Sadel till fyraåring?

Sv: Sadel till fyraåring?

Om jag får välja sadel så tar jag en riktig helt igenom handgjord ranchsadel. Men var hittar jag en sån med min ekonomi? Det jag ser som bra med bomlöst är att den kan man fortsätta att ha även om hästen ändrar sig i kroppen dvs slipper åka iväg och byta bomsadel hela tiden (extra svårt för mig som inte kan åka nånstans). Då kan jag när hästen växer ur sin bomsadel, ex hoppsadeln som för dig, lugnt fortsätta att rida i min bomlösa tills jag hittat en ny hoppsadel.

Här hänger det 50/50 bomlöst/bomsadel i sadelkammaren. Har en Torsion som går bra på alla tre, ponnyn är den dock äckligt bred på men ursprungligen köpt till henne (kort, bred, rak, ingen manke) eftersom vi lessnade på att köpa och sälja sadlar på löpande band. Sedan har det blivit en Trekker Master (som sitter mkt bra på ponnyn), en Pfirr allround som extrasadel till ponnyn när hoppivern sätter in (ca 2 gånger per år) och sen min favorit westernsadeln. Vbl:et går med westernsadeln jämt utom när syrran rider för då har hon Torsionen. Ponnyn går med Trekkern när syrran rider och Torsionen när jag rider (gillar inte engelska sadlar alls). Nordsvensken går med Trekkern och Torsionen lite hur andan faller på.

Jag tycker inte du ska skuldsätta dig för en "2:a sadel". Hästen är så pass ung att dressyren inte kommer att vara avancerad på ett tag. Då fungerar det ju med en hoppsadel som du trivs i.
Det är för lätt att låna pengar till allehanda saker som man igentligen inte hade köpt. Då är det bättre att spara och kunna använda pengarna om något viktigare dyker upp. Skuldsätter du dig så kan du inte göra något val. Då är de pengarna borta varje månad.
Tänk efter först om du verkligen inte kan klara dig ett tag utan dressyrsadel.
// Linda

*haha* Jo jag är väll ingen allround sadel fantast heller direkt... Men någon okej rackare borde man ju kunna vaska fram finns ju mängder med olika:)

Åhh... kan du inte lägga ut en bild på din olivgröna Parzival :d

Min Olivgröna Parzival hopp använder grannen numera till sin häst eftersom hans häst drar mycket mindre i bomvidd än mina...

Helt off topic, jag vet.... ;)

Hehe...visst ska vi kunna leta fram ngn. fin bild :D
Om inte annat så knäpper jag en imorron när jag är i stallet.

KL

Nog för att hon kommer ändra sig i kroppen med mera ridning, men gör inte misstaget och dra ett likhetstecken mellan eng. fullblod och fullblodsarab eller för den delen halvblod, i fråga om hur mkt kvar hon har att växa osv. Hon är förmodligen ganska klar på den biten jämförsmässigt iallafall.

skulle aldrig spendera pengar med din kassa på två sadlar i dagsläget, när hon inte rids mer än hon gör. rid i hoppsadeln och gilla läget. den dagen du snackar om att ta henne på träningar 1-2 ggr/vecka och höja ribban rent allmänt - ja då skulle jag titta på situationen. fram tills dess - lägg undan kronor och ören här och där.

KL

Nog för att hon kommer ändra sig i kroppen med mera ridning, men gör inte misstaget och dra ett likhetstecken mellan eng. fullblod och fullblodsarab eller för den delen halvblod, i fråga om hur mkt kvar hon har att växa osv. Hon är förmodligen ganska klar på den biten jämförsmässigt iallafall.

skulle aldrig spendera pengar med din kassa på två sadlar i dagsläget, när hon inte rids mer än hon gör. rid i hoppsadeln och gilla läget. den dagen du snackar om att ta henne på träningar 1-2 ggr/vecka och höja ribban rent allmänt - ja då skulle jag titta på situationen. fram tills dess - lägg undan kronor och ören här och där.

Som jag sagt, det går aldrig att sia om hur mycket/lite de kommer ändra sig. Hon ser väldigt 'färdig' ut i kroppen (jmf med valacken t ex som var väldigt valpig i samma ålder). Samtidigt så kan de ändra sig en hel massa ändå bara i ren muskling osv. Eller inte speciellt mycket alls. Men när det gäller en fyraåring så utgår jag kallt från att ja, de kommer att ändra sig, och nej de kommer inte kunna ha 'den sadeln' (de får då) for life. Sen skulle jag såklart bli väldigt glad OM det blev så. Men jag anser samtidigt inte att hästen bara för den är 4 och antagligen kommer ändra sig ska gå med en sämre anpassad sadel än en vuxen heller (som för den delen OCKSÅ kan ändra sig, men..)

Nu vet jag inte vad du menar med 'mer seriöst', men träna ska hon göra varannan vecka (jag kan inte varje vecka tyvärr), det ska hon ha gjort ett bra tag nu, men det där med bil vet du :crazy: Hon kommer (om hon får vara frisk etc såklart) tävla klubbtävlingarna i sommar, och vi ska se om vi kan få plats att hoppträna med. Sen kmmer ju ändock hennes jobb nu vara light jmf med vad det är om 1 - 2 år, självklart.

Och jag har inte saknat dressyrsadel ett dugg so far fram tills nu i vår. Och kan som sagt klara mig utan den om jag 'måste'. Samtidigt så blir ekonomin lika (men säkerhetsfaktorn olika, ekonomiskt alltså) oavsett om jag köper nu och betalar närmsta året, eller sparar närmsta året och köper sen. Ekonomiskt i vardagslivet blir det ju samma svångrem, så det jag klurar, eller eg mest RÄKNAR på nu är hur sårbar/inte sårbar jag blir av att köpa den nu (och pengarna är låsta), mot att spara samma pengar under samma tid, men pengarna då kan tas till annat. Vi får väl se vad jag kommer fram till, än har jag inte beslutat mig.

Men var hittar jag en sån med min ekonomi? Det jag ser som bra med bomlöst är att den kan man fortsätta att ha även om hästen ändrar sig i kroppen dvs slipper åka iväg och byta bomsadel hela tiden (extra svårt för mig som inte kan åka nånstans). Då kan jag när hästen växer ur sin bomsadel, ex hoppsadeln som för dig, lugnt fortsätta att rida i min bomlösa tills jag hittat en ny hoppsadel.

Jag håller ju inte riktigt med där. Iom att K ändrat sig så att den bomlösa inte ligger optimalt längre. Sen, risken att fbldonnan skulle ändra sigs å är ganska liten, men där har vi ju det att jag vill inte ha bomlöst till henne, och vad viktigare är - behöver inte heller.

Det svåra med hästar är att allting är så fruktansvärt dyrt och skulle det mot förmodan vara billigt så är det oftast något fel med det.

Är det så att du har kommit till den punkten att du känner att du igentligen skulle behöva två sadlar, ja då är frågan om man inte skall bita i det sura äpplet och ta en chansning och köpa båda. Jag gilla inte heller att vara skuldsatt men då det rör sig om en så pass kort tid som ett år så är riskerna i alla fall bra mycket mindre än om det rör sig om 10 år.

Jag har själv en gång valt bort en sadel för 24.000 kr och köpte en för 10.000 istället. Idag så ångrar jag mig väldigt mycket. Men nu är det svårt att göra något åt det.

Om det skulle vara så att bilen, hästarna och hundarna blir alla sjuka på en gång så kan det ju bli tufft om man dessutom skall betala av på två sadlar men det kan också gå bra. Det är bara du själv som kan avgöra vad du tycker känns bäst.

En annan lösning jag har funderat på är om man inte kan köpa den dyrare dressyrsadeln och se om man kan hitta någon riktigt billig hoppsadel som kanske fungerar med tex en padd. För rida dressyr gör man ju så gott som dagligen medan man kanske bara hoppar en gång i veckan. Har dessutom fått för mig att du är mest åt dressyrhållet till men gärna hoppar som omväxling (men jag kanske är helt ute och cycklar, det vore ju inte första gången).

Mvh

Tora

En annan lösning jag har funderat på är om man inte kan köpa den dyrare dressyrsadeln och se om man kan hitta någon riktigt billig hoppsadel som kanske fungerar med tex en padd. För rida dressyr gör man ju så gott som dagligen medan man kanske bara hoppar en gång i veckan. Har dessutom fått för mig att du är mest åt dressyrhållet till men gärna hoppar som omväxling (men jag kanske är helt ute och cycklar, det vore ju inte första gången).

Mvh

Tora

Meningen är ju att den där donnan på sikt ska gå fälttävlan, och matte är en gammal hoppidiot som blev dressyrbiten på äldre dagar. Så, jag är nog ganska 50/50 faktiskt. Däremot så blir det ju precis som du skriver så att det mesta jobbet under en vecka rids i dressyrsadeln. Jag rider hellre ut i den än i hoppsadel t ex. Däremot är ju meningen att hon om jag bara får ihop det med jobbet ska hoppträna varannan vecka eller så, och även gå några Clear Rounder i sommar (och några dressyrstarter med). Och så har vi ett FT-läger i juni.

Frågan är om det är möjligt komma så mkt billigare undan med hoppsadel? Jag var ju inne på att åka hem, hitta hoppsadeln (Dvs just den M&N:en) begagnad och så köpa dressyrsadeln ny. Men då fanns inte den M&N beg. Och om man lyckas hitta något annat märke, så frågan är hur mkt man tjänar? Nu hade ju ju iaf sån 'tur' att både hästen och jag föll för en billig (allt är relativt.. *s*) hoppsadel. Hade hoppsadeln kostat 14 K hade jag utan tvekan köpt den beg omd en funnits eller sett till att hitta en annan och köpt den beg. Men 9 000 kr är ju billigt i sammanhanget, och då får jag garantin. Frågan om jag ska söka privat (för lär inte hitta något som har billigare nypris som passar) är vad det kostar att skicka fram och tillbaka och prova, och sen när jag hittat något jag tycker ser okej ut, åka ner och kolla den, få ja eller nej, och sen stoppa om den etc? Jag är inte säker på att det i slutändan blir så mkt billigare just för M&N:en är så billig i nypris?

Då du verkar ha såpass avancerade planer så pass nära i framtiden så undrar jag om man helt enkelt inte får lov att chansa lite. Är det nu så att Mustang har så otroligt bra erbjudande när det gäller att byta in nya sadlar (eller de är ju inte nya när man byter in dem utan när man köper dem) så är det inga problem att byta sadel med korta intervaller.

Som sagt i en perfekt värld så skulle man vänta och spara ihop pengarna. Men då vi inte lever i en perfekt värld så får man chansa lite då och då. Sen skall det ju inte gå så långt som i programet "Lyx fällan".

23.000 kr för två sadlar är ju igentligen inte så jättemycket pengar. Nackdelen är ju om något mer händer.

Man kan se det så här också:

Du behöver verkligen en hopp och en dressyrsadel som passar hästen och dig perfekt eftersom du har kommit så långt i din ridning med denna hästen.

Problemet är pengar. Du har en del men saknar också en del. Du har möjlighet att låna de sista pengarna men det gör också att dina marginaler för andra kostsamma problem minskar.

Så det som avgör är om du vill chansa eller inte och det kan bara du själv avgöra.

Mvh

Tora

Haha, jag brukar kolla på Lyxfällan faktiskt, och roa mig med att fundera på vad de skulle säga om de flesta hästägare ;)

Men jo det är helt klart ngt som måste funderas på. För det handlar ju å ena sidan om ditt och å andra sidan om datt. Och sen har vi ju den jättefina felkällan Murphy :crazy: Han som kraschade min bil och är anledningen till att damen än inte gått varken en enda dressyrträning eller hoppträning än, fast hon skulle ha gjort det. Och han kan säkert spoliera både träning och tävling hela sommaren med om han bara anstränger sig lite.

Fan också på ren svenska att det inte var vinter nu. å skulle jag vänta med dressyrsadeln, då jag blir ganska låst vintertid när det är för isigt (kommer knappt av gården med släp) och mest larvar runt i skogen, och då kan jag utan större problem leva med en hoppsadel. (Å andra sidan blir det en sådan här vinter som den var i år, då kan jag åka till ridhus nästan hela vintern..)

Men vi får se, just nu håller jag på och kikar i almanackan och planerar in vilor och kikar på annat sånt och försöker räkna ut hur många ggr jag kommer rida i dressyrsadel i idealexemplet, dvs om allt går som det ska. Tänkte jag skulle ta till mitt 'trix' när jag velar om t ex köpa kläder. Ställ inköpspriset i förhållande till hur många ggr man kommer använda plagget. Den där festtoppen för 400 kr som du kommer anv 2 ggr och kommer kosta 200 kr/gång du anv den är ett sämre köp än de där byxorna för 800 kr du kommer använda säkert 200 ggr och som kommer kosta 40 kr/gång. Dvs stirra inte bara på dyrt/billigt inköpspris, utan kolla vad det kommer kosta 'per gång man använder det'. Och se omd et är värt det..

/Alexandra - räknar vidare

Jag tänkte skriva nån sorts reservation där om att man givetvis inte alltid kan tänka bomlöst = passar alla alltid men tänkte att du förstod det :) Mindre ändringar i kroppen kan man ju ta genom att byta padd, ändra inlägg i padden, byta pommel/koppjärn el vad det kan tänkas heta på den sadeln. Det är det jag gillar med bomlöst jag kan göra en del ändringar själv och behöver inte få skrämselhicka direkt hästen säger till. För mig är det krångligt att skicka in en sadel för omstopppning, den får åka 60 mil enkel väg och så tar det ett tag innan sadelmakaren hunnit stoppa om den.

Jag antar att din häst ändrade säg rätt mkt el åtmistone på nån avgörande punkt när hon inte kan ha FreeFormen längre. Sånt kan man ju aldrig förutse oavsett sadeltyp.

Det som jag skulle se som en avgörande punkt om jag var i dina kläder är ekonomin. Jag skulle helt enkelt inte vilja skuldsätta mig för en sadel oavsett för hur kort tid det än var. Du tycks ju råka ut för allehanda oförutsedda utgifter så de pengarna hade kanske varit bra att ha. Och det går ju att tävla dressyr i en hoppsadel.

Cilva - jo, generellt så passar den ju oavsett ändringar. Och om FF:en inte varit så lång skulle K kunnat få ändra sig i kroppen precis som hon gjort utan att en bomlös behövts bytas ut.

Och i fråga om K så skulle jag fått 'göra om' hennes inridning och fram till nu, skulle hon fortfarande ha haft bomlöst. För maken till häst att hålla på och ändra sig stup i kvarten har jag aldrig mött, och hon ändrar hela jäkla rygglinjen med. Har varierat mellan allt från karpig till svankig :crazy: Så hon hade behövt BO hos sadelmakaren om hon skulle ha haft bomsadel hela tiden. (Hubertusen låg perfekt på henne vid inridningen, i exakt tre veckor...). Det som stjälpte FF:en är ju dess längd, i kombination med att K blev så överbyggd, den puttas fram av länden under arbete och lägger sig över bogbladen. HON tycks obekymrad, matte är kraftigt bekymrad.

Däremot som jag sa innan, bodde jag där du bodde med dina förutsättningar skulle jag också prioritera bomlöst HÖGT, speciellt med en unghäst. För räcker ju inte med atts kicka sadeln 60 mil, man lärju köra unghästen 60 mil med om omstoppningen ska ha effekt. Och hur kul är det att göra.

*kl*

Här kommer bilderna på "min" Parzival, dock kommer den gröna färgen inte riktigt till sin rätt här, den ser faktiskt riktigt brun ut nu...

9294090.jpg

9294088.jpg

Den börjar bli lite sliten :angel:

Men den har också varit med om det mesta en sadel kan vara med om. Först hos en tävlingsryttare, sen blev den lektionssadel under några år, sen till en ny tävlingsryttare och nu ligger den på bäbisen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir knäpp.. Jag ska börja med guldfiskar.

Bestämde mig tillslut att blunda och hoppa, hon får båda sadlarna, den lilla bortskämda donnan. Men ville prova Grand Dee:n först. Så M&N:en hängdes undan åt mig, och så reserverade GD:n. Som skulle komma om 3 v, max en månad.

Nu har det gått en månad, och den förbannade leveransen är försenad och ingen utom engelsmännen vet när den kommer. Så jag kände att nej jag tar Warmblooden istället då och skiter i att prova GD:n.

Förutom att de inte har en enda Warmblood inne heller, de kommer i samma sändning som GD:n. Dvs ingen vet när. Om 2 veckor startar tävlingssäsongen och jag har panik. Dessutom så den förvirrade nisse jag fick prata med idag säger att GD inte finns i dressyrmodell.

Nu väntar jag på att 'min' sadelmakare ska ringa upp och bringa ordning i kaoset, för nu börjar jag bli VÄLDIGT trött på det här, milt sagt. Ge hit mina sadlar NU typ.. *sucka*

Den bortskämda donnan fick bägge sadlarna. Hämtade dem idag :bump: Tyvärr kan jag ju roa mig med att skritta enbart i några veckor i mina nya, fina dressyrsadel då damen smällt på griffelbenet, men...

Lite VÄLDIGT suddiga bilder, syns inte så mkt men man ser ju lite av sadlarna iaf. Bilderna ligger huller om buller, dvs inte först hoppsadeln och sen dressyrsadeln utan de har blivit i oordning så nu får kika själv/a.

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=12ec05a6-db4c-482f-99de-b0c019ddb4eb

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 044
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka