så här ser jag på nh...

Håller med dig på de flesta punkter men det där med intiativ blir jag lite fundersam över.
Jag VILL att min häst tar intiativ, det är så han berättar för mig vad HAN tänker och vill. Våran relation ska vara ömsesidig, båda har rätt att få sin vilja igenom, även om det är jag som har kontrollen. När jag tex. borstar min häst så vill jag att han står stilla. Men blir han kissnödig så är det självklart att han får gå undan och göra det. Och hur ska han kunna berätta det för mig? Antingen sända mentala signaler(ESP) men om jag inte uppfattar dem så är ju enda alternativet att bara gå.
Gör han något "olydigt" så har han en anledning. Sen är det självklart att han då och då testar gränserna. Då måste jag kunna läsa av skillnaden och vara tydlig och konsekvent så att hästen får en trygg syn på relationen.

En häst utan initiativ är en mentalt död häst. "Beteshage-ordspråk"!
Alvarligt talat, tänk så tråkigt det skulle vara.

I ditt exempel på kissnödig häst, så berättar den säkert på många sätt, vad som är på gång. Det gäller bara att vara uppmärksam. Jag missade själv just detta för några år sedan, och resultatet blev ett sjöblött golv, till glädje för hovslagaren. ;) Efter det är jag mycket mer observant och släpper ut hästen, innan det är för sent.

Det är som du är inne på, en fråga om kommunikation. Hästar kommer ideligen med frågor, idéer, krav, påståenden och förslag. Det är "bara" att ta upp tråden.

LIA

Precis! :bow:
Ja, han berättar alltid för mig när han är kissnödig, och jag uppfattar det alltid, nästan på en gång. Men där ser man ju hur viktigt det är med intiativ.

Vilka är dom? Maila mig gärna om du inte vill skriva namnen här.
Tjallare är knappast vad man kallas, om man lämnar den typen av information. Förutsatt att det inte är kompisar/släktingar till dig.

LIA

Kommentar till en av dina punkter ovan.
* låt hästen titta och undersöka sådant som du tror hästen är/ kommer bli rädd för.gå fram till föremålet!!

Att låta hästen på egen hand kolla saker och ting, är jag med på. Däremot inte att gå fram och "visa" farligheten. För då blir det just en farlighet!
Om hästen skyggar för något, t ex en vedtrave, går man hellre förbi med hästen, vänder en liten bit bort och går förbi lite närmre från ett annat håll osv, tills hästen inte reagerar längre. Vitsen är att man genom sitt eget uppträdande, berättar att det inte finns något att oroa sig för! Alltså är alla vedtravar ofarliga.

LIA

Nog ingen som har något emot dig, men kanske vad du skriver. :eek:
Men inte är man tjallare för att man anger något som gör illa, så ser inte jag på det, jag ser det som om det är ens skyldighet. Skulle en NH utövare som jag sett använt dessa metoder så kan jag garantera att jag sagt det till alla jag kännt. Inte skulle jag kännt mig som en tjallare!!!

Huvudet på spiken LIA!
Varför ser man så många envisas med att visa det farliga för hästen, detta är för mig att göra en sak av det.

Själv rider jag förbi farliga saker med hästen huvudställd bort från det farliga. Inte förrän hästen visar intresse i stället för rädsla/oro rider jag närmre. Alltså inget tvång, flyktbeteendet måste få finnas kvar, för att inte vara en diktator.

hej. ja just det,genom att du som ledare för din häst går fram och "tar" och"klappar" på föremålet,visar du hästen att det inte är något farligt. ledaren har ju uppgiften att "vara på sin vakt" och visa om något är farligt eller ej.
här visar ju du att det inte är farligt genom att gå fram till föremålet,och din häst följer troligtvis med dig om den litar på sin ledare(dig) så ser jag på saken iallafall,hoppas du förstår mig. :) :cool: :D

Om hästen reagerar på något, låt säga en vit boll, och tycker den är läskig, om du går fram till den då så har hästen sagt att det är farligt och skickat fram dig!

Hästar fungerar som så i flock att om något är farligt så är det inte ledaren som går fram och tittar vad det är/undersöker det farliga, eftersom ledaren är den viktigaste i flocken. (Och det är ett sto, om nån nu skulle tro på alla "ungdomsböcker"-versionen av en ledarhingst).

Den kan skicka fram hingsten eller en häst som är låg i rang. En lite mindre viktig individ. (Samtidigt som denna individ får ett förtroende och ett ansvar att undersöka en sak så växer även denna hästs självförtroende, oviktigt just i detta sammanhang men bra att veta när man tränar hästar.)

Det vill säga. Om hästen blir rädd för ngt. Går och stirrar på det och sedan går du fram, då har hästen sagt att något är farligt, skickat fram dig och då blir du den som är lägre i rang.

Vad man ska göra är att ignorera saken för stunden. Och komma tillbaka till den vid ett senare tillfälle, göra nån sak innan dock. Sedan kan du skicka fram hästen att undersöka saken, precis så som ledarstoet i en flock gör med en individ som är lägre i rang.

Jag tycker ungefär som Sammet, med undantag av att man gott kan immunicera mot "den vita bollen" direkt. Dvs, som jag beskrev tidigare, knallar man förbi den där bollen från olika håll och kanter, väldans intresserad av allt möjligt annat än just bollen. Den igorerar man helt. Signalen man ger hästen är att mycket runt omkring är intressant, medan bollen är fullständigt ointressant, på alla sätt. I slutänden kan man spela boll med hästen. ;)

När jag är inne på temat, så visar jag hästarna massor av föremål mm, just för att immunicera och bygga upp deras självförtroende. Vi knallar ibland runt på gården, hos grannarna och i övriga omgivningar och tittar, undersöker, grejar och leker. Hela tiden bygger vi upp hästens erfarnheter och kunskaper om vad som finns i naturen och människans värld. Skulle hästen visa sig skygga för att gå fram till något, vilket inte brukar hända, ja då är vi tillbaka i första stycket igen.

LIA

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar