Rymma långt, långt bort...

Dresden

Trådstartare
Jag vill flytta iväg till någon avlägsen liten varm ort någonstans långt bort. Det är så dumt att det inte finns, klart man inte kan göra det, men samtidigt gnager tanken i mig, jag kan inte glömma den!

Kan man det?
Sälja allt här hemma i Sverige och bosätta sig på någon fin latinamerikansk strand långt bort?
Någon som gjort något åtminstone liknande?

Klart man kan! Det är många som gör så. Måste det vara Latinamerika, eller duger det med Spanien? T.ex.? Jag vill själv skaffa boende på Mallorca, inte året runt men delar av året.

Eller vill du bara komma bort från nåt...?

Javisst kan man det!

Jag rymde och blev borta i två år. Inte riktigt lika långt bort och inte ett dugg varmt men gott och väl utomlands. En bekant i medelåldern lämnade en trygg anställning som psykolog och startade en surfskola i Latinamerika.

Sen ska man inte inbilla sig att eventuella problem stannar kvar på den plats man lämnar. De har en obehaglig tendens att flytta med, paradisstränder och solhattar till trots.

Nej, det kan bli vart som helst, tänkte bara ett billigt boende och inte någon utstuderad turistort!
Det är inte så mycket att åka ifrån som att hitta ett enkelt sätt att leva, fast det kan man säkert hitta här också. Jag har vuxna barn och en underbar sambo som nog hänger på, jag vill bara inte slösa bort hela livet på tanken "om vi hade gjort...." whatever....
Visst kan man vänta till pension, men varför?

Härligt!

Känns som om jag nog ska kolla upp min tanke lite mer. Haha, jag lär väl planera ihjäl ideen, är lite nördig så, men hellre för mycket koll än för lite! Men jag vill inte se tillbaka på livet och ångra vad jag inte gjorde!

Tummen UPP!! Jag har också varit "borta" i ganska många år, delvis pga att jag kan ta jobbet med mig, vilket ju är ett otroligt plus. Men jag är himla glad att jag vågade! Idag vill jag som sagt gärna ha bäggedera; Sverige om sommaren men nånannanstans om vintern.....

Jag jobbar ju mest online, bygger websidor, så mitt jobb kan jag ta med mig bara jag håller kvar de kunder jag redan har. Men jag måste ha en vettig uppkoppling, det är det enda krav jag har om jag nu rymmer iväg... Samtidigt vill jag se världen och få nya intryck, varför inte liksom?

Ju mer jag tänker på det desto bättre känns tanken, haha... Känner mig lite rebellisk!
Men, jag frågade precis vuxna dottern vad hon tycker. Är det okej för henne om mamma rymmer?

Hmm, det finns ju en "bukefalist" (som är här rätt sällan, är nog evigheter sen senast jag såg henne) som flyttat långt ut i obygden nånstans i sydamerika, till sin partners familj. Men vad hette hon? Nån med bättre minne än jag?

Hmm, det finns ju en "bukefalist" (som är här rätt sällan, är nog evigheter sen senast jag såg henne) som flyttat långt ut i obygden nånstans i sydamerika, till sin partners familj. Men vad hette hon? Nån med bättre minne än jag?

Får hålla koll om nu någon hittar henne! Vore jätteintressant!

Måste det vara ett varmt land?

Själv är jag på väg att flytta ut på mitt torp. Där kommer jag inte behöva jobba heltid för att överleva. Jag säljer min lägenhet och bosätter mig på landet. Jag tänker att jag ska stressa mindre, ha mindre krav på mig själv, få ha hästarna hemma, mer frihet och mycket, mycket mer livskvalitet.

Det är 13 mil från lägenheten i Göteborg till mitt torp.

Jo, jag bor redan i ett litet torp på en liten ort långt ute i Dalarna, långt ifrån Stockholm där jag är född o uppväxt.
Så just nu vill jag hitta ett billigt land att leva i, någonstans på en strand! Fast det är väl mest en utopi kanske...

Jag jobbar ju mest online, bygger websidor, så mitt jobb kan jag ta med mig bara jag håller kvar de kunder jag redan har. Men jag måste ha en vettig uppkoppling, det är det enda krav jag har om jag nu rymmer iväg... Samtidigt vill jag se världen och få nya intryck, varför inte liksom?

Ju mer jag tänker på det desto bättre känns tanken, haha... Känner mig lite rebellisk!
Men, jag frågade precis vuxna dottern vad hon tycker. Är det okej för henne om mamma rymmer?
Hon är vuxen det är det som grejen med att vara vuxen.att man klarar sig själv.

Måste du vara så drastisk? Räcker det inte att hyra ut huset/lägenheten du har nu, behålla några av kunderna och sticka? När du ledsnar eller pengarna tar slut åker du hem igen?
Jag hade gärna dragit till Belize och hyrt något gulligt boende....

Vad skulle inte vara realistiskt med den planen?

Vad skoj att någon kommer ihåg oss. Jag skriver aldrig nåt längre, men jag brukar vara inne och läsa någon gång i veckan.

@Dresden - jag har bott en massa år i Sydamerika, och för mig var det det absolut bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Nu är det ju en gigantisk världsdel så jag kan ju bara svara för mitt land - Brasilien. :)
Vad är det med just Sydamerika som lockar, och vad för slags liv har ni tänkt leva?
Många tror att det är hyfsat billigt att leva och bo där men det är ganska långt ifrån verkligheten. Ska du vara beroende av internet måste du nästan bo i en storstad och utan att vilja skrämma upp någon så är storstadsliv i Brasilien iallafall långt ifrån något som passar alla (mig själv inkluderat :D) men det är såklart möjligt att andra länder ser annorlunda ut.
Jag har haft kontakt med flera svenskar som bott i Brasilien, de flesta jag pratat med har dock flyttat tillbaka igen efter ett - två år i landet.

Det är svårt att vara exilsvensk. :) Många kulturkrockar och vi är bortskämda med mycket i Sverige som jag tror det är lätt att ta för givet. Jag och partner har försökt flytta tillbaka till Sverige några gånger men aldrig riktigt trivts, samtidigt som jag tyckte livet i Brasilien blev svårare ju äldre vi blev. Man vänjer sig vid andra bekvämligheter när man blir äldre :p. Extrem korruption, våld, sociala orättvisor, 1800-talssexism, konstiga sjukdomar och politisk instabilitet är några av sakerna jag haft svårt för under mina 10+ år i landet. Det låter inte jättecharmigt men det finns såklart ljuspunkter också! Klimatet och kulturen är fantastisk däremot! Numera har vi dock kompromissat och bor i ett land med bra klimat och trygghet.

Det finns säkert flera länder i Sydamerika som är betydligt enklare att bosätta sig i dock. För mig har det iallafall varit underbara år som jag aldrig skulle vilja varit utan! :bump:

Måste du vara så drastisk? Räcker det inte att hyra ut huset/lägenheten du har nu, behålla några av kunderna och sticka? När du ledsnar eller pengarna tar slut åker du hem igen?
Jag hade gärna dragit till Belize och hyrt något gulligt boende....

Vad skulle inte vara realistiskt med den planen?
Varför just Belize? Jag hade nog valt hur många länder som helst före:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Hemmet Jag är född och uppvuxen i södra delen av Sverige. Här har jag jobb, man och övrig familj. Trots detta så längtar jag bort. Jag vill...
Svar
17
· Visningar
1 717
Senast: Flixon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat