Ryggproblem!

Amelia

Trådstartare
Nu alla bukefalister med erfarenhet av ryggproblem på häst får ni gärna dela med er av erfarenheter och kunnande!:bow:

Idag fick jag veta att min häst lider av bäckenrotation och låsning i ryggen. Hon har även intilliggande tonutskott samt benpålagringar i nedre delen av ryggkotorna (mot facettlederna)..:cry:

Hon skall nu behandlas 10 dgr med metacam samt börja longeras efter tre dagar i alla tre gångarter. Viktigt att hon går i en låg rund form och att bakbenen är aktiverade. Återbesök om en månad ca med endast kiropraktik.

Jag som tidigare varit nästan anti longering och istället alltid tömkört blir nu lite konfunderad :angel:. Jag fick inte tömköra henne utan endast då longera.. Hur skall jag få henne låg och rund i formen genom att endast longera.. Inser ju att jag måste spänna in henne.. Vilket är bäst - inspänningstyglar eller gummisnodd som går under magen?

Jag antar att ryggen skall aktiveras genom detta arbete (som alltid) men jag förstår inte varför tömkörning inte fick göras.. Tänker att balans och bärighet och påskjut kan påverkas mer då. Alternativt ute i skog över stock och sten..

Men såklart kommer jag följa behandlingsråden från veterinären.

Och ni som känner igen denna diagnosen- snälla!!! Dela med er av era kunskaper och erfarenheter!! Bra som dåliga!!!
 
Sv: Ryggproblem!

Om man tar den här länken som exempel (kommer nedan) så ställer jag mig lite frågande till den ordinationen som du och många andra får med hästar som har ryggskador och behöver musklas upp. Jag har själv en häst med en ryggskada och jag skulle ALDRIG göra så som din vet säger. Never. Och min häst ser nu ut som ett muskelpaket igen.
Det enda man möjligen kan tänka sig är en Pessoalounge som används i trav, inte i galopp. Men det är min personliga åsikt. Annars låter det mycket vettigare att tömköra hästen istället. Att få in bakbenen ordentligt under hästen igenom att dra ner huvudet på den och låta den springa runt i ett snöre är omöjligt :crazy:
http://www.alltomhastar.se/artiklar...yrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/
 
Sv: Ryggproblem!

Hade inte veterinären något argument för varför denne tyckte du skulle undvika tömkörning? Jag tycker också att tömkörning låter bättre än longering.

Min häst drog ju på sig knäledsinflammationer som följd av ryggproblemen (intilliggande och överridande tornutskott) och fick inte sättas igång på böjt spår över huvud taget. Nu har det dessutom visat sig att han inte fixar böjt spår alls, så all longering och tömkörning på volt är strängt förbjudet.

Vilken tur att du kollade upp vad din magkänsla sa. Hoppas allt går bra med behandling och rehabiliteringen nu. Törs jag fråga vilken klinik du valde? PMa gärna om du inte vill skriva här. :)
 
Sv: Ryggproblem!

Hade inte veterinären något argument för varför denne tyckte du skulle undvika tömkörning? Jag tycker också att tömkörning låter bättre än longering.

Min häst drog ju på sig knäledsinflammationer som följd av ryggproblemen (intilliggande och överridande tornutskott) och fick inte sättas igång på böjt spår över huvud taget. Nu har det dessutom visat sig att han inte fixar böjt spår alls, så all longering och tömkörning på volt är strängt förbjudet.

Vilken tur att du kollade upp vad din magkänsla sa. Hoppas allt går bra med behandling och rehabiliteringen nu. Törs jag fråga vilken klinik du valde? PMa gärna om du inte vill skriva här. :)

hejsan:)
Saken va den att jag hade svårt att förstå henne... Hon pratade dansk/svenska. Kände mig sååå dum, men NEJ, hon svarade inte varför, bara nej, att jag skulle logera. Hon sa att det va viktigt att hästens bakbenen kom igång ordentligt, att hon inte blev för hög i formen /knäpper av i nacken. Kanske hon märkte mina svårigheter att förstå så hon föreslog longtering av den anledningen...:) nä, jag vet inte:)
Mitt förnuft säger promenader, tömkörning klättring och skogen... Men jag är ju inte veterinär och tänker kanske fel...

Jättesynd på din häst Ingela- att inte alls kunna rida på volt är väl i sig inte det viktigaste men är ju ändå underförstått ett måste i dressyr (läs:tävlingsinriktning). Hur mår den annars? Rids den? Läste om en operationsform i Strömsholm som fått bra resultat.

Jo jag tog Hbg som vanligt. I och med att denna vet hade specialutbildning i kiropraktik och ryggproblem/ ortopedi.. Hade din häst pålagringar i fasettlederna?
 
Sv: Ryggproblem!

Om man tar den här länken som exempel (kommer nedan) så ställer jag mig lite frågande till den ordinationen som du och många andra får med hästar som har ryggskador och behöver musklas upp. Jag har själv en häst med en ryggskada och jag skulle ALDRIG göra så som din vet säger. Never. Och min häst ser nu ut som ett muskelpaket igen.
Det enda man möjligen kan tänka sig är en Pessoalounge som används i trav, inte i galopp. Men det är min personliga åsikt. Annars låter det mycket vettigare att tömköra hästen istället. Att få in bakbenen ordentligt under hästen igenom att dra ner huvudet på den och låta den springa runt i ett snöre är omöjligt :crazy:
http://www.alltomhastar.se/artiklar...yrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

Tack, läste igenom den och klart intressant!
 
Sv: Ryggproblem!

Jag tycker också det låter väldigt konstigt att den bara ska longeras? Min hade en liten bäckenrotation och jag fick ordinationen att jobba på som jag gjorde just då - från marken i långtyglar eller töm och vara noga med att jobba lika mycket i båda varv och så mycket på rakt spår som möjligt. Longering pratade vi inte ens om. Han hade ju dock inga problem med övriga ryggen, tornutskott och så... men ändå?

Behandlades med kriopraktik och akupunktur, ingen medicinering behövdes.
 
Sv: Ryggproblem!

Jag hade nog fokuserat på det veterinären sa om att aktivera bakben och rygg och inte "märkt ord" angående longering/tömkörning´, alternativt ringt och diskuterat en vända till med veterinären. Ibland kallas ju tömkörning på volt för longering med dubbla linor, så ni har kanske bara missförstått varandra..?

Nja, min häst klarar inte ridning alls och har inte haft någonting alls på ryggen förutom sele det senaste året. Inte ens syskonbarnen som ville provsitta har fått lov att klättra upp. :p Jag har varvat körning (med vagn alltså) med löslongering, longering och tömkörning, men sedan han började gå snett (puttar baken åt höger) så har vi uteslutit allt arbete på böjda spår. I samråd med veterinär alltså. Nu är min häst 19 år och jag tänker inte låta honom genomgå någon operation, han får vara med så länge han mår bra helt enkelt. Vet inte riktigt var fasettlederna är någonstans, så där har nog min häst inga pålagringar. :p Men man såg tydligt på röntgen var tornutskotten legat och tryckt mot varandra, där var början till pålagringar.
 
Sv: Ryggproblem!

Med hänvisning till det som står i artikeln du länkat till så tycker jag inte alls att det är konstigt att veterinärer rekommenderar att hästen longeras i lång och låg form vid ryggproblem.
Effekten man är ute efter just nu i TS fall är troligtvis inte att bygga muskler utan snarare (taget från artikeln) "Hästen ska alltså inte arbetas lång och låg, men för att få cirkulation, avslappning och stretching i långa ryggmuskeln".

Till TS:
Jag tycker att du ska fråga veterinären igen mer ingående hur du ska arbeta hästen. Att man inte blir rekommenderad att tömköra tror jag har med att göra att om man är en ovan tömkörare så kan man orsaka mer spänningar hos hästen istället för avslappning. Men om du är duktig på att tömköra och kan tömköra din häst i den form veterinären rekommenderat så ska du nog, som tidigare sagt, inte märka ord..

Jag blev ordinerad longering i skritt och trav i två veckor när min ena häst hade spänningar i ländryggen. Jag använder inte inspänningar, däremot så sätter jag linan som ett ledande tygeltag i longergjorden, då får jag hästen att samtidigt stretcha utsidan ordentligt. Du kanske kan prova i skritt en kort stund och se om det fungerar på din häst. Mina hästar slappnar av och går i en härligt avslappnad (lång och låg) form när jag har linan på detta sätt. Jag ser till att röra mig jämns med hästen hela tiden så att jag inte drar i linan.
Det kan omöjligt vara skadligt att varva longeringen med promenader i terrängen, backklättring ska du nog dock inte ge dig på förrän efter återbesöket.
Lycka till med rehabiliteringen!
 
Sv: Ryggproblem!

Med hänvisning till det som står i artikeln du länkat till så tycker jag inte alls att det är konstigt att veterinärer rekommenderar att hästen longeras i lång och låg form vid ryggproblem.
Effekten man är ute efter just nu i TS fall är troligtvis inte att bygga muskler utan snarare (taget från artikeln) "Hästen ska alltså inte arbetas lång och låg, men för att få cirkulation, avslappning och stretching i långa ryggmuskeln".



Jag blev ordinerad longering i skritt och trav i två veckor när min ena häst hade spänningar i ländryggen. Jag använder inte inspänningar, däremot så sätter jag linan som ett ledande tygeltag i longergjorden, då får jag hästen att samtidigt stretcha utsidan ordentligt. Du kanske kan prova i skritt en kort stund och se om det fungerar på din häst. Mina hästar slappnar av och går i en härligt avslappnad (lång och låg) form när jag har linan på detta sätt. Jag ser till att röra mig jämns med hästen hela tiden så att jag inte drar i linan.
Det kan omöjligt vara skadligt att varva longeringen med promenader i terrängen, backklättring ska du nog dock inte ge dig på förrän efter återbesöket.
Lycka till med rehabiliteringen!

Tack för svar!
Fast bklir det inte lite motsättningsfullt ? Tänker att jag fick ordinerat Låg form med aktiverade bakben.. som jag ser det blir hästen bara hängandes på bogarna vilket sliter fram utan att bakbenen är med.. INTE skrivet för att kritisera utan bara en reflektion.
Det är ju klart att man inte skall vara passiv i longering utan driva hästen framåt...
För mig är det viktigt att hålla bogarna på plats varför jag ställer mig tveksam till att spänna in på insidan. Eftersom hon tenderar att kraftigt skjuta ut bogarna sker ju ingen stretching alls utan skapar bara mer spänningar. Någon som tycker annorlunda? :angel:

Däremot kommer jag testa arbete på långa tyglar!! Jag har ju gramantyglar som kan användas till detta. Och jag skall ringa veterinären imorgon fm...

FLER med problem- med- ryggen hästar???
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggproblem!

Min häst hade täta tornutskott och lite pålagringar på sina ställen, 12 år och tävlad msv. Behandlades med både kiropraktor och "löksoppa", mycket arbete i trav över bommar såväl uppsuttet som under ryttare.
Först handlade det bara om avslappning och blodcirkulation. Visst hamnar de gärna på bogarna, men det tycker jag att bommarna hjälpte till bra med. Jag spände inte in alls eftersom jag tyckte hästen blev spänd av det!

När vi kommit igång med ridningen igen så varierade jag rena avslappningspass med korta styrketräningspass med fokus på att stärka bakdelen och få rörelsen ordentligt genom kroppen. Då började jag även tömköra igen.

Efter tre månader var hästen symptomfri- även om man såklart måste träna den som en rygghäst. Den kommer fortsätta tävla!

Tror det viktiga är att man i början håller hästen avspänd eftersom en häst med ryggproblem ofta haft ont en längre tid och vant in ett muskelförsvar som stoppar blodgenomströmningen i musklerna. Kiron lossade musklerna vid varje återbesök och vet behandlade ev smärta för att förhindra ny spänning.

Innan man kan bygga muskler måste hästen vara avspänd och röra sig i naturlig balans- tror jag. Att till varje pris ha hästen aktiv bak kan göra att spänningar kommer tillbaka igen. Man får nog ha lite fingertoppskänsla... Så kände jag det med min häst i alla fall. Muskler kan ju vara inflammerade och det är kanske det som gör ont- behöver inte vara skelett och leder. Och en inflammerad muskel ska ju inte arbetas uppbyggande förrän inflammationen är borta. Jobbar du din häst med förstånd blir den inte framhalt bara för att den går i framvikt på lina i nån vecka- tror jag;)
 
Sv: Ryggproblem!

Nej, det är inte ett dugg motsägelsefullt.. Om du får den effekten som du skriver här genom ett ledande tygeltag då gör du fel :) Oavsett metod så måste man göra rätt för att få hästen att slappna av i ryggen.. Ingen av mina hästar går på bogarna när jag longerat.. Men jag har kanske ovanliga hästar :)
 
Sv: Ryggproblem!

Ska kanske tydliggöra att den linsättningen jag talar om inte är en sorts inspänning.. linan hänger lös och används endast när jag vill ställa igenom hästen (precis lika som när man gör ett ledande tygeltag vid ridning, dvs man blir ju aldrig kvar hängandes i ett ledande tygeltag?)
 
Sv: Ryggproblem!

Tja!
Pratade idag med veterinären som sa att sålänge jag inte kräver samling av hästen så går det bra att tömköra det. Du hade rätt i det att genomsläpplighet och stretching för ryggen skulle vara i fokus de närmaste dagarna efter vilan.. :bump:
 
Sv: Ryggproblem!

Ett bra hjälpmedel är chambon! Verkligen super tycker jag då den inte "spänner in" eller "tvingar" på samma sätt som andra inspänningstyglar. Den är kanon vid longering, tömkörning och har även hört personer använda den vid ridning. Värt att prova tycker jag! Den hjälper hästen att komma ner i formen och få upp ryggen. Hur mycket höjt huvud man kan godta är enkelt att reglera. Hoppas det blir bra med din pålle :) Lycka till!
 
Sv: Ryggproblem!

Hej alla! Tömkörde idag (ja.. snarare löslongerade) och det gick sådär.. Hon var nog kvar i sitt "smärtminne" för sessionen började med att hon var ordentligt spänd och gnisslade tänder. När hon förstod att jag inte skulle kräva något av henne gick det bättre. Detta var så tydligt! De första galoppfattningarna var som vanligt, dvs hon fattade korsgalopp i ena varvet och körde upp huvudet och spände till. Men sedan var det precis som om hon märkte att "detta är inte svårt längre".. Hon fattade sedan ett par ggr lungt galopp med hyfsad form och takt. men blev lätt att hon går bakom lod så det fick jag jobba med..
Men sedan hände något. Hon gick över i trav och när jag bad henne komma upp i galopp igen så snubblade hon till och blev såklart spänd och osäker igen. Tänk om hon drog till det åtgärdade bäckenet igen??? Vi avslutade ialla fall bra och avslappnat i riktigt låg form i trav och skritt. Men ändå blev jag orolig och likte ledsen...
Tror vi ska ut och promenera en runda i skogen imorgon, kanske jobba henne lite på¨sånga tyglar... Efter passet stretchade jag henne och särskilt rygg och nacke. Men vad tror ni- kan det vara farligt att stretcha igenomn hästen (hon var ju varm i musklerna) när hon går på metacam?
 
Sv: Ryggproblem!

Låter ungefär som min häst, har kissing spines (dock opererat nu) och bäckenrotation. Vi håller fortfarande på med igångsättningen efter operationen, och det är en hel del longering som gäller.

Han ska också jobbas lång och låg, för att stretcha ut och bli stark i den formen där kotorna inte ligger emot varandra lika mycket. Jag brukar longera med en pessoasele och tycker det fungerar bra. Arbetar mest i trav men även lite galopp.

Han kommer absolut att tävlas igen (hoppning) så fort det känns som att han orkar med det :)
 
Sv: Ryggproblem!

Jag säger lite tvärtemot där.

Tycker att longering är bra, använder mig av inspänningstyglar och jobbar på stor volt. Det går att få hästen härligt avspänd och igenom kroppen, däremot är samlingen svårare men tror inte det är aktuellt för TS häst. Min häst jobbar fint när jag longerar, ostört och balanserar sig själv, han frustar och frustar och har riktigt fina bakben, tror jag ska försöka filma nästa gång och visa alla longeringsmotståndare :)

Tömkörning är som ridning, en svår konst och många stör hästen mer än hjälper den med tömmarna.
 
Sv: Ryggproblem!

Min häst har kissing spines och min veterinär sa tömkörning och longering, dock tyckte jag tömkörningen ger mer effekt då dom inte kan springa iväg lika okontrollerat som dom kan i longering. Dessutom slappnade min häst mer av i tömkörningen, och det är ju ingen vits att göra nått av de om dom är spända och inte jobbar med ryggen då blir det bara motsatt effekt. Köp magnesium som tillskott för det är bra för ryggen, se till att va noga med att den har täcke på sig i princip alltid förutom vid sommarväder, då de kan skifta enormt mycket i deras onda beroende på blåst, regn osv. Det är lätt för hästen att dom spänner sig om det är kallt och de skapar inflamation i musklerna kring de drabbade området av kissing spines. Min häst är idag helt okej i ryggen, tömkörningen har gjort susen och han mår bra. Blir lite spänd och får ont när det är kallt men han har i princip alltid täcke när de behövs. Ibland masserar jag musklerna i ryggen för han ska slappna av. När du är klar med tömkörningen och känner att din häst är uppbyggd så stretcha och gör övningen då dom ska skjuta rygg minst en gång i veckan. Du kan ta två hovkratsar och ställa dig bakom hästen ta dom ca en dm från ryggraden och dra bakåt ner på rumpan så dom skjuter rygg som en katt! de är bra för tornutskotten! hoppas allt går bra =)
 
Sv: Ryggproblem!

Min häst har haft en inflammation i ryggsträckaren. Efter att ha gått och spänt sig en hel del under ridning på grund av halvtaskig sadel och rätt usel ridning från min sida.

Han röntgades och hade inga överridande eller täta utskott, därför behandlades han med kortison och lokalbedövning på 4 ställen, på vardera sida om ryggraden. 10 dagar Metacam och 3 veckor utan ridning, endast tömkörning, gärna med inspänning om han inte ville söka sig framåt nedåt (Vilket inte behövdes då hästen naturligt sett vill gå där) Jag fick även ordination att tömköra över bommar/studs för att få ryggen helt aktiverad. Detta skulle göras under Metacamkuren för att få honom att förstå att de inte är förknippat med smärta, att sträcka ut ryggen.

Efter 3 veckors tömkörning började han ta form i kroppen, jag fick en utprovad sadel och kunde börja rida, jag bytte även tränare och nu, ca. 3 månader senare har han redan vuxiit ur den utprovade sadeln och ska få en ny idag. Vi är redan upp och träna på 120 och han är mer arbetsvillig och positiv än någonsin.

Jag hade även turen att få låna ett IR-täcke under rehabiliteringen som han stod med ungefär varje dag i 40min och ca: 60grader varmt, detta gjorde susen för honom och gjorde att han läkte väldigt fort!
Jag är idag väldigt noga med att han inte får bli kall om ryggen, utan får ha regntäcke vid minsta antydan till regn eller snålblåst. Att låta honom gå ute dygnet runt är inte att tala om med hans rygg...
Jag har även kontinuerlig kontakt med Osteopat, JM, som hjälper mig att hålla de eventuella ryggdemonerna borta!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 936
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp