Sadelrapport!?

Sv: Sadelrapport!?

Va fin!
Kan se en svart framför mig på min Tinker :D
Ser att du har ett sadelunderlägg, varför?
Du ser ut att komma i lodrät sits och sadeln ser bra ut som den ligger åxo, hur brett framvalv har du?

Utan sadelunderlägget hamnar jag i bakvikt och bäckenet hamnar i mitt "vanliga" konstiga läge. Balansen blir bättre i sadeln med underlägget vilket gör att bäckenet hamnar bättre.

Storlek 3 på framvalv, men ska köpa storlek 4.

Senast ändrad:

Det är bara ännu en del av hästbranschen som har svårt att tänka på "nytt" sätt, det är väl på tiden att det utbildas folk som kan råda även om bomlösa sadlar... Är det inte hästens användbarhet m.h.a sadel som skall vara sadelutprovarnas största intresse... vilken modell och till vilket syfte det är, borde ju vara upp till användarens önskemål att bestämma. Lycka till med er utbildning, ni behövs! :)

Stall vrå hade en espaniola över så den ska komma till mig i slutet av veckan, håller verkligen tummarna för att den fungerar på min häst. Håller för tillfället på att prova en freefortm för första gången, har fått låna av en kompis. Fungerar rätt bra, förutom att den åker fram på min häst. Hoppas hoppas att inte espaniolan gör det. Någon som har erfarenhet av bägge och har några gissningar??

Jag blir gaaaaalen!!!!!!!!!!!!!! Var är min sadel då?!
Min sadel beställdes i mellandagarna, alltså har jag nu väntat i mer än tre månader.
/T

Konstigt att inte den kommit? Beställde inte du den från stall vrå också?
Jag beställde min efter att jag fått mail från dig om din sadel så det verkar ju himla skumt. Fast anledningen till att jag får min så snabbt är att hon tillsammans med de sadlar som var beställd (din bland annat) beställt fyra extra, en av dem var fortfarande inte tingad när jag ringde och det var rätt storlek. Fast jag fick ta en brun istället för en svart som jag helst ville ha. Hade jag beställt den istället hade jag diock fått vänta minst till midsommar så jag hade tur helt enkelt. Av de hon beställt ahde hon fått tre skickade när jag pratade med henne förra veckan.

Jo jag beställde från stall vrå. Jag har väl haft otur då att min inte kommit än.
Nu senaste infon jag fått är att den borde komma inom de närmsta två veckorna.
Suck.........

tror inte att de är de svenska återförsäljarna som är långsamma utan sadlarna är försenade från tyskland. Har tydligen problem att hinna med efterfrågan där.

Hoppas att det innebär att sadlarna är lika bra som man hoppas...ska få min på posten i morgon.. :)

En fråga till, ni som har espaniola hur långt sadelläge har era hästar, är så himla orolig att sadlen ska vara för lång!!

Kaupre har varit jättebra att beställa ifrån, även om det tar tid är det ju inte deras fel, dom vill nog helst att alla som vill köpa skall få sina saker så snart det bara går. Det som skiljer ifrån andra leverantörer som jag varit i kontakt med, är att dom snabbt svarar på mail så att man får info om läget. Dessutom är dom sakliga och trevliga. Jag har varit i kontakt med ganska många återförs. i min jakt på en sadel, och service och produktinfo har verkligen varierat, ibland blir man förvånad när man vet mer om produkten än åf.....!! :crazy:

Sadeln i sig är inte lång, enl. Kaupre passar den även på Isisar. Panelerna ligger inte an på samma sätt som t.ex. kilbossor. Du får väl prova och se, det är nog iallafall inte så svårt att sälja den igen om den inte passar, eller så får du väl prova och lämna tillbaka den igen, det skulle jag få enl. Kaupre.

Tack för svaret! Den är verkligen inte för lång kan jag säga :-) hur smidig och kort som helst. Har bara skrittat lite i den försiktigt men min häst verkar stortrivas! Misstänker dock att den kommer att glida fram så jag funderar på svanskappa, går det att sätta på? Himla bra paneler, blev verkligen en fin kanal och den är hur skön som helst att sitta i och sååå snyggg!!

Ska prova lite mer i morgon med någon som kan ute och titta, men det verkar positivt iaf.

Efter alla positiva reaktioner, så beställde även jag en espanola på Kaupre den 28 Mars och då fick jag leveransbesked till i mitten av Juni. :cry: Men det får det vara värt! :D

Ja, bilder!
Berätta gärna mer!!
Vi är så nyfikna!

Bilder, vilka krav :-) Nejdå klart att jag ska leverera sådana! Men det regnar idag så det blir nog inte förren i morgon som jag vågar ta ut den igen och prova. Är fortfarande nervös för att den inte ska ligga still!!!

Det är iaf inga som helst problema tt få plats med manken, ska mäta hästen idag och se hur bred hon är, vet inte om framvalvet (eller så kanske det inte kallas) är för smalt. Hur långt mellan manken och sadeln bör det vara?

Lite svårt också att få till panelerna rätt, antar att det kan spela roll för vingligheten också. Ska pilla lite mer i morrn som sagt, bara det slutar regna.

Vill du ta lite bilder på panelerna och hur sadeln ser ut under till, från sidan och vid frampommeln. :)

Man ska få in två fingrar mellan manke och framvalv när man sitter i sadeln.

Spännande som sagt!

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: LinnK
·
Utrustning En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 770
Senast: _Yggdrasil_
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama