Ryggproblem!

Sv: Ryggproblem!

Och nu har jag fått ett bakslag...
Jag har följt råden som veterinären gav, har jobbat hästen allsidigt dvs korrekt ridning, varvat med vila, tömkörning både på volt och i skogen. Promenader för hand stretching osv.. Fram och avskrittning för hand oftast 20 min etc etc..
Tyckte dock att hon bliv öm i ryggen och vid återbesöket på kliniken visade hon kraftig smärta i ryggen och blev således sprutad igen. Veterinären sa åt mig att börja om från början dvs 10 dgr med butta och markarbete varvat med ridning efter en vecka..
Så nu känns det tungt milt uttryckt... Veterinären ville att jag skulle komma på återbesök om två veckor för att se hur hon fungerar under ryttare. Men jag är faktisk lite pessimistisk.
Så jag har hört mig för kring en operation som görs i Strömsholm på KS hästar och som har visat sig ha gott utfall.. Den ligger mellan 9-15000. Nackdelen är såklart avståndet och konvalescensen med lång igångsättningsperiod..
Finns det någon som har erfarenhet av denna operation?
Delar någon mina erfarenheter? Hur har era KS hästar svarat på vanlig sprutning (kortison) i ryggen? Hur ser era sjukdomshistorier ut?
 
Sv: Ryggproblem!

Nu kan jag ha helt fel, men jag har för mig att jag hört att ATG i Malmö gör KS-operationer...? Men jag kan ha helt fel, dock vet jag att de gör en del avancerade operationer där.

BTW så tror jag att jag vet vilken vet. du har och hon har lite annorlunda råd att ge. Jag vet inte om det är positivt eller negativt, men en vän har samma veterinär och är mitt i en utredning där jag tycker hon har fått ganska många motsägelsefulla råd. Hon har bland annat fått samma råd ang longering och har också en ryggskadad häst.
 
Sv: Ryggproblem!

[QUOTEHur skall jag få henne låg och rund i formen genom att endast longera.. Inser ju att jag måste spänna in henne.. Vilket är bäst - inspänningstyglar eller gummisnodd som går under magen? [/QUOTE]
Inget av dem skulle jag säga. Chambon skulle jag använt. Då får hästen gå i en låg rund form samtidigt som inget håller fast. När hästen sänker nacken hänger Chambonen löst.
 
Sv: Ryggproblem!

hej.
Jag antar att din häst blivit behandlad av en duktig häst-kiropraktor? (dvs inte en veterinär med kiropraktisk "snabb-kurs", det är en STOR skillnad). annars är det råd nr 1.

Min häst har en mkt ful kissing spines och har haft väldigt mkt problem, men så här i efterhand kan jag konstatera att problemen egentligen inte kom ifrån själva ryggraden (som är medfödd) utan satt på andra ställen i kroppen. Bla snedheter i bäcken och nacke, som kiropraktor fick ordning på.
Min häst hade även problem/smärta i framhovarna som skapat spänning uppe i ryggmuskulaturen och bogarna. Det visade sig att min häst varit lite felskodd + hade lindrig strålröta, som faktiskt gjort väldigt ont.
Det som orsakade smärta på min häst var ju rätt så lätt att åtgärda när vi väl förstod var problemet satt. Men han blev faktiskt totalt utdömd som ridhäst av den första veterinär vi besökte...
Så det kan vara värt att kolla upp "typ hela hästen" för att verkligen hitta grundproblemet som orsakar smärtan, det är inte alls säkert att detta finns i själva ryggraden.
Jag skulle inte använda fast inspänning på en häst som visar tecken på smärta, däremot kanske gummisnodd. Så hästen inte tvingas till något.
Jag har lärt min häst att gå i låg form vid longering i enbart grimman, man får börja i skritt och lära hästen ge efter för nos- och nack tryck och ha bra timing själv. Kanske kapson är bättre att börja med om man inte har en jätte lydig häst.
Mitt råd är att ta hjälp av flera yrkeskategorier inom hästhälsa, inte bara veterinär. Man måste vara lite av en detektiv, (men ta referenser av vänner, bekanta, andra veterinärer och kliniker, det finns ju tyvärr "klåpare").
Hoppas verkligen det löser sig för er!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggproblem!

*KL*

Min häst har flera gånger fått låsningar i ryggen och behandlats av kiropraktor. Jag tror, att var många år från att de uppkom första gången (troligen ca 7 år) tills hon blev behandlad så att det märktes skillnad. Behandlare nummer två, som jag lät kolla igenom hästen, fast jag tyckte hon var ok, gav hästen nya gångarter... Men pga den långa tiden blir hon lätt dålig om det är kallt/regn etc. Mycket täcken och ofta får jag ändå ta ut kiropraktorn under vintern. ofta tar jag inte av täcket vid borstning utan borstar under täcke/tar bara av det en bit/lägger en filt över delar av henne. Ländtäcke är en självklarhet.

Av olika anlendingar hamnade hon först i ute box en vinter. Det var ok, och i år har hon gått på lösdrift för första året. Och hon, 17 år, trivs bättre än någonsin - hon har aldrig blivit så appelkastad någonsin och bara njuter. Vi klarade oss tom utan kiropraktor under vintern. Men, rejäla täcken då. och hon rids och har, pga täckena, inte så mycket vinterpäls. Min fundering kring detta är att pga att hon aldrig blir lika still som i en box hinner musklerna inte "stelna till" på samma sätt som annars. Det blir inte heller några stora temperaturskillnader, så kanske har hon lättare att anpassa sig?

Lycka till med din häst, även om ni har ett bakslag nu!


...och just det, min har i perioder (ofta vintertid) missbrukar arnika, massageborstar och backontrack ryggtäcket...(Tyvärr har det inte fungera så bra senaste åren då hon stått med samma täcket dygnet runt)
 
Sv: Ryggproblem!

Hej! Låter intressant ju, o det är betydligt närmare ju.. Ringde dit idag och de skulle höra av sig:) Jag pm:ar dig angående det andra..:)
 
Sv: Ryggproblem!

[QUOTEHur skall jag få henne låg och rund i formen genom att endast longera.. Inser ju att jag måste spänna in henne.. Vilket är bäst - inspänningstyglar eller gummisnodd som går under magen?
Inget av dem skulle jag säga. Chambon skulle jag använt. Då får hästen gå i en låg rund form samtidigt som inget håller fast. När hästen sänker nacken hänger Chambonen löst.[/QUOTE]

Tack för tipset men känner att jag kan jobba henne i rätt form utan hjälptyglar nu. Jag longerar inte henne alls, hon är för okoncentrerad för att jobba bra. :crazy:Detär "dubbellongering som gäller eller tömkörning på raktspår / skogen:)
 
Sv: Ryggproblem!

hej.
Jag antar att din häst blivit behandlad av en duktig häst-kiropraktor? (dvs inte en veterinär med kiropraktisk "snabb-kurs", det är en STOR skillnad). annars är det råd nr 1.

Min häst har en mkt ful kissing spines och har haft väldigt mkt problem, men så här i efterhand kan jag konstatera att problemen egentligen inte kom ifrån själva ryggraden (som är medfödd) utan satt på andra ställen i kroppen. Bla snedheter i bäcken och nacke, som kiropraktor fick ordning på.
Min häst hade även problem/smärta i framhovarna som skapat spänning uppe i ryggmuskulaturen och bogarna. Det visade sig att min häst varit lite felskodd + hade lindrig strålröta, som faktiskt gjort väldigt ont.
Det som orsakade smärta på min häst var ju rätt så lätt att åtgärda när vi väl förstod var problemet satt. Men han blev faktiskt totalt utdömd som ridhäst av den första veterinär vi besökte...
Så det kan vara värt att kolla upp "typ hela hästen" för att verkligen hitta grundproblemet som orsakar smärtan, det är inte alls säkert att detta finns i själva ryggraden.
Jag skulle inte använda fast inspänning på en häst som visar tecken på smärta, däremot kanske gummisnodd. Så hästen inte tvingas till något.
Jag har lärt min häst att gå i låg form vid longering i enbart grimman, man får börja i skritt och lära hästen ge efter för nos- och nack tryck och ha bra timing själv. Kanske kapson är bättre att börja med om man inte har en jätte lydig häst.
Mitt råd är att ta hjälp av flera yrkeskategorier inom hästhälsa, inte bara veterinär. Man måste vara lite av en detektiv, (men ta referenser av vänner, bekanta, andra veterinärer och kliniker, det finns ju tyvärr "klåpare").
Hoppas verkligen det löser sig för er!

Tack för svar!,
Jag har en bra veterinär som är kiropraktor. Så jag tror inte att hennes kompetens felar men jag är inte intresserad av att köra fram och tillbaka till Hbg ca 25 mil varje gång för sprutning. Det är dyrt och tar lång tid, och jag har lagt så mycket pengar på henne redan. Både i form av veterinärvård, sadel och equiterapeuter, beridare mm.Så för mig är det antingen en operation eller avlivning som gäller om denna omgången med träning inte funkar.:(
 
Sv: Ryggproblem!

*KL*

Min häst har flera gånger fått låsningar i ryggen och behandlats av kiropraktor. Jag tror, att var många år från att de uppkom första gången (troligen ca 7 år) tills hon blev behandlad så att det märktes skillnad. Behandlare nummer två, som jag lät kolla igenom hästen, fast jag tyckte hon var ok, gav hästen nya gångarter... Men pga den långa tiden blir hon lätt dålig om det är kallt/regn etc. Mycket täcken och ofta får jag ändå ta ut kiropraktorn under vintern. ofta tar jag inte av täcket vid borstning utan borstar under täcke/tar bara av det en bit/lägger en filt över delar av henne. Ländtäcke är en självklarhet.

Av olika anlendingar hamnade hon först i ute box en vinter. Det var ok, och i år har hon gått på lösdrift för första året. Och hon, 17 år, trivs bättre än någonsin - hon har aldrig blivit så appelkastad någonsin och bara njuter. Vi klarade oss tom utan kiropraktor under vintern. Men, rejäla täcken då. och hon rids och har, pga täckena, inte så mycket vinterpäls. Min fundering kring detta är att pga att hon aldrig blir lika still som i en box hinner musklerna inte "stelna till" på samma sätt som annars. Det blir inte heller några stora temperaturskillnader, så kanske har hon lättare att anpassa sig?

Lycka till med din häst, även om ni har ett bakslag nu!


...och just det, min har i perioder (ofta vintertid) missbrukar arnika, massageborstar och backontrack ryggtäcket...(Tyvärr har det inte fungera så bra senaste åren då hon stått med samma täcket dygnet runt)

Hej! Och hur fungerar ridningen? Vad rider ni för något? Är din hästsprutad i ryggen/ opererad? Är det "bara'" låsningar eller har hon även tornutskottsproblem? Jag har också förstått det här med att de inte får bli kalla om länd/rygg för att de då spänner sig och smärtcirkeln kan komma igång.
Sen delar jag inte riktigt uppfattningen om att de jämt måste ha täcke trots (tex vindstilla ej nederbörd) om de har grovfoder och är bra i hull. Tror att man kan hjälpa kroppen med t ex BoT under perioder men att kroppens förmåga att hålla igång cirkulation och värme skall underhållas så att säg. Däremot skall de ju alltid vara täckade när det regnar/blåser osv och tydligen även på sommaren har jag märkt...:grin:

En baksida med ryggproblem är ju det du säger. Att jämt ombesörja behov av täcken på ett helt annat sätt än med en frisk häst, då är det inte en KATASTROF om ett regn kommer en dag när man är på jobb och framför allt -ingen vila... Min skulle inte funka på lösdrift, jag har provat. Hon rör sig inte så mycket, står bara och spänner sig hellre än att ta skydd trots täcke och så.. Annars är nog det optimalt för normalfuntade individer som inte ska stå och bli stela haha..:angel: Hon tycker om att få komma in till sin box:p
Hur fungerar Arnika produkter??
 
Sv: Ryggproblem!

Och nu harjag pratat med veterinären på strömsholm... Denne kollade på hennes plåtar och läste igenom journalen. Han sa att han tyckte att hon var lämplig för operation. Men att det var viktigt att se att det som en smärtblockerare- inte som en behandling. Konvalescensen var inte lång- 2 veckor typ. Men att han sa att det var viktigt att man är motiverad att göra ett bra jobb för att bygga muskler...Och det ÄR jag, och har alltid varit. Herre gud, känns som att sätta igång häst är det jag har ägnat mig åt de sista åren ....

MEN jag har aldrig transporterat häst så långt- bara inom skåne och behöver ett annat släp för detta för naturligtvis har ju golvet havererat i mitt släp...

VAD behöver man tänka på vid långa transporter?? Visst ska gå in och läsa bestämmelserna. Men kanske att man behöver pausa oftare etc. Känner mig inte helt lugn med att köra långt... Men hjälper detta hästen att få ett bra smärtfritt liv så är det ju värt det.

Sen å andra sidan.. Hon är 13,5 år. Är inte vidare utbildad. Vi tränar dressyr en hel del när hon är skadefri men har ju inte kommit upp oss i klasserna. Å andra sidan är det träning jag gillar- inte tävling jag siktar på. Är det "lönt" att utsätta henne för den stress som en lång transport innebär? Jag vill ju göra det rätta för henne, inte bara för mig... Men att fortsätta spruta hästen månad ut och in är inget alternativ.... Kanske hon skulle få somna in istället om dennarundan inte hjälper... Ja det är svårt med sådana här beslut...
 
Sv: Ryggproblem!

Transportera henne med buss via en transportfirma istället, det är mycket bättre än att köra med trailer om man skall långt. Tror inte att det orsakar någon större stress om du väljer ett bra och välrenommerat företag.
Om det är mödan värt kan bara du bestämma, det är du som känner din häst bäst och det är du som får betala och göra jobbet. Ser inget fel i vad du än väljer. Underförstått att du väljer att ta bort hästen istället.
Hur du än gör så har du mina största sympatier.
 
Sv: Ryggproblem!

Tänkte bara komma in med lite info från en som haft en opererad häst. Min häst opererades för KS som tre eller fyra-åring. Hon hade alltså sin aktiva tävlingskarriär i både dressyr, hoppning och fälttävlan efter detta. De sista åren gick hon som läromästare åt mig på hobbynivå. Hon blev 21 och togs bort pga annan skada som ej hade med ryggen att göra. Hon behövde lite extra pyssel med täcken, ET, nogrant genomtänkt träning osv men fungerade bra fram till nya skadan. Tänk dock på att inte ställa av en häst med KS, det tog ett par år att få helt ordning på ryggen efter att hon ställts av utav förra ägaren. Detta gäller oavsett om du opererar eller ej. Skicka gärna pM om du vill veta mer. Lycka till!
 
Sv: Ryggproblem!

Hej! Nu blir detta ett försök att knyta ihop det hela och tyvärr blev det lååångt:grin: så sorry... :angel:

Tack alla som varit vänliga att engagera sig här! Vanliga icke hästfolk orkar inte riktigt med sånna här diskussioner en längre stund ju hehe:p

Vad roligt att det lyckades för hästen!!:banana: Tänker att om den opererades som unghäst hade den nog likartade förutsättningar rent fysiskt som min häst. (läs omusklad). Min häst reds in väldigt sent och har alltid varit väldigt omusklad, svankig och svag i ryggen (lång rygg). Hon har alltså aldrig varit musklad tidigare och vad jag förstår har hästar svårare att bygga upp sig efter en skada om kroppen ej varit musklad innan. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar här... Hoppas ju att jag har fel i detta påstående.

Jag antar att din häst då blev opererad med då gängse metod- att man "sågar" i tornutskotten (klumpigt formulerat) så att det rent fysiskt skapas utrymme. Denna metod används fortfarande på kliniker i Sverige med goda resultat.

Enligt en källa så skall vanlig kortisonbehandling + smärtstillande med uppbyggande träning ge sämre utfall på lång sikt, då 60% ,återfår sina smärtor i ryggen jämfört med opererade hästar. (Varför? Hinner de inte bygga upp muskulaturen tillräckligt fort under den medicinska behandlingsperioden? Överbelastning? Fortsätter de att ridas felaktigt? Ställs de av? Ja det är mina funderingar..)

Den nya "strömsholmsmetoden" tar förenklat sett bara bort smärtan då nervförbindelserna bryts. Fungerar i mitt huvud enligt samma principer som mediciner.. Dock saknas det långtidsstudier då metoden är ganska ny. Prel är prognoserna goda, samma som trad operation.

Teoretiskt sätt borde alltså den strömsholmsmetoden i högre grad än den gamla operationsmetoden ställa högre krav på att verkligen bygga upp ryggmuskulaturen då processen (ihopväxta tornutskott, pålagringar längre ner etc) inte hämmas alls egentligen om hästen verkligen inte förändrar sin fysik. Det blir egentligen bara en annan form av smärtblockad.. Så den kan kanske egenligen bli sämre trots att man inte märker det pga att den inte visar smärta. Dvs man blir lite lurad - det man inte ser "glömmer" man snart.

En annan tanke är att man kanske å andra sidan jobbar hästen mer grundligt då man upplever att man har mer tid på sig att bygga upp hästen pga hästen inte går av den ordinarie smärtmedicinen ? kanske det är en mellanliggande variabel till den goda prognosen på den nya operationsmetoden, liksom den att färre återkommer till veterinären med problem då hästen inte visar smärta förrän kanske låångt senare. Vi är ju inte DÄR ännu forskningsmässigt..

Och gud vad jag snöar in här, ni får verkligen ursäkta..:angel:

Alla tre metoder förutsätter ju dock precis som alla här nämnt genomtänkt träning, extra omsorg och så vidare..

Nåja, jag har fattat ett beslut i alla fall. Jag kommer inte av olika skäl att köra till Strömsholm. Delvis på grund av avsaknaden av långtidsstudier och därmed ekonomi.

Skall hon opereras blir det den gamla metoden trots konvalescensen. Men det får i så fall ske efter ett (misslyckat:cry:) gediget grundjobb. (Nu i efterhand tänker jag att jag kanske skulle ha väntat med ridningen längre trots veterinärrekommendationerna?)

Dessutom kommer jag att avvakta med återbesöket till veterinären. Tycker att två veckor är för kort tid. Ska se om jag kan få förlängd buttabehandling vb. Jag skall plocka bort ridningen ett bra tag framöver och bara markarbeta hästen. Vid återbesöket räknar jag med att kunna vara igång med ridning 2 ggr / vecka. (om hon inte visar tecken på smärta). Är hon inte bra då ja, då får blir det antingen en operation eller så får hon vandra vidare...

Tack för all pepp!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggproblem!

jag kanske fattade fel men var inte igångsättningsråden att bara longera/tömköra? Eller missade jag bara att läsa att du skulle rida oxå?
Absolut ingen kritik så ta det inte så, det är ju galet tydligt att du vill din hästs bästa.
Ofta är det ju så att man tar det oerhört försiktigt med ridning och hellre skjuter upp det än provar, iaf i dom fall jag varit med om eller haft i min närhet.
Kanske skulle en ny vila & enbart arbete på lina göra susen? Prata såklart med din veterinär men det kanske skulle kunna fungera?
Hoppas verkligen det löser sig för er!
 
Sv: Ryggproblem!

Jo, du har helt rätt i att det var den gamla metoden hon opererades med. Var själv inte med då (kände inte häst och uppfödare då) så jag vet inte exakt vad som gjorts. Hursomhelst syntes alltid ett litet ärr på ryggen och hon hade svårast att muskla sig just runt det området. Jo, hon var omusklad, uppfödaren tyckte att något kändes fel när hon började rida in henne och sökte därför veterinär, trots att omgivningen tyckte att hon sjåpade sig och skulle sätta hästen på plats istället. Tur att hon litade på sin magkänsla.

Jag har ingen kunskap alls om den nya metoden men jag resonerar gärna lite kring det. Problemet som jag kan se med den gamla metoden är att själva operationen borde ge viss smärta (ömma mjukdelar post-op), men detta kanske man avhjälper med smärtlindring? Att ge nervblockad (eller hur de nu gör? Skär av nerven?) tar ju som du säger bara sort smärtan, inte orsaken. Kommer hästen att få ont från omgivande strukturer om den försämras? Eller ligger det dolt pga att signalerna inte leds fram? Spännande det här:laugh:

Nu vet jag inte vilken metod du använt vid uppbyggnaden men longering med chambon eller pessoasele har funkat på min häst, även över bomserier. Föredrog dock att jobba henne på töm då vi kunde göra svårare övningar. Även promenader offroad med lång och låg form hade bra effekt. Lät henne även hoppa löshoppning och på lina då hon kom igenom ryggen bra på det sättet, utan att jag riskerade att landa klumpigt på ryggen. Kolla av med vet. bara hur mycket hästen skall ansträngas i de olika faserna av uppbyggnaden.
 
Sv: Ryggproblem!

jag kanske fattade fel men var inte igångsättningsråden att bara longera/tömköra? Eller missade jag bara att läsa att du skulle rida oxå?
Absolut ingen kritik så ta det inte så, det är ju galet tydligt att du vill din hästs bästa.
Ofta är det ju så att man tar det oerhört försiktigt med ridning och hellre skjuter upp det än provar, iaf i dom fall jag varit med om eller haft i min närhet.
Kanske skulle en ny vila & enbart arbete på lina göra susen? Prata såklart med din veterinär men det kanske skulle kunna fungera?
Hoppas verkligen det löser sig för er!

Hej!
Nej veterinären sa första omgången att jag skulle longera/tömköra de första dagarna och sedan rida henne i låg form i alla gångarter, vilket jag gjorde (eller inte jag utan en tjej som är betydligt duktigare än jag:angel:) Hon reds alltså 2-3 ggr / vecka och tömkördes och promenerades för hand emellan.
Denna omgången sa veterinären att jag skulle börja rida efter 5 dagar men det tänker jag inte göra. Utan jobbar henne för hand i stället.. :grin:
Mvh Amelia
 
Sv: Ryggproblem!

Jo, du har helt rätt i att det var den gamla metoden hon opererades med. Var själv inte med då (kände inte häst och uppfödare då) så jag vet inte exakt vad som gjorts. Hursomhelst syntes alltid ett litet ärr på ryggen och hon hade svårast att muskla sig just runt det området. Jo, hon var omusklad, uppfödaren tyckte att något kändes fel när hon började rida in henne och sökte därför veterinär, trots att omgivningen tyckte att hon sjåpade sig och skulle sätta hästen på plats istället. Tur att hon litade på sin magkänsla.

Jag har ingen kunskap alls om den nya metoden men jag resonerar gärna lite kring det. Problemet som jag kan se med den gamla metoden är att själva operationen borde ge viss smärta (ömma mjukdelar post-op), men detta kanske man avhjälper med smärtlindring? Att ge nervblockad (eller hur de nu gör? Skär av nerven?) tar ju som du säger bara sort smärtan, inte orsaken. Kommer hästen att få ont från omgivande strukturer om den försämras? Eller ligger det dolt pga att signalerna inte leds fram? Spännande det här:laugh:

Javisst är det intressant! Jo det låter ju helt rimligt att spänningar " sprider sig" till närliggande områden. Jag pratade med min gamla tränare om den gamla operationen. Hon sa att hon hade gjort den på sin häst med att den fick fler intilliggande tornutskott, alltså på andra delar av ryggen.. så hon tog bort sin häst till slut :cry:. Vilket på ett sätt bekräftar vikten av att verkligen jobba hästen. Å andra sidan gjorde hon nog det på ett riktigt sätt så varför skedde detta???

Och hur lång tid kan det ta att bygga en stark rygg - ja egentligen hela överlinjen ifrån "scratch" ? Ett halvår- kan det räcka?

Är det inte heller otroligt att t ex andra skador uppstår av i och med att ryggen inte fungerar som den ska te x som en viss stötdämpare, tänker t ex bakknäna? Hästen visar inte nån hälta iofs..



Nu vet jag inte vilken metod du använt vid uppbyggnaden men longering med chambon eller pessoasele har funkat på min häst, även över bomserier. Föredrog dock att jobba henne på töm då vi kunde göra svårare övningar. Även promenader offroad med lång och låg form hade bra effekt. Lät henne även hoppa löshoppning och på lina då hon kom igenom ryggen bra på det sättet, utan att jag riskerade att landa klumpigt på ryggen. Kolla av med vet. bara hur mycket hästen skall ansträngas i de olika faserna av uppbyggnaden.

Jag tycker att det är svårt att bibehålla lång låg form i andra gångarter än skritt vid tömkörningen (hon går hellre i en rundare låg form vilket i och för sig inte är dåligt men den stretchar ju inte ut ryggen.

Jag avskyr att använda inspänningstyglar som inte går att lätta på "direkt". Hur fungerar chambon/ pessoasele i detta avseende? Om man tänker vanliga inspänningstyglar som är helt stumma så fungerar de ej utan skapar bara motstånd och gör att hon knäcker av/ krullar ihop sig och spänner sig om hon inte är lösgjord först- och sen är det ju inget problem att få henne att jobba i låg rund form men inte i lång låg form...
I och med att hon är kort i ena sidans muskulatur, samt oliksidig vad gäller styrka så behöver hon ju jobbas igenom först.. Hur tänker du kring detta? Det är just att bibehålla den långa formen som är kruxet här
 
Sv: Ryggproblem!

Du är lite för lodfixerad. när hästen går i en låg form bör den oxå krulla ihop sig lite. det gör att bröstryggen höjs.

Jag skulle linimenta hela ovansidan o sen köra mkt klättring innan trav o galopp i RUND form uppsuttet.
Hur är din sadel?
Använder du ngt stötdämpande under?

En sadel kan ligga helt annorlunda när hästen börjar röra sig. Har de utrymmet att kunna röra sig kommer rörelsen.

hoppas att det reder sig:laugh:
 
Sv: Ryggproblem!

Nja, lodfixerad vet jag inte..:confused: däremot är det ju skillnad om ryggen är välvd eller utsträckt vilket i detta fall gör hela skillnaden :) "Ihopakrullad" är inte heller optimalt i min värld, för mig är det negativt då den smiter undan tyglen/bettet. Helst vill jag ha hästen rak i lod eller framför lod en aning men så länge den jobbar ärligt genom kroppen så är jag inte Gestapo om hon går lite bakom lod (INTE hand!).
Sadeln är bra för henne, det är check. Tyvärr red jag med en för smal sadel alldeles för länge :crazy:
Vi jobbar skritt i backar men som mången säger- backe nedåt är inte bra.. hur löser man detta?
 
Sv: Ryggproblem!

Nu hade jag ju inga problem med att min häst krullade ihop sig, om hon inte kom ihop ordentligt blev hon snarare för lång och låg och lekte ångvält på bogarna:angel:. Både chambon och pessoasele skall ge efter på en gång om de är korrekt spända.

Chambon håller inte fast nosen på hästen om den är rätt spänd, det gör att de själva kan välja vinkel de vill ha till lodplanet. Den är mer till för att visa hästen vägen neråt med nacken eller hur man skall säga. Behövde ofta börja med en del övergångar för att hon skulle komma igång med bakänden också, inte bara sänka huvudet. Var den hjälptygel hon trivdes bäst med och där blev hon gärna rund i ryggen.

Pessoaselen kan justeras på olika sätt och fästas högt, lågt eller i olika mellanlägen beroende på vilken effekt du vill ha. Ju lägre infästning desto rundare och lägre form är tanken. Tanken med den är att den skall uppmuntra hästen att trampa under sig bak, men spänns den för hårt drar den istället hästen i munnen i varje steg. Inte kul. Be någon som är van vid selen om hjälp om du tänker testa och glöm inte att börja försiktigt, alla hästar gillar den inte.

Angående en stelare sida hade min häst fått tömköras i det läget, eller gå lite "långa tyglar" (en form av tömkörning som är vanligt inom de akademiska kretsarna för de som inte vet). Har du provat att variera tömsättningen för att hjälpa hästen att hitta den rundare formen? På min funkade det bäst med inre tömmen ledande och yttre tömmen rakt från min hand, via gjorden, till bettet. Båda sidorna fästa i ringar ungefär mitt på hästens sidor, dvs inte i översta tömringen. Fattar någon vad jag menar??:D
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 936
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp