Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Jag förstår dig verkligen, har varit med om ngt liknande. Hade ett ponnysto (egen uppfödning) som var knepig redan från födseln. Vi gav henne några år och fick henne iaf hanterbar. Att rida in gick jättebra bortsett från att det inte ens med lugnande gick att få på henne bett, men vi använde hackamore. Hon blinkade knappt när vi satt upp på henne första gången och hon var så tillgiven och go jämt, en riktig kelgris. Men när vi började rida lite mer och krävde mer så slog det fullkomligt slint, hon gick runt med både mig och min far en gång.
Sista utvägen blev att vi lämnade bort henne till ett par som tog sig an "problemhästar" men hon klarade inte av att byta miljö! Hälsade på efter ngn vecka och då sprang hon bara runt runt och klarade inte ens av att bli borstad. Tillslut beslutade vi att ta bort henne. Jag var bara 13-14 år vid den tiden och tog det mycket hårt. Jag grät i flera veckor, blödde litervis med näsblod och gick ner ett par kilo.
Flera gånger har jag tänkt "Om inte..." men hon var en fara för sig och för oss och vi ville absolut inte skicka henne vidare. Det var en fruktansvärd tid, men jag intalar mig själv nästan varje dag att det var bäst så.

Usch vad jobbigt det måste ha varit för dig! "styrkekramar"

Samma som med mig så vet jag att han är en fara för både mig och andra som ibland rider honom. Jag vill inte ha farliga hästar i mitt stall. Nu på senaste har han även blivit mycket elak mot sin kompis i hagen. Jag känner nog med mig att det bästa är å ta bort honom, men hur i hela världen ska jag orka fatta det beslutet?

missförstå mig inte nu, jag älskar travare.
men är det inte lite typiskt just för dom att det går jätte bra och framåt i början, sen mitt i allt "slår d bakut" å går bakåt igen?
om du bestämmer dig för att ha kvar honom;ge honom en sommar ute på bete och börja sen om från början,utan att ställa så mkt krav på honom, bara ha roligt m honom ist! tror att det kan vara just där som hans problem ligger, alla travare passar helt enkelt inte till ridhästar. och många passar bara som skogshästar,utan att det alls ställs spec mkt krav på dem.

men är det inte lite typiskt just för dom att det går jätte bra och framåt i början, sen mitt i allt "slår d bakut" å går bakåt igen?
om du bestämmer dig för att ha kvar honom;ge honom en sommar ute på bete och börja sen om från början,utan att ställa så mkt krav på honom, bara ha roligt m honom ist! tror att det kan vara just där som hans problem ligger, alla travare passar helt enkelt inte till ridhästar. och många passar bara som skogshästar,utan att det alls ställs spec mkt krav på dem.

Jag vet att jag inte ställt för stora krav på honom. Han älskar att jobba, specielt med huvudet som han gör i dressyren. Han var ju lite utbildad när jag köpte honom, inte helt grön inom ridningen alltså. Sen när jag märkte vilket potencial han hade så fortsatte jag att utbilda honom, dock i en försiktig takt så han inte skulle bli varken överansträngd eller att det blir för mkt att ta in och lära sig, vilket kan orsaka kaos i huvudet på dom.

Men fallet är inte så. Även om jag bara tar en lugn promenadridtur i skogen med honom så flippar han. Han klarar helt enkelt inte av att bli riden,longerad eller arbetad från marken då minsta lilla gör att han flippar och rusar i blindo.

Annars är han helt trafiksäker och blir inte rädd för ngt.
Urtrevlig häst att sköta och natera, in och ut från hagen.
Men efter det säger det stopp.

Skulle helst av allt se att han fick komma till ett hem som sällskapshäst och bara få stå och ha det gott, men vad är det för liv egentligen? För en häst som hela sitt liv jobbat stenhårt och sen bara få gå? Han kommer ju inte se klok ut utan muskler plus att han tappar vikt om han ej får röra på sig.

Hopplöst fall!

Precis så tänker jag med, en ung och frisk häst.
Men han är frisk fysiskt sett, absolut inte psykiskt.
Det förbannade travet har lyckats förstöra honom totalt.

Han fungerar inte som en promenadhäst, absolut inte!
Då kommer han bara att få valsa omkring och det förtjänar han inte.

jag tycker inte att du ska skylla allt på travet! det låter som om du inte har någon erfarenhet av trav. jag har jobbat i travstall å under åren så har jag inte stött på någon häst som du säger( har haft hand om ca 200 travare under alla år) men där i mot när min chef blev tillsammans med en rid tjej. efter ett år ringde ägaren å bad mig ta hand om hästen som hon spöat. men det är ditt val inte vårat du gör det du tycker är bäst för dig. men skyll inte allt på travet
mvh Tail

LÄTTA VÄGEN?! Ursäkta mig men har verkligen kämpat med denna hästen. Jag vill ej ha hästar som jag ej kan nytjja mig utav. Att ha hästar är mycket jobb och mycket pengar, då vill jag gärna ha en häst som fungerar. Trots alla möjligheter han har så tycks det ej fungera.

men det är så jag tycker att det är (kätta vägen). jag vet att ha häst är dyrt, men det jag vill säga är att det finns fler lösningar än avlivning..men det är som Tail säger att det är du som måste välja......

Det är absolut inget lätt beslut, tro mig. Men samtidigt måste man kanske se till hästens bästa. Verkar han må bra? Trivs han med livet i övrigt? Om inte så kanske han mår bäst av att få sluta sina dagar, i annat fall kanske det finns hopp iaf!

jag tycker inte att du ska skylla allt på travet! det låter som om du inte har någon erfarenhet av trav. jag har jobbat i travstall å under åren så har jag inte stött på någon häst som du säger( har haft hand om ca 200 travare under alla år) men där i mot när min chef blev tillsammans med en rid tjej. efter ett år ringde ägaren å bad mig ta hand om hästen som hon spöat. men det är ditt val inte vårat du gör det du tycker är bäst för dig. men skyll inte allt på travet
mvh Tail

Men i detta fallet är det travet plus okunniga elaka personer som förstort en hel häst. Jag uppskattar inte trav med tanke på att jag har en häst här hemma som mår SKIT pga utav travet.

men det är så jag tycker att det är (kätta vägen). jag vet att ha häst är dyrt, men det jag vill säga är att det finns fler lösningar än avlivning..men det är som Tail säger att det är du som måste välja......

Du tycker ju självkart som du vill. Men lätta vägen, där drar vi inte jämnt.
Pengar är inget problem för mig, kommer inte vara det i framtiden heller Men, om man lägger ut både pengar och tid så vill man gärna att hästen ska fungera.

Hejsan igen, har du testat att köra honom? om han fortfarande funkar att köra?

Ne jag har aldrig kört honom. Har ingen vagn eller sele då jag inte är intresserad av körning. Men jag är sugen på att testa. Menar du att han kan fungera inom det?

Det är möjligt att det är så, har ingen speciell erfarenhet av travare då jag tävlar inom andra grenar som de tyvärr inte kan vara delaktiga i. Detta är mitt tredje varmblod. Två av dessa tre vart helt förstörda, En normal och härlig.

Men i detta fallet är det travet plus okunniga elaka personer som förstort en hel häst. Jag uppskattar inte trav med tanke på att jag har en häst här hemma som mår SKIT pga utav travet.

jag tycker det låter mer å mer som om hästen inte var som du tänkt dig å då är det lättare att skylla på att travet förstörde den tyvärr så går det så för ganska många travhästar ägaren tror att den här tjejen verkar ju vara duktig å vad bra våran häst får det hos henne. vad är det som har hänt hästen efter som den mår så dålig fortfarande du har ju haft den ganska länge.hästarna brukar repa sig efter ett tag när dom kommit bort från det som varit dåligt i ditt fall okunniga å elaka personer.
jag lider med hästen Tail

jag tycker det låter mer å mer som om hästen inte var som du tänkt dig å då är det lättare att skylla på att travet förstörde den tyvärr så går det så för ganska många travhästar ägaren tror att den här tjejen verkar ju vara duktig å vad bra våran häst får det hos henne. vad är det som har hänt hästen efter som den mår så dålig fortfarande du har ju haft den ganska länge.hästarna brukar repa sig efter ett tag när dom kommit bort från det som varit dåligt i ditt fall okunniga å elaka personer.
jag lider med hästen Tail

Jag visste att hästen var het att rida men tycker om jobbigare hästar så köpte honom ändå. Att han sen var livsfarlig, Självklart trodde jag inte det. Hur ofta köper man en häst som sen visar sig vara livsfarlig? Den tidigare ägaren ljög och var helt oseriös. Aldrig träffat ngn så slafsig med sina hästar.

Fortfarande så har hästen svåra psykiska skador efter travet, han har gott j-vligt många lopp och är helt sönderstressad. Klarar inte av ngt.

Vilken häst lider du med??

hade det varit jag har jag börjat om från början. jag skulle inte ha avlivat en häst bara för att den beter sig dumt när man rider. antagligen är det av en anledning. om den nu inte har ont så är det något annat. något obehagligt som har hänt vid ridning kanske? ni går för fort fram? nu har ju du 5 hästar så du har säkert fullt upp... men jag hade tagit det lugnt. kanske inte ridit på ett tag och sedan börjat om. ungefär som att rida in en ung häst. tagit ett. steg. i. taget. och verkligen korta ridpass och arbetspass. bygga upp förtroende. NH övningar. inte rida varje dag utan kanske gå ut på promenader, beta lite. ha lite roligt.

men alltså det är så svårt att svara på en sån här fråga. jag skulle vilja ser hur hästen mår. hur ser den ut när den stegrar sig. vad säger den. vilka signaler osv. det är väl bara du som kan avgöra en sån här sak. jag skulle inte avliva en häst som inte har ont eller är sjuk(viktigt!), är hanterbar bortsett från ridningen och mår i övrigt bra.

jag måste bara fråga...kom den direkt från trav när ni köpte hästen? började ni rida direkt?

Senast ändrad av en moderator:

hade det varit jag har jag börjat om från början. jag skulle inte ha avlivat en häst bara för att den beter sig dumt när man rider. antagligen är det av en anledning. om den nu inte har ont så är det något annat. något obehagligt som har hänt vid ridning kanske? ni går för fort fram? nu har ju du 5 hästar så du har säkert fullt upp... men jag hade tagit det lugnt. kanske inte ridit på ett tag och sedan börjat om. ungefär som att rida in en ung häst. tagit ett. steg. i. taget. och verkligen korta ridpass och arbetspass. bygga upp förtroende. NH övningar. inte rida varje dag utan kanske gå ut på promenader, beta lite. ha lite roligt.

men alltså det är så svårt att svara på en sån här fråga. jag skulle vilja ser hur hästen mår. hur ser den ut när den stegrar sig. vad säger den. vilka signaler osv. det är väl bara du som kan avgöra en sån här sak. jag skulle inte avliva en häst som inte har ont eller är sjuk(viktigt!) och är hanterbar bortsett från ridningen.

Men jag vill ju inte heller avliva honom, men tror inte heller att jag har ngt annat val.

Citerar från dig:: Beter sig dumt vid ridningen???

Han är totalt livsfarlig och det är ju det som gör det. Haade han bara vart lite "dum", bårkig så hade jag inte brytt mig men nu flippar han så illa så det är en fara för den som sitter på ryggen.

Nu har han stått sedan januari, satt mig upp ca 3 gånger efter det och han beter sig lika illa ändå. När jag longerar så reser han sig och försöker dra, när jag promenerar med honom är han bara stressig och går och steppar.

Det är ju väldigt lätt för er att säga att ni Inte skulle avliva en sån här häst. Ni har ju inte det problemet. Plus att han nu börjar bli en riktigt j-vel mot sin "kompis" i hagen.

Jag har varken tid,ork eller lust att fösöka få honom ok, för det kommer aldrig att få honom ok. Han är loss!

Har folk på denna tråden inga råd eller egna erfarenheter så vill jag inte heller att ni skriver!Det var det jag ville, få råd och att få höra andras erfarenheter. Inte bli idiotförklarad för att man inte vill behålla en Livsfarlig häst!!

Men jag vill ju inte heller avliva honom, men tror inte heller att jag har ngt annat val.

Han är totalt livsfarlig och det är ju det som gör det. Haade han bara vart lite "dum", bårkig så hade jag inte brytt mig men nu flippar han så illa så det är en fara för den som sitter på ryggen.

Nu har han stått sedan januari, satt mig upp ca 3 gånger efter det och han beter sig lika illa ändå. När jag longerar så reser han sig och försöker dra, när jag promenerar med honom är han bara stressig och går och steppar.

Det är ju väldigt lätt för er att säga att ni Inte skulle avliva en sån här häst. Ni har ju inte det problemet. Plus att han nu börjar bli en riktigt j-vel mot sin "kompis" i hagen.

Jag har varken tid,ork eller lust att fösöka få honom ok, för det kommer aldrig att få honom ok. Han är loss!

Har folk på denna tråden inga råd eller egna erfarenheter så vill jag inte heller att ni skriver!Det var det jag ville, få råd och att få höra andras erfarenheter. Inte bli idiotförklarad för att man inte vill behålla en Livsfarlig häst!!

ursäkta men jag försökte bara säga hur jag hade gjort. jag idiot förklarade inte dig. du idiotförklarar ju mig. försökte bara hjälpa och peppa eftersom du inte vill avliva hästen. jag försökte även säga att jag vet ju inte hur hästen ser ut eller hur illa den beter sig, så det är ju bara du som kan avgöra en sådan sak. vi hade en häst i stallet som blev helt ohanterbar. alltså han gick inte ens att gå in till utan att man var nära att få en spark eller bli uppträngd i väggen. man fick ibland kasta in maten för att han var så osäker och kunde göra vad som helst. han stegrade sig mot människor. alltså för att göra illa. han hade helt tappat förtroendet för människor. dessutom hade han sne rygg och patellaupphakning(stavas) så det blev ju bara värre av det. så jag har visst egna erfarenheter av livsfarliga hästar. dock fick jag aldrig chansen att ta mig an honom för han skickades tillbaka till där han kom ifrån. antagligen avlivad nu. och han hade dessutom ont vilket försvårade det hela.
jag menade att man kanske kunde göra lite annat tillsamans än att rida. han var väl lugn annars som jag fattade det?

äh skit samma...sorry att jag försökte hjälpa.. :(

det där med att den bara beter sig dumt när man rider...var kanske lite otydligt och okänsligt av mig. men det var inte si jag menade som du tror. alltså..jag menade att om han nu är lugn i övrigt alltså att leda, borsta osv så kanske lite tid från ridningen och annat arbete eller promenader kan hjälpa att bygga upp förtroende. men eftsrom du inte hade tid eller ork...så...ja jag vet itne...

nej förlåt. nu försökte jag hjälpa igen

hejsan.

jag förstår verkligen hur du känner då jag pres vart i samma sits.
dock lät jag någon annan ta över hästen och det funkar jätte bra.
jag kan helt å hållet medge att jag inte var tillräckligt kunnig för honom.så är det ibland.nu säger inte jag att det är så i detta fallet.
och att du är okunnig.

jag har ett väldigt bra tips till dig,du har skrivit att pengar inte ett problem för dig.utan att det är tid och ork som inte finns.
då säger jag så här.
en mycket välutbildad tjej som jag känner,rider in och rider till hästar,på western vis.hon har många rgna hästar och har utbildat dem själv och hon tävlar också mycket i olika western grenar.hon kan få de mest omöljiga hästar att bli snälla och goa igen och lita på människor.
hon har din häst hos sig tills han är färdig för ridning igen och hon är verklgen helt otroligt duktig.
hon finns i skaraborg jag vet nu inte hur mycket hon tar för detta men det kan du ju fråga henne.
här är hennes nr iaf
0703368387.

jag tycker verkligen du ska fundera på detta innan du gör något dumt.som du sedan kommer att ångra djupt.

hoppas du har fått något bra tips från mig nu iaf..

mvh Emmelie:banana:

Ta hjälp av någon som är duktig på just NH, lämna bort han ett tag kanske. Ge han en chans, han kanske blir en toppenhäst när han kommer tillbaka?!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka