Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Min häst ligger på ca 105 grader och på honom har en comfort med järn nr 2 passat bra. Så jag håller med att det går inte att jämföra framvalv på en bomsadel och comfort.

Mvh T

Har 105 grader och jän 2....hm tror du att en häst som har 116 skulle passa i järn 4?
Hm ska man testa det tro?

Jag har ingen aning faktiskt men prova går ju alltid. Det går ju alltid att byta till ett mindre om det inte passar.

Mvh T

Dressyrsadel? låter ju himla bra? får man tävla i den om den ser ut som en vanlig??

Har fått lite bättre koll på sadeln nu men fortfarande inte perfekt, ingen som har bilder på någon som ligger riktigt bra så att man kan se?

JAg vill ha en bomlös som ser ut som en vanlig juuu, varför kunde inte den ha kommit tidigare har ju inte råd att köpa någon nu!!

Men du kan ju sälja din sadel!
Det kommer alltid att dyka upp nytt och spännande!
Det är trist att du inte fått ordning på sadeln, hoppas det löser sig!

Men jag har redan K3, så ett K4 måste passa annars behöver jag större!!
En fråga till, återförsäljaren hade lovat ett bredare järn till espanolan som jag tidigare beställde, men nu plötsligt har de ju inte några större framvalv?!
Hm ibland blir jag bara så förvirrad av dessa bomlösa sadlar :angel:

bara en snabbis, hinner inte svara pa allt, de har strl. 1-5 sa du ska nog kunna beställa!

:p

aurian: jag ska bara installera mig pa mitt rum i wien, där har jag bredband, sa ska jag försöka hjälpa dig lite mer. :)

De har tydligen bara upp till strl 4, 5 har inte introducerats än så de vet inte när det kommer ut.

tackar..problemet

hoppsan blev fel

Senast ändrad av en moderator:

tackar..problemet om jag ska sälja den är att min häst fick totalknäpp i förra veckan när jag hade henne uppbunden i stallgången, reste sig och halkade omkull med sadeln på så nu är den helt repig på ena sidan. Som tur var skadade hon sig inte men sadeln blev inte helt vacker så jag skulle nog inte få i närheten så mycket betalt som jag skulle behöva för att köpa en annan sadel för 10 000pix.

Fattar inte vad som tog i henne..börjar bli orolig att hon har sadeltvång eller något åt det hållet!!!

Oj det lät inte kul!
Har du haft någon som tittat och kännt igenom hästen?
Synd med sadeln åxo :crazy:

joo..jag har ju det massörer och kiropraktorer osv. Är dock på jakt efter en ny nu eftersom jag flyttat. Hon är inte helt som hon ska, är ju sned som sagt :-(

Vart flyttar du? Jag kanske känner nån som finns i dina trakter ?

Fick hem mina espanola här omdagen, eftersom jag har en unghäst som ännu inte är inriden men ska sittas in vill jag att hans första erfarehet med sadlar blir bra och utan någon form utav smärta, bestämmde mig därför för en bomlös och valde espanolan eftersom jag tycker den är finfin och bra.

Till problemet. Den sitter alldeles för högt, har en häst med vinkeln 86 och fick rekommendationen att köpa en storlek wide som egentligen ska vara för stor för honom (eftersom han ligger starxt över medium och antagligen kommer bredda sig lite mer )
och så 2 cm s paneler till. Pratat med kaupre (vilka varit väldigt tillmötesgående) och de rekommenderar att man ska rida i den ett par gånger för att den ska passa och forma sig efter hästen. Problemet är juh bara att jag inte kan rida i den :smirk: Tror ni att den kommer falla till rätta eller borde jag skicka tillbaks den och satsa på en annan sort bomlös eller en storlek större? :confused:

Den hamnar ca 30 cm över han i manken , dock kommer den ned lite när man trycker på den. Om man lägger sadeln på utan paddarna ligger den bra och ser tillräckligt bred ut men med paddarna åker den upp igen. :mad:

Vad tror ni snälla hjälp :confused:

MuMiN

För att verkligen känna hur sadeln ligger så måste man sitta upp på hästen, och om det fortfarande känns för hög så kanske du kan pilla lite med bossorna , byta framvalv osv....det går ju att lösa, har du bilder så skulle det underlätta för oss.

Det låter som om du ska prova att bredda panelerna fram och göra dem lite tätare bak. Sadeln kommer att forma sig men så mkt som 30 cm är absolut extremt!

(Carola som fortfarande har bomull i huvudet efter resan och lovar att svara på frågor snart)

HannaZ skrev:
Hej C!

Vi är några här kring malmö som tänker ordna en sadelprovardag i slutet av sommaren.
Lovisa... har beställt den nya dressyrsaden av engelsk modell som Kaupre har. Leverans i augusti.

Om du tar med Espaniolan så kommer de flesta modeller att vara representerade. :)

Ett bra tillfälle att få klämma, känna och prova.

Vad kul! Har ni något datum? Nästan alla dagar är inbokade här nu... :crazy:

Hur skadad är den? Man kan göra underverk med läder ibland...kan du skicka en bild som jag kan visa för Uli? Kanske har han förslag?!

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama