så här ser jag på nh...

hej !"martha" :) :cool:va? nä,det behöver man inte,alla skall göra det som de känner känns rätt!! och detta känns ju som sagt rätt för mig. kram

*förvirrad* Jag förstår inte vad du menar när du säger att NH inte funkat för henne, samt att du säger "hej!! vad har du fått hjärntvätt ifrån???
du e ju inte insatt i nh,verkar det som!! " Till en annan...SÅVIDA jag inte missat några inlägg kan jag INTE utläsa av deras text att dina svar var logiska!? Fast jag KAN ju ha missat något! Med du skriver åt dreamer att hon/han inte kan något om NH när hon skriver hjärntvätt! *jätteförvirrad* för som jag förstog det så var det inte vad Dreamer menade, att hon/han ansåg att NH var hjärntvätt!. Samma sak med ditt svar till saddleman!

Nu är jag verkligen förvirrad! Är det någon som kan bringa mig klarhet!? :confused:

hejSammet" jag undrade om det inte funkade för henne!!
jag såg att jag hade svarat lite fel,men men alla har vi små brister!!kram :smirk: :)

Du har rätt. Jag ville bara markera mot användande av i grunden bra metoder på ett mekaniskt sätt. Jag har markerat ett par gånger nu :o så lägger nog ner det ett tag.

Man kanske skulle använda NH på kvarnfolket istället, t.ex. ignorera. Då kanske vattnet torkar bort så kvarnarna stannar. :angel:

va? nä,det behöver man inte,alla skall göra det som de känner känns rätt!! och detta känns ju som sagt rätt för mig. kram

Det måste vara bättre att göra det som ÄR rätt, nåt som bara känns rätt kan ju vara hur fel som helst. Speciellt om det handlar om att man gör något som påverkar en annan varelse, i det här fallet en häst. Hur vet du att det känns rätt för hästen? Det räcker inte med att det känns rätt för dig.

Ett första steg till att bli en bra ledarhäst är att lugna ner sig lite. Två; att lyssna på den andra och ta in informationen istället för att haspla ur sig en massa dumheter innan man begripit vad det hela handlar om. Förmågan att kunna inta en passiv roll, reflektera, är också en bra ledaregenskap.
Du kan ju börja träna redan här på forumet ;)

hej,men detta ÄR rätt!! för mig!!!
hoppas du har det bra med dina hästar då!!!!! :confused: :( :crazy: :confused: :devil:

Jag har lärt mig från början vad många kallar "traditionell hästhantering". det har ALLTID varit fråga om en tvåvägskommunikation för mig. Många med mig har en helhetssyn när det gäller hästen och människan. Det känns fel att sätta namn på de olika metoderna och att det ena ska vara rätt och alla andra sätt fel. Det måste finnas sunt förnuft med i hantering av hästar och alla måste själva hitta sitt sätt att kommunisera med våra härliga fyrbenta vänner. Det finns alltid människor som tror de kan och vet allt. Det får vi nog tyvärr leva med, men vi kan ju försöka göra vårt bästa själva.
Det finns NH-are som har hästar som går som robotar med helt tom blick. Det har jag sett själv. men givetvis är dessa undantag precis som det finns undantag överallt i alla sammanhang.

hej.detta håller visst på att spåra ur märker jag. detta är inte skrivet till någon speciell här. "skräckexempel"
jag ville inte ha igång någon diskussition,jag har under mina 20 år i hästvärlden hållit på med allt,hoppning,dressyr,western,bla,bla,bla, och funnit mitt sätt att komma överrens med mina hästar. Att sedan en del ser nh som "tortyr" "hjärntvätt" är jättebeklagligt.
men jag kommer inte att sluta med min träning bara för folk har sina åsikter,det har ju folk haft i alla tider,alla kan ju inte tänka likadant.jag kan ju dock säga att jag har oxå sett "skräckexempel" på nh,kända tränare som har bundit ihop alla 4 benen på en häst, och sedan låtit den ligga där i 2-3 tim, för att som han sa: "fatta att det e jag som är ledare" stackars häst,då har man ju tagit bort hela hästens flyktinstinkt!! fy,säger jag bara,som sagt det finns ju mindre bra nh oxå,det vet jag,men sånt sysslar jag inte med.
jag sysslar med sådant som hästen förstår.och jag lyssnar till hästen när den viskar. :) tack för mig. lycka till.

Jag hoppas du anmälde de så kallade tränarna, tala gärna om vilka det var också så slipper folk ödsla tid på dessa tokar

hej! nej jag är ingen tjallare!!,det räcker med att jag vet vem det är och han :Dhar inget gott rykte det kan jag lova!!
alla jag känner vet om vem det är. men hela världen behöver inte veta,tycker jag! hoppas du fattar.kramar

Ok, men du sa tränare och då fick jag uppfattningen att det var flera. Och varför inte tala om vem det är, det ju uppenbart att människan utger sig för att vara något han inte är, NH tränare alltså.
Där återkom något som jag nämnde förut, pengamjölkande och så länge de tjänar pengar på det de håller på med så fortsätter de och så länge folk inte vet hur dåliga de är så kommer de göra misstaget att betala clowner för usla cliniks och NH kommer få sämre rykte och inte uppfattas för vad det är, nämligen en helhetssyn på hästeriet och människan i samklang

hej! ja det finns flera,jag vet om tre st som kör samma teknik,dvs binda ihop hästen ben,två e svenska och en engelskman.
kram :)

Det är ju bedrövligt att det finns sådana människor och att de ska ge sig på försvarslösa djur. Det är bara att hoppas att ingen tar efter dem så att sådant beteende inte "sprider sig."

japp, men de följs inte till punkt och pricka och när vi pratar om dessa saker så blir det väldigt mycket; jag har hört och hon har sett och det leder ingen vart, du kan inte föra en diskusion om rykten eller hur?
Så frågan är fortfarande liknar hennes beskrivning NH. Om det verkligen var en erkänd Nh-tränare som utförde detta, finns det då någon som sett samma sak och fått någon vettigare bild till varför han/hon gjort så?
Jag tror inte att någon skulle binda ihop benen på hästen i flera timmar för att "visa vem det är som bestämmer" Men man skall väll inte bli förvånad, men att det skulle ha någonting med NH att göra är ju fullständigt befängt. Det förstår väll alla som själv använder sig av NH-tankesätt och handling.

hej! jag tycker det låter som ni har nåt emot mig?? :confused:
jag vet ju vad jag har sett,och hört.
och som jag skrev innan,jag e ingen tjallare,men undviken den "kretsen" som annamnar dessa metoder.kram på er.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar