Sadel till fyraåring?

Sv: Sadel till fyraåring?

Grattis! Välkommen till klubben som trasslar med sadlar. Jag gissar var du har varit och dit har jag åkt 6 gånger de senaste två åren och i princip hyrt sadlar. Två gånger har hästen musklat sig och sen brutit ben och åkt in i box på tre månader. Hade du P eller J? P bara stönar när jag ringer.

Lösningen för mig har varit nudelsvängen, nu har jag två betalda sadlar som jag ser som hyrda. Åker och lämnar in, betalar mellanskillnad och hämtar en ny. Något annat funkar inte med min som tvärar, rusar eller bara ser lidande ut om sadeln inte är perfekt.

Den här damen tycks ju dock vara tämligen okomplicerad, så jag är ändå i himmelriket jmf med V. Han gjorde av med en sadel i halvåret som ung (mellan 4 - 7 års ålder), och är extremt svår hitta sadlar till. Dels knepigt sadelläge, och så är han PIPIG med. P slet i 4 h för att vi skulle hitta en enda passande sadel åt honom.

Använder P ja, aldrig provat J men inte hört lika bra om honom, och sen vann ju P utan tvekan min röst när han slet så med sadel åt vlacken, och dessutom verkligen ansträngde sig efteråt för att få det sista lilla att fungera. Jag förvarnade honom om Kele och han fick något vilt i blicken iofs, men ;)

Jag respekterar dig och jag gillar dina svar för det mesta - får en del aha-upplevelser av dig då och då.

Men jag måste bara få veta vad du menar med pad osv till bomfri - skulle du inte kunna köpa en STdressage - de har fasta bossor nu för tiden, så de ser verkligen ut som bomsadlar.

Jag tänker att om du köper en sadel för 14´m bom och så ändrar sig pållan efter ½-1år och du måste byta den igen = förlorade pengar och lån att betala ändå.

Om du köper ex en STD så kan pållan ändra sig bäst hon vill och du kan tävla ändå. För ett billigare pris - de kostar 11600kr + frakt nu. och du behöver inte betala av lån på en sadel du inte längre äger (vid försäljning) eller öka lånet för att du måste byta sadel.

Borkan - längden =/ ST dressage är ohjälpligt för lång. Om du läser noga ser du att jag skrev 'tillräckligt kort' bomfri.

Om hon om 1 - 2 år måste ha en ny så är lånet borta (enligt min senaste vilda ide), och om jag då byter in den och får ett skäligt prisavdrag blir det ju en klart hanterbar summa emellan. Just risken för den inom 2 år måste bytas ut är ironiskt nog en av de stor aanledningarna att jag funderar på att köpa den ny. (Sen att jag inte hittat en enda beg i rätt storlek är ju en annan).

Men, får jag ett prisavdrag på 3 - 4000 kr, och köper en ny i samma prisklass, så skulle det känns helt okej. Om jag däremot köper en beg för säg 9 - 10 K, lägger på en tusing föromstoppning, och så erbjuds jag 5 i inbyte och har 10 K att hosta upp emellan, eller måste sälja den beg (vilket ju kan vara jättelätt, eller jättesvårt, fan vet liksom) och får ut 7, så blir det helt andra summor emellan.

Samtidigt, om hon INTE behöver byta, eller måste byta till något som finns begagnat, så kan man ju gå plus på att köpa den beg. Men det vet man ju inte förrän då liksom.

Men känns som jag helst bara äter nudlar EN gång, ETT år, och slipper göra om det den dag hon måste byta.

Sen, som extra krydda finns ju naturligtvis sådana aspekter som att om jag köper en ny, äter nudlar ett år, den passar och alla glada, och dagen innan hon behöver en ny går vi omkull, nya fina sadeln blir skrot, tja då blir det.. inte roligt helt enkelt..

Okej, nu har jag gjort som så att jag ringt Mustang (inte pratat med P utan hons om svarar i tfn). De har hängt undan M&N åt mig så den finns där. Sedan har de reserverat de Crown Grand Dee (stavning osäker, men det var den modellen P yrade om han trodde skulle bli bra men inte fanns inne) åt mig så jag får prova de när de kommer in och jmf med Warmblooden.

Hon på tfn tyckte ju att om hästen nu tydligt visar vad hon tycker om sadlar, och det inte blev bulor med den lite tjockare polypadkopian, så kunde jag ju köra med den och Hubertusen så länge, sändningen med Crown borde komma in om ca 3 veckor. Men om jag blev minsta osäker eller hästen protesterade minsta lilla så var det bara ringa så kunde jag komma in och köp M&N:en. Men om Blå är med på noterna så tar jag den i samband med att jag provar den där Crownsadeln.

Och då har jag gett mig själv några veckor att fundera mera också, och hålla ett öga på begmarknaden. Och börja proväta nudlar (även om det inte kommer hinna ge något utslag så märker jag iaf om jag känner att jag kan hålla på så ett helt år, eller om jag redan nu fuskar och/eller ynkar).

Så, jag har bestämt mig för att köpa M&N.en, punkt. Och har fortfarande inte bestämt mig ang WB:n (eller GD:n då om den blir så perfekt som P hoppas på, de ligger i samma prisklass, ge eller ta typ 500 kr) men har exakt alla möjligheter öppna fortfarande.

Sen 'råkade' jag trycka på knappen 'höj kreditgräns' på internetkundtjänsten för kortet som är kopplat till handelsbanken finans, dvs de som beviljar/avslår de där räntefria avbetalningarna på 6 - 12 månader. Och de läskiga människorna sa via nätet på under 5 sekunder att 'varsågod, du har ju 20 K i beviljad kredit'. Så, vad jag än bestämmer mig för i slutändan KAN jag köpa båda två och betala av de på ett år räntefritt, rent praktiskt. (köpa beg däremot innebär vanligt lån med ränta)

Hoppas nu att Blå håller sig i skinnet och inte börjar gnälla om Hubertusen närmsta månaden iaf! (så slipper jag två resor). Och att hon inte tänker bli halt/skadad och bli konvalescent det första hon gör efter att ha fått ny sadel (alt nya sadlar).

´Du kan hitta en M&N billigare än 2000 under nyp. Under tiden är det bara att använda Hubertusen med pad eller använda den bomlösa. Eller tömköra...Jag vet hur jobbigt det här är, men det är bara att välja! Ta ett lån och köpa 2 sadlar för 23 000, köpa en för 9000, eller avvakta och se vad som kommer begagnat.
Ring och fråga Mustang om de vet vad Warmblood heter i England, och maila och Ideal och kolla om modellen har utgått eller om den har bytt namn.

Nu har inte jag läst hela tråden. Men med tanke på hur unghästar ändrar sig så ska du ABSOLUT inte köpa någon sadel för 23 000 kr.

Du säger att du har en lösning som är halvbra nu. Hur ofta rider du? Om du har en 4-åring gissar jag att du kanske rider varannan dag? Kan du inte växla mellan de alternativ du har nu? Med och utan padd osv. Du sitter antagligen inte och gnider dressyr i 1 h/dag, utan lite varierande arbete.

Sen ska hästen kanske ha en sommarvila, och efter det ser den helt annorlunda ut. Tro mig!

Det går aldrig hitta en optimal sadel till en unghäst. Eller det gör det ju - en vecka kanske. Sen får man pyssla med fårskinnspaddar, kilpaddar, gelpads osv. Så länge hästen inte skadas eller visar obehag så är det bara att rida, de brukar visa rätt bra när det inte passar.

/C

Senast ändrad:

Om nu Blå håller sig skadefri så kommer du ju att öka ridmängden allteftersom.. JAg skulle nog köpa åtminstone en sadel som passar henne.
Säger jag som dräglar efter en ny men har inte råd som student.
Nåja omd en andra är trång med en padd under o hon musklar på sig kanske det blir ännu värre o så måste du köpa en sadel ändå och då kanske det inte finns nån som passar.
Min erfarenhet är att fullblod inte växer så mkt mer efter fyra års ålder men hon kommer ju att muskla på sig .
synd att de inte hade något billigare som passade både dig och hästen.

Nu har inte jag läst hela tråden. Men med tanke på hur unghästar ändrar sig så ska du ABSOLUT inte köpa någon sadel för 23 000 kr.

Synd du inte läste hela tråden men drar en snabbrepris.. TVÅ sadlar för totalt 23 000. 9 000 kr för hoppsade, och 14 000 kr för dressyrsadel.

Du säger att du har en lösning som är halvbra nu. Hur ofta rider du? Om du har en 4-åring gissar jag att du kanske rider varannan dag? Kan du inte växla mellan de alternativ du har nu? Med och utan padd osv. Du sitter antagligen inte och gnider dressyr i 1 h/dag, utan lite varierande arbete.

De alternativ jag nu har är min nuvarande flatback utan polypad men med fårskinn = bulor på ryggen efter ridning och häst som tappar lite gång och blir matt, eller med fårskinn + polypad = inga bulor men för trång (häst dock nöjd än). Dvs det är inget alternativ alls i första scenariot, och det andra är inte heller gångbart annat än under en väldigt begränsad period. Och hon kommer att få hoppsadeln vi provade ut.

Sen ska hästen kanske ha en sommarvila, och efter det ser den helt annorlunda ut. Tro mig!

Jag är iofs rätt säker på att hon inte kommer ändra sig halvsju under sommarvilan, däremot kommer hon ändras när höjer träningen ett snäpp. Samtidigt så kan man ju inte låta en unghäst gå med en sadel som den/matte inte trivs med bara för det är en unghäst. Det finns fler märken som passar hästen, fanns en dressyrsadel (Cliff Barnsby) som kostade 9 K begagnad som hästen sa JA till, men matte sa njä.

Det går aldrig hitta en optimal sadel till en unghäst. Eller det gör det ju - en vecka kanske. Sen får man pyssla med fårskinnspaddar, kilpaddar, gelpads osv. Så länge hästen inte skadas eller visar obehag så är det bara att rida, de brukar visa rätt bra när det inte passar.

Och jag anser ju bulor på ryggen och tappad gång är det, och jag vill helst inte hons ka behöva säga till att 'matte för trångt, det klämmer'. Och om hon ändrar sig efter en vecka, så tja jag kan åka in en gång i månaden och justera stoppningen om jag vill.

Sen, jag räknas ju inte alls med att hon kommer kunna ha de här livet ut och alla är glada och nöjda. Men jag får förhoppningvis såpass bra betalt för dem när jag byter in dem att det blir en ganska blygsam summa emellan varje byte. Och då vet jaga tt hon får sadlar som passar både henne och mig.

Sen skulle jag ju gärna se att de sadlar det handlar om fanns begnat och rejält ner i pris jmf med ny, men nu finns ju tyvärr inte det.

Om nu Blå håller sig skadefri så kommer du ju att öka ridmängden allteftersom.. JAg skulle nog köpa åtminstone en sadel som passar henne.
Säger jag som dräglar efter en ny men har inte råd som student.
Nåja omd en andra är trång med en padd under o hon musklar på sig kanske det blir ännu värre o så måste du köpa en sadel ändå och då kanske det inte finns nån som passar.
Min erfarenhet är att fullblod inte växer så mkt mer efter fyra års ålder men hon kommer ju att muskla på sig .
synd att de inte hade något billigare som passade både dig och hästen.

Jo, det har ju aldrig varit minsta tvekan om att hon ska få hoppsadeln vi provade ut, om jag så ska behöva ägna mig åt illegala aktiviteter på nätterna. Så hon får ju M&N flatbacken. Sen för jag långa funderingar med mig själv ang dressyrsadel. Det var ju just för att hon fick bulorna (för en vecka sen kom de) som jag åkte in och kollade, trots att sadeln såg ut att ligga perfekt och så (och den låg ju perfekt för ögat med, var ju bara bomdesignen i fram som hon tydligen är känslig för). För trots att bulorna försvann när jag la en polypadkopia emnellan (och gången kom tillbaka, den jag trodde var lite känningar kvar efter ömfotheten..) så ville jag ju veta VAD som gav dem liksom.

och jag tror hon kommer behöva byta sadel alt vidd inom överskådlig framtid, men förhoppningsvis om jag köper ny så får jag såpass mycket i inbyte för den då att det går ganska jämnt upp..

Kuggen nu är - vill jag käka nudlar i ett år eller ej?

Du kan hitta en M&N billigare än 2000 under nyp.

Ja, men vad hjälper det mig? Jag ska ha en M&N ponnyflatback, en modell som är så ny att den inte finns begagnad än. Omd et finns 3tre tusen andra M&N till vrakpris där ute, så det hjälper ju inte?

Under tiden är det bara att använda Hubertusen med pad eller använda den bomlösa.

Sitter du av alla människor och rekommenderar att fortsätta med en lösning som innebär att sadeln blir för trång? Nu blev jag faktiskt förvånad? Min plånbok skulle jättegärna köra på det alternativet, men jag är inte så säker på att den vill ta konsekvenserna av det. För förr eller senare kommer hon ju få känningar av det.

Eller tömköra...Jag vet hur jobbigt det här är, men det är bara att välja! Ta ett lån och köpa 2 sadlar för 23 000, köpa en för 9000, eller avvakta och se vad som kommer begagnat

Ja visst är det bara att välja, det är ju det jag hålls med. M&N:en får hon oavsett dock.

Ring och fråga Mustang om de vet vad Warmblood heter i England, och maila och Ideal och kolla om modellen har utgått eller om den har bytt namn.

Eller är specialtillverkad för Mustang.. En del av crownsadelmodellerna är tydligen det, framtagna i samarbete med Mustang och tillverkas bara för dem. Vet dock inte vilka, känns som det kvittar eftersom jag inte kommer ta in en ny från exvis england.

Jag uppfattade det inte som att det var en ny modell. Funkar inte en vanlig M&N flatback i 16" då? (eller det kanske inte finns... kommer inte ihåg)

Jag rekommenderar dig inte att rida med en för trång sadel, men det verkar som att hästen trivs (du säger själv att hon säger ifrån när det inte är bra) med paden. Då kan du ju använda den de gångerna du måste, och alla andra gånger så rider du i den bomlösa eller tömkör.

Jag uppfattade det inte som att det var en ny modell. Funkar inte en vanlig M&N flatback i 16" då? (eller det kanske inte finns... kommer inte ihåg)

Jag rekommenderar dig inte att rida med en för trång sadel, men det verkar som att hästen trivs (du säger själv att hon säger ifrån när det inte är bra) med paden. Då kan du ju använda den de gångerna du måste, och alla andra gånger så rider du i den bomlösa eller tömkör.

Alltså, jag är tämligen ointresserad av tömkörning, och den bomlösa ska hon inte ha (kan gå in på varför om du vill). Och jag kan inte se hur du menar att ru inte rek atta nvända den fast den blir för trång, iom att du tycker 'rid i den de gånger du rider sålänge'. Förvånande ord för att vara dig?

Sen, att hon inte 'sagt ifrån' än (har gått en vecka bara dock) är jättepositivt för mig, än mer positivt är det om jag kan ge henne en ny INNAN hon säger ifrån med. För det är ju enbart en tidsfråga innan det kommer börja bekymra henne.

och det finns ju en hel radda andra sadlar som passar HENNE, som är billigare (kanske inte hopp dock), men som inte passar MATTE lika bra. Den där Cliff Barnsbyn tyckte ju hon att vi definitivt skulle slå till på. Men matte tyckte njä. Och det är ju hon OCH jag som ska ha en sadel, dvs det ska passa oss båda.

Och jo, modellen är ny, därför begmarknaden inte existerar, lite synd eftersom ponnysadlar av någon anledning sjunker extra häftigt i början. Kikade ju på två andra, äldre modeller av M&N ponny till Vision och bägge var i superbra skick, och nere på 50% av nypris. Men sen upptäckte jag soms agt att modellfan det handlar om nu är såpass ny att det inte var ide begagnat. För OM man ens hittar någon, så är den såpass lite prissänkt att det kvittar.

Men soms agt, M&N:en får hon oavsett, ska prova Grand Dee:n och jmf med Warmblooden, och fram till dess fundera på nudlar men dressyrsadel eller inga nudlar men då heller ingen dressyrsadel ;)

Jag skrev inte att du ska rida i den de gånger du rider sålänge. Jag skrev att du ska antingen använda den de ggr du känner att du måste, och i övrigt använda den bomlösa eller tömköra! Vi har ju haft måååånga diskussioner om detta på msn, om vilka sadlar som kan tänkas passa dina hästar, och du har 3 hästar som alla är svåra att hitta sadel till, speciellt iom att du inte vet om de är friska eller inte. Jag har upprepade ggr sagt till dig att du ska prova en annan bomlös istället, iom att du inte vill använda FF på dina hästar nu. Efter alla diskussioner vi har haft känns det som att du övertolkar saker och ting, och du borde veta bättre än så.

Chansen att du kommer få behålla dom här två sadlarna i 1-2 år efter att du köpt dom är minimal. Köp istället en, så slipper du förlora så mycket pengar!
Sen undrar jag, om du verkligen vill ha bomlöst, om det inte finns någon bomlös dressyrsadel som finns i 16" eller liknande som kan vara kort nog åt dina hästar. Om inte annat så är jag helt säker på att det kommer en inom 1-2 år (se bara hur mycket som har hänt senaste året på bomlöstfronten), och då kanske du ändå ska köpa en ny hoppsadel, och har förhoppningsvis hunnit spara till en dressyrsadel också.

Okej, fattar läget.

Dock så kan de ändra sig hipp som happ utan logik. Rätt vad det är har de vuxit två cm på höjden, och då ser inte ryggen alls ut som dem gjorde innan. Oberoende av träningsgrad!

Hoppas du hittar en lösning som funkar för både dig och häst.

Med tanke på Cyllenes senaste inlägg vill jag bara påminna dig om hur Vision ändrade sig....
Och då var väl han 8 år t.o.m?

Jag skulle antingen ha köpt hoppsadeln nu, eller kört på med den gamla sadeln+padd framtill betet (antar att det blir bete eftersom den bara är fyra) och sen tittat på hur hästen ser ut då.
Självklart kommer andelen muskelmassa att öka när träningen ökas, men eftersom betet ligger inom en överskådlig framtid så skulle jag ha gjort så.
Visst så är den fyraåring jag rider lite efter, men en dressyrsadel känns inte som högsta prioritet för oss just nu. Varken jag eller ägaren har ens lagt på våra dresyrsadlar för att se om de ens passar.

Hanna- som rider i en (grön!) Stubben från 1800-kallt.

Det blir bete ja, men det blir ingen lång betesvila. Hon stod flera månader i vintras när hon kom, och hon kommer få flera kortare vilor under betet, men ingen 'helvila'. Gräs kommer hond ock gå på hela tiden.

Mina hästar gör sin mest aktiva period sommartid, och ställs av och får semestern vintertid.

Med tanke på Cyllenes senaste inlägg vill jag bara påminna dig om hur Vision ändrade sig....
Och då var väl han 8 år t.o.m?

Vision ändrade sig ganska ordentligt som ung, ny sadel var 6:e månad, sen fick han Atlantan som han aldrig växte ur men som ju var för lång (utprovad och utprovaren ansåg att 'det gör inget', vilket jag jus edemera lärde mig var fel).

Men säger det igen - JUST FÖR ATT jag räknar med att hon ska ändra sig, och just för att jag har haft en Vision, så funderar jag på att köpa dressyrsadeln ny - eftersom jag då kan utnyttja Mustangs 3-månadersgaranti, och byta in sadeln mot en ny nästan hur ofta som helst, utan att förlora speciellt mycket på det. Köpa privat är väldigt beroende på att jag får det jag inte ska ha längre sålt till bra pris och snabbt, och sen hittar det jag vill ha billigt och i rätt storlek. Odds för det - låga är jag rädd.

Men med Mustangs garanti i ryggen, så borde det som jag får lägga emellan vid varje sadelbyte vara högst överkomligt.

Så jag anser att köpa den nya via Mustang är det praktiskt och ekonomiskt vettigaste, frågan är om jag anser det är värt att käka nudlar i ett år för det eller inte, det är den jag klurar på.

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 044
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka