så äcklad!

Tycker du alla som skaffar barn utnyttjar barn? För folk skaffar väl barn för sin egen skull?

Det tycker inte jag. Jag tycker att man kan skaffa hund och låta den ingå i familjen och leva för sin egen skull, trots att den ger ägaren glädje och att den är införskaffad av egoistiska skäl.
Det är ditt privata tyckande och har ingen relevans när det gäller djurskydd.

Är det inte rimligare att dra gränsen vid där man ger djuret ett bra liv och inte subjektivt tyckande om vilken typ av glädje som är okej. Det finns lyckliga grisar och kor och olyckliga hundar.

Vad barn har med saken begriper jag inte, jag skulle aldrig få för mig att äta barn men väl hund om det var nödvändigt.

Det är ditt privata tyckande och har ingen relevans när det gäller djurskydd.

Är det inte rimligare att dra gränsen vid där man ger djuret ett bra liv och inte subjektivt tyckande om vilken typ av glädje som är okej. Det finns lyckliga grisar och kor och olyckliga hundar.

Vad barn har med saken begriper jag inte, jag skulle aldrig få för mig att äta barn men väl hund om det var nödvändigt.

Du skrev:
"Alltså du håller på med hyckleri. Jag förstår den som inte vill att vi ska utnyttja djur alls, men du anser att vissa sätt att utnyttja djur är okej och inte andra. "
Och då tog jag upp det med barn. Alltså men kan skaffa barn eller djur av egoistiska skäl men ändå ge det bra liv. Inget hycklande. Givetvis är det mitt privata tyckande. Finns gott om veganer som är helt emot husdjur. Nu är jag iofs inte vegan men ändå.

Om livsmedelsindustrin hade sett ut så att djuren hade bra liv så hade jag haft mindre problem med det, även om jag fortfarande tycker det är fel att döda (om det inte är svårt skadat t.ex.).

Ang. LCHF: http://www.dn.se/nyheter/sverige/livsmedelsverket-lchf-fara-for-folkhalsan/

Jag har glädje av alla mina djur, även av de jag egenhändigt fött upp, skött om och sedan slaktat, styckat och tillagat helt för min egen skull. Även om givetvis även andra fått glädje av att kunna köpa och äta kött från bra, väl omhändertagna uppfödda köttdjur som jag haft.

Varför är det en sämre glädje i sådant djurhållande än i den jag får ut av mina hundar eller min katt till exempel? För att man äter upp dem när deras liv avslutas, tar vara på dem på det viset istället för att förorena land/luft genom nedgrävning eller bränning och att det i din värld per automatik innebär att man inte bryr sig om djuren, att de mår bra, får vård om så behövs under deras levnadstid osv?
Välmående djur ger bättre kött liksom..

Jag har glädje av alla mina djur, även av de jag egenhändigt fött upp, skött om och sedan slaktat, styckat och tillagat helt för min egen skull. Även om givetvis även andra fått glädje av att kunna köpa och äta kött från bra, väl omhändertagna uppfödda köttdjur som jag haft.

Varför är det en sämre glädje i sådant djurhållande än i den jag får ut av mina hundar eller min katt till exempel? För att man äter upp dem när deras liv avslutas, tar vara på dem på det viset istället för att förorena land/luft genom nedgrävning eller bränning och att det i din värld per automatik innebär att man inte bryr sig om djuren, att de mår bra, får vård om så behövs under deras levnadstid osv?
Välmående djur ger bättre kött liksom..

Om du har blivit av livade pga skada, sjukdom, ålder så är det väl helt okej om du vill käka upp dom. Att döda för att käka tycker jag inte är okej. För mig skulle det vara som att döda min vän och käka hen. Typ idag är jag sugen på kött, går och skjuter nån på gatan så jag får lite käk.

:laugh: tror faktiskt inte vi kommer så mycket längre.

Agreed. Vi har olika grundsyn och det märks tydligt. Det blir mest cirkelresonemang (från båda håll) med metaforer hit och dit som ändå hela tiden utmynnar i frågan om grundsynen.

Kan det finnas nytta för människor som motiverar ett begränsat lidande hos djur? Mitt svar är ja.
Kan det finnas nytta för människor som motiverar ett lidande hos människor? Mitt svar är ja.
Är ett människoliv värt mer än ett djurs liv? Mitt svar är: Ja, helt självklart. Allt annat är otänkbart.

Det finns inte på min karta att en brandman skulle få tveka ens i en bråkdel av en sekund om han ska rädda hunden eller tanten först, när det brinner i stugan.

Om du har blivit av livade pga skada, sjukdom, ålder så är det väl helt okej om du vill käka upp dom. Att döda för att käka tycker jag inte är okej. För mig skulle det vara som att döda min vän och käka hen. Typ idag är jag sugen på kött, går och skjuter nån på gatan så jag får lite käk.

Att vara köttätare är inte samma sak som att vara kannibal. Faktiskt.. Jisses liksom, du är rätt så sanslös i dina resonemang
Att äta självdöda, sjuka djur är heller ingen höjdare för en normalfuntad människa, precis som de flesta normalfuntade människor inte festar loss på roadkills eller rena rovdjur. Det är liksom inte så hälsosamt

Och även om en del säkerligen skulle :banana: så har jag inga planer what so ever på att avliva mig själv faktiskt :meh:

Att vara köttätare är inte samma sak som att vara kannibal. Faktiskt.. Jisses liksom, du är rätt så sanslös i dina resonemang
Att äta självdöda, sjuka djur är heller ingen höjdare för en normalfuntad människa, precis som de flesta normalfuntade människor inte festar loss på roadkills eller rena rovdjur. Det är liksom inte så hälsosamt

Och även om en del säkerligen skulle :banana: så har jag inga planer what so ever på att avliva mig själv faktiskt :meh:

Jag försökte förklara hur det kändes för mig. Det är inget som kommit genom intryck från andra utan ända sen jag var i 8-års åldern har det känts lika fel att äta djur som att äta människor.

Jag menade djur som avlivats pga sjukdom. Alla sjukdomar kan väl inte göra köttet farligt att äta?

Jag försökte förklara hur det kändes för mig. Det är inget som kommit genom intryck från andra utan ända sen jag var i 8-års åldern har det känts lika fel att äta djur som att äta människor.

Jag menade djur som avlivats pga sjukdom. Alla sjukdomar kan väl inte göra köttet farligt att äta?

Är det bättre att djuren går sjuka och lider ett tag än man slaktar friska, välmående djur som haft ett gott liv hela tiden? (Nu snackar vi t ex djur som haft det bra, med utegång, kanske i liten skala, naturbeten etc).

Jag tycker att man kan skaffa hund och låta den ingå i familjen och leva för sin egen skull, trots att den ger ägaren glädje och att den är införskaffad av egoistiska skäl.

En hund är till stoor del köttätare, mycket av vårt slaktavfall hamnar i hundfoder bl a.. Det vet du va?

Är det bättre att djuren går sjuka och lider ett tag än man slaktar friska, välmående djur som haft ett gott liv hela tiden? (Nu snackar vi t ex djur som haft det bra, med utegång, kanske i liten skala, naturbeten etc).
Jag tycker det är fel att döda friska välmående djur. Om avlivning krävs för djurets skull ska det göras så fort som möjligt.

Du skrev:
"Alltså du håller på med hyckleri. Jag förstår den som inte vill att vi ska utnyttja djur alls, men du anser att vissa sätt att utnyttja djur är okej och inte andra. "
Och då tog jag upp det med barn. Alltså men kan skaffa barn eller djur av egoistiska skäl men ändå ge det bra liv. Inget hycklande. Givetvis är det mitt privata tyckande. Finns gott om veganer som är helt emot husdjur. Nu är jag iofs inte vegan men ändå.

Om livsmedelsindustrin hade sett ut så att djuren hade bra liv så hade jag haft mindre problem med det, även om jag fortfarande tycker det är fel att döda (om det inte är svårt skadat t.ex.).

Ang. LCHF: http://www.dn.se/nyheter/sverige/livsmedelsverket-lchf-fara-for-folkhalsan/
Jag ger upp, det blir för spretigt i diskussionen, jag får inget grepp om vad du tycker egentligen.

Ena sekunden fördömer du att man utnyttjar djur, i nästa är det okej att utnyttja djur, bara man gör det på det med de arter du tycker är okej. Nej den biten är hyckleri, för att bli trovärdig måste du bli mer konsekvent. Antingen inte utnyttja djur alls eller så ska det vara djurens mående som avgör, inte andra moraliska aspekter som inte har ett dyft med hur djuren verkligen har det.

Angående att döda djuren så lider inte de inte när de är döda.

Men snälla, jag har ju skrivit att jag inte har hund bl.a. pga foderproblemet. Nu skrev jag utifrån hunden, om det var okej för dennes skull.
Skulle du möjligen kunna sammanfatta vad du egentligen tycker, det är svårt att följa dina tankegångar.

Hur skulle hunden kunna överleva som vild om kött var tabu?

Nej, men de flesta mediciner gör att man kasserar köttet.

Men snälla, jag har ju skrivit att jag inte har hund bl.a. pga foderproblemet. Nu skrev jag utifrån hunden, om det var okej för dennes skull.

Jag, precis som en del andra, har svårt att få grepp om dina åsikter. Det är OK att ha en hund för sin egen skull, som en familjemedlem, TROTS att hunden är en "bov" i dramat kring köttindustrin?
Opponera att det bara hängde på fodret för din del att du inte skaffar hund. Vad skulle behöva ske för att DU skulle kunna leva med hundens föda? Att den blir vegan? Bara bananer? EKO-soya?

Jag ger upp, det blir för spretigt i diskussionen, jag får inget grepp om vad du tycker egentligen.

Ena sekunden fördömer du att man utnyttjar djur, i nästa är det okej att utnyttja djur, bara man gör det på det med de arter du tycker är okej. Nej den biten är hyckleri, för att bli trovärdig måste du bli mer konsekvent. Antingen inte utnyttja djur alls eller så ska det vara djurens mående som avgör, inte andra moraliska aspekter som inte har ett dyft med hur djuren verkligen har det.

Angående att döda djuren så lider inte de inte när de är döda.

Fast det är ju du som drar iväg diskussionen åt alla möjliga spretiga håll. Och nej, jag behöver inte bli mer konsekvent och har inget behov av att du ska uppfatta mig som trovärdig.

Jag har svarat på dina frågor ett antal gånger. Jag menar att man kan ha djur för sin egen skull, precis som man skaffar barn för sin egen skull, utan att det är att utnyttja barnet/djuret (ska man dra det långt, som du verkar vilja är det förstås utnyttjande av barn/djur eftersom det skaffas för förälder/ägares skull). De flesta domesticerade djur jag känner till går bra att hålla som husdjur. Det är alltid ok om djuren har tillräckliga ytor, mår bra osv. En del djur behöver sällskap av samma art, andra inte, så det går liksom inte att ge ett exakt svar för alla arter. Jag tycker alltid det är fel att döda om det inte är för individens egen skull, t.ex. svår skada eller sjukdom. Jag är även för dödshjälp för människor.

Att djuret inte lider när det är dött tycker jag inte spelar någon roll. Skulle du tycka att det var okej att bli skjuten för att du ändå inte lider när du är död?

Skulle du tycka att det var okej att bli skjuten för att du ändå inte lider när du är död?

Pja, jag personligen skulle inte tycka nånting alls eftersom jag vore död och döda människor vare sig tycker eller tänker... Sen rent hypotetiskt, så ja jag lever hellre ett gott, välmående liv och har det bra för att sen pang bom utan förvarning och utan att jag ens märker det så får jag ett skott i pannan och dör långt innan jag ens hört smällen än blir mer eller mindre dement och sen sitter och tynar bort på ett ålderdomshem där personalen är underbemannad och överarbetad!

Jag, precis som en del andra, har svårt att få grepp om dina åsikter. Det är OK att ha en hund för sin egen skull, som en familjemedlem, TROTS att hunden är en "bov" i dramat kring köttindustrin?
Opponera att det bara hängde på fodret för din del att du inte skaffar hund. Vad skulle behöva ske för att DU skulle kunna leva med hundens föda? Att den blir vegan? Bara bananer? EKO-soya?

För hundens skull är det okej. Dvs jag tror inte att hundar far illa av att bo hos människor om de behandlas väl osv osv. Frågan var vilka arter jag tyckte var okej att ha som husdjur, och det svarade jag på.

Ja, om hundar utan problem kunde vara veganer (eller ovo-vegetarianer) skulle det underlätta mitt beslut. Jag vet att en del ger hundar vegetariskt foder men anser att det inte är klarlagt att hundar verkligen mår bra på det. Alltså skaffar jag ingen hund och ger den vegetariskt foder eftersom det inte skulle vara bra för hunden.

Foder producerat av vilt kanske skulle kännas ok, men jag fattar att viltet inte räcker till för alla så det är ingen hållbar lösning. Eller fixa eget foder baserat på kött från nån gård jag kunde besöka och se att djuren har det bra, att det kommer från riktiga köttdjur (dvs inget slavande i mjölkindustrin) och att dessa har gott om plats och utevistelse.

Det här är en svår fråga för mig, jag önskar mig SÅ mycket en hund. Är uppvuxen med massor av djur omkring mig och saknar det. Att jag funderar som i sista stycket är för att jag anser att hundar (av det vi vet idag och av alternativen som finns idag) behöver kött. Människor behöver det inte. Jag skulle vara beredd att betala MYCKET för ett foder där djuren verkligen haft det bra från början till slut.

Ibland kan jag tänka att jag inte behöver göra "allt". Jag har så höga krav på hur jag ska leva för att skada djur och natur så lite som möjligt, på ett sätt som nästan blir ohälsosamt för mig själv för jag analyserar och tänker så mycket och kan få ångest över val jag behöver göra i mataffären (eller klädbutiken etc). Att herregud, jag kan väl få ha en hund och mata den med djur, det finns ju massor av människor som äter djur?! Typ att jag behöver väl inte leva perfekt, ingen annan gör ju det? Att det kan räcka med det jag gör liksom.

Men som sagt, jag har ingen hund för att jag inte, än så länge, riktigt kan leva med mig själv då.

Har suttit länge och funderat på om jag ska skicka det här eller inte. Jag har redan så mycket krav på mig själv och i diskussionen som varit känns det som att det "krävs" att jag ska vara helt konsekvent och aldrig på något sätt göra val som skadar djur. Och att det ställs följdfrågor för att liksom "sätta dit mig". Trots att jag t.o.m berättat att jag ätit mjölkprodukter stor del av mitt liv.

:confused:

Alldeles nyss likställde du jakt för att få kött i frysen med att gå ut och skjuta en henvän på gatan och det var inte okej, men handlar det om att ge hundar mat, så är det alltså okej med jakt och att skjuta henvänner om det är vad som behövs?

Suck. Orkar inte. Läste du ens resten av mitt inlägg?

Jag har inte skaffat hund för att det inte känns ok! Jag resonerande om alternativ som skulle kännas minst dåliga för mig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 682
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar