Jag, precis som en del andra, har svårt att få grepp om dina åsikter. Det är OK att ha en hund för sin egen skull, som en familjemedlem, TROTS att hunden är en "bov" i dramat kring köttindustrin?
Opponera att det bara hängde på fodret för din del att du inte skaffar hund. Vad skulle behöva ske för att DU skulle kunna leva med hundens föda? Att den blir vegan? Bara bananer? EKO-soya?
För
hundens skull är det okej. Dvs jag tror inte att hundar far illa av att bo hos människor om de behandlas väl osv osv. Frågan var vilka arter jag tyckte var okej att ha som husdjur, och det svarade jag på.
Ja, om hundar utan problem kunde vara veganer (eller ovo-vegetarianer) skulle det underlätta mitt beslut. Jag vet att en del ger hundar vegetariskt foder men anser att det inte är klarlagt att hundar verkligen mår bra på det. Alltså skaffar jag ingen hund och ger den vegetariskt foder eftersom det inte skulle vara bra för hunden.
Foder producerat av vilt kanske skulle kännas ok, men jag fattar att viltet inte räcker till för alla så det är ingen hållbar lösning. Eller fixa eget foder baserat på kött från nån gård jag kunde besöka och se att djuren har det bra, att det kommer från riktiga köttdjur (dvs inget slavande i mjölkindustrin) och att dessa har gott om plats och utevistelse.
Det här är en svår fråga för mig, jag önskar mig SÅ mycket en hund. Är uppvuxen med massor av djur omkring mig och saknar det. Att jag funderar som i sista stycket är för att jag anser att hundar (av det vi vet idag och av alternativen som finns idag) behöver kött. Människor behöver det inte. Jag skulle vara beredd att betala MYCKET för ett foder där djuren verkligen haft det bra från början till slut.
Ibland kan jag tänka att jag inte behöver göra "allt". Jag har så höga krav på hur jag ska leva för att skada djur och natur så lite som möjligt, på ett sätt som nästan blir ohälsosamt för mig själv för jag analyserar och tänker så mycket och kan få ångest över val jag behöver göra i mataffären (eller klädbutiken etc). Att herregud, jag kan väl få ha en hund och mata den med djur, det finns ju massor av människor som äter djur?! Typ att jag behöver väl inte leva perfekt, ingen annan gör ju det? Att det kan räcka med det jag gör liksom.
Men som sagt, jag har ingen hund för att jag inte, än så länge, riktigt kan leva med mig själv då.
Har suttit länge och funderat på om jag ska skicka det här eller inte. Jag har redan så mycket krav på mig själv och i diskussionen som varit känns det som att det "krävs" att jag ska vara helt konsekvent och aldrig på något sätt göra val som skadar djur. Och att det ställs följdfrågor för att liksom "sätta dit mig". Trots att jag t.o.m berättat att jag ätit mjölkprodukter stor del av mitt liv.