manke. Den ser ut att tippa fram lite och komma närmre manken än vad den borde. Går det att korrigera med paddarna närmare varandra??
(Har själv en smal häst som sadlarna faller ner fram på, måste ha himla smala sadlar)

Är lite avis nu och vill ha en espaniola jag med... De är ju förutom allt annat positivt så himla snygga!!!!

Ok, men det löser sig! Ni är duktiga båda två som ställer upp som två försöksdjur ;)
Jag lämnade in min Barefoot och fick sadelgjordstropparna framflyttade, och nu ligger sadeln mycket bättre! Så om denna sadeln har detta problem så vet jag vad jag ska göra :) Jag vet precis hur det är att ha en häst med lite mage och inget sadelläge, men det kommer med mer träning och mer ridning.

Låter ju bra iaf, att det kommer med ridning. Bara sadeln passar så ska det nog bli ridning av kan jag lova. Hittills har det ju inte blivit något ordentligt p ånästan ett år pga inga sadlar och problem med ryggen på hästen. Hon är supersned själv. Vänstra sidan av korset är nästan en cm högre än den högra sidan, att försöka rida på ett böjt spår i höger varv rä så gott som omöjligt, hästen klarar helt enkelt inte av det. Har haft roterat bäcken i några år innan jag köpte henne så hela hennes tid som ridhäst har hon byggt sneda muskler. Sedan att jag dessutom lätt hamar i fel sits hjäler ju verkligen inte till. Ska försöka ta lite bilder när jag rider också, då ser det säkert värre ut *snyft*

Tack tack så väldigt mycket, ska prova att bredda bak ,hade så förut men då upplevde jag att jag hamnade framåtlutad i sadeln men det kanske bara är bra eftersom jag lätt hamnar i stolsits. Har bytt stall nu också där det finns tillgång till tränare och ridbana så det ska bli ändring på dålig sits och sned häst!!

:D Det är väl kanske lite väl sent påtänkt, men om dom kunde hitta på något smart sätt (kanske som på Bent-sadlarna) att hänga upp stigbyglarna på/någon smart detalj som man kan sätta dit för att hänga dom i, tror jag att det hela skulle bli nästan helt komplett. Dessutom kan du hälsa och tacka ifrån mig! Jag är mycket tacksam att det gick att ordna ett så brett framvalv. :D

Roterat bäcken, vad gjorde ni åt problemet? Är hon kollad och vad sa de om detta? Har inte stött på nån häst med detta, så jag är nyfiken på vad de sa?

Kiroprakotorn sa att det var det vanligaste felet som hon åtgärdade, många hästar har det när man tror att de är halta i ett bakben för hästen "nickar" när de går på böjt spår, ser nästan ut som en lätt hälta. Kan få det när de går omkull ihagen eller när de föds (trodde det kunde vara så i mitt fall) och är vanligast på unghästar eftersom deras skelet är mjukt. Det kändes väldigt tydligt när hon visade, knölen på ena sidan satt längre ner än på andra sidan och hon ville inte gärna lyfta bakbenet på den sidan som var låg. När hon lade det tillrätta såg man hur hela hästen bara slappnade av och andades ut, måste haft ont. Det var vet som rekommenderade kiropraktor och massör som rekommenderade vet. När hon masserade mot korset så flög hon i luften och ena bakbenet fick hon knappt röra. Märktes inte förren jag började kräva att hon skulle ställa och böja sig på böjt spår. Efter hon blev tillrättalagd ser hon fortfarande sned ut men det är musklerna och knölarna sitter i samma höjd. Tyvärr msåte man göra om behandligen med jämna mellanrum eftersom de snda musklerna dra allting snett igen. JAg msåte strecha bakbenen och ryggraden efter varje ridtur och massera vid svansen för att öka på tiden till det blir snett igen.

Så ,långt som attan blev det (förlåt) men hoppas att det gjorde någon klokare.

Ok, tack för svar...alltid intressant att höra dessa saker.
Vad gjorde kiropraktorn när hon rätade till det?

Påminner Carola att om hon har tid titta på mina bilder och ge tips :angel:

Gärna lite allmäna tips också hur man kan göra för att anpassa till olika ryggar, eftersom min lille skrutt kommer förändras en del till inom den närmsta framtiden.

:crazy:
Jag VISSTE att jag hade glömt något... :angel:

Sticker iväg ett par dagar här bara sen ska jag kolla!!! :)

först knackde hon med en pytteliten hammare, min egen kriopraktor har en likadan, för att mjuka upp. Man knackar typ på musklerna på sidorna om kotorna tror jag med den. Hon sa att vissa kiropraktorer har värsta hammaren eftersom hästarnas skelett ligger så långt ner jämfört med människor men hon tyckte att det var lite over kill så hon använda samma verktyg som för människa. Sedan masserade hon områder runt svansen och bakdelen för att sedan luta hästen om en vägg och genom att lyfta bakbenet och lixom knäcka till såkunde hon räta ut det. Min häst var stel i halsen också så där rätade hon också ut lite. Mycket lättare att rida blev det efter den här behandlingen kan jag säga, som en helt annan häst!! Gav också råd om hur jag ska sköta henne efter, före och under ridning för att hjälpa till så att inte det lägger sig snett på en gång igen. Innan får jag "skrapa" under magen så att hon lyfter på ryggen och strechar den och ökar blodgenomströmmningen. Vid slutet av varje ridpass ska jag trava lugnt i väldigt låg form så att hon sträcker ut och efter strechar jag och masserar vid svansen. Men nu börjar det bli dags igen för ett besök för hon har börjat bli ovillig att lyfta bakbenen och känns stel vid ridning.

Ännu mer info, hoppas att det gav något :-)

nu har jag varit i sadelparadiset nagra dagar, provat den nya dressyrsadeln som helt uuunderbar och vacker, inte alls som pa bilderna pa internet, det är bara en prototyp. Jag har nya bilder som jag kan visa nar jag kommer hem.

Comforten är klart en ny favorit, lite stabilare än Espaniolan, även om jag förmodligen alltid kommer att älska Espaniolan mest.. :love:

Jag har vältrat mig i diversefärger och modeller, fick även rida lektion i en Desmondsadel, (Bom) och det var trevligt det med men Espaniolan är nr.1.

Har en massa bilder men kan inte lägga ut förrän om ett par veckor, nu ska jag vidare till Wien pa äventyr.. :banana:

Jag bad Uli sätta tva valmöjligheter för läderna pa den engelska och jag bad dessutom honom att fixa sa att man kan hänga upp stigbyglarna pa Espaniolan, sa det är under process.

Tar med mig hem lite sadlar sa om nagon vill prova i mina trakter star jag gärna till tjänst och hjälper till, som jag sagt innan. ;)

Hej Carola!
NU ska jag köpa mig en Star trekk comfort, men jag har ett problem...jag tycker själv att framvalvet är för smalt till min häst, lev. säger att man inte kan jämföra ett framvalv på en bomsadel...så om min häst behöver ha 116 grader så kan hon ha mindre på dessa star trekk..jag undrar vad du säger om det och har för erfarenhet? Har en Tinker som är väldigt bred och inte mycket manke. Funderar på att inköpa det bredaste de har, ett sk K4 valv, finn ett K3 valv på den jag ska köpa nu.
Kul att du tycker att comforten är stabilare, jag gillade verkligen den när jag fick se den i verkligheten!!
Jag hoppar över espanolan så länge...kan inte låta bli att köpa en beg comfort för en jätte bra peng!!!

Hej C!

Vi är några här kring malmö som tänker ordna en sadelprovardag i slutet av sommaren.
Lovisa... har beställt den nya dressyrsaden av engelsk modell som Kaupre har. Leverans i augusti.

Om du tar med Espaniolan så kommer de flesta modeller att vara representerade. :)

Ett bra tillfälle att få klämma, känna och prova.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur