Sv: Ryggning

Jo jag förstod att det var sittbenen men det kunde vara intressant att se när det utövas i praktiken, om man säger så..

Här ryggar jag enligt den franska skolan (alltså med röva) ;)
En gammal film inte alls perfekt på något sätt men man kan se röva röra sig lite om man tittar noga. Jag går baklänges med sittbenen.
Man skulle använda händerna oxå i vartannat steg i takt med sittbenen men det struntade jag i, kände inte att just det var något jag ville göra.
Eller jag vet inte just om det skulle vara den franska skolan men jag lärde mig det av en fransman. Daniel Jugnet

http://media.putfile.com/rygga-galopp

Senast ändrad:

Jag måtte vara blind;)
Ser inte din r.va röra sig. tycker däremot att sits o hand samverkar.

Ha! Din skänkel har växelverkan:banana:

Jag måtte vara blind;)
Ser inte din r.va röra sig. tycker däremot att sits o hand samverkar.

Ha! Din skänkel har växelverkan:banana:

Ha ha ha jo men den rör sig , jag går baklänges med sittbenen och dom lämnar inte sadeln så dom styr bakbenen och sedan när man fattar galopp så skall man göra det i samverkan alltså i detta fallet det vänstra sittbenen när det är på väg framåt så skall det vara galoppindikationen. Jag släppte säkerligen kontakten däremellan därför blir ju inte ryggningen taktmässig men jag samverkar såklart mellan sits och hand i det fallet att jag ber hästen gå framåt men handen säger nej och så kommer sittbensrörelserna in.

Äsch jag vet inte exakt det var så länge sedan men r*va den rör jag.

Vaddå växelverkan :confused:

Nu fattar jag vad du menar med växelverkan, alltså det sker ju faktiskt automatiskt om man går baklänges med sittbenen och av den fransmannen som jag lärde mig av så skulle man använda växelverkan :idea: med skänkeln mkt mer än vad jag gör på filmen (för jag har kass koordination när det gäller sådant, kan bara använda en skänkel i taget)

Man ser på höfterna att jag rör dom på den första filmen :idea:

Och så ser jag hur smal jag en gång var :cry:

Kan inte se filmerna..... Kanske något tillfälligt fel:confused: Får väl prova senare.

Jag tycker det blir så rörigt med för mycket att tänka på, troligen pga min dåliga koordination:cool: Enkelt, utan krångel måste det vara, för mycket att hålla reda på samtidigt blir pannkaka.

Försökte faktiskt t o m prova med sittbenen på det sättet men hästen blev bara förvirrad -"vad sysslar du med":o

MEN nu när jag läser era inlägg om växelverkan kom jag på att i praktiken så gör jag kanske det, :eek: i o m att skänkeln ligger intill och ger lite impuls just i denna växelverkan som ni pratar om, (blir ju det :idea:) Då kanske det är samma, fast man pratar om olika saker:idea:

DÅ blev det begripligt. Fast tänka baklänges eller motsols blir överkurs, kanske blir det så eler inte, vad vet jag, men hästen ryggar.

Tack för ni klarade ut det, med växeldiskussionen:bow: Hade glömt att ens nämna det i min beskrivning men så är det ju - inte båda sk samtidigt utan för varje bakben!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser dom iallafall....

Ja det är ju det att det är svårt att förklara in i minsta detalj, när jag ryggar så ryggar jag liksom.
Fast jag tycker sittbensgrejen är bra man får väldigt aktiva bakben emellanåt när man gör rätt :D
Jag fick iallafall min första 8:a på ryggning i medelsvår på Hille strax efter jag hade varit där.
Man kan blunda för att känna hur dom rör sig då blir det enklare tycker jag att hänga med

Ja nu ser jag dom också, var väl nåt tillfälligt imorse.

Skänkeln syns ju, och det är ju skänkeln han visar också, som det ser ut, men följden blir sittbenen, så är det självklart. :idea:

Det där med tygeln också vartannat, känner jag igen, nu när jag tänker på det. Men den har inte fungerat, jag minns inte när, men enormt länge sen i alla fall. OM det var nån franskinspirerad insruktör elller inte har jag ingen aning om.......

Jag ska ta och blunda och känna vad som händer idag när jag gör på mitt vanliga sätt och se hur det kan uppfattas i sittbenen, :confused: Det är olika vad man fokuserar på, jag fokuserar på höften o skänkeln inte sittbenen, men dom hänger förstås med:o

Det hela blev i alla fall lite mer klart nu, :idea:

Nä på första filmen där jag rider själv med Hille så har jag ju oxå struntat i handen det känns liksom överflödigt att använda den oxå, möjligt att man kan göra det när man lär in en ryggning men att sitta och använda den när hästen förstår start och stopp tycker iallafall jag är överflödigt.

På dom andra filmerna med Barcelona där han är med kom jag ju inte undan handverkan, men där har vi det frenetiska tuggandet från hästen oxå :confused:

Den första filmen visar trevligast ryggning tycker jag. Med mjukhet.

Ja, det jag tycker är att handen får hästen att spänna i nacken lätt, och bli spänd i ryggningen, men om handen bara är still blir det aktivitet på rätt sätt:confused: För mej i alla fall, bäst att tillägga.

Precis som alla typer av "extra" tygeltag eller vad man ska kalla det (som i andra tråden), också lätt leder till den där spänningen, och tuggandet som PK:s häst på den filmen, tex.

Har ju frågat där om det är något som är ok och önskvärt och förstått det som att det är ok, av svaren. Men spänningen som hänger ihop med det borde inte vara ok (och har förstått som att man inte villl ha egentligen) men det är där jag inte fattar tänket - ännu:confused:

Jag har för mig att man skulle använda diagonala hjälper för att få en rak ryggning.:confused: Dock upplevde jag att hästen blir förvirrad av det, så jag använder liksidiga kramar, men skänkeln ger impuls till resp. bakben.

Jag har för mig att man skulle använda diagonala hjälper för att få en rak ryggning.:confused: Dock upplevde jag att hästen blir förvirrad av det, så jag använder liksidiga kramar, men skänkeln ger impuls till resp. bakben.

Jag vet inte, allt det där med handen OCH skänkeln är förvirrande för mig, jag rider framåt i ryggningen men handen säger bara nej och då blir det ju bakåt automatiskt.

KL

Ja, provade då att röra sittbenen igen, men det funkade inte så bra. :confused: Jag kanske skulle behöva en mindre känslig häst till det, den här blir bara irriterad om jag gör på annat sätt:mad: eller om hon inte förstår.

Men ja, jag kan ana om jag blundar och ryggar enligt mitt "vanliga" sätt att sittbenen gör små rörelser som kunde tolkas som motsols med lite (mycket) fantasi.....Men att börja "använda" det, nej det är nog inte läge för. Rygga är en rörelse som lätt blir fel, det är därför det måste vara enkelt, och "logiskt" i alla fall för min del, inte nya saker att fokusera på.

Nej. motsols är för skritt framåt, du måste tänka medsols....
stackars, stackars din häst :eek: ( :p )

Nä jag säger ju det:crazy: Roterande sittben är inget för mej. Vet knappt vad med eller motsols är:eek: (Vilket är som klockan:confused::angel:)

Håller mej till min vanliga metod:rofl:

Nä jag säger ju det:crazy: Roterande sittben är inget för mej. Vet knappt vad med eller motsols är:eek: (Vilket är som klockan:confused::angel:)

Håller mej till min vanliga metod:rofl:

Medsols ;)

tänk att du står på golvet och börjar gå baklänges lyft upp och fram höften lite lite innan du börjar gå baklänges så får du in känslan att det blir en liten bakåtvolt. När du sitter i sadeln skall ju inte rörelsen vara lika stor fast du får ju aldrig släppa kontakten med sadeln.

Medsols ;)

tänk att du står på golvet och börjar gå baklänges lyft upp och fram höften lite lite innan du börjar gå baklänges så får du in känslan att det blir en liten bakåtvolt. När du sitter i sadeln skall ju inte rörelsen vara lika stor fast du får ju aldrig släppa kontakten med sadeln.

Jag antar att :grin: betyder att du tycker jag är korkad:angel:
Ja, det stämmer,.. Det ska mycket till för att få känslan av en volt om jag går baklänges.....:confused: Precis som det var i sadeln.

Jag tror det blir rätt mycket samma i slutänden. Men nu kommer jag förstås inte att kunna rygga utan att tänka på dom här sittbenen:mad::angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar