Så..vad är då Form?

C

C_L

Vilka faktorer spelar in?

Fysiskt...

och


Mentalt.


Vad säger ni?

Låt oss skapa en innehållsrik givande tråd som alla form-undrare kan ha nytta av!!
 
Sv: Så..vad är då Form?

Form är det sätt på vilken hästen bär ryttaren. Sedan finns det ju olika sorters form. LÅng/låg, högre samling osv....
 
Sv: Så..vad är då Form?

Form är det sätt på vilken hästen bär ryttaren. Sedan finns det ju olika sorters form. LÅng/låg, högre samling osv....


Ok.. och om jag spinner vidare på ditt svar...Form..finns det även utan ryttare?
 
Sv: Så..vad är då Form?

Visst har hästen alltid en form. Även när den går i hage. Form kan kanske defineras som vilket sätt hästen rör sig/bär sig på.

En häst som strosar i hagen har den naturligaste formen (utgår från friska, krya hästar)

Sedan kommer då vi ryttare och sätter oss på hästen och hela bilden blir omvänd..

I dagligt tal menar man nog oftast formen under ryttare. det var anledningen till mitt förra inlägg. (samt att det är svårt att formulera sig vettigt med två ungar i knät;) )

VILKEN form som är optimalt på häst under ryttare beror enligt mig på fysiska förutsättningar och utbildningsstndpunkt, muskler osv.

Beroende på VAD man vill uppnå för tillfället kan hästen ridas i varierande form. Även om målet kan vara en annan form.

Blev jag svammlig nu igen:confused:
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
689
· Visningar
19 866
Senast: pepp
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 155
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp