Hmm, det finns ju en "bukefalist" (som är här rätt sällan, är nog evigheter sen senast jag såg henne) som flyttat långt ut i obygden nånstans i sydamerika, till sin partners familj. Men vad hette hon? Nån med bättre minne än jag?
Vad skoj att någon kommer ihåg oss. Jag skriver aldrig nåt längre, men jag brukar vara inne och läsa någon gång i veckan.
@Dresden - jag har bott en massa år i Sydamerika, och för mig var det det absolut bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Nu är det ju en gigantisk världsdel så jag kan ju bara svara för mitt land - Brasilien.
Vad är det med just Sydamerika som lockar, och vad för slags liv har ni tänkt leva?
Många tror att det är hyfsat billigt att leva och bo där men det är ganska långt ifrån verkligheten. Ska du vara beroende av internet måste du nästan bo i en storstad och utan att vilja skrämma upp någon så är storstadsliv i Brasilien iallafall långt ifrån något som passar alla (mig själv inkluderat
) men det är såklart möjligt att andra länder ser annorlunda ut.
Jag har haft kontakt med flera svenskar som bott i Brasilien, de flesta jag pratat med har dock flyttat tillbaka igen efter ett - två år i landet.
Det är svårt att vara exilsvensk.
Många kulturkrockar och vi är bortskämda med mycket i Sverige som jag tror det är lätt att ta för givet. Jag och partner har försökt flytta tillbaka till Sverige några gånger men aldrig riktigt trivts, samtidigt som jag tyckte livet i Brasilien blev svårare ju äldre vi blev. Man vänjer sig vid andra bekvämligheter när man blir äldre
. Extrem korruption, våld, sociala orättvisor, 1800-talssexism, konstiga sjukdomar och politisk instabilitet är några av sakerna jag haft svårt för under mina 10+ år i landet. Det låter inte jättecharmigt men det finns såklart ljuspunkter också! Klimatet och kulturen är fantastisk däremot! Numera har vi dock kompromissat och bor i ett land med bra klimat
och trygghet.
Det finns säkert flera länder i Sydamerika som är betydligt enklare att bosätta sig i dock. För mig har det iallafall varit underbara år som jag aldrig skulle vilja varit utan!