Sv: Ryggning

Det är sittbenen som gör volter inte hästen....om jag förstod er rätt.

En fråga bara vad menade ni med cirkelrörelse med tygeln? Fast det var kanske ngn annan som skrev...

hehe aa precis ;) dom rör ju sig i takt med hästen
fast det är klart.. hästens rörelser är ju likadana.. så ja, hästen gör oxå volter

Jo jag förstod att det var sittbenen men det kunde vara intressant att se när det utövas i praktiken, om man säger så..

Jo det gör det säkert, dvs blir som du säger, men jag sitter inte och fokuserar på det, men alla sätt ät ju bra, funkar det så är det ju bra.

Hur utbildar du en häst till att rygga? Hur överför du kommandon från arbete vid hand till uppsuttet? Och hur ryggar du med en utbildad häst?

Hjälpgivning, kommandon i övrigt, sits osv....

Endast intresserad av svar från dem som anser sig rida Klassisk och Akademisk Dressyr önskas.
Blir konfunderad över en sån här tråd- när TS sitter inne med facit:confused:
Gör man olika på inlärning o o utbildad häst?

Då blir det ytterligare en korrigering.
Det bästa är om mn får hjälp från marken de första gångerna, såvida den förstår ordet -backa! o sen gör exakt lika varje gång- sits o hjälper.

Blir konfunderad över en sån här tråd- när TS sitter inne med facit:confused:
Gör man olika på inlärning o o utbildad häst?

Då blir det ytterligare en korrigering.
Det bästa är om mn får hjälp från marken de första gångerna, såvida den förstår ordet -backa! o sen gör exakt lika varje gång- sits o hjälper.

Då kan du fortsätta att vara konfunderad en stund:cool:
Kommer man med såna kommentarer och ger mig :confused: så tänker jag heller inte svara.

Mer än att min häst också backar på kommando från marken, på 15-20 meters avstånd, oavsett om jag står framför eller bakom den.

Vet inte vilken skola det är enligt, om jag ska vara ärlig:confused:

Det är väl en ganska traditionell metod att rygga på det sättet.
Jag var lite nyfiken på alternativa metoder i denna fråga, men tack för en väl genomtänkt beskrivning.

Jag trodde att du var rätt hemmastadd i båda stilarna o därmed visste hur man skulle göra- därav undran över frågan- överhuvudtaget:confused:

Inte någonstans skriver du själv hur det ska gå till- den rätta vägen:confused:

Det är väl en ganska traditionell metod att rygga på det sättet.
Jag var lite nyfiken på alternativa metoder i denna fråga, men tack för en väl genomtänkt beskrivning.

Ja du skrev inte att det måste vara "alternativa" metoder. Klassisk dressyr räknar inte jag som "alternativ" :confused:

Som tillägg till min beskrivning vill jag säga att det lilla stödet av skänkeln är för att få aktivteten i ryggningen, inte bara att hästen går bakåt.

Jag undrar över dem som gör små volter, får det hästen att gå bakåt eller att verkligen rygga, med aktivitet och att hästen vinklar i lederna? Hur gör ni för att få det, räcker sittbenens små volter?

Svara bara för mig, men jag försöker störa hästen så lite som möjligt, och vara följsam. Då rör sig sittbenen på ett visst sätt. Konstigare är det inte för mig, men så är jag heller inte på GP-nivå...
FÖ har jag gjort som du, börjat med rösten etc

KL

jag lär in ryggning genom att cirkla med handen mjukt som någon sa. och såklart visa med sittbenen att hästen ska gå bakåt. -Röra dom i bakåtgående rörelse. I skritt rör de sig ju i ett cirklande mönster framåt så vid ryggning blir det samma mönster fast bakvänt.

Lättar oxå med "svanskotan" och släpper energin bakåt.
Om hästen inte fattar eller inte känner för att prova att backa, höjer jag ena handen lite och väntar, och höjer igen lite tills hästen tänker bakåt, -Väger bakåt. Då sänks handen och hästen får beröm.

Rider hellre med fysiska hjälper än ljud, ljud är ju mer inlärt, kräver en koppling i tanken, sitshjälper och tygelhjälpen blir mer reflexmässig och funkar direkt, behöver inte läras in eg, även om det bara går att be om en tanke bakåt första steget, och så ett till steg efter det...
Iaf treåringen funkade det på då vi körde fast i buskagen sist!:laugh: fast hon kan vara ovillig att backa från marken.. (underdåliga övningar undanbedes..)

Från marken tar jag nog ofta en hand i bringan och flyttar undan tryck. Det har en poäng om jag sedan vill kunna flytta i olika mönster o övningar, flytta bogar i samma veva etc. Då blir ordet "back" lixom för många steg bort. Vill ha flytande fysisk kommunikation, ett flow av kontakt och eftergift.
Kan använda smackning/pussljud lika gärna som ordet back el liknande, för smackning betyder för mig
-Mera energi, oavsett vad man gör. Mera framåt, mera bakåt, mera samling. Inte ett speciellt moment.

ja det beror nog på hur mkt hästen är redo för att vinkla sina leder och ta i bakåt, och hur konsekvent man är på att hästen alltid helst ska göra saker med energi och driv.
Smyger man bakåt med myrsteg varje gång o hästen får slöa sig o maska kanske det blir lite tamt. Men bra i början så det inte blir sån där tvåtakt baklänges i full fart med ihopknipt rumpa utan med betoning på varje steg -svårt.
Hellre då i sakta mak och känslighet för sitsen.
Tycker att alla övningar har ett spann av energi på en skala.
Ibland ok med låg energi men noggrannhet, sedan för att träna musklerna rejält mer egergi coh driv genom kroppen. -Då allt är befäst och hästen vet vad som menas.
Inte övning enligt modell 1A bara för att det ska vara så i slutänden. Med logik/reflexmässighet i hjälperna behöver det inte bli svårt för hästen, bara en ökning av kraven på kvalite då den börjar kunna det man gör.

i full fart med ihopknipt rumpa utan med betoning på varje steg -svårt.
Hellre då i sakta mak och känslighet för sitsen.

Vem skrev att det var önskvärt med hopknipt rumpa:confused: Får du det när du begär energi ska du nog göra på annat sätt, ja...:cool:

Jag tycker inte att handen ska göra något, på vilket sätt har du nytta av den där rörelsen du beskriver som "cirkla" (fattar inte vad du menar) Oavsett nivå är det svårt att få en ryggning rätt om handen ska greja. Men det är bara vad jag tycker förstås..
Vinkla, börja vinkla, beror ju på nivå men i någon mån ska hästen ta upp med sina bakben vilket blir en vinkling men kanske inte så stor att börja med. Grader.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör det från halt, mest i syftet just att förflytta mig bakåt och inte som en övning/rörelse men då brukar jag ta lite lätt i tyglarna, luta överlivet lite, lite framåt.

De gånger jag försökt rygga och inte bara backa hästen så stabiliserar jag mitt överliv mha magmusklerna och ryggmusklerna och sen kramar jag lätt i tygeln.

Sitter o tänker att det är väl bara att gå bakåt med hästen. Fast det var ju det där med kvalitet också. Jag försöker 'vara med' i varje steg. Det känns av ngn anledning extra viktigt vid ryggning, vet inte varför, men om jag behöver backa, tex för att öppna en grind, så känns det inte lika viktigt med kvaliteten, även om hästen då väldigt väl förstår vad jag vill.

Jag gör nog som jag fick lära mig som ung- beprövad metod.

A. Hästen ska bjuda framåt, men kliva bakåt.
Tänker framåt, men i samma stund som hästen ska gå- en förhållning.
Flyttar bak benen. Använder dem växelvis- för att få en rak ryggning. Korrigerar v.b.

Tvekar hästen eller stannar- rider jag framåt- bjudningen.

vid inlärning använder jag rösten o ber någon peta med spöt på resp. kronrand- varför just där? Jo för hästen tittar då ner o hamnar inte i en hög form som leder till att den släpar sig bakåt- gräver ner sig. Berömmer som attan o upprepar INTE.

Vet att detta inte platsade i denna tråd:angel:

Nä du är i gott sällskap:angel: jag var alldeles för oalternativ, jag:crazy: För enkelt kanske, inte något konstigt och krångligt som tar en halv trådsida att förklara:confused:

Men det är okej, jag uppskattar det enkla, blir mindre krångligt för både ryttare och häst.:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar