Ryska trakhener?? Någon??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rubytoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 487

rubytoo

Trådstartare
Jag vill veta lite om ryska trakhener.

Speciellt Pamir f-58

Är det någon som vet något om honom och hans linjer??

Är även intresserad av Temp f-80

och

även fullblodshingsten Bagrjanets** f-53

Är det någon som kanske kan veta lite om dessa?? Eller var detta för svårt ;)

Sv: Ryska trakhener?? Någon??

Pamir svart uppfödd och ägd av Kirow Stud, svart 1.63

showphoto.php

4 godkända söner, Papirus, Periskop,Hripun och Espadron.

Temp (fanns i Estland) fux 1.65 e.Maat u.Traviata I

showphoto.php

Den sista var svårare, hittar en Bagryanets xx ( Rubilnik x Bogema) född 1962.

Tack så mkt för infon.

ja jag har haft det lite svårt att hitta info om dessa hingstar så jag puttar lite till faktiskt ;)

Fullblodshingsten har samma stam som du skriver men i mina papper står det att han är född -53????

Var hittar du honom??

Ock jag vill veta något både om Trafaret. (Som lär vara rysk, men inskriven i tyska stamboken)

Och om något speciellt kännetecknar rysk trakhener.

Jag hittar att Rubilnik xx var född 1953
http://www.sporthorse-data.com/d?d=rubilnik

Pamir lämnade Espadron född 1971 som var med i OS i hoppning.
Pamir kommer från Dampfross hingstlinje, den allra största inom trakehneraveln. Hans far Piligrim lämnade bl a Pepel född 1956 som var med i OS i dressyr.
Piligrim var e Pythagoras som stod på Trakehnen. Enligt boken The Trakehner lämnade Pythagoras mellan åren 1931 och 1944 70 söner som stod som beskällare på olika stuterier. Om han inte stuteriet hade blivit invaderat av ryssarna utan han hade kunnat stanna där under resten av sitt liv skulle han ha blivit Trakehnens mest betydande avelshingst. Istället fick han lämna stuteriet hösten 1944. Av 14 hingstar som evakuerades hittades bara en (Polarstern e Astor), resten försvann i krigsslutets kaos.

Vad är det för spännande häst du hittat? Jag har varit i Estland flera gånger och satt mig in lite i deras varmblodsavel.

Det är i mitt tycke en mkt fin häst. Han har i princip allt. Hoppförmåga och en enorm gång. Snygg i typen och snäll att hantera.

Han är e. Favoritas (Hamanas-Fokus) - Pamir - Temp - Bagrjanets**

Här är en bild på honom dock efter ca 18 timmar resa :crazy:

f5.jpg

Innan avresa
f1.jpg
:love:

Lånad bild
ford2.jpg

Ock jag vill veta något både om Trafaret. (Som lär vara rysk, men inskriven i tyska stamboken)

Och om något speciellt kännetecknar rysk trakhener.

Trakehnarna bakom "järnridån" har i regel bättre hoppegenskaper än avkommorna av de hästar som kom över till väst vid krigsslutet. Så det var bra för trakehneraveln att Berlin-muren föll.
Jag hittar 2 stycken Trafaret, den jag tror du menar är
född 1974 - död 1996 pedigree: 09/03373/74 165cm
Hingst
Färg svartbrun
Ägare: Gestüt Ganschow,Tyskland Godkänd av Trakehner Verdand 1976, 3 söner and 28 döttrar godkända i Tyskland.En sonson är i avel på Ganschow. http://www.gestuet-ganschow.de/
Bild på Trafaret
showphoto.php

Tack :) :bow:

Vad roligt, jag kollade på görels länk också och han nedärvde tydligen en bra hoppegenskaper

Jag ser nog ett litet släktdrag där med min

Någon som har nån aning om temperament på de ryska.
Det sägs ju att de tyska trakhenerna har nerverna utanpå - men det har inte min.

Jättekul med länken och se de östtyska hästarna Mecklemburgare (:o heter det så) fanns ju med.

vilken trevlig häst du hittat :)

Det är en stammässigt väldigt intressant häst du hittat!

Hoppas den lever upp till dina förväntningar!

Det gör han säkert :D

Rör sig som sagt väldigt trevlig och hoppar bra. Är fortfarande lite valpig men det gör inget utan han får den tiden han behöver på sig.

Ser ju väldigt vaken trots resan! Jättetrevlig, ser härlig ut i galloppen.
Kommer nog bli riktigt maffig när den musklar i sig!
Ser på bilderna ut att vara i rakhasigaste laget, men å andra sidan så ska ju det vara bra för dressyrprovet. För jag misstänker att den skall bli fälttävlanshäst? :)

Favoritas mormorsfar är fö Heilbutt, som också är morfar till en av mina favorithingstar av det äldre gardet, Ronald. Jag gillar honom för ridbarheten hos avkommorna! Sonen Saluut ligger väl fortfarande högt upp i indexen.
Och alla fantastiska hingstar som han ligger i 2a och 3e i stolinjen på!
Cortez, Libero H, Alcatraz och Camiell för att nämna några med svensk anknytning.
Heilbutt är ju också morfar till gamle käre Maximus! Som visades på en av de första hingstvisningarna jag var på. Har fortfarande broschyren i svartvitt någonstans i någon flyttlåda!

Lycka till med honom!
mvh

Så eg så är det kanske synd att han inte är sto :D

Fick för övrigt hans poäng från hans 3års test

Nu vet jag ju inte helt vad de olika sakerna betyder :crazy:

points.jpg

Nej, man kan ju gissa, men jag överlåter det till andra härinne som säkert har kläm på det.
Men siffrorna ser ju fina ut!
mvh

1 kohtunik= domare kolumnvis->>
2 tüüp = typ
3 pea = huvud
4 jalad = ben
5 samm = steg
6 traav = trav
7 hüpe = hoppning
8 üld. = övrigt
9 kokku = sammanlagt

2 nedersta raderna
keskmine= genomsnitt
lõpphinne= slutpoäng

verkar ju vara en riktigt rolig pålle du hittat! lycka till

Jag visste att du skulle kunna svara på det om du bara fick syn på tråden;)

Besökte Ganschow för 5-6 år sedan. De hade fantstiska trakhenerhingstar. Verkade lugna och snälla men "förstås" lite eldigare än de vanliga halvbloden. Ston och föl gick på en angränsande gård med fantastiska jättehagar!
Minns en jättefin fuxhingst men tyvärr inte vad den hette......

Väcker liv i Olgas gamla tråd, av ren nyfikenhet. :) Vi hade en rysk trakhener som hette Gorischvost, mycket speciell liten herre. Han vann JSM i dressyr 2001, sedan var han i Tyskland en vända innan vi fick honom 2003. Tyvärr fick han avlivas efter två år. Stammen var e. Gambit u. Katanga e. Grohot. Någon som har koll?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 207
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?