Ryttarens vikt

TCJ

Trådstartare
Ja ni, vad är egentligen gränsen för ryttarens vikt på dessa små hästar?
Nog har man hört att de kan bära 100 kg o.s.v, men ja tvivlar ja.. de är ju så små :o ;)

Jag har väll kropp som en halv karl, (177cm lång och 10-15 kg förmycket :o )

Tror ni att det är möjligt för mej å testa island jag också? :D

Klart du ska testa!
Det finns islandshästar med olika kroppsbyggnad, många är urstarka och töltar glatt iväg med vem som helst på ryggen medan andra är lätt byggda och inte lika "stabila". Det finns garanterat någon som passar dig!
Dessutom tror jag att hur man rider spelar lika stor roll som vikten. Det är väl bättre med någon på 90kg(som min pojkvän som rider isis) som har balans och kontroll än någon på 70kg som skumpar runt och stör hästen.

åh ja, kanske skulle man våga sej iväg snart.
Har haft större kallblod hela mitt liv, å de behöver man ju inte direkt tänka på vikten med :o :D

Vad finns det för storlekar?
Å vet du ngn bra hemsida om dessa små liv? :)

Kolla på www.icelandichorse.se
Det är svenska islandshästförbundets hemsida, inte jättespännande om man inte är insatt kanske men där finns länkar till lokalföreningar som ofta har kul och lättilgänglig info om isisarna.

Vad beträffar storleken har jag sett isisar med mankhöjd från ca. 130 till 147 cm. Men det finns både större och mindre. Vanligast är nog runt 135-140 cm.

Kom ihåg, den största är inte per automatik den starkaste. Även den mindre varianten kan vara nog så robust, det handlar mest om muskler helt enkelt.

De flesta turridningsfirmor har viktgräns - 90 eller 95 kg är väl det vanligaste. Klarar du den gränsen skall det ju inte finnas några hinder. Turridningsfirmorna / lektionsstallen brukar ju också ha god koll på vad deras hästar klarar av, så att du får "rätt" häst när det är dags att pröva!

Att du dessutom har ridvana är också ett stort plus - balanserad, tung ryttare är betydligt bättre för hästen än obalanserad, tung ryttare!

1/6 av hästens vikt har jag hört är en bra tumregel...
Enligt en veterinär, som menade att det inte finns något som säger att islandshästen är byggd för att kunna bära mer i förhållande till sin storlek än andra små raser. Och det låter logiskt tycker jag. Men självklart spelar ryttarens teknik och balans stor roll.

:rofl: 1/6 del innebär i runda slängar ca 55 kg. Då börjar vi komma i barnvikt, denna ras är defentivt ingen barnhäst.

Jag är ingen lättviktare och har egen islandshäst.
När jag letade efter en kollade jag bara på stora islandshästar helst över 140 i makh... Men det blir aldrig som man tänkt sig...

Nu står min lilla lurv hemma i stallet endast 136 cm hög, men det är då inga problem där inte.

Jo, och att hästen är välriden, ju mer den bär sej på bakdelen desto bättre :smirk:

Jag tror att man, trots att det är så vanligt att stora människor rider islandshäst, ska vara väldigt uppmärksam på HUR hästen bär ryttaren.

Om hästen orkar komma upp med ryggen och bära ryttaren så är väl vikten OK. Orkar den inte får man antingen se om det går att åtgärda med träning, eller inse att man är för stor.

Precis som du sa, muskler (på de rätta ställena)tog mej bara friheten att förtydliga lite :smirk:

Hvilken vekt BØR en middels godt trent islandshest av middels størrelse HVERTFALL klare, da? :confused:

Jo, det kommer väl en hel del an på ryttaren, har man ridit sin häst korrekt så bygger den ju rätt muskler. Sen kan man ju köpa en som har ridit den korrekt, och sen rida den fel så att rätt muskler försvinnner :o :o

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday