Sadel till fyraåring?

Sv: Sadel till fyraåring?

Vi har ju haft måååånga diskussioner om detta på msn, om vilka sadlar som kan tänkas passa dina hästar, och du har 3 hästar som alla är svåra att hitta sadel till, speciellt iom att du inte vet om de är friska eller inte.

Vi har haft många diskussioner om K, ja. Vision har sins adel, jag har full koll på hans hälsostatus. Fbldonnan är frisk och kry, K vet jag inte hon vilar pga snorigheten.

Fbldamen är INTE svår att hitta sadlar till, hon såg betydligt knepigare ut än hon visade sig vara (P:s ord), och det mesta som P la på igår låg alldeles utmärkt på henne. De som föll bort så 75% gjorde det för att matte inte tyckte om, Jessican för att hästen inte tyckte om den osv.

Jag har alltså inga problem hitta sadlar åt henne, varken hopp eller dressyr. Däremot så ska ju sadeln assa MATTE med, och det var matte som ratade de flesta.

Jag har upprepade ggr sagt till dig att du ska prova en annan bomlös istället, iom att du inte vill använda FF på dina hästar nu. Efter alla diskussioner vi har haft känns det som att du övertolkar saker och ting, och du borde veta bättre än så.

Det är just fr alla diskussioner jag blir förvånad av dina svar. Och vi tar det igen - FBLDAMEN SKA INTE HA EN BOMLÖS! Hon ska tävla, hon ska ha tävlingsgodkända bomsadlar.

Chansen att du kommer få behålla dom här två sadlarna i 1-2 år efter att du köpt dom är minimal. Köp istället en, så slipper du förlora så mycket pengar!

Om jag måste byta om 3 månader förlorar jag i princip inga pengar alls. Jag är fullt beredd att få byta var tredje månad med, och helt säker på att ha fått byta inom maximalt två år (och då har jag haft en jävla tur). Men slitageavdraget är inte speciellt högt, om jag får lägga 1 - 2 K emellan vid varje byte så kan jag utan problem leva med det. Det jag inte vill hamna i är att köpa en begagnad och i slutänden ha betalat 8 K för den, få skitpris om jag byter in, så blir tvungen att sälja privat, det drar ut på tiden, jag får inte ut det jag vill ha för den och sitter med en sadel jag inte ska ha, och inte har pengar att köpa den jag ska ha, hänger du med?

Sen undrar jag, om du verkligen vill ha bomlöst, om det inte finns någon bomlös dressyrsadel som finns i 16" eller liknande som kan vara kort nog åt dina hästar. Om inte annat så är jag helt säker på att det kommer en inom 1-2 år (se bara hur mycket som har hänt senaste året på bomlöstfronten), och då kanske du ändå ska köpa en ny hoppsadel, och har förhoppningsvis hunnit spara till en dressyrsadel också.

Jag vill inte ha bomlöst! Jag är beredd på att till K kommer det behöva vara bomlöst, men jag vill inte ha det till henne heller egentligen om jag skulle hitta en bomsadel som passar, det är dock inte en prioriterad sökning just nu, hon ska igång och ner i vikt först. Dock gör det inget om hon går i bomlöst ett år till. Fbldonnan ska inte ha någon bomlös alls, det har aldrig varit ett alternativ till henne och kommer inte att bli.

Sökningarna följer inte med i länkningen, utan man hamnar på 'hela sidan'. Jag vet inte vad du sökte på men det finns ingen WB där i alla fall? Du får gärna tala om vad det var du ville visa, alltså vad det var du sökte?

Däremot, som jag skrev innan, jag kommer inte köpa någon ny utomlands ifrån. Ska jag köpa så ska det vara begagnat och det ska vara max 50% av nypris om det ska löna sig.

Det var inget speciellt nu, men sida att hålla under uppsikt! På den engelska sidan finns det begagnade för en bråkdel av svenska priser

Och så ett förtydligande - jag vill alltså INTE ha råd om 'köp bomlöst', 'rid vidare med padden' osv.

Utan hästen ska ha en ny, passande sadel. Och hon kommer få M&N ponnyflaten. Ny.

Och jag kommer inte att köpa någon av sadlarna 'nästan begagnade' med bara marginellt prisavdrag, eftersom jag förlorar på det. Och just FÖR ATT det är en unghäst som högst troligt kommer ändra sig, så är jag inne på att köpa WB:n ny och kunna använda 3-månadersgarantin, och få ett bra inbytespris när den behöver bytas in. För att slippa köpa/sälja privat iom att det är ett osäkert kort både tidsmässigt och ekonomiskt.

Det finns billigare sadlar som passar hästen, men sadeln ska passa matte med, och det som passade både matte och häst är M&N:en och så Crown WB:n. Och jag har ju bestämt mig för att inte köpa en sadel 'bara' för den ligger utmärkt på henne och hon tycker om den, fast jag inte tycker om den.

SÅ frågeställningen nu är mer om man ska käka nudlar i ett år, och ha en dressyrsadel och en hoppsadel som passar utmärkt (och använda funktionsgarantin och få bra betalt i inbyte när det ska bytas sen), och då kunna 'rida utan begränsningar'. Eller om jag ska vänta med dressyrsadel och traggla i flaten.

Kuggfrågan är egentligen hur mycket det är värt att ha en dressyr och en hopp, mot att 'bara' ha en hopp. Jag har redan innan det här och redan innan det ens fanns nån bula av Hubertusen, börjat sakna dressyrsadel. Det blir en avgörande skillnad i ridningen, och den märks tydligt, om sadeln är gjord för dressyr eller om den är gjord för hoppning. Det går att 'leva' med att träna och tävla dressyr i en hoppflatback. Men det är trevligare och enklare att leva med att träna & tävla dressyr i en dressyrsadel. Frågan är om det är värt nudlar i ett år eller ej, och det är den enda fråga jag har kvar att ta ställning till.

Och bomlöst är inte ett laternativ för hästen, jag ser ingen som helst anledning att ge henne en sadel som det inte får tävlas i, när det finns bomsadlar som passar. Just för att hon ska träna och tävla.

Det var inget speciellt nu, men sida att hålla under uppsikt! På den engelska sidan finns det begagnade för en bråkdel av svenska priser

Ah, okej då är jag med. Kruxet är att WB:n endera heter något annat i england, modellbeteckningen alltså. Eller att den är en av de sadlar som tillverkas för Mustang och alltså inte finns på den engelska begmarknaden.

Hade hästen gillat Jessican (som matte inte hade minsta emot), så hade det dock varit ett gyllene begagnatläge då den finns både i Sverige och utomlands, och i ganska stor omfattning.

Jag skulle köpa M&N och rida i den och se glad ut. Och vänta in hästen och se åt vilket håll den utvecklas och under tiden betala av evt lån och/eller spara lite för inköp av en dressyrsadel. Och då skulle jag satsa på en bomlös variant för att ha något som "alltid" passar. Det går ju inte att hoppa i en bomlös och när jag sedan blir tvungen att byta ut hoosadeln så kan jag fortsätta att rida eftersom jag har dressyrsadeln kvar.

Som jag förstått det så får man ju tävla i en bomlös dressyrsadel så länge den ser ut som en engelsk och då är ju problemet med tävlingsgodkänt ur världen. Det finns ju flera bomlösa dressyrsadlar att titta på som Star-Trek, Trekker Master mfl och det lär ju komma fler över tid.

Som jag förstått det så får man ju tävla i en bomlös dressyrsadel så länge den ser ut som en engelsk och då är ju problemet med tävlingsgodkänt ur världen. Det finns ju flera bomlösa dressyrsadlar att titta på som Star-Trek, Trekker Master mfl och det lär ju komma fler över tid.

Igen - det finns idag ingen tävlingsgodkänd bomlös som är tillräckligt kort för hästen.

Aha, du har alltså kollat att alla är för korta. Men jag skulle nog i det läget provat att ha is i magen och uppmärksammat tillverkare på att det finns efterfrågan på kortare varianter.

Aaaaahha! Mustang har alltså någon form av 3-månaders garanti. Fick inte ihop det riktigt med att du skulle kunna byta så ofta utan att förlora mer än en liten summa på att byta sadel hela tiden.

Men nu när jag hänger med så hade jag gjort så här:

Köpt en sadel jag och häst trivs med. Utnyttjat garantin. Sparat till den andra sadeln.

För mig hade prioriteten varit en dressyrsadel. Har för mig att du prioriterade en hoppsadel?

Ett år går fruktansvärt fort och du kanske har möjlighet att jobba lite extra då och då? Sen har vi ju alla middagar hos föräldrar och andra släktningar (förutsatt att du har några).

Sen kan du ju alltid hålla utkik efter en billig begagnad dressyrsadel. Använder man den bara någon enstaka gång då och då så fungerar det ju faktist att tex lägga en pad för att få en riktigt bra passform tills du har råd att köpa en som är perfekt.

Mvh

Tora där tyvärr både häst och ryttare har förälskat sig i en Amirgo. Suuuuuck

Aha, du har alltså kollat att alla är för korta. Men jag skulle nog i det läget provat att ha is i magen och uppmärksammat tillverkare på att det finns efterfrågan på kortare varianter.

Har ju kollat en hel del åt andra damen här. Hon har ju en FF som är för lång, och som jag skulle vilja ha en kortare modell till.

Och där har jag inte ens brytt mig om om de är tävlingsgodkända eller ej. Men ev kanske möjligen skulle en BareFoot london dressyr passa, men det är isf på håret. Kommer den i strl 0 ökar chansen lite, det har den dock inte gjort än (skulle bli i april). Den är inte tävlingsgodkänd dock.

I övrigt så de som då är tillräckligt korta (Kari Pad mfl), som jag iofs inte alls är säker på att jag skulle sitta bekvämt i, men som är tillräckligt korta, så har de inte tillräcklig mankfrihet.

Tillverkarna VET behovet av KORTA bomlösa, och det kommer ju in lite nya märken hela tiden. Ofta är dock kruxet mankfriheten.

Och fullblodsdonnan har också kort rygg, men ska som sagt dessutom tävla. Och en bomlös, skicka lite fram och tillbaka (frakter) samt en padd och man är uppe i 10 K rätt lätt. London som ex kostar 6000 kr, så lägger du på en skitopad på det, och frakt. Då är man uppe i 8000 kr. Skicka tillbaka den och skicka hit en annan så + 500 kr bara i frakt.

Och det skulle vara okej om det handlade om K t ex, som jag dels tror är i nuläget i princip omöjlig hitta bomsadel till, och som dessutom är avställd och i överhull och har en förmåga att ändra sig markant i sin rygglinje sisådär var tredje månad typ. (Dock kommer hon också få en bomsadel om det går, när hon är igång och i bättre hull). Men det känns totalt onödigt att lägga 8000 kr och uppåt på att ge fbldonnan - som utmärkt väl kan ha bomsadel - en bomlös som hon inte får tävla i, och som matte sitter sämre i än WB:n t ex. Då kunde jag lika gärna valt CB:n som kostade 9 K begagnad, hästen sa JA till men matte sa njä till, för den får vi i alla fall tävla i.

Men det blir fortfarande någon form av finansiering på inköpskostnaden, och jag måste fortfarande byta ut den mot något annat senare, endera en bomsadel eller om det kommit något tävlingsgodkänt. Och då är det ganska tveksamt om jag får ut lika bra som jag får av en inbytt bomsadel (i % av nypris räknat). Och då känns det som jag hellre kan lägga till lite (finansierade) pengar och skaffa en tävlingsgodkänd sadel direkt, som jag sitter alldeles utmärkt i och som passar hästen.

Aaaaahha! Mustang har alltså någon form av 3-månaders garanti. Fick inte ihop det riktigt med att du skulle kunna byta så ofta utan att förlora mer än en liten summa på att byta sadel hela tiden.

De har ju alltid som mål att sadeln ska passa både häst och ryttare. Och inom 3 månader efter köp är kontroller och justeringar kostnadsfria. T ex valacken när han fick sin Hubertus, så 3 veckor efter så ruggade den manken, så in igen och vi fick fylla p lite stoppning och ändra lite. Utan kostnad. Även efterkontrollen efter 6 mån (blev 12 mån i vårt fall) är kostnadsfri. Om sadeln måste stoppas om då så är det priset rabatterat.

Om sadeln inom 3 månader efter köp inte passar så får du en ny utprovning gratis, och de byter in den du har köpt (de drar dock av en liten summa för slitage, hur mycket beror på skicket.

Och sen på längre sikt så de har ju sitt system där de betalar mer i inbyte för en sadel köpt hos dem än köpt någon annanstans, och betalar ännu mer om sadeln som byts in är köpt hos dem till hästen som behöver en ny sadel.

T ex som med min Hubertus. Den är köpt hos dem för 2 år sedan, nypris 6995 kr, sen fick den stoppningen bytt med (1000 kr, ord 1500 kr). Dvs totalt nypris 7995 kr. Den är köpt till min valack.

Om jag skulle byta in den nu skulle jag få 4000 kr, för den är köpt hos dem. Om jag bytte in den i samband med att valacken skulle ha en ny sadel hade jag fått 5500 kr. Och om den var köpt någon annanstans, oavsett till vilken häst, skulle jag fått 2500 kr. Systemet är ju för att behålla sina kunder, och gynnar onekligen dem. Men i fallet när du har en häst där du förväntas få byta sadel ofta/justera sadeln ofta så gynnar den definitivt hästägaren också.

Och det är pga det systemet det inte lönar sig att köpa begagnat om inte det begagnade priset är väldigt pressat. För hittar jag den för 2 - 3 000 kr mindre än nypris, så förlorar jag ju dels en tusenlapp direkt för atts toppa om den för henne, och resterande pengar förlorar jag om jag byter in den. Kan jag t ex sälja den beg för lika mkt jag gav eller marginellt mindre och ta de pengarna och lägga på en ny så är det ju fortfarande okej dock. Men det är alltid ett vågspel och en chansning hur lång tid det tar och hur mkt man får när man säljer sadel privat.

För mig hade prioriteten varit en dressyrsadel. Har för mig att du prioriterade en hoppsadel?

Jag prioriterar hoppsadeln för att den kan man både hoppa och markarbeta i. Men jag skulle hellre rida i en dressyrsadel. Skulle jag köpa båda skulle jag rida mest i dresyrsadeln. Däremot så då kan jag ju inte hoppa alls. Så därför så måste jag välja så rent praktiskt så blir prioriteringen hoppsadeln, men handlade det bara om ridmässigt skulle det bli dressyrsadel. Men eftersom jag vill hoppa också, så..

Däremot, om det vore det omvända prismässigt. Dressyrsadeln kostade 9000 kr och hoppsadeln 14 000 kr skulle jag inte ens fundera på att köpa den hoppsadeln ny just nu, men utan tvekan köpa dressyrsadeln, och försöka lösa hoppsadeldilemmat billigare. Dvs jag är beredd att lägga mer pengar på en dressyrsadel än en hoppsadel, samtidigt som om jag måste välja inte är beredd att välja bort en hoppsadel.

Hängde du med, rörigt värre ;)

Ett år går fruktansvärt fort och du kanske har möjlighet att jobba lite extra då och då? Sen har vi ju alla middagar hos föräldrar och andra släktningar (förutsatt att du har några).

De här underbara (inte) nya EUreglerna sätter effektivt stopp för extrajobbande tyvärr. Och de där middagarna existerar inte. Dels har jag ont om släktingar, och de som finns är inte så förtjusta i middagar, och är det middag delas det aldrig ut pengar tyvärr. Men visst går ett år fort, och kommer man till vintern kommer jag sakna dressyrsadeln mindre. Samtidigt så om jag ska spara ihop och käka nudlar och köpa sen så blir det nudlar men ingen sadel, dock så är jag inte lika 'sårbar' ekonomiskt. OM bilen t ex går sönder kan jag ju i nödfall ta av sadelsparpengarna. Om jag köper båda nu, äter nudlar men har en dressyrsadel så har jag mindre marginaler om något händer. Nudlarna lär jag dock inte komma ifrån hur jag än beter mig om jag ska ha sadeln..

Helt lungt jag hänger med (nu när jag fattat att Mustang har en garanti).

Med släktmiddagar tänkte jag inte på att man skulle få pengar utan att man skulle få äta lite annan mat än nudlar och spara lite pengar då man slapp köpa mat för just det tillfället :D.

Tycker fortfarande att du skall köpa en sadel som passar dig och hästen perfekt (oavsett om det är hopp, dressyr eller något annat) och sen försöka spara ihop till den som saknas. Risken är att om du rider i en dålig sadel så kommer du att få äta nudlar ändå då veterinär kostnaderna blir höga istället. Sen tycker jag personligen att du har haft nog med veterinärer att göra för 10 hästägare tillsammans.

Förutsatt att Mustang är duktiga så gillar jag deras upplägg skarpt. Det är verkligen hästägarvänligt (självklart är det även ytterst vänligt mot Mustang). Undrar igentligen hur stor marginal de har på sina sadlar om det kan löna sig att vara så generösa?

Ja de nya arbetstidslagarna är inte helt okomplicerade. Varje företag får göra sin egna tolkning då de inte är helt kristallklara. På mitt företag så har det medfört att man inte kan jobba övertid så mycket men nog allt går det att jobba extra då och då. Men det hela beror som sagt på hur företaget har lagt upp det och hur mycket man jobbar från början + hur arbetstiderna är upplagda. Men roligt att försöka tolka arbetstidslagarna är det inte. Vi har dessutom två olika lagar att ta hänsyn till beroende på hur lång busslinjen är. Suuuuuuuck säger jag bara.

Mvh

Tora

Det lär nog komma bomlösa dressyrsadlar som är korta och med mankfrihet precis som du säger med det kanske dröjer ett tag. Padd behövs ju inte till Star-Trek och Trekker men de kanske är för långa? Då slipper man ju den kostnaden iaf.

Jag skulle fortfarande köpt M&N och sparat pengar till en dressyrvariant och lidit lite och ridit dressyr i hoppsadeln. Eftersom jag ju tydligen i det läget även behövt köpa en sadel till en annan häst. Men då finns ju alltid chansen att den bomlösa som den andra hästen behövde även låg bra (kanske med annan padd el så) på den första hästen. Då hade jag ytterligare lite tid på mig att se hur den första hästen utvecklas i kroppen och spara ihop lite för att sedan lägga på en ny modell av bomlös dressyrsadel som är kort och med mankfrihet (det lär väl ha dykt upp vid det laget).

Men det är inte lätt det här med sadlar och jag slipper själv en del bekymmer eftersom jag inte har lust att tävla. Och så har jag inte heller samma möjligheter att ta med mig hästen till ett företag med den service som Mustang verkar ha, eller det finns öht inget företag dit jag kan ta med mig hästen och prova ut sadlar. Så är det när man bor i skogen.

Jag skulle dock noga kolla upp hur Mustangs garanti och policy ser ut och vilka märken och modeller de tar hem. Även om du nu verkar ha bra erfarenhet av dem så kanske den dagen kommer då den enda sadel som matchar alla dina kriterier inte finns hos Mustang. Att sälja begagnat privat är ju inte alltid det lättaste.

Senast ändrad:

Det lär nog komma bomlösa dressyrsadlar som är korta och med mankfrihet precis som du säger med det kanske dröjer ett tag. Padd behövs ju inte till Star-Trek och Trekker men de kanske är för långa? Då slipper man ju den kostnaden iaf.

Mm, de är för långa och för stora i sitsen tyvärr.

Jag skulle fortfarande köpt M&N och sparat pengar till en dressyrvariant och lidit lite och ridit dressyr i hoppsadeln. Eftersom jag ju tydligen i det läget även behövt köpa en sadel till en annan häst. Men då finns ju alltid chansen att den bomlösa som den andra hästen behövde även låg bra (kanske med annan padd el så) på den första hästen. Då hade jag ytterligare lite tid på mig att se hur den första hästen utvecklas i kroppen och spara ihop lite för att sedan lägga på en ny modell av bomlös dressyrsadel som är kort och med mankfrihet (det lär väl ha dykt upp vid det laget).

kontrollfråga bara - du trivs bäst i bomlöst va? Du har ju svarat på ursprungsfrågan 'hur skulle ni gjort?' (tack för det förresten!), och utgått från hur du skulle ha gjort. Men du vill helst ha/trivs bäst i/föredrar bomlöst va, alltså även utan att ta in den ekonomiska biten etc? Jag har ju absolut inget emot bomlöst, men får jag välja vill jag ha bomsadel (iaf av de som finns nu att välja på av de bomlösa)

Men det är inte lätt det här med sadlar och jag slipper själv en del bekymmer eftersom jag inte har lust att tävla. Och så har jag inte heller samma möjligheter att ta med mig hästen till ett företag med den service som Mustang verkar ha, eller det finns öht inget företag dit jag kan ta med mig hästen och prova ut sadlar. Så är det när man bor i skogen.

Bor iofs också i skogen, har över 10 mil till Mustang, men de FINNS ju iaf, även om man får åka långt. Är ju värre när det inte spelar ngn roll om man åker 20 mil det finns iaf ingen sadelutprovare etc att åka till. Och i det läget hade jag valt bomlöst med, hellre än att försöka 'trixa och knixa' själv med inpassning osv. Absolut.

Jag skulle dock noga kolla upp hur Mustangs garanti och policy ser ut och vilka märken och modeller de tar hem. Även om du nu verkar ha bra erfarenhet av dem så kanske den dagen kommer då den enda sadel som matchar alla dina kriterier inte finns hos Mustang. Att sälja begagnat privat är ju inte alltid det lättaste.

Jag vet hur det ser ut, alltså policyn och det. Och det kan 'sluta' på två sätt om det blir ett läge där ingen av deras märken (jag vet vilka de har med) inte passar. Om det är inom 3-månadersperioden får jag endera ett tillgodokvitto på summan jag köpt sadeln för (dvs jag får inte pengarna i handen), eller så får jag behålla sadeln och sälja den privat. Om det är utanför 3-månadersperioden, så återstår ju att sälja den privat (endera via annons, eller hänga ind en för försäljning hos exvis Mustang och betala provisionen)

Eftersom jag ju har fler hästar så är det med tillgodokvitto inte så illa egentligen, kan ju använda det till annan häst om det finns sadel som passar den där. Annars är det ju en nackdel, du har en sadel som bara är några månader, som inte funkar, inget annat fungerar heller och du måste kika på andra märken. Och endera får du sälja sin sprillans nya sadel begagnad (och förlora pengar), eller så får du sälja ett tillgodokvitto (det går ju det med, men man förlorar pengar då med, men antagligen mindre).

Om det är utanför 'garantiperioden' så är man i samma sits som om man köpt sadel någon annanstans, utan garantin, dvs du får sälja den på egen hand och köpa en annan.

Eller så kan man prova ta med sig sin sadel till en annan utprovare och se om den vill byta in den. Men jag misstänker det är lika svårt att få bra betalt i inbyte för en Prestige hos Mustang (som inte säljer Prestige) som det är att få bra betalt i inbyte för en Crown hos Sadeldoktorn (som är generalagent för prestige men inte säljer crown).

Just beroende på vad de säljer för sadlar är en av flera anledningar att jag inte vände rmig till Sadeldoktorn (Jimmy Inserte, Russdog), för han är agent för Prestige mfl märken som (tyvärr, JAG älskar prestige) inte passar donnans rygg. Däremot när det gäller K så kommer jag nog börja se vad Mustang kan göra, men om vi inte hittar någon jackpot där kolla vad Sadeldoktorn kan göra, iom att Prestiges bom borde kunna passa henne bättre (om hon går ner lite i vidd, svårt säga just nu hur mkt som är späck och hur mkt som är äkta bredd)

Med släktmiddagar tänkte jag inte på att man skulle få pengar utan att man skulle få äta lite annan mat än nudlar och spara lite pengar då man slapp köpa mat för just det tillfället :D.

Ah, jo det är ju lugnt. Jag kan äta mig igenom ett helt år så. 'Äta nudlar' är egentligen inte så mycket att jag får leva på just bara nudlar ett år, utan sammanfattar egentligen 'dra in på ALLA onödiga/påverkbara utgifter'. Dvs jag kommer kunna äta som folk, men det är tji godis, läsk, kläder, nöjen och sånt. Och indragning på matkontot. Dock delar jag ju gård med min mor, och hon lär knappast låta mig käka nudlar ett år. Om inte annat får jag väl åka till farmor, hon brukar pracka på mig mat bara jag visar mig där *S* (Hon lider av någon form av tvångstanke att jag måste gå upp i vikt). Som extrabonus kan jag käka på jobbet för 42 kr/dag. Så, det kommer inte lida någon nöd på mig så, utan handlar mer om att inte unna sig någonting det året, inte minsta godispåse ens.

Tycker fortfarande att du skall köpa en sadel som passar dig och hästen perfekt (oavsett om det är hopp, dressyr eller något annat) och sen försöka spara ihop till den som saknas. Risken är att om du rider i en dålig sadel så kommer du att få äta nudlar ändå då veterinär kostnaderna blir höga istället. Sen tycker jag personligen att du har haft nog med veterinärer att göra för 10 hästägare tillsammans.

Jo, en dålig sadel eller chansa på den nuvarande med padd har aldrig känts som ett alternativ, just för att det torde bli mycket dyrare i slutändan. Så aldrig varit ett alt att blunda för problemet, och hon får ju M&N sadeln, dvs en sadel som passar henne utmärkt, och mig. Men sen är frågan om dressyrsadel, om hon ska få WB:n nu (och jag leva spartanskt ett år), och isf om jag ska ta den på räntefri avbet i ett år, eller om jag ska lägga undan pengarna ett år. Spartanskt blir det oavsett, det är ju exakt samma tid och exakt samma pengar. Skillnaden är om jag har en dressyrsadel att rida i under tiden, eller om jag inte har en dressyrsadel under tiden men mer skydd OM det skulle hända något med bilen eller så.

Förutsatt att Mustang är duktiga så gillar jag deras upplägg skarpt. Det är verkligen hästägarvänligt (självklart är det även ytterst vänligt mot Mustang). Undrar igentligen hur stor marginal de har på sina sadlar om det kan löna sig att vara så generösa?

Vet inte generellt, men den TB:n jag bytte in som inte var köpt hos dem, den hade jag gett 7 för beg, jag fick 6 i inbyte och de sålde den för 9500 kr, dvs 3500 kr påslag. Hubertusen skulle de ha sålt för 5500 kr om jag bytt in den, dvs de hade inte tjänat något på den om jag bytt in den för V skulle ha ny sadel, hade tjänat 1500 kr på den om jag bytt in den nu, och tjänat 3000 kr på den om jag bytt in den och den inte var köpt där.

De tar inte inbyte om man köper en begagnad t ex, så de stora pengarna de tjänar på inbyte när de byer in en sadel köpt där till den hästen lär vara på att de då får sälja en ny annan sadel, och de har nog rätt bra avans på NYA sadlar (som alla som säljer sadlar har). Dvs genom att betala bra för inbytet men inte tjäna så mkt på det, så får de sälja en annan ny som de tjänar bra på.

Jag TROR vinsten fungerar ungefär såhär. Siffrorna påhittade.

De säljer en ny sadel för 15 000 kr. Vinsten på den är 5000 kr.
Ett år senare passar den inte, de provar ut en ny 15 000 kr sadel åt mig. Jag lämnar den gamla i inbyte och får 12 000 kr för den. Dvs jag lägger 3 K + sadeln emellan.
Mustang säljer den inbytta sadeln för 13 000 kr.
De tjänar 5000 kr på den nya sadel jag köper.

Dvs de tjänade först 5000 kr. Sen tjänade de 1000 kr på sadeln jag bytte in. Och sen tjänade de 5000 kr till på den nya sadeln jag köpte. Dvs total vinst innan skatt och sånt = 11 000 kr. Just för de får sälja NYA sadlar, och där sitter vinsten. Begagnathandeln tjänar denog ytterst få summor på.

Jag å min sida betalade 3000 kr emellan för bytet. Och för de 3 fick jag då en ny sadel som passade hästen, och stoppad så den passade hästen, med 3 månaders garanti och gratis efterkontroll samt rabatt på ev omstoppning efter 6 mån.

Sen tror jag (inte säker men har för mig det är så) att de inte heller erbjuder räntefri avbetalning på begagnade sadlar, vilket ju också det får folk att köpa nytt. Om det står mellan en bag för 13 och en ny för 16, och du inte har mer än 10, så är det nog för många mer lockande att ta den nya, ta 6 på räntefri avbetalning i 6 - 12 månader, än att åka hem utan sadel och spara ihop de 3 som saknas.

Dock, så iaf inte den jag anv (det finns två sadelmakare) propsar aldrig på att man ska ta den dyraste, säger ingenting om man tycker att 'jag vill nog åka hem och kolla om den finns begagnad först så jag kan få den billigare'.

Ja
de nya arbetstidslagarna är inte helt okomplicerade. Varje företag får göra sin egna tolkning då de inte är helt kristallklara. På mitt företag så har det medfört att man inte kan jobba övertid så mycket men nog allt går det att jobba extra då och då. Men det hela beror som sagt på hur företaget har lagt upp det och hur mycket man jobbar från början + hur arbetstiderna är upplagda. Men roligt att försöka tolka arbetstidslagarna är det inte. Vi har dessutom två olika lagar att ta hänsyn till beroende på hur lång busslinjen är. Suuuuuuuck säger jag bara.

Mm, 'mitt' företag har valt att gå efter dem (andra skiter i dem) vilket gör att det är den där tramsiga 11 h vilan, det ska vara veckovila med osv. Vilket gör att det, iom att jag jobbar skift, är väldigt svårt att ta extrapass, för då blir det för tätt mellan extrapasset och ord pass, eller för mycket timmar den veckan eller något liknande. Ibland fungerar det ju schematekniskt med att ta pass, men då kan man ge sig sjutton på att DE passen finns det vikarie till.

Vi har dock en extrem brist på sommarvikarier i år, och jag mumlade lite om 'jag vill jobba', men chefen tyckte 'men då blir det fel med timmarna'. Fast jag ska kolla upp lite och se om det BLIR det eller inte egentligen.. Men generellt så de här nya dumreglerna gör att viknappt kan byta pass med varandra när man behöver vara ledig =/ (Dvs man förlorar pengar på att behöva ta ut semester och sånt, istället för att bara byta passet)

Senast ändrad:

Jaha, så var besöket hos sadelutprovaren avklarat då, med fullblodsdonnan. Och jag funderar desperat på banklån..

Den sadel hon lånat av valacken och går med idag ligger alles perfekt, förutom den 'lilla' detaljen att utformningen på ortspetsarna på den bommen inte riktigt passar lilla känsliga fröken. Hon har senaste veckan fått gallor/bulor efter ridning. La dit en padd och häst utmärkt nöjd och inga bulor, men då blir sadeln ju snäppet för trång eg, och även om hon tycker 'det är jättebra!' så är det ju inte det i långa loppet. Ev så skulle det hela bli bättre om sadeln INTE var stoppad med extramjuk lammull, men det blir ju ändå bara ta sig runt ett problem som bäst åtgärdas med annan sadel.

Provat ut en hoppsadel och en dressyrsadel idag. Naturligtvis finns ingen av sadlarna på begagnatmarknaden (möjligen ngt enstaka exemplar, men inte så man tjänar på att köpa den beg). Vilket innebär att det är cirka 23 000 kr att hosta upp (därav funderingarna på bankrån :crazy:)

Alternativet att skuldsätta sig ännu mer och lirka med banken finns ju, jag avskyr det, men en ridhäst utan sadlar är ju tämligen dumt det med.. Men så var/är det ju den där detaljen med hennes ålder. Hon är som sagt 4 år, och det går ju aldrig att sia hur mkt de kommer ändra sig i ryggen. Hon ser ut som om hon inte borde ändra sig så mkt, samtidigt så kan skenet bedra. Valacken gjorde av med en sadel i halvåret mellan 4 - 6 års ålder :crazy: Och det är mycket pengar man förlorar om man måste byta in om något år. Samtidigt så får jag mer i inbyte om jag köper de utprovade nya, än om jag köper en sadel begagnad via annons, och byter in den sen..

Men hur hade ni andra gjort? Det är SKITMYCKET pengar för mig 23 K, det är pengar jag INTE har utan isf måste dra på mig (ännu mer) lån för. Samtidigt så för det får jag två sadlar som idag ligger excellent på hästen, som hon tycker om och som jag tycker om.

Alternativet är ju att försöka hitta något begagnat som endera sitter godtagbart bra men inte lika perfekt, eller att begagnat köpa en av de sadlar som ligger bra på henne men som JAG tycker är uscha att rida i. Det är fortfarande pengar jag inte har, men blir ju mindre totalsumma..

Jag rider ju 6-årigt fbl. I vår har jag fått köpa ny dressysadel eftersom hon på 1 år breddat sej för mycket så att den andra låg trångt. Det trodde inte sadelprovaren för ett år sen:angel:

Hon har nu normal mot vid, tidigare normal mot smal och den var för bred i början. Sadelprovaren tyckte då "smal mot normal" ja den hade ju räckt länge:angel:

Nu köpte jag en som bommen går att ändra på. Hopppsadeln måste nu bevakas ligger ok ännu eftersom den köptes ngt senare (den gamla var smal nog som jag hade vid utprovningen) Jag har haft tjock padd under den i början men vi får se nu om den sadeln behöver bytas också. Som tur är märks det på hästen när det blir dags, tycker jag

Så jag rek alltså bom som går att värma om. Prestige ligger bra på fbl ofta. Lita inte på att hon inte växer om du köper så dyra sadlar.....

Jag visste ju från mina andra hästar som breddat och köpte förra året en billigare som låg bra. MEn nu blev det med omvärmbar bom.

Orkar inte hålla på och leta igen:crazy:

Så jag rek alltså bom som går att värma om. Prestige ligger bra på fbl ofta. Lita inte på att hon inte växer om du köper så dyra sadlar.....

Jag visste ju från mina andra hästar som breddat och köpte förra året en billigare som låg bra. MEn nu blev det med omvärmbar bom.

Orkar inte hålla på och leta igen:crazy:

prestige är för svängd i bommen för den här donnan tyvärr (synd, för MATTE gillar Prestige skarpt ;))

Men jag räknar ju alltså med att hon kommer att bredda ur/ändra sig så hon behöver ny sadel inom överskådlig tid. Och lättast är att läsa tråden eller iaf de senaste inläggen, men just för ATT hon troligen kommer behöva ny, så är jag än mer inne på att faktiskt köpa ny, för att få dels 3-månadersgarantin (kan ju gå FORT när de väl börjar jobbas, vi har ju mest lekt än) och för att sen få bra betalt i inbyte, och slippa sälja/köpa begagnat.

En variant på din lösning med omvärmbar bom. Det som känns viktigast för mig är att slippa hålla på som jag fick göra med valacken, dvs trassla med att prova ut - leta begagnat - försöka sälja begagnat - köpa ny begagnat, stoppa om och hålla på. Och om jag köper en ny kommer jag både åt 3-mångarantin, men ffa får jag bra betalt när jag byter in. Och att behöva lägga 3 K emellan men slippa allt krångel med att skicka runt sadlar osv känsn fasiken värt det.

Damen har dock ingen 'klassisk fllblodsrygg', utan hon kör med rak, kort rygg, är förhållandevis bred för att vara fbl med, men har än ingen jättemanke. Hon har manke, men jag räknar iskallt med att den kommer bli större under åren som kommer (valacken hade noll manke som 4-åring, och som 7-årig hög, lång och bred manke. Och däremellan komd en ju sakta men säkert). Och även att hon ska bredda osv, dock är det ju mer svårbedömt hur mkt/hur litet, det får man se helt enkelt. Ligger hon nära 'nästa' bomvidd kommer jag nog faktiskt att få den utprovad med padd och ta den vidare om det går. Misstänker sadelmakaren tänkt så med, för jag fick ju med en 'fusklapp' vad det var för sadlar och storlekar (iom att jag ville kika begagnat), och för dressyrsadeln står det 'N eller M'. Och jag misstänker att det är för hon ligger ganska nära M. På hoppsadeln däremot står det bara 32, så där antar jag hon är ganska 'mitt i' storleken.

Åhh... kan du inte lägga ut en bild på din olivgröna Parzival :d

Min Olivgröna Parzival hopp använder grannen numera till sin häst eftersom hans häst drar mycket mindre i bomvidd än mina...

Helt off topic, jag vet.... ;)

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 044
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka