Ryggproblem!

Sv: Ryggproblem!

Hej, vi jobbar på bra nu, hon slappnar av bättre, frustar och länger ut överlinjen bra! Tack för dina tips btw!:bow:

Nu är hästen bokad för operation på J-ro i södra delen av landet. Tack kryddan!!:bow: Visste inte att de var så "avancerade" heller. Så jag är både förväntansfull och orolig inför detta. Vet som opererar är dansk och har lång erfarenhet tydligen, känns lite tryggt iaf. Ge mig input nu om rehab, har inte diskutetat detta med honon än, vi ska ha samtal i veckan men jag är otålig. Hoppas hon slipper längre boxvila och kan gå i sjukhage själv. Å andra sidan ingen höjdare med denna högsommarvärmen i kombination med bitande flygfän..:crazy:

Troligtvis görs ingreppet på stående, vaken häst vilket känns bra. Har läst skräckhistorier om hjärtsvikt etc... :eek:

Men jag är hoppfull och glad!

Får väl starta ny tråd nu..:rofl:
 
Sv: Ryggproblem!

Har en häst med KS, har nyligen blivit opererad (visserligen i Strömsholm men berättar ändå).
Vet inte ännu hur lyckad op var, hon röntgades av vår vet här nere i förra veckan och bilderna skickades upp till S men har inte lyckats få tag i vet där uppe än. På bilderna ser man att det är mer mellanrum mellan kotorna än innan, så har förhoppning om att det är ok i alla fall.

Efter op har hon haft 14dgr boxvila, därefter fick hon gå i liten hage (sjukpaddock tror jag det stog i pappret) fram till återbesöket 6v ef op.

Hon skulle börja ledas dagen efter op, 2 x 30min varje dag, detta skulle göras i tre veckor. Efter det tömkörning/longering i 30min - helst med Pessoasele, halsförlängare eller vad som passar hästen bäst för att gå lång och låg (jag kör med chambon) - i ytterligare tre veckor. Hästens rygg får inte bli kall/blöt och dom rekommenderade stretching, BoT eller likande täcke, laser och att man kunde ge tex Equitop Myoplast under uppbyggnandet.

Sen har vi inte kommit längre. Hästen är fortfarande ganska öm i ryggen så även om ryggen ser bra ut på bilderna så blir det jobb från marken ett bra tag till. Annars tycker jag att hon ser mer avslappnad ut, ryggen rör sig mer än det gjort innan och hon verkar allmänt gladare.

Håller tummarna att allt går bra med din häst! Vore kul om du uppdaterar hur det går, intressant att se skillnader i dom olika operationerna med rehab osv:-)
 
Sv: Ryggproblem!

Nu är hästen bokad för operation på J-ro i södra delen av landet. Tack kryddan!!:bow: Visste inte att de var så "avancerade" heller. Så jag är både förväntansfull och orolig inför detta. Vet som opererar är dansk och har lång erfarenhet tydligen, känns lite tryggt iaf.

Jo, de är delvis kända för att de utför avancerade operationer med hemgång i stort sett samma dag. Jag har själv varit väldigt nöjd med bemötande när jag varit där!

Angående rehab, det finns ju en del ställen nu för tiden som är inriktade på rehab för häst. De har tex treadmill i vatten, simning osv. Googla lite så kan du ju få hjälp med den viktiga rehabiliteringen.
 
Sv: Ryggproblem!

Jo, de är delvis kända för att de utför avancerade operationer med hemgång i stort sett samma dag. Jag har själv varit väldigt nöjd med bemötande när jag varit där!

Angående rehab, det finns ju en del ställen nu för tiden som är inriktade på rehab för häst. De har tex treadmill i vatten, simning osv. Googla lite så kan du ju få hjälp med den viktiga rehabiliteringen.

Tack, det va ju du som skulle ha bugen ..:o:
bow::bow:

Återkommer med svar!!
 
Sv: Ryggproblem!

Hej vad intressant! Skönt att det verkar gå framåt! :)
Hur mår hästen psykiskt?
Går den på smärtstillande nu?
Känns somatt det blir en utmaning att lyckas med rehabiliteringen med 2 små men det ska gå.
Vad är Equitop? Ska goggla det men du kan väl ge mig input om resultat?


Och till alla: fungerar BoT? Har inte sett någon studie som visar på singifikanta resultat.

Personligen tror jag att ett ylletäcke kan fungera minst lika bra, och spara mig några hundralappar...:angel:
 
Sv: Ryggproblem!

Psykiskt har hon verkat må bra hela tiden, hon har busat mer i hagen än vad hon gjort tidigare och verkar allmänt nöjdare.
Hon fick smärtstillande i 10dgr, märkte ingen skillnad på henne när hon slutade med det, så verkar inte haft allför ont av själva op.

Equitop ska vara extra bra proteintillskott, när jag sökte på det verkar folk vara nöjda med resultatet, men det är attans så dyrt. Tycker själv inte jag sett nån större skillnad på min häst än, men hennes rygg var typ helt omusklad innan så hon har en del att ta igen.. Och med tanke på vad jag har lagt ner på pållen så känns det som en piss i nilen, vill inte behöva fundera på om det kanske kunde gått bättre om jag gett henne de, så tyckte det är lika bra att testa.

Har själv varit vääldigt skeptiskt till BoT, men testade paddarna för ett par år sedan på min gamla häst (nu 22år). Hon har ganska länge haft lite gallor på benen, och efter att hon stått lindad med BoT ett par nätter så var faktiskt benen helt rena en morgon. Gallorna kom tillbaka sen när jag slutade linda, så tror att det har ngn effekt. Men lite samma där, tycker det är svårt att veta om det är värt pengarna. Jag hade som tur är ett sådant täcke sedan innan så behövde inte fundera på att skaffa.
Har kommit en konkurrent till BoT nu, tror det är Ceratex dom heter. Men är nog tyvärr lika dyra:(
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 936
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp