illbattingen
Trådstartare
tror min kille är inne på samma spår hon föredrar verkligen hans.Samtidigt så var min man jätteorolig över att hon var psyko eftersom hon älskade att jaga fötter så det är verkligen inte logiskt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tror min kille är inne på samma spår hon föredrar verkligen hans.Samtidigt så var min man jätteorolig över att hon var psyko eftersom hon älskade att jaga fötter så det är verkligen inte logiskt!
Min magkänsla säger att mina hundar är döende hela tiden så den går absolut inte att lita på.Övertänk inte är väl det bästa råd jag fått. Läs inte allt överallt, lita på magkänslan. Det gäller väl det mesta inte bara en valp som skäller på män. Lätt att säga men betydligt svårare att göra ibland
Det gör min magkänsla också och med tanke på att jag förlorat alla mina hundar i förtid så har den väl rätt. Men man kan ju fortfarande känna om ett tips eller råd man får känns bra eller inte. En instruktör eller en mer erfaren hundägare kan säga gör så här, känns det inte bra i magen så låt bli att göra det.Min magkänsla säger att mina hundar är döende hela tiden så den går absolut inte att lita på.
Rimligt, första näterna efter hon kom hem så vaknade jag och kollade så hon var vid liv flera gånger per natt. (Dessutom ville hon upp och kissa etc 3 ggr/natten första veckan, så gissa hur mycket jag sov)Människan reagerar väldigt likt på valpar och bebisar. Det finns en del intressant forskning på området.
För att jag aldrig vet vad godisen betyder då.Varför i hela friden skulle du inte ge godis till en osäker hund?!
Vad menar du nu?För att jag aldrig vet vad godisen betyder då.
Min bc tog två korta steg med ett framben när hon sprang över singeln, jag direkt "ocd i bogen, jag VISSTE det".Min magkänsla säger att mina hundar är döende hela tiden så den går absolut inte att lita på.
Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?Vad menar du nu?
Är inte du "hundpsykolog"? Det är ju inte direkt någon ny experimentell grej med ombetingning, det har visat sig vara väldigt effektivt (och vetenskapligt understött) sen jag började med hund för 18 år sedan...Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?
För mig hamnar godisen på fel ställe. Ungefär som om du är jättetörstig, du längtar efter en iskall läsk, du stannar på macken och köper en läsk och känner nästan hur den smakar innan du öppnat den, för du är jättetörstig. Du öppnar läsken och världens finaste choklad faller ur flaskan. Du gillar choklad, men det blir liksom fel, för det är inte vad din hjärna förväntar sig.
Joo. Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.Är inte du "hundpsykolog"? Det är ju inte direkt någon ny experimentell grej med ombetingning, det har visat sig vara väldigt effektivt (och vetenskapligt understött) sen jag började med hund för 18 år sedan...
Det är perfekta exempel på brandsläckning, inte träning. Ingen påstår att du kan brandsläcka med godis utan extremt mycket förarbete. Bättre timing så fungerar ombetingning jättebra.Joo. Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?
Joo. Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?
Hur den reagerar? Den växlar ner och äter godis istället för att skälla?Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?
För mig hamnar godisen på fel ställe. Ungefär som om du är jättetörstig, du längtar efter en iskall läsk, du stannar på macken och köper en läsk och känner nästan hur den smakar innan du öppnat den, för du är jättetörstig. Du öppnar läsken och världens finaste choklad faller ur flaskan. Du gillar choklad, men det blir liksom fel, för det är inte vad din hjärna förväntar sig.
Alla ska det ståHur den reagerar? Den växlar ner och äter godis istället för att skälla?
Fungerat på att hundar jag haft dom blir chill istället för nervösa.
Kan inte tala för @Blandrastik såklart, men iaf jag belönar (förstärker) inte rädsla/osäkerhet.
Jag lugnar hunden, får den trygg och möjligen därefter får den något gott. När den är avslappnad.
Ja, jo naturligtvis är det helt taget ur luften, inte kan det väl vara så att jag under mina 40 hundår sett hundar som blivit förstärkt i sin instinkt att något är farligt (=blivit mer och mer rädd/osäker med tid) bara för att den konstant blivit belönad när den reagerat med rädsla, dvs erfarenhet..
Lika naturligtvis är det inte alls bättre att som ägare först lugna hunden och sedan belöna, när hunden har lugnat sig och böjat inse att situationen inte är något att vara rädd för. Jisses så korkat att belöna och förstärka när hunden släppt rädslereaktionen och är i bättre sinnestillstånd
Men menar du att hunden gör utfall för den har förväntningar vid mötet? Och då förväntar sig godis istället?Joo. Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Barn får ju leksaker hos tandläkarenDet kallas dock motbetingning. Inte belöning. Allt positivt som tillförs är ju inte för att förstärka ett beteende.
Men tror du att rädda barn hos tandläkaren/läkaren blir mer rädda av att få godis/leksak? Eller blir situationen mer positiv?
TS: Jag tycker du hanterar det hela bra. Slappna av, det viktigaste är egentligen att hundens upplevelser är bra (vilket du sköter bra under förutsättningarna) och inte att man gör 1 miljon grejer. Ta med hunden på det den klarar. Blir den lite rädd så bara hantera det lugnt och fint som du gör nu
Barn får ju leksaker hos tandläkaren
Dom får även ha med sig nallar och liknande som trygghet så har det alltid varit