Sv: Ryggning
KL
jag lär in ryggning genom att cirkla med handen mjukt som någon sa. och såklart visa med sittbenen att hästen ska gå bakåt. -Röra dom i bakåtgående rörelse. I skritt rör de sig ju i ett cirklande mönster framåt så vid ryggning blir det samma mönster fast bakvänt.
Lättar oxå med "svanskotan" och släpper energin bakåt.
Om hästen inte fattar eller inte känner för att prova att backa, höjer jag ena handen lite och väntar, och höjer igen lite tills hästen tänker bakåt, -Väger bakåt. Då sänks handen och hästen får beröm.
Rider hellre med fysiska hjälper än ljud, ljud är ju mer inlärt, kräver en koppling i tanken, sitshjälper och tygelhjälpen blir mer reflexmässig och funkar direkt, behöver inte läras in eg, även om det bara går att be om en tanke bakåt första steget, och så ett till steg efter det...
Iaf treåringen funkade det på då vi körde fast i buskagen sist!
fast hon kan vara ovillig att backa från marken.. (underdåliga övningar undanbedes..)
Från marken tar jag nog ofta en hand i bringan och flyttar undan tryck. Det har en poäng om jag sedan vill kunna flytta i olika mönster o övningar, flytta bogar i samma veva etc. Då blir ordet "back" lixom för många steg bort. Vill ha flytande fysisk kommunikation, ett flow av kontakt och eftergift.
Kan använda smackning/pussljud lika gärna som ordet back el liknande, för smackning betyder för mig
-Mera energi, oavsett vad man gör. Mera framåt, mera bakåt, mera samling. Inte ett speciellt moment.