Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

KL...

Hade hästen kunnat välja så hade den nog velat leva faktiskt. Vi intalar oss ofta att döda hästar inte har ont, och det har de inte heller, men om de hade fått välja hade de valt livet.

Jag tycker att det är tråkigt att du inte tar chansen med tex Maria här som har erbjudit dig en lösning. Nu är det så att vissa människor och hästar inte passar ihop och så är det kanske i ert fall. Jag tycker det är tragiskt att man väljer att ta bort en häst som kanske kan få chansen hos någon annan. Om du lånar ut honom så kan du ta tillbaka honom och då avliva om det inte skulle funka.

:bow: Precis så tänker nog de flesta här som tycker hon borde ge honom en chans!

Hej igen!!

Förstår som sagt hur du tänker..MEN har du ngt annat alternativ är det givetvis värt att prova en gång.läste om Maria här--.en andra chans är alla värda anser jag.

Men det kan bara du avgöra.. Hoppas allt går bra och ordnar sej till det bästa för er vad du än bestämmer dej för.

hur många lopp kan en härt på 5år ha hunnit med ? du skriver att du haft hästen i ett år å h´travhästar får inte starta innan dom fyllt 2år så max 2år har hästen kunnat starta beroende på vilka tider den kan gå. vad heter hästen?

Hästen är INTE 5 år gammal, han ska fylla 9 iår.
Har aldrig skrivit att han är 5, vad har du fått det ifrån?

Jag tänker inte skriva vad han heter!

här skriver du att det är du som inte litar på människor inte hästen du har inte funderat på att "felet" ligger hos dig .har det hänt något i ditt liv så det inte är som det var när du å hästen började er resa du kanske är arg,ledsen,sviken mm en häst känner av allt å då börjar dom oftas krångla. tycker fortfarande att du gör fel men beslutet är ditt du frågade om råd så bli inte arg när dom inte överenstämmer med de du tycker GE HÄSTEN EN CHANS!!!
Tail

Felet ligger inte hos mig, hade jag vart elak eller liknande hade han vart borta för längesen. Nu är inte fallet så utan jag älskar denna killen mkt, men han funkar inte med ngn som rider.

Men herregud, känner du eller jag hästen bäst?
Jag vet exakt hur han beter sig vid nya människor, framförallt män. SKRÄCKSLAGEN!!

Du skiver inte ngr råd utan verkar tycka att jag är dum i skallen som avliva en häst som allt för tydligt varken håller måttet eller mår bra.

KL...

Hade hästen kunnat välja så hade den nog velat leva faktiskt. Vi intalar oss ofta att döda hästar inte har ont, och det har de inte heller, men om de hade fått välja hade de valt livet.

Jag tycker att det är tråkigt att du inte tar chansen med tex Maria här som har erbjudit dig en lösning. Nu är det så att vissa människor och hästar inte passar ihop och så är det kanske i ert fall. Jag tycker det är tragiskt att man väljer att ta bort en häst som kanske kan få chansen hos någon annan. Om du lånar ut honom så kan du ta tillbaka honom och då avliva om det inte skulle funka.

'
Det spelar ingen roll vem som rider honom, trots det är det med mig funkar han allra bäst. Eftersom ingen av er har varken träffat honom så är det ju självklart så att ni ger råd som är helt absurda. Skänka bort honom???? Jag menar, HALLÅ!!! Hur bortom flötet är ni? Vem kan ta hand om en livsfarlig, enorm häst, som är svårfödd och väldigt nervig, bara för att han ska få leva??

Visst jag skulle ju kunna låna ut honom, den personen som tar hand om honom kommer inte få en lugn stund, jag kommer ringa och åka dit stup i kvarten. Och skulle det inte fungera så är det ännu en dålig erfarenhet av människor som både HAN och jag får.

Nej tack! Många av era sk råd är verkligen inte mer än tomt prat!

:bow: Precis så tänker nog de flesta här som tycker hon borde ge honom en chans!

Tyvärr så kommer det inte att bli så.
Han kommer att avlivas på Onsdag och det blir det bästa
för honom.

Jag har inte tid att börja helt från början med en häst som
aldrig kommer att kunna bli ngt eller som man inte
heller vet kommer ngnsin fungera att rida igen.
Att han är rent av livsfarlig är verkligen inget plus.

Har haft hand om väldigt jobbiga hästar innan men min gubbe tar verkligen priset.

Jag har fullt upp med unghästar som ska utbildas
mm. Har inte tid med en till som man inte heller vet om han mår bra,
kommer att fungera igen..

Tyvärr och jag är verkligen jätteledsen men han håller
inte måttet utan är så förstörd utav människan och travet.
Han är min prins och jag har aldrig älskat en häst så
högt och mkt som denna men han mår INTE bra.
Då gör jag helt rätt att ta bort honom.
Han förtjänar ju självklart en chans, men det kommer inte att bli så.
Jag litar inte på andra människor och han gör det framförallt inte.
För att skona honom från mer ondska så är detta det enda alternativet.

Ni får ju tycka att jag är elak, dum i huvudet mm.
Ärligt talat skiter jag i vilket.
Jag gör vad jag tror är bäst för min häst.

Tänkte iaf slänga in två bilder på honom.
Han är vacker!!

denna är nog lite suddig, precis efter ett ridpass i ridhuset

http://s160.photobucket.com/albums/t176/Sofiia_02/hastarna/?action=view&current=gubbenmin.jpg

Och denna i boxen också efter ett ridpass

http://s160.photobucket.com/albums/t176/Sofiia_02/hastarna/?action=view&current=kh032.jpg

Tack för den du!

Du tror tydligen att du är den enda med mkt erfarenhet och liknande. Här finns många hästmänniskor på det här forumet som säkert kan mer än vad du kan.

Jag skrev min åsikt och det får du tåla om du skriver här.

Nu tror jag mer att du är en obstinat tonåring som vägrar ta hjälp en än som verkligen kan något.

Vill bara säga att jag förstår dig. Jag har en vbl-valack som nu är ute på foder men fodervärden klarar inte av honom. Han har flyttat lite för många gånger i sitt liv - är bara nio år dock, som din - och vi överväger att avliva honom om vi inte kan komma på något riktigt bra åt honom. Världens snällaste och gosigaste häst, men såå rädd för allt.

Precis som din är han stor och kräver mycket mat, så att hitta någon som vill ha honom som sällskapshäst är ju inte det lättaste heller.
Han skulle gärna få gå här hemma på gården om det inte var för att jag visste hur han hela tiden längtar efter att få jobba och se något annat än hagen. Det genererar bara dåligt samvete och tar man ut hästen vet man inte om man kommer hem helskinnad. Det är en så otroligt svår balansgång.

Precis som du tänker jag på att risken för att någon skadar sig om de tar sig an hästen finns och jag skulle känna mig så skyldig. Jag trodde verkligen på den här fodervärden, men det ville sig inte.

Vi har väl inte kommit till avlivningsbeslutet ännu, men det närmar sig.

Vi förstår dig! :cry:

'
Visst jag skulle ju kunna låna ut honom, den personen som tar hand om honom kommer inte få en lugn stund, jag kommer ringa och åka dit stup i kvarten. Och skulle det inte fungera så är det ännu en dålig erfarenhet av människor som både HAN och jag får.

Du får gärna ringa varje dag och komma hit hur mkt du vill. Jag har verkligen inget att dölja. Om du vill kan du få komma och bo här första veckan. Plats finns.

/Maria

Tror inte det går att övertyga henne. Hon är ju tydligen den enda som kan något här...tror hon.

Synd...hästen hade säkert fått det bra hos dig.

Felet ligger inte hos mig, hade jag vart elak eller liknande hade han vart borta för längesen. Nu är inte fallet så utan jag älskar denna killen mkt, men han funkar inte med ngn som rider.

Men herregud, känner du eller jag hästen bäst?
Jag vet exakt hur han beter sig vid nya människor, framförallt män. SKRÄCKSLAGEN!!

Du skiver inte ngr råd utan verkar tycka att jag är dum i skallen som avliva en häst som allt för tydligt varken håller måttet eller mår bra.

Hej! Jag skrev ett svar här i början av tråden och har nu skumläst inläggen. Detta är en jättejobbig situation och jag lider verkligen med dig. Jag tycker (med risk att få en stor del av bukefalos läsare på mig) att en djurägares ansvar inte bara innebär att ge djuret mat osv utan även att se till att avsluta när det är dags. Man kan undra vem som är ansvarig i detta fallet är det du som har köpt hästen och försökt att få rätt på den eller är det tidigare ägare som har sålt en häst som ej fungerar??
Jag kan ta två andra exempel på detta med att behålla djur eller inte - det gäller inte hästar men de har gett mig en tankeställare:
Vi har i många år haft en bagge som har varit jättejobbig, fullständigt omöjlig att stänga in. När jag berättade om honom för vår granne (som verkligen INTE avlivar sina hästar i "onödan) så tittade hon på mig och sa att en sådan hade jag gjort av med.
När vi äkte in akut en fredag natt till djursjukhuset med vår tolvåriga schäfertik undersökte veterinären henne och konstaterade att honh var full av cancer. Hon började prata om att röntga henne och sedan operarera henne. Hon hade cancersvulster utmed hela magen, det skulle ha blivit ett jättestort sår. Vi blev nästan chockade över frågan och bad henne i stället att avsluta hennes liv. Veterinären sa genast att vi hade fattat rätt beslut och att hon tyckte det var skönt att slippa operera en så sjuk hund.

Jag vet att det inte handlar om riktigt samma sak men ändå.
Jag tror inte att det blir bättre om du säljer hästern till någon annan. Jag tycker inte heller att du ska känna dig skyldig att lägga ner massor av tid som du inte har på hästen.Någonstans går gränsen för hur mycket tid och pengar man måste lägga ner på ngt som kanske är tidigare ägares bekymmer. Jag vet inte är ju inte insatt i din häst.

Jag tycker att du gör rätt som avlivar den på onsdag även om jag förstår att det känns hemskt.
Tusen kramar till dig!!

'
Det spelar ingen roll vem som rider honom, trots det är det med mig funkar han allra bäst. Eftersom ingen av er har varken träffat honom så är det ju självklart så att ni ger råd som är helt absurda. Skänka bort honom???? Jag menar, HALLÅ!!! Hur bortom flötet är ni? Vem kan ta hand om en livsfarlig, enorm häst, som är svårfödd och väldigt nervig, bara för att han ska få leva??

Nej tack! Många av era sk råd är verkligen inte mer än tomt prat!

Jag hade jätte gärna tagit emot den hästen om jag hade kunnat, och jag hade inte gett upp i första taget. Och jag hade inte haft något emot att du kom i stup i kvarten. Säkert fler som tänker som mig

Det såg jag nu också, det är ju en som kan ta emot han "krambanan", nu vet inte jag hur duktig hon är, men hon skulle nog inte erbjuda det hon gör om hon inte visste vad det handlade om.. ta erbjudandet

Tack för den du!

Du tror tydligen att du är den enda med mkt erfarenhet och liknande. Här finns många hästmänniskor på det här forumet som säkert kan mer än vad du kan.

Jag skrev min åsikt och det får du tåla om du skriver här.

Nu tror jag mer att du är en obstinat tonåring som vägrar ta hjälp en än som verkligen kan något.

Obstinat tonåring? Nej inte riktigt. Om man är det vid 24 års ålder, så javisst då har du rätt. Annars inte!

Har aldrig påstått att jag kan mer än någon annan här, men jag har sagt att jag kan mer om Min häst, en stor självklarthet, då det är jag som har haft honom i ett år. Inte ni.

Hej! Jag skrev ett svar här i början av tråden och har nu skumläst inläggen. Detta är en jättejobbig situation och jag lider verkligen med dig. Jag tycker (med risk att få en stor del av bukefalos läsare på mig) att en djurägares ansvar inte bara innebär att ge djuret mat osv utan även att se till att avsluta när det är dags. Man kan undra vem som är ansvarig i detta fallet är det du som har köpt hästen och försökt att få rätt på den eller är det tidigare ägare som har sålt en häst som ej fungerar??
Jag kan ta två andra exempel på detta med att behålla djur eller inte - det gäller inte hästar men de har gett mig en tankeställare:
Vi har i många år haft en bagge som har varit jättejobbig, fullständigt omöjlig att stänga in. När jag berättade om honom för vår granne (som verkligen INTE avlivar sina hästar i "onödan) så tittade hon på mig och sa att en sådan hade jag gjort av med.
När vi äkte in akut en fredag natt till djursjukhuset med vår tolvåriga schäfertik undersökte veterinären henne och konstaterade att honh var full av cancer. Hon började prata om att röntga henne och sedan operarera henne. Hon hade cancersvulster utmed hela magen, det skulle ha blivit ett jättestort sår. Vi blev nästan chockade över frågan och bad henne i stället att avsluta hennes liv. Veterinären sa genast att vi hade fattat rätt beslut och att hon tyckte det var skönt att slippa operera en så sjuk hund.

Jag vet att det inte handlar om riktigt samma sak men ändå.
Jag tror inte att det blir bättre om du säljer hästern till någon annan. Jag tycker inte heller att du ska känna dig skyldig att lägga ner massor av tid som du inte har på hästen.Någonstans går gränsen för hur mycket tid och pengar man måste lägga ner på ngt som kanske är tidigare ägares bekymmer. Jag vet inte är ju inte insatt i din häst.

Jag tycker att du gör rätt som avlivar den på onsdag även om jag förstår att det känns hemskt.
Tusen kramar till dig!!

Tack så mkt! Äntligen ngn som förstår!

Kram tillbaka!

Tror inte det går att övertyga henne. Hon är ju tydligen den enda som kan något här...tror hon.

Synd...hästen hade säkert fått det bra hos dig.

Ursäkta men vem är det som beter sig som en "obstinat tonåring"?

Förstår inte riktigt varför så många här på Buke drar sina egna uppfattningar. Lite jobbigt faktiskt!

Vill bara säga att jag förstår dig. Jag har en vbl-valack som nu är ute på foder men fodervärden klarar inte av honom. Han har flyttat lite för många gånger i sitt liv - är bara nio år dock, som din - och vi överväger att avliva honom om vi inte kan komma på något riktigt bra åt honom. Världens snällaste och gosigaste häst, men såå rädd för allt.

Precis som din är han stor och kräver mycket mat, så att hitta någon som vill ha honom som sällskapshäst är ju inte det lättaste heller.
Han skulle gärna få gå här hemma på gården om det inte var för att jag visste hur han hela tiden längtar efter att få jobba och se något annat än hagen. Det genererar bara dåligt samvete och tar man ut hästen vet man inte om man kommer hem helskinnad. Det är en så otroligt svår balansgång.

Precis som du tänker jag på att risken för att någon skadar sig om de tar sig an hästen finns och jag skulle känna mig så skyldig. Jag trodde verkligen på den här fodervärden, men det ville sig inte.

Vi har väl inte kommit till avlivningsbeslutet ännu, men det närmar sig.

Vi förstår dig! :cry:

Usch vad jobbigt för er!
Det är hemskt jobbigt innan och även efter man tagit det beslutet,
men vad ska man göra? Vad återstår det att göra?

Jag vågar inte sälja/lämna ut honom för risk att ngn händer när den personen promt måste testa att rida, jag vill inte ha det på mitt samvete.

Jag vet med mig att hästen är farlig, hur farlig är inte jag då om jag säljer en sådan häst?

Om jag skulle sälja så skulle det ju självklart vara till en erfaren ryttare och hästmänniska, precis som jag är. Men om det inte fungerar där får jag hem honom igen och då står jag på samma ställe som jag är vid nu. Han ska slippa fler okunniga och elaka människor, han ska slippa flytta omkring. För mig är han värd så mkt mer och ska ha sina sista dagar här med sin "mamma" och ska även få sluta ögonen med sin "mamma" brevid sig.

Jag mår hemskt dåligt, hatar mig själv för att jag låter detta hända men tyvärr finns inga andra alt. Han är så förstörd.

Hoppas verkligen att ni kommer på en lösning för eran häst, det är hemskt att behöva gå igenom ngt sådant här.
Om inte så kan ni alltid prata med mig här, både innan och efter beslutet mm.

Kram till er!

Jag håller med dig och tycker att det är synd att hästen inte får en chans till. I och för sig tycker jag att det är bättre att avliva än att hästan ska fara runt mellan oseriösa ägare (som travare tyvärr ofta gör) men nu finns det ju faktiskt en tjej som erbjuder sig att ta sig an honom trots att hon vet att han är svår. Varför inte testa? Om hästen inte funkar hos den nya tjejen heller så kan man ju avliva den då, då har man ju försökt i alla fall.

TS: Du skriver att hästen funkar bäst med dig men vad jag kan läsa så funkar det ju inte alls med dig? Vad gör den med andra människor - äter upp dem?

Jag håller med dig och tycker att det är synd att hästen inte får en chans till. I och för sig tycker jag att det är bättre att avliva än att hästan ska fara runt mellan oseriösa ägare (som travare tyvärr ofta gör) men nu finns det ju faktiskt en tjej som erbjuder sig att ta sig an honom trots att hon vet att han är svår. Varför inte testa? Om hästen inte funkar hos den nya tjejen heller så kan man ju avliva den då, då har man ju försökt i alla fall.

TS: Du skriver att hästen funkar bäst med dig men vad jag kan läsa så funkar det ju inte alls med dig? Vad gör den med andra människor - äter upp dem?

Hur har du mage att skriva ngt sådant? Har du ingen moral i kroppen?
Fan alltså, vad arg du gör mig. Har du inget vettigt att säga, knip igen istället!!!

Nej jag kommer inte att lämna ut honom. Skjuter bara upp det oundvikliga, att han till slut kommer att hamna här hos mig
och jag måste gå igenom detta igen.

Han litar inte på andra personer. Så enkelt är det. Varför ska jag utsätta honom för ännu en flytt som jag tror kommer gå åt skogen ändå. Oavsett om han får ett bra hem, vilket jag tror att Maria har så tänker jag inte lämna ut honom/sälja honom. Han har gått igenom för mkt och det är bäst för honom att få sluta sina dagar, lycklig och i ett gott hem för första gången i sitt liv.

Jag förstår också att du har det jobbigt, MEN tycker ändå han förtjänar en chans om du nu älskar han så mycket.

Du säger i ena stunden att han är livsfarlig för att sedan säga att ett barn kan leda honom till hagen.
Att du inte törs låta någon annan försöka rida honom för att du inte vill risker någons liv.
Men du själv har ju ridit honom.
Menar du att du är den enda som kan hantera honom?
Han gick bra att rida i början men blir sämre och sämre har jag tolkat det som, eftersom att du säger att du har tagit det i hans takt.
Ökat "kraven" efter hand. Då låter det ju som något annant än huvudet har blivit fel på honom. Han torde ju ha varit så från början, livsfarlig.
VAD har annars gjort honom till den han är nu?

Sedan som jag skrivit innan, DU startade tråden och ville ha hjälp.
Vilken hjälp sökte du?
Inget har ju passat dej.
Vad hade du förväntat dej få för svar?
Att alla skulle säga - Å stackars dej och din häst, JA avliva honom!?

Kan du svara på VARFÖR du inte tar "bananens" erbjudande?
vad gör att du inte tror att hon är vuxen nog att ansvara för sig själv?
Om hon ändå efter att läsa vad du skrivit om hästen erbjuder sej, så tycker jag det betyder att hon VET att hon kan erbjuda hästen NÅT annat än avlivning.

Om det finns en person som har tiden, orken och lusten som inser jobbet framför sej... Varför inte låta den personen prova.
Tror inte hästen då får det sämre än du säger den har det nu.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka