Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

om man älskar hästen så fortsätter man att jobba med den! jag har sett å hört många som klagar på att travarna är så slut psykist kanjag inte hålla med om.Har själv 7 travare som inte är stressade å jag vet hur det är att ta bort en kär vän inte något att rekomendera. Tycker det är fel att ta bort en frisk häst. Prova få tag på någon i stallet där den stod i träning skötaer,tränaren dom kan ge en bättre bild av hästen än ägaren( om det nu är samma pers som äger å tränar. Det är inte så att det är du å hästen som inte funkar ihop? ge hästen en chans låt någon annan prova hästen utan att du säger allt negativt om honom/henne medans du står som ägare håller med om att hästen inte ska bli en vandringspokal. Det jag skrivit är inte menat som kritik utan att få dig tänka på ett annat sett det känns som om du kört fast. hästen känner av om du är nervig el osäker hoppas det löser sig på bästa sett.
tog bort mina pga akuta sjukdomar
mvh Tail

Jag är inte rädd eller nervös när jag rider honom då jag vet att han aldrig skulle göra detta pga av att han är elak, utan han är helt enkelt så jävla illa behandlad av människor att hans psyke har tagit stryk. Han är så stressad och jag ser det som om han vore sjuk. Hna kan ju verkligen inte må bra. Jag har låtit min syster rida honom, framförallt då hon är stor erfarenhet av jobbiga hästar men inte ens hon klarade av honom, nu vågar hon sig inte upp igen. Min svägerska har testat men är skräckslagen.. Så vad gör man?!!

Annars är han verkligen en helt underbar häst.

KL
blir lite osäker när du först skriver att han är jättefin i både hopp och dressyr, och sen att han är ett sånt problem ridmässigt - hur fungerar det ihop? :confused:

bortsett från detta: har inte varit med om liknande men om hästen funkar ang. pyssel och hantering från marken, så kanske det finns ngn som vill ha en sällskaps häst till sin andra häst? vet en hel del folk som har travare just på det sättet, dvs de har en ridhäst och vill ha sällskap till den. sen om det går att promenadrida nån gång kravlöst så är det ju trevligt.

om hästen dock är för oberäknelig och inte trivs att bara gå, så tycker jag du tänker rätt, MYCKET humanare då att avliva än att den bara säljs vidare och vidare - alltför många ridhästtravares lott i livet :( tycker det är KLOKT av dig att tänka som du gör och noga överväga vad hästens chanser är att hamna nånstans vettigt. :bow:

Det är helt olika från dag till dag. Som sagt så var han inte sådan här i början, iaf inte lika illa som det är nu. Utan det gick att träna honom, då han var koncentrerad och bråkade inte.
Har också tänkt på möjligheten att lämna bort honom som sällskap men han äter runt 25 kilo hö om dan, annars tappar han vikt och ser inte klok ut. Tror hellre folk vill ha en sällskapshäst som är lättfödd, samtidigt vet jag inte om jag skulle våga lämna ut honom. Tänk om de testar att rida och det går skepprätt åt skogen. Nee usch!

Vill absolut inte att han ska behöva vandra omkring, här har han allt han behöver, kärlek omvårdnad men ej motion. Har ändå alla möjligheter med eget ridhus,paddock och härlig skog men inget tycks fungera.

Tycker bara att det är skit!

Jag tycker att du får lite konstiga svar. Ditt bekymmer är verkligen inte lätt. Men det låter ju som att du har bestämt dig för att du inte vill/kan ha kvar hästen och nu undrar du vad du ska göra. Jag antar att det inte känns som någon hjälp att få veta att du bör behålla hästen. Jag tycker som många andra att du hellre ska ta bort den än sälja den. Om du säljer en sådan häst kan han ju råka ut för allt möjligt och börja vandra runt på många ställen där det inte fungerar. Ett sätt att komma från det kan ju vara att låna ut honom till någon som verkar bra och om det sedan inte fungerar så...
Med risk att reta upp någon så måste jag ändå säga att jag tycker inte att man måste hålla fast vid en häst som inte fungerar till varje pris. Hästar är ju som alla här vet stora, kostsamma och arbetskrävande djur. Jag har själv en travare hemma. Han är gammal och sliten på olika sätt och jag har bestämt att han inte ska finnas med i planeringen för nästa vinter. Det känns bara som livsuppehållande verksamhet att ha honom kvar. Det beslutet är inte heller lätt att fatta även om det måste vara mycket enklare än ditt.

Jag tycker att du får lite konstiga svar. Ditt bekymmer är verkligen inte lätt. Men det låter ju som att du har bestämt dig för att du inte vill/kan ha kvar hästen och nu undrar du vad du ska göra. Jag antar att det inte känns som någon hjälp att få veta att du bör behålla hästen. Jag tycker som många andra att du hellre ska ta bort den än sälja den. Om du säljer en sådan häst kan han ju råka ut för allt möjligt och börja vandra runt på många ställen där det inte fungerar. Ett sätt att komma från det kan ju vara att låna ut honom till någon som verkar bra och om det sedan inte fungerar så...
Med risk att reta upp någon så måste jag ändå säga att jag tycker inte att man måste hålla fast vid en häst som inte fungerar till varje pris. Hästar är ju som alla här vet stora, kostsamma och arbetskrävande djur. Jag har själv en travare hemma. Han är gammal och sliten på olika sätt och jag har bestämt att han inte ska finnas med i planeringen för nästa vinter. Det känns bara som livsuppehållande verksamhet att ha honom kvar. Det beslutet är inte heller lätt att fatta även om det måste vara mycket enklare än ditt.

TACK! Precis så jag känner, just nu håller jag honom bara vid liv, han har inget syfte och jobbar för tillfället inte då han är som sagt omöjlig att rida. Har ju andra hästar som kräver så mycket tid och träning och att ha hästar är ju dyrt. Fördelen är ju att man kan använda sig av hästen, då får man ju tillbaka för allt jobb och pengar man lägger ut.

Jag har bestämt mig för att han ska bort, avlivas. Frågan är bara när är det rätt tid?

Usch, detta är riktigt jobbigt..

Vi hade också en travare som var lite "speciell". Mot alla i min familj var han en ängel om än lite bestämd och kunde ge tjuvnyp men ett hjärta av guld. Han var het när man red och drog gärna men inte stressat och dumt.
På hans ålders höst hade vi tänkt låna ut honom till en ryttare som hade bättre tid för honom, då vi hade andra hästar och behövde stallplatsen då jag hade börjat tävla ponny, och vår travare stod mest i hagen och blev llite "deppig" över att inte få vara med att ridas och hanteras.

Saken blev den att alla som kom och skulle provrida honom drog han med, han blev nervös och stressad och skenade hejvilt med munnen vidöppen.
Han trivdes inte med någon annan vi fösökte med flera olika ryttare. Det ska sägas att han aldrig varit i någon annans händer då vi själv fött upp honom och hade tänkt låta honom vara hos hos till hans tid var slut.

Men han blev olycklig över att bara gå och vara pensionär och vi hade inte tiden till honom riktigt. eftersom det inte gick låta någon annan hantera och rida honom fick han fortsätta att gå i vår hage tills vi såg att han inte fann någon mening i att bara gå och "skrota" då tog vi beslutet att det var bättre att ta bort honom än att försöka låna ut honom någonstans där det inte skulle fungera alla skulle bli olyckliga.
Detta är ett samtalsämne vi inte pratar om hemma, då det kändes väldigt tufft att ta bort honom, han var då 18 år gammal om jag inte missminner mig, och hade tävlat framgångsrikt på travet hela sitt liv.

Hej! Skulle bara säga att det finns andra alternativ än att avliva hästen. Jag vet att det är jobbigt att erkänna men det verkar som att du behöver en hel del hjälp från grunden. Hästen verkar inte lita på dig fullt ut och jag är rädd att ju längre du väntar med att skaffa hjälp desto värre kommer det att bli, det kan t o m hända olyckor.
Mitt tips är att du lämnar bort hästen på tillridning hos någon som har erfarenhet av problemhästar. Jag lämnade bort min häst för bara ett par veckor sedan efter att jag insett att jag inte klarade av henne. Klart att det kändes lite vemodigt och pinsamt att erkänna att man inte klarade av sin häst, speciellt eftersom hon dessutom vägrade att gå in i transporten när vi skulle lasta henne, så de från hästcentret fick komma och hjälpa oss. Nu har det gått två veckor och när de ringde senast sa de att hon var en fantastisk häst, och om ett par veckor ska jag komma och rida henne igen hos dem.
För mig känns allting mycket lättare nu, det känns som att jag har gjort det rätta. Det är klart att det kostar nog runt ett par tusen men det behöver ju inte kosta alltför mycket (vi betalar 2300 i mån). Vill du inte lägga ner det på hästen så kanske du borde avliva den..
Men men ... Tnk på saken

Hej! Skulle bara säga att det finns andra alternativ än att avliva hästen. Jag vet att det är jobbigt att erkänna men det verkar som att du behöver en hel del hjälp från grunden. Hästen verkar inte lita på dig fullt ut och jag är rädd att ju längre du väntar med att skaffa hjälp desto värre kommer det att bli, det kan t o m hända olyckor.
Mitt tips är att du lämnar bort hästen på tillridning hos någon som har erfarenhet av problemhästar. Jag lämnade bort min häst för bara ett par veckor sedan efter att jag insett att jag inte klarade av henne. Klart att det kändes lite vemodigt och pinsamt att erkänna att man inte klarade av sin häst, speciellt eftersom hon dessutom vägrade att gå in i transporten när vi skulle lasta henne, så de från hästcentret fick komma och hjälpa oss. Nu har det gått två veckor och när de ringde senast sa de att hon var en fantastisk häst, och om ett par veckor ska jag komma och rida henne igen hos dem.
För mig känns allting mycket lättare nu, det känns som att jag har gjort det rätta. Det är klart att det kostar nog runt ett par tusen men det behöver ju inte kosta alltför mycket (vi betalar 2300 i mån). Vill du inte lägga ner det på hästen så kanske du borde avliva den..
Men men ... Tnk på saken

Jo men saken är ju den att det bara är mig han litar på. När ngn annan rider honom så är han om möjligt ännu värre och det funkar inte överhuvudtaget. Vi har korsat en hel del hinder tillsammans som han aldrig skulle våga göra med ngn annan, jag känner ju hur rädd han är om man ex ska gå förbi en traktor eller lastbil men så pratar jag lite med honom och då slappnar han av. Jag tror inte att det har med hurvida han litar på mig eller inte, utan att han istället är så förstörd av det förbannade travet. Han är hypernervig och stressig när man rider, oavsett om jag inte kräver ett dugg av honom, jag kan skritta barbacka till hagen (ca 5 m) för skojs skull men han bara stressar och reser sig. I hagen och att hantera är han världens goaste pojke.

Har ju haft hit en Vet som kollat igenom hela honom men hittar inga fel, varken på rygg,ben eller resten av kroppen. Haft en massör som masserat honom men han tycks inte vara sjuk fysiskt utan psykiskt, och hur ska jag läka det? Han kan ju inte bara stå här. Varje gång jag rider iväg med ngn av de andra hästarna ser han så ledsen ut, det gör ont i hela mig.

och vår travare stod mest i hagen och blev llite "deppig" över att inte få vara med att ridas och hanteras.

Saken blev den att alla som kom och skulle provrida honom drog han med, han blev nervös och stressad och skenade hejvilt med munnen vidöppen.

Precis så är det med min, han ser så ledsen och deppig ut att aldrig få hänga med till ridhuset/skogen och det gör ju verkligen ont i mig att se han så ledsen.

Han har aldrig skenat eller dragit med mig, istället å reser han sig, backar ner i diken, bockar hejvilt,steppar som en galning och bara tuggar, han tuggar nästan sönder bettet.

Vet inte vad detta är för beteende men tydligen (vad jag har hört) så blir vissa avdankade varmblod som han, de klarade helt enkelt inte av pressen från tävlingarna och psyket gick åt skogen.

Hej!!!

Jag kan tycka att det låter som du du kanske gått lite för fort fram med han..Under ett år har han lärt sej hoppa med etc etc... han är ju väldigt stressad vad det låter och en sån häst behöver "tid" , väldigt mkt tid och tålamod..inga krav inga galopper eller trav första månaderna utan bara skritt på låååång tygel och lära sej slappna av...Jag tror absolut att din häst kan bli helt återställd MEN det krävs tid och tålamod..har du det??

Ett annat tips är att du jobbar honom mer från marken..så han lär sej att lita på dej ännu mer..för även om han litar på dej verkardet som han inte helt har förtroendet...och absolut inte självförtroendet i sej själv det behöver han bygga upp med mkt uppmuntran och lugn från dej...
LYCKA TILL!!

har hört att det finns hästpensionat som tar emot friska hästar som ej fungerar ålde/pysiskt/fysiskt det kostar nog lite har jag för mig men dom som jobbar med det är väldigt kunniga. tyvärr kommer jag inte ihåg vad deheter/ligger men om du söker på internet så hittar du säkert nåt

tycker det är synd att avliva en fysiskt frisk häst...
kan du inte sälja som promenadhäst till en lugn hästkunnig familj??

har inte sett om nån skrivit det, men har du kollat utrustningen? Kollat upp hästen ordentligt ( inte bara ledhältor) Munnen ? foder?

Låter ju mer som att nåt hänt under tiden eftersom han var bättre i början.

När man stöter på svårigheter kan man antingen göra allt i sin makt att lösa dom eller så ger man upp. I ditt fall låter det som att det lutar mot att ge upp och det förstår jag ju iom att du dessutom har många hästar, svårt att ge full fokus på "problemhästen" då.

Annars hade jag troligen gett rådet att ta hjälp av en tränare med inriktning på hästhantering såväl som träning, för att se om det verkligen är ett "hopplöst fall" eller om det inte krävs så mycket jobb som man trott när man väl vet hur man ska ta itu med det.

Håller med om att det låter bättre att slakta än att sälja om man väl tagit beslutet att göra sig av med hästen, så frågan jag ställer är snarare OM du beslutat dig för att göra dig av med hästen eller om du vill fortsätta jobba?
Ett år är inte mycket i mina ögon när det gäller att komma tillrätta med ett sådant beteendeproblem. Jag vet att det inte är omöjligt, det finns inga hopplösa fall med något enstaka undantag t ex att de har en hjärntumör. Å andra sidan har de allra flesta av oss begränsningar och även proffsen inom området har hästar de har lättare för och hästar de har svårare för.

Hej!!!

Jag kan tycka att det låter som du du kanske gått lite för fort fram med han..Under ett år har han lärt sej hoppa med etc etc... han är ju väldigt stressad vad det låter och en sån häst behöver "tid" , väldigt mkt tid och tålamod..inga krav inga galopper eller trav första månaderna utan bara skritt på låååång tygel och lära sej slappna av...Jag tror absolut att din häst kan bli helt återställd MEN det krävs tid och tålamod..har du det??

Ett annat tips är att du jobbar honom mer från marken..så han lär sej att lita på dej ännu mer..för även om han litar på dej verkardet som han inte helt har förtroendet...och absolut inte självförtroendet i sej själv det behöver han bygga upp med mkt uppmuntran och lugn från dej...
LYCKA TILL!!

Jag började ju absolut inte träna honom detsamma, han fick ta det lugnt i början, självklart. Enbart skritt och mkt markarbete. Ökade arbetet efterhand då jag märkte att han krävde mer och mer jobb och när han kände sig säkrare med mig på ryggen.

Tid har jag ju tyvärr inte, det är ju problemet. Har ju andra hästar som tränas och tävlas och har inte tid att rehablitera honom, börja helt från början. Tror inte att jag orkar heller.
Han är mitt enda varmblod, annars har jag Fullblod och Hannoveranare som kräver mkt motion och att få jobba med huvudet. De tränas och tävlas hårt för att jag sedan ska kunna sälja av dom och börja med nya unghästar.

har inte sett om nån skrivit det, men har du kollat utrustningen? Kollat upp hästen ordentligt ( inte bara ledhältor) Munnen ? foder?

Låter ju mer som att nåt hänt under tiden eftersom han var bättre i början.

Ja oja. Jag har haft hit veterinör XXX antal gånger som kollat munnen(raspat tänder), kollat ben och rygg.

Haft hit en hästmassör som gått igenom rygg mm.

Har en ganska ny sadel som är perfekt på hans rygg, sen har jag tjocka paddar (gelpad) för att fördela trycket. Så utrustningen är det inget fel på. Använder bara bra saker på mina hästar.

Varje ridtur har han skydd på benen, även skydd på Bakbenen i hagen då han sprallar mkt.

Allt för att skydda honom.

har hört att det finns hästpensionat som tar emot friska hästar som ej fungerar ålde/pysiskt/fysiskt det kostar nog lite har jag för mig men dom som jobbar med det är väldigt kunniga. tyvärr kommer jag inte ihåg vad deheter/ligger men om du söker på internet så hittar du säkert nåt

tycker det är synd att avliva en fysiskt frisk häst...
kan du inte sälja som promenadhäst till en lugn hästkunnig familj??

Precis så tänker jag med, en ung och frisk häst.
Men han är frisk fysiskt sett, absolut inte psykiskt.
Det förbannade travet har lyckats förstöra honom totalt.

Han fungerar inte som en promenadhäst, absolut inte!
Då kommer han bara att få valsa omkring och det förtjänar han inte.

Måste bara säga att jag vet inte om ni vet hur många friska hästar som åker till slakt runt om i världen,,över flera tusen hästar slaktas brutalt nästan varje år mest i usa, mexico italien osv..varför avliva fler som man kan hitta en lösning till..Jag tycker att du ska hitta en lösning till de här problemet istället för att ta den lätta vägen ut. det är inte värt att avliva fler hästar som är i bra kondition..Tycker bara att det är synd att avliva din häst om han är så snäll när du inte rider..tänk på fördelar med honom också. det är värt ett försök att komma på lösningar. Om man ska tänka på alla andra hästar som blir misshandlade och slaktade..ge honom en chans.

MVH vickan

Det var det jag gjorde förra året. Han fick gå hela förra sommaren och bara ha det gott, med fyra andra hästkompisar. Började efter sommaren att rida honom, gick bra ett tag men ibland flippar han så illa. Vet inte hur jag ska hantera honom då. Han är väldigt käsnlig för skänkel och i munnen, trots det måste jag rida på Pelham bett vid uteritter för att en ha en chans. Är en liten tjej på 167 och väger ca 50 kilo och han är en väldigt stoor kille.

Men eftersom det gick bra i början så kanske det fortsätter gå bra om du tar det lugnt, lugnt och luuugnt! Försök göra så att han tycker det ni gör är ROLIGT! Du kanske går för fort fram med han, jag vet inte men om du gör det så - gör inte det....:cool:

Jag förstår dig verkligen, har varit med om ngt liknande. Hade ett ponnysto (egen uppfödning) som var knepig redan från födseln. Vi gav henne några år och fick henne iaf hanterbar. Att rida in gick jättebra bortsett från att det inte ens med lugnande gick att få på henne bett, men vi använde hackamore. Hon blinkade knappt när vi satt upp på henne första gången och hon var så tillgiven och go jämt, en riktig kelgris. Men när vi började rida lite mer och krävde mer så slog det fullkomligt slint, hon gick runt med både mig och min far en gång.
Sista utvägen blev att vi lämnade bort henne till ett par som tog sig an "problemhästar" men hon klarade inte av att byta miljö! Hälsade på efter ngn vecka och då sprang hon bara runt runt och klarade inte ens av att bli borstad. Tillslut beslutade vi att ta bort henne. Jag var bara 13-14 år vid den tiden och tog det mycket hårt. Jag grät i flera veckor, blödde litervis med näsblod och gick ner ett par kilo.
Flera gånger har jag tänkt "Om inte..." men hon var en fara för sig och för oss och vi ville absolut inte skicka henne vidare. Det var en fruktansvärd tid, men jag intalar mig själv nästan varje dag att det var bäst så.

Måste tillägga att jag inte tycker det är fel att avliva när det finns en vettig andledning! :) I ditt fall kan det vara en vettig andedning eftersom du vill hästens BÄSTA!

Måste bara säga att jag vet inte om ni vet hur många friska hästar som åker till slakt runt om i världen,,över flera tusen hästar slaktas brutalt nästan varje år mest i usa, mexico italien osv..varför avliva fler som man kan hitta en lösning till..Jag tycker att du ska hitta en lösning till de här problemet istället för att ta den lätta vägen ut. det är inte värt att avliva fler hästar som är i bra kondition..Tycker bara att det är synd att avliva din häst om han är så snäll när du inte rider..tänk på fördelar med honom också. det är värt ett försök att komma på lösningar. Om man ska tänka på alla andra hästar som blir misshandlade och slaktade..ge honom en chans.

MVH vickan

LÄTTA VÄGEN?! Ursäkta mig men har verkligen kämpat med denna hästen. Jag vill ej ha hästar som jag ej kan nytjja mig utav. Att ha hästar är mycket jobb och mycket pengar, då vill jag gärna ha en häst som fungerar. Trots alla möjligheter han har så tycks det ej fungera.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka