Sv: Ryggning

Ja naturligtvis är du korkad eftersom du inte ser skillnad på :grin: och ;)

:devil:

Jag tycker dom är rätt lika jag......:cool:

Förresten kan man inte springa baklänges och göra volter i sadeln på känsliga hästar, det kanske funkar bäst på stora okänsliga saker som halvblod och andra udda raser :angel: :devil:

:D Ja ja ja kanske provar......kan ju inte undvika att komma ihåg det i alla fall nu:angel:

Jag tycker nog att man ska strunta i baklängescyklandet;)
Vad händer om man cyklar med fel sittben:crazy:

Nja. Jag kör med benen o då tror jag att röva hänger med:o

Jag tycker nog att man ska strunta i baklängescyklandet;)
Vad händer om man cyklar med fel sittben:crazy:

Nja. Jag kör med benen o då tror jag att röva hänger med:o

Fel sittben ? wtf... Crash and burn händer då :devil:

Använd din K-ä-n-s-l-a... :angel:

Förresten kan man inte springa baklänges och göra volter i sadeln på känsliga hästar, det kanske funkar bäst på stora okänsliga saker som halvblod och andra udda raser :angel: :devil:

Trams! Jag brukar stå på händer på mina när jag övar voltige så några baklängesvolter bör du minst klara av :angel:

Trams! Jag brukar stå på händer på mina när jag övar voltige så några baklängesvolter bör du minst klara av :angel:

Film!
bananconten.gif

(Nej själlv har jag under alla år bara klarat några framlängesvolter :angel: )

Fel sittben ? wtf... Crash and burn händer då :devil:

Använd din K-ä-n-s-l-a... :angel:
Jag kommer näst sista gången som jag ramlade av- gick omkull- på huvudet:eek:. fick en rejäl hjärnskakning- som jag inte skötte om o blev då som en lallande dåre:angel:. Jag tappade då oxå känslan- både i ridningen o bilkörningen:crazy:

Blev bra efter ett 1år eller så:angel:

Jag kommer näst sista gången som jag ramlade av- gick omkull- på huvudet:eek:. fick en rejäl hjärnskakning- som jag inte skötte om o blev då som en lallande dåre:angel:. Jag tappade då oxå känslan- både i ridningen o bilkörningen:crazy:

Blev bra efter ett 1år eller så:angel:

Oj då, gick omkull på huvudet :eek: Du inga volter i sadeln för din del mer då :rofl:

Såg nu att det skulle stå- kom ihåg i början av meningen ovan. Den lallande dåren kanske finns kvar:eek::bump:

kl

Jag ryggar genom att flytta mig och hästen bakåt. Jag skapar en vägg i handen och magen. Den stör inte. Men skulle hästen inte vara på hjälperna helt för en stund så kan handen/magen säga "inte längre fram". Jag rör mina sittben lite lite som jag vill ha hästens bakben och vinklar mitt bäcken som jag vill ha hästens, undersatt. Sen lägger jag ev in mer energi genom skänkeln. Då växelvis i det ben som behöver det eller båda om det behövs. Var energin går styr jag med sitsen.
Kniper inte med någon kroppsdel eller cirklar med handen eller ngt.
Jag rör helt enkelt min kropp bakåt, har hästen på hjälperna och förväntar mig att den ska hänga med mig bakåt.

Att rygga och backa är för mig skilda saker.

Tack för bra beskrivning av en ryggning.
Blev lite tröttsamt att läsa skämtinläggen om hur korkade vi är som ryggar för sittben och mage.
Använder också skänkeln som en energiförstärkning och inte en grundhjälp.

Flash, tror du "cyklandet" är stora rörelser oberoende av hästen rörelser? Det handlar ju om just känsla, och att vara så rörlig i bäckenet (åt alla ledder, behärska afrikansk dans.. ungefär) att man kan följa i den cirklande rörelse hästen ger genom ryggen och även kunna ge desamma (subtila) rörelser som en hjälp och få hästen att följa dem. -Bakåt.
Svårt blir det då man inte har hästen på hjälperna och då överdriver för att få svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar