Ryttarens vikt

tycker personligen inte att det är kul att på tävling se en ryttare på 1.90 rida ett nätt litet sto på 125 cm :mad:
var tog skönhetsupplevelsen vägen ? för snyggt är det inte.

Hur ett ekipage ska se ut är en inlärd vanesak och inte rider vi för att folk som vant sig vid Svenska normer om hur ekipage ska se ut ska få sitt lystmäte.

Ekipage med ryttare på 1.90 på sto på 125 lär vara lätträknade. Det är en försvinnande liten procent av islandshästarna som är 1.25 och sto och lättbyggda. Få av någon av dessa om någon lär ridas av folk över 190 oavsett kön. Jag tvilar på att du någon gång sett dena syn.

:rofl:
Ja förvinnade liten, är nog det rätta ordet. Den minsta häst jag hittills har träffat är en valack, 127 cm över havet. Den näst minsta var faktiskt ett sto 129 cm, som jag dessutom tvingades rida pga jag sa att hon var så liten. :o

Dessa små hästar existerar nog numera endast i promille, orsakerna är säkert många till varför hästarna är och föds större idag.

Tims Svarten är 1.28 om jag inte minns fel, men han är nog en av de största islandshästarna jag ridit rent upplevelsemässigt. Direkt klen kan man inte beskylla honom från att vara förståss :angel:.

Nä det kan jag hålla med dig om... :)
Det var ju just därför jag letade efter en stor islandshäst, men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Men sen är jag inte 1.90 heller och min häst är inget nätt sto utan en hyfsat "normalt" kraftig islandshäst... (menar med det att han varken är nätt eller jättekraftig).

japp lobelia du hade rätt visst ljög jag , hästen ifråga är slutmätt till 126 cm.
på senaste tävlingen reds hon av en annan ryttare som inte är lika lång.
och vad som är ett snyggt tävlingsekipage är väl upp till betraktaren.

Intressant, det är den enda islandshäst jag hört om som man slutmätt (jag antar att det finns fler), tävlar den på vanliga hopp- och dressyrtävlingar annars verkar det rätt unikt. Islandsfolket brukar inte ha så jätteklart för sig exakt hur höga pållarna är.

När tävlade hästen sist?

Ja, det är ju fördelen med en Islandshäst under 130cm, att den kan gå som B-Ponny. Och en Islandshäst på 126, den är nog rikrigt snabb för sin storlek.

Jag hade en på 128cm som jag tänkte skulle gå Ponnygalopp. Men innan jag han mäta in den, så blev den 132cm. Så det sket sig.

Otur, men ett Isländskt kraftpaket som tävlar mot russ och liknande borde ha en god chans. Hur hög är Haukur egentligen, han är väl rätt liten? Kanske en framtida kariär.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar