Tack alla för så bra funderingar. Jag har gjort såhär:
Män ute på gården skälls på och undersöks omvartannat, gillar de hundar har jag stått och pratat med dem ett tag och ömsom slängt ut lite torrisar på marken, ömsom låtit henne gå fram och tillbaka. Jag har inte gjort en grej av det, men vet inte om det sätter henne i positionen att hon behöver hantera det själv och känner sig oskyddad? Kan inte ställa mig mellan henne och personen för hon springer framför mig. Jag är lugn och för det mesta lugnar hon sig hyfsat. Men kommer skall omvartannat. Någon pratade om att komma upp i famnen, är det en grej att göra till att börja med? Mest framgång är torrisar på marken, gör henne lugnare i approachen. Har inte provat att prata gull med henne, och vara väldigt lekfull, kanske också är värt att prova för att försöka vända känslan - men fungerar nog bara på håll till en början.
Män som följt med in i lägenheten (familj/vänner som behöver komma hem) har hon nu träffat ute först. Jag har gått fram och kramat personen och satt mig bredvid. Sen har de fått ge godis (när hon självmant kommit fram) och jag har lagt godis på marken. När hon lugnat sig lite har vi gått in, och tillslut har hon accepterat dem. Men en del skall inne först.
Sjuka är att det är en granne som bara går rakt på henne (har försökt prata med honom men det verkar inte gå fram) och honom är det inga skall på utan bara lek. Blir inte klok på det. Kanske ska instruera alla att snabbt gå fram och böja sig över henne?... gah. Får mig att tänka att det är min reaktion som är grejen, iofs har han en ganska high-pitched röst. Kanske ska börja spela podcasts hemma med mörka röster för att vänja henne, frågan är bara om det blir samma sak när det kommer från en högtalare.
Är säkert inte optimalt, men omständigheterna gör att jag inte kan tänka ut så mycket mer att göra. Bor där jag bor liksom. Hon har platser hemma att gå undan och alltid lina nog att springa bort, men väljer för det mesta att vara nära det som stör henne.
Kvinnliga gäster är kärlek och magkli direkt. Idag skällde hon inte på brevbäraren. Rumsrenheten är 50/50, vilket är bättre än förra veckan. Hon sov på mitt bröst en timma i morse istället för att fnatta runt och bita min tröja. Sov hela natten. Klarar vara i hallen själv i rätt stunder. Blir inte förtvivlad när en av oss går hemifrån och den andre är kvar. Så mycket går åt rätt håll. Måste fokusera på det iaf.
Nu skällde och morrade hon på ett grisöra, med förhoppningen att reaktionen skulle vara tvärtom...
Jag vill ju kunna kommunicera till henne: jag har koll, det är ingen fara. Men kontentan blir ju liksom väldigt motsägelsefull. Ignorera, ge godis, ge inte godis, trösta, trösta inte. Man förstärker känslan, man ändrar känslan. Så försöker väl hitta någon medelväg, så blir det kanske 50% rätt iaf.