H

Helan

Hur utbildar du en häst till att rygga? Hur överför du kommandon från arbete vid hand till uppsuttet? Och hur ryggar du med en utbildad häst?

Hjälpgivning, kommandon i övrigt, sits osv....

Endast intresserad av svar från dem som anser sig rida Klassisk och Akademisk Dressyr önskas.

Sv: Ryggning

tack ;)

nu ska vi bara se om jag kan lyckas förklara detta. mycket enklare att visa och göra än och förklara i ord...

när hästen rör sig frammåt så känner du ju med bäckenet när hästen tar fram sitt bakben. ex: höger bakben, du åker ner lite på den sidan. Tänk dig då att sittbenen ritar små volter fram i skritten. I halten börjar du istället göra små volter bakåt. Du backar alltså hästen med sitsen.

hm.. luddig förklaring, hoppas du får någon hum om hur jag menar :o

:angel:Funderar på om jag fattar.

Om jag sitter på rumpan så ska jag alltså gå bakåt med mina sittben i cirklande rörelser, först höger sen vänster?
Vad gör du med tyglarna? Har du stilla hand, lång tygel eller...?
Vad gör du med din överkropp?

Hur lär du hästen att förstå detta? Det är ju lite svårt för en ung häst att fatta varför jag sitter och gör cirklar i sadeln.

du förstår nog om du skrittar en stund, sluter ögonen och tänker på hur sittbenen rör sig och försöka tänka det som volter/cirklar frammåt

jag fick lära mig det med långa tyglar, men i början kan man ju använda sig av halvhalter så att hästen förstår vad du menar med sittbenen och så :)
det gick rättså snabbt och lära min polle de iaf ;) vi hade då innan tränat på att göra halt och halvhalter och vända med enbart sits

Från marken lär jag dem att gå undan för tryck, och börjar med att lägga en hand mot bröstet (heter det så?), och då backar hästen. Senare räcker det att peka bakåt, samtidigt som jag säger "backa".

Från ryggen har jag en egen teori. Jag lämnar en liten luftkudde under bakre delen av rumpan, alltså vinklar jag mitt bäcken framåt, och överkroppen kommer således också fram lite grann. Skänklarna ger takten och energin, och jag kan ta hjälp av tyglarna för att visa att energin ska bakåt (tar ett mjukt tygeltag mot mig).

Kan tänka mig rörelsen även nu tror jag (om jag blundar). Jag har bara tänkt att hästen placerar mig från sida till sida i skrittrörelsen tidigare, inte att jag ska göra ciklar, men det blir det ju nästan automatiskt.

och hur gör du en halvhalt då? Avstannar i cirkelrörelsen?

halter gör jag genom att knipa med knäna och lätta lite frammåt (lite som Amk beskev) halvhalter görs då som halter men man släpper fram hästen innan den har stannat helt. (som vanlig halvhalt, fast med sits)

halvhalt i tygeln, en cirkel rörelse bakåt, görs enkelt från marken och sedan inga problem att göra uppsuttet.
Från ryggen fungerar det även att bara cirkla bakåt med sitbenen istället, men det är svårt från marken:angel:

lägger till det med halter och halvhalter, att när hästen lyssnar riktigt bra brukar det bara hjälpa med att jag andas ut och sitter djupt. det funkar på dom flesta ;)

Jag gör exakt som AMK, men det kan bero på att vi "lärt oss rida på samma häst":)

halvhalt i tygeln, en cirkel rörelse bakåt, görs enkelt från marken och sedan inga problem att göra uppsuttet.
Från ryggen fungerar det även att bara cirkla bakåt med sitbenen istället, men det är svårt från marken:angel:

Cirklar ni med båda sittbenen samtidigt, eller varannan gång?

Jag följer hästens rörelser, fast den går bakåt. Och då jag tänker på det, så blir väl cirklarna åt samma håll som då hästen skrittar framåt. Eller tänker jag i cirklar nu?

jag tyckte de va svårt i början, men man kommer in i det sen. Det blir som volter, sen så rör sig själva sittbenen i en åtta plant alltså (nu krånglade jag säkert till det ännu mer, förlåt:o)

Kan ni inte visa lite filmer på de där volterna:confused:

KL

Ja jag vet inte om jag tillhör dom som kunde svara men....

Ryggning lärs in från marken, med ordkommando, (som är bra att ha även i många andra situationer. )

Från ryggen används ordet först i kombination med hjälperna. Sen enbart hjälperna.

Jag rider in i halt (magen) handen still då och förblir still, lägger till en aning skänkel och hästen ryggar. OM jag vill ha ingångsättning istället så är ju hästen (ska vara i alla fall) redan i framåttänk, och det enda man gör är släpper fram med sätet samt går med något i skrittrörelsen med handen.

I ryggningen är skillnaden att handen förblir still och jag släpper inte fram med magen utan blir kvar, då ryggar hästen när jag lägger till skänkeln en aning.

Vet inte vilken skola det är enligt, om jag ska vara ärlig:confused:

Jag laborerar med hästens balans. Om halten är bra räcker det med en liten viktförflyttning från min sida och stilla hand för att hästen ska börja rygga. (T ex överlivet går lite lite framåt). Jag lättar också lite i sätet, men det tror jag beror på att min häst inte är på något högt utbildningsstadium?

Jag gör i stort sett som Jacko, dock brukar jag börja från marken och träna som ett gummiband- gärna på hemväg från en uteritt, få hästen att ta ngt steg bakåt för att sedan omedelbart gå fram. Nu är det äldre hästar som jag tränat.

Från ryggen är det viktiga för mig att tänka framåt fast hästen går bakåt. Efter ryggning omedelbart framåt då kommer bakbenen med på ett trevligt sätt.

Tränar för akademisk ryttare, som är centrerad och ridterapeut...

tror inte man kan visa det genom film, utan det är något man mer känner. tänk på det när du skrittar hästen så kanske du kommer på ;)

men som volt menar jag ex: när hästen lyfter sitt högra bakben så åker ditt vänstra sitben upp, frammåt och sen när hästens vänstra bakben lyfts så åker vänster sittben ner, en aning bakåt. Alltså upp, frammåt, ner, bakåt = "volt"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar