Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Så har jag mina med, på utsidan vid smalbenet, det funker men det ser ju lite skumt ut och jag är nog ändå tveksamt om det är riktigt säkert. vad har du för järn? Jag har wide och min häst kan ha 32 i stubben om det säger någonting (alltså bred men inte urabred :-)) skulle inte kunna ha smalare tror jag, får in 2 fingrar mellan manke och sadel när jag sitter på.

hur fungerar era sadlar med de paddar ni har? jag är inte riktigt nöjd med mina i fårskinn. Man kommer rätt högt över hästen och jag upplever att de " skaver" inte mycket men det känns som om fårskinnet lixom fastnar i hårremmen, eller är det så att sadeln rör sig för mycket. Ska ta kort när jag har ridit så att ni får se hur det ser ut och gärna komma med åsikter om ni orkar!

Hur ser era hästar ut när ni tar av sadeln efter ett normalhårt pass där hästen blivit lite svettig, hur ska det se ut? Någon som kan beskriva, eller ännu bättre, har en bild?

tacksam för svar, är så orolig att sadeln inte ligger bra, är paranoid efter alla misslyckade sadlar!!

Var bor du?
Har du inte nån som skulle kunna kolla på sadeln som kan sadlar?
Just för att du ska få hjälp så att denna sadel verkligen passar.
Det är väldigt svårt med sadlar, om tyvärr så är det många som har sadlar som inte ligger på bra eller som inte passar hästen/ ryttaren osv...

Jag hjälper gärna om någon bor i min närhet, jag har bekantat mig rejält med Espaniolan nu och har fått till några ganska bra knep för att få den att ligga riktigt bra på olika hästar.

förlåt att det blev så långt men det är så himla frusterarnde :-( hade uppfödaren till min häst ute i söndags coh hon tyckte att sadeln verkade bra men hon är westernryttare och har bara ridit i sådana sadlar de senaste 15 åren.

Det löser vi!

Fota hästens rygg från lite olika vinklar, fota sadeln underifrån så ska jag hjälpa dig i tråden.

Va synd att du haft en sådan otur med sadlar och sadelinprovare...men låt Carola hjälpa dig, det kan inte skada...
Jag tycker att man ska kunna föra en diskussionen sadelinprovare och kund emellan...just för att få det att fungera..jag menar en sadel som ligger bra på hästen kanske inte ryttare tycker om osv..

Jag väntar som bäst på att mitt specialbeställda jättebreda framvalv skall komma. När det kommit och blivit monterat på sadeln, kanske man ev. kan få lite distans-konsultation också. :) Jag hoppas så otroligt himla jättemycket att det skall bli tillräckligt brett, för jag är så jättenöjd med sadeln för egen del. Den dagen den ligger bra på pålle skall jag fira med champagne!!!!! :love: :love:

Jag tittar gärna redan nu om du vill! Jag kan i alla fall förbättra den litegrann tror jag!
Det finns lite som man kan göra som man kanske inte tänker på direkt.. :p som gör att valvet kanske inte ens behöver bytas.

Vad, vad, vad? :p

Med min så hamnar man ju i bakvikt (och stigbyglarna för långt fram så jag spjärnar, en klassisk carl den XII-sits :p haha, nej, jag vet inte vem, men han som står vid kungsportsplatsen i gbg :angel: ), men efter att ha gjort en pad funkar den bra. Skulle jag kunna göra något annat för att få den bra?

Jaaaa...såklart!

Men då måste jag ha en ryggbild igen på din lille knas, sen en bild underifrån sadeln så att jag kan förklara.

Sitter med en MAAASSSA jobb just nu sen ska jag rita och berätta lite och lägga ut i tråden hur man själv kan mixtra med paddarna...kan jag inte få sno en bild av dig underifrån sadeln förresten? ;)

Jo, har ett par bilder underifrån (fast där sitter inte paddarna som de gör nu). Om du PMar din mailadress så kan jag skicka över de bilder jag har!

Ska försöka få med mig kameran (och rensa minneskortet) ut idag och ta kort ur alla vinklar :D Tycker han fallit ur lite i musklerna nu, men det kan vara att han växt lite lille skrutten.

Sen måste jag fråga dig om du har något smart sätt att förvara sadeln? Jag har den på en vanlig sadelhängare (sån där framvalvet hänger mot väggen), då hänger den i framvikt. Sen har jag en inplastad vajer som går runt framvalvet och ner och sitter fast i sadelhängaren så att den är fastlåst. För att vajern ska ha någon mening måste man ju dra åt lite och då blir det avtryck i bossorna av hängaren :( Finns det något annat sätt att låsa fast den så att sadeln inte tar skada?

Underbart..ska bara komma ihåg den där sabla kameran, har glömt den i flera dagar nu. Jag lägger upp bilderna på samma adress som de förra..blir nog i morgon (fredag) skulle verkligen upskatta all hjälp går så himla motigt just nu med ridningen och alting så det är lite depp *suck*

Provade ytterligare en bomsadel i dagarna också, måste ju ha en för att kunna hoppträna men den passade såklart inte, som tur är hade jag den på prov. Blir nog ingen hoppning för mig i sommar, får koncentrera mig på annat, om sadeln verkligen är bra.

Hej alla!!

Nu har jag lagt upp lite nya bilder där man förhoppningsvis ser någonting om hur det ser ut! Det är inge ridbilder men några uppsuttet iaf, det ser inte så vackert ut, hopade upp bara för att ta korten men man ser kanske lite iaf. Sedan är det blider från sidor, framifrån, bakifrån och ett par på hur hästen ser ut, väldigt omusklad. Vet inte riktigt vad jag ska ha under heller öfr hon får sånt himla skav av vojlockar så det funkar inte (syns nog på någon bild)

http://www.d.kth.se/~emn/StarTrekk/

Många kommentarer tack! Gärna kritiska!!

tack på förhand!!

Jättebra bilder!!! :bow:

Jag ska titta lite mer noga när mina ögon inte går i kors så får du en bra beskrivning i morgon bitti hur du kan lägga paddarna för att den ska passa mkt bättre.

:p

Dags att plocka fram skumpan!! :banana: :bump: :banana: :bump:

Det nya framvalvet kom idag, det är specialtillverkat och verkar faktiskt vara tillräckligt brett för även min älskling!! :love: Denna storlek kommer att finnas så småningom, men jag har haft många långa kontakter med dom ang. detta, och nu har jag alltså fått det.

Det var inte svårt att byta, och nu verkar det äntligen som om vi kommit någonvart på vägen. Imorgon skall jag ta en lite längre tur och se hur han känns, det är så mycket tydligare när man suttit en stund, och kännt efter hur han rör sig. Men som sagt, jag är sååååå glad, och skall jag rekommendera en enda åf på sadlar, så blir det helt klart Kaupre!! Outstanding service, att dom fixade detta! :D Om jag får tag i någon som kan hjälpa mig att fota, kanske det ev. blir några bilder....

Förresten måste jag be att få tacka för info. och hjälp med lobbyverksamheten hos tillverkaren, skulle kanske inte ha gått fullt så fort annars misstänker jag!! :bow: :bow: :bow: Tack tack!! Skååååål!!

underbart..det ser jag fram emot, bra att bilderna duger, var lite orolig. tack så mycket igen för hjälpen!!

Kommentarer..
Kritiska: ser ut som du sitter snett och lite åt stolsitshållet
Positiva: söt häst med bra träning så kommer musklerna, hon? klär i brunt
Undringar: paddarna ser ganska tjocka ut, sjunker de ihop när du ridit eller upplevs de lika tjocka då? (ang. inpassningen så finns proffshjälp på forumet så det lägger jag mig inte i ;) )

mvh T (som fortfarande försöker passa in sadeln på sin häst :confused: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama