illbattingen
Trådstartare
Men vad Migo sa om att det är stabilt inom arbetande BC säger väl mycket om att denna "kurva" (om den nu finns) är möjlig att lägga väl inom spannet för en sund mentalitet för den stora delen av populationen - men kan tänka mig att det ändå spretar ändå och vissa individer inte funkar så bra i jobbet pga nån form av mentalitetssvårighet? (Nu får ni gärna säga emot mig i hur jag försöker passa in det i min världsbild).Ja de är väl en av de föredragna raserna som blindhundar etc, vilket väl säger något.
Min tolkning av egenskaper (nu har jag mest funderat över detta i relation till människa) är att det mesta kommer på en normalfördelningskurva. Säg ADHD, bipolaritet etc - egenskaper inom de variationerna är mycket användbara i en begränsad mängd - men det kommer alltid finnas individer som kommer för långt ut på spektrumet. Så normalbeståndet kommer ha en släng av dessa grejer och ha fördel av det, varför egenskaperna består, men vissa kommer drabbas hårdare på ett patologiskt sätt. Nu är ju hundar tydligt skiljda från människopopulationen i det att det finns ett mer kontrollerat selektivt urval, och mentalitet är en nedärvd egenskap som vi kan kontrollera rätt mycket. Men tänker ändå att samma princip ändå kan uppstå. Att hur man än försöker kommer de känsliga föriga egenskaper som vallhundar etc besitter öka deras risk för att det slår över i nervighet, särskilt i vissa kombinationer. Men nu är jag långt ut i killgissandet, har noll koll på avel hehe.
Har läst lite här på forumet om att det ändå finns kass mentalitet i rasen? Alla labbar är inte trygga familjehundar, men kanske kommer av dåliga avelstrategier från vissa uppfödare.
Vet inte om jag är ute på djupt vatten i att diskutera detta, vill inte verka kontroversiell - har inte tagit ställning utan bara hobbyfunderat.
Labbar har jag verkligen inte koll på så har inte så mycket funderingar gällande dem