Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Läs nedan, har nu bestämt mig!

Senast ändrad av en moderator:

Har nu beslutat mig för att låta honom somna in. På onsdag kommer Vet hit och ger honom en spruta. Känns j-vligt jobbigt och jag bara gråter. Samtidigt står jag på en ändhållsplats och stampar, kommer ingenstans med honom.

Han mår inte bra och han förtjänar inte det. Han förtjänar inte heller att bara gå, helt utan syfte.

Känns så jobbigt, men har ingen annan lösning.
Älskar denna hästen så otroligt mycket men jag som ägare måste ju stoppa hans lidande.

Tack alla ni som hjälp till med både tips och annat.
Tyvärr så vågar jag inte sälja honom, med risk för att han blir vandringpokal.

Tack än en gång!!

Du säger att du inte har en annan lösning?, Men det har du ju..
Lämna bort han hos någon som är duktig på just sånna hästar, du har även sagt tidigare i tråden att pengar inte är något problem, så varför inte? :confused:

Du säger att du inte har en annan lösning?, Men det har du ju..
Lämna bort han hos någon som är duktig på just sånna hästar, du har även sagt tidigare i tråden att pengar inte är något problem, så varför inte? :confused:

Som sagt så har jag ingen annan lösning.
Tänker varken sälja/ lämna ut honom till ngn.
Jag litar inte på andra människor, speciellt inte till tillridningstall
efter allt man hört om dom.

Tänker inte heller sälja/lämna ut honom till ngn privat person.
Man vet aldrig hur det blir och genom att jag avlivar honom
så vet jag också att ingen kan göra honom illa.!

Hej igen!!

Vad tråkigt att du bestämt dej för avlivning :cry:
Men förstår också hur du tänker...du tog ju verkligen inte det lätta beslutet att sälja honom vidare utan du bestämde dej för att avliva honom för hans skull...Det var väldigt starkt gjort..Jag är en stor djurvän och det gör ont i mej när du skriver att han ska avlivas MEN du har fattat rätt beslut..Kram

Jaha, men det var synd att du inte ens testar.. menmen försöker förstå..

Hej igen!!

Vad tråkigt att du bestämt dej för avlivning :cry:
Men förstår också hur du tänker...du tog ju verkligen inte det lätta beslutet att sälja honom vidare utan du bestämde dej för att avliva honom för hans skull...Det var väldigt starkt gjort..Jag är en stor djurvän och det gör ont i mej när du skriver att han ska avlivas MEN du har fattat rätt beslut..Kram

Tack!
Nej jag tog ju inte det lätta beslutet, det lättaste hade vart
att sälja honom. Tog nu ett ännu svårare beslut pga av att jag är djurvän (precis som du) och älskar min häst. Inget ont ska behöva hända honom.

Kram tillbaka!

Jaha, men det var synd att du inte ens testar.. menmen försöker förstå..

Jag har testat allt!
Att jag inte vill sälja/lämna ut honom är ju just pga utav
att jag inte kan vara helt säker på att han får det bra.

Som sagt så har jag ingen annan lösning.
Tänker varken sälja/ lämna ut honom till ngn.
Jag litar inte på andra människor, speciellt inte till tillridningstall
efter allt man hört om dom.

Tänker inte heller sälja/lämna ut honom till ngn privat person.
Man vet aldrig hur det blir och genom att jag avlivar honom
så vet jag också att ingen kan göra honom illa.!

Jag tror du gör rätt.

En fråga, du har haft ute veterinär skriver du, ingen röntgen? På beteendet låter det ändå som om det är nåtog som smärtar honom eftersom det gick bättre från början.

jag hade en häst som är borta nu, hon var stressig och lite "på" vilket vi trodde berodde på stammen. Sen visade det sig att hon hade pålagringar i alla fyra benen... :crazy:

ALla har vi våra val att göra och agerar utifrån det man anser bäst.

Jag, som kommer in i slutet av den här diskussionen vill bara berätta följande lilla histora:
En av mina allra bästa vänner ringde mig för två år sedan om en häst hon träffat på (ej hennes) som skulle slaktas. 5 år gammal... det gick inte att sko, lasta eller ha hästen i stall utan att sedera hästen. Hon fick gå i en hage hela tiden och ingen kunde hämta in henne. HOn försökte sparka huvudet av en....Min vän frågade om jag hade plats och hjärta för den hästen.
Okej sa jag - vi kan göra ett försök.
Jag fick hästen en vacker vårdag för två år sedan och jag har ALDRIG ångrat detta! HOn är något av det mysigaste, klokaste, känsligaste och finaste jag har!
När jag sitter i hagen och pratar med min vän, den socialaste i hela gruppen, den som alltid vill göra rätt, och en häst man viskar till, inte skriker till (det är som att använda hammare när man behöver pincett...), så tänker jag ibland att hon skulle varit död nu. OM inte.... om inte min vän hade ringt och frågat, om hon inte fått en andra chans. Jag kommer ha min kompis i många många år till och det finns ingen med större hjärta - en mer bedårande häst får jag leta efter. Tack för att jag fick en kompis och att hon slapp försvinna från jorden - hon har så mycket glädje att ge till oss alla och så mycket charm så det räcker till hela byn!
För oss är hon klippan i gänget och den som vi använder till att leda rätt och få lugn och ro. En häst som inte gick att hantera.....

p.s själv ställer jag aldrig krav på mina hästar - krav är för mig att leva upp till så jag kan realisera det JAG vill så de ställer jag på mig själv..... hästen har bara en önskan - trygghet och bra käk....

Tråkigt att du inte tog mitt erbjudande. :(

/Maria

Hej Maria! Det du hade att erbjuda var verkligen jättebra, ungefär som han har det nu. Men jag vågar helt enkelt inte sälja honom eller lämna ut. Litar inte på människor såpass mkt. Han är inte värd att konka omkring, utan det allra bästa för honom är nog att få somna in. Tack ändå!

Jag tror du gör rätt.

En fråga, du har haft ute veterinär skriver du, ingen röntgen? På beteendet låter det ändå som om det är nåtog som smärtar honom eftersom det gick bättre från början.

jag hade en häst som är borta nu, hon var stressig och lite "på" vilket vi trodde berodde på stammen. Sen visade det sig att hon hade pålagringar i alla fyra benen... :crazy:

Nej jag har inte röntgat honom då Veterinären ej tyckte att det var nödvändigt. Han kollade alla ben,rygg mm och såg inga fel. Gick igenom veterinärbesiktningen ua. Har ju även haft massör men inte heller hon hittade ngt. Jag tror det hela sitter i hans psyke.

Jag visste att hästen var het att rida men tycker om jobbigare hästar så köpte honom ändå. Att han sen var livsfarlig, Självklart trodde jag inte det. Hur ofta köper man en häst som sen visar sig vara livsfarlig? Den tidigare ägaren ljög och var helt oseriös. Aldrig träffat ngn så slafsig med sina hästar.

Fortfarande så har hästen svåra psykiska skador efter travet, han har gott j-vligt många lopp och är helt sönderstressad. Klarar inte av ngt.

Vilken häst lider du med??

hur många lopp kan en härt på 5år ha hunnit med ? du skriver att du haft hästen i ett år å h´travhästar får inte starta innan dom fyllt 2år så max 2år har hästen kunnat starta beroende på vilka tider den kan gå. vad heter hästen?

Hej Maria! Det du hade att erbjuda var verkligen jättebra, ungefär som han har det nu. Men jag vågar helt enkelt inte sälja honom eller lämna ut. Litar inte på människor såpass mkt. Han är inte värd att konka omkring, utan det allra bästa för honom är nog att få somna in. Tack ändå!

här skriver du att det är du som inte litar på människor inte hästen du har inte funderat på att "felet" ligger hos dig .har det hänt något i ditt liv så det inte är som det var när du å hästen började er resa du kanske är arg,ledsen,sviken mm en häst känner av allt å då börjar dom oftas krångla. tycker fortfarande att du gör fel men beslutet är ditt du frågade om råd så bli inte arg när dom inte överenstämmer med de du tycker GE HÄSTEN EN CHANS!!!
Tail

jag tycker ändå att du ska pröva o sälja/skänka bort han.
han kan ju gå som sällskapshäst.
tycker att det e fel o ta bort en sån ung häst. sälj han som sällskapshäst.

Att du inte vill lämna honom till vem som helst förstår jag. Det var därför jag erbjud dig att hålla det öppet över sommaren så du får se hur han har det och jag har dessutom referens att lämna på mina kunskaper och hur mina hästar har det. När jag köper en häst köper jag inte en häst utan jag skaffar en kompis för livet. Det är därför jag bara ägt två hästar i mitt 25 åriga liv. Den ena har jag haft i 16 år och den andra köpte jag för 1,5 år sen.

/Maria

Om du startar en tråd och frågar -Vad ska jag göra?så är det väl inte så konstigt att du får olika svar från människor som har olika tips och ideer.
Att dom sedan inte överenstämmer med dina får du ju räkna med.

För övrigt om jag nu får säga min lilla erfarenhet:confused:

En kompis hade tagit hand om ett varmblod som skulle av banan, inte alls gammal men den funkade inte såå bra.
Den tunnade ur under sommaren men reds ändå lite sparsamt utan problem. Jättesnäll och go att pyssla med.
När sommaren sedan tog slut och den stallades in så kom sakta kilona tillbaka och med den kom även mindre trevliga saker - energi, stress och dumheter.

Försökte ett halvår med den utan större framgång, utan kompisen vart bara mer rädd att sitta på den.
Kompisen har väl ingen direkt erfarenhet med problemhästar men har haft egen häst iaf, så grön är h*n inte.
Hon tog till slut hjälp av en som var mer kunnig.

Hon fick rådet att BÖRJA OM...
Hästen måste få möjligheten att trappa ner från sin trav"karriär".
Inte bara direkt skolas om till ridhäst.
Skritt skritt skritt tills den lugnar ner sig var "ordern".
Kompisen tyckte ju att dom redan hade tagit det lugnt, dom hade ju knappt kommit någon vart alls med hästen i utbildning.
Men hon tog ändå tillvara på rådet hon fick.

Nu slutade det så abrupt med att ägaren ville ha tillbaka sin häst för att åter testa travet:cool: och kompisen hade inget att säga till om.

Jag menar bara att det oftast finns folk som faktiskt ÄR bättre än en själv:angel:

Jag kan bara inte förstå varför du inte ger hästen en andra chans!?
För mig är avlivning av en häst den ALLRA sista utvägen!

Ibland får man kanske svälja sin stolthet och erkänna; "det här klarar inte jag av" Men det kanske det finns någon annan som gör?

Snälla, tänk igenom dom "erbjudanden" och tips du fått i den här tråden, ALLA är värda en andra chans!

KL...

Hade hästen kunnat välja så hade den nog velat leva faktiskt. Vi intalar oss ofta att döda hästar inte har ont, och det har de inte heller, men om de hade fått välja hade de valt livet.

Jag tycker att det är tråkigt att du inte tar chansen med tex Maria här som har erbjudit dig en lösning. Nu är det så att vissa människor och hästar inte passar ihop och så är det kanske i ert fall. Jag tycker det är tragiskt att man väljer att ta bort en häst som kanske kan få chansen hos någon annan. Om du lånar ut honom så kan du ta tillbaka honom och då avliva om det inte skulle funka.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka