Rutiner???

Sv: Rutiner???

I vårat stall har vi både tävlingshästar & några "skogsmullehästar".
Jag har en sådan mulle häst och hans vardag är ungefär:

06,00-06,30 Morgonfodring, gott med hösilage.

07,00-07,30 Utsläpp i hagen, hurra.

11,00-11,30 Lunch, gott med hösilage igen.

15,30-16,00 Tävlingshästarna går in, Mullarna för mat i hagen.

20,00-21,00 Dax att äta kvälls hösilage inne o boxen, sen natti natt.

Är det riktigt kallt ute så får de ett mål till. Det har inte hänt än!
Har vi tex ridit klart klockan 18, så släpper vi inte ut dem igen. Inte denna årstid, men på sommaren :-)

Kraftfoder läggs in efter mockningen så dom brukar äta det vid 20.

Och också stått på värre ställen! Ett stall gick dom ut kl 9 och in före 15! Och min skogsmulle höll på att dööö! Och där fick de bara mat tre gånger om dagen. Kl 7, kl 15 & ca 20.

Nej nu trivs vi bra med rutinerna och stallet :-)
Har helinackordering så ägarna på gården sköter alla fodringar och så. Vi är iof bara tre hästägare :-):)

Jag e faschinerad så morgonpigga ni e allihopa. Våra får frukost 9 00. Den serveras utomhus så alltså kommer de ut kl 9 00 också. Sedan serveras det lunch ca 13 00 åt de hästar som ej har fri tillgång på rundbal. Sedan kommer de hästar som ska användas in och får mat kl 17 ca. Övriga mat ute. Sist serveras ett smaskigt nattamål kl 23. Då får de hästar som är kvar ute komma in också......:banana:

I stallet som vi står i är rutinerna såhär:
Utsläpp: 6.00-8.00 då får dom krafftfoder i krubban och höt ute i hagen.
Lunch: 12.00-14.00 beronde på vem som kommer först till stallet.
Då får dom hö ute i hagen.
Insläpp: runt 18.00 då kommer dom in och så får dom sitt krafftfoder höt ligger då redan klart i boxen.

Jag står i ett kollektivstall där rutinerna tyvärr inte är så fasta som jag skulle önska.

05.30-06.30 Morgon hö i boxen (10min senare kraftfoder)
11.00-12.30 Lunchhö i hagen
20.00-21.00 Kväll med hö (10min senare kraftfoder)
(Vissa ger sina hästar middag när dom tar in hästarna från hagen)

Man har alla in & utsläpp själv.
Så personligen tar jag ut mellan 0500-08.30 beroende på hur jag jobbar (jobbar skift).
Jag tar in mellan 1700-2000.

Det blir lite förvirrande för hästarna eftersom det inte är alltid de får mat samtidigt, skapar lite frustration.
Om jag te.x tar ut min häst 0500, då ger jag bara min häst mat eftersom morgonjouren kommer ett tag senare. (Rullande schema)

Det varierar en del faktiskt, en eller ett par timmar, ibland mer.
Men ut går dom nästan alltid vid kl 8, på helger kanske vid 9 om folket vill ha sovmorgon ;)

Det varierar mycket vid intag eftersom det oftast är stallägaren som tar in och hon går lite "på känn" sådär :D
Inte så tidsberoende vad gäller detta.

I går var det vi som skötte stallet både morgon och kväll, vi håller lite mer på rutinerna eftersom vi har det rätt inrotat, och då fick dom gå ut vid 8, 4 kg hö vardera.
In vid 19 då det var skitväder ute, dom fick 2 kg hö vardera + kraftfoder.
Sedan fick dom ytterligare 2 kg hö av 'S' senare typ vid22.30 skulle jag tro.

Ibland går dom inte in förrän vid 23 om 'S' inte är hemma förrän då t.ex, och då får dom extra hö av oss på eftermiddagen när vi har ridit och så..

Hästarna har aldrig farit illa av dessa "rutiner". De står aldrig vid grinden och väntar av förståeliga själ men kommer alltid när man ropar och ska ha in dom på kvällen. De går lika bra att leda som att låta dem gå in själva. De är lugna i psyket, aldrig ngn stress.

Senast ändrad av en moderator:

På sommaren är dom ute dygnet runt i sommarhagarna från början av maj cirka till oktober. Då får dom ingen mat förutom mineraler, då vi har mycket bete.

Våra två hästar släpps ut klockan 7-7.30 beroende på hur snabbt mitt sto äter upp sitt kraftfoder. Dom får stå inne i 30 minuter innan dom släpps ut.

Ute har dom en höensilagebal så vi behöver inte tänka på att ge dom nått lunchhö vilket är väligt skönt.

Mellan 15-16 kommer dom in beroende på väder och vind. Senáste dagarna har dom kommit i vid 3 eftersom det blåst och regnat hela dagarna. Då får dom både kraft och hö.

Kvällsmaten får dom vid 9-10. har dom gått in senare får dom vid 10.
Både hö och krafft sen är det läggdags :p

Såhär ser det ut hos oss:

Vardagar: Kl 6 kraftfoder+hösilage
Kl 7 utsläpp
Kl 12 lunchhö
Kl 16 EM hö
Kl 21 insläpp och kraftfoder+hösilage

På helgen får de mat 1 timme senare annars ser det likadant ut

våra rutiner fungerar precis som era gör ...

Mina går ute och har ett fint skjul i en mysig kuperad hage med mycket att syssla med. Det är då inte så pilligt med klockslagen. De får helt enkelt frukost, lunch och kvällsmat. Det är gott om halm i skjulet att tugga på, fjolårsgräs i hagen och fri tillgång till mineraler. Ingen av dem rids eller tränas. De verkar vara totalt lyckliga och harmoniska...:love:

Just nu har stallet där jag har boxplats det såhär:

frukost och utsläpp: 7.30

lunch14-15.00

Insläpp och kvällsmat runt 20.00

Hade gärna haft fler mål, men då vi är tre tjejer som sköter stallet själva blir det svårt att hinna med...
De har iaf en stor hage med mkt träd och grenar som de brukar tugga på, och nu har det fortfarande gräs i hagen.
Hoppas på att kunna ha fri tillgång någon gång i framtiden, på grovfoder alltså

Vi är väl inte stenhårda på tiderna, men det bör ju inte gå mer än en halvtimme ifrån tiden iaf.

Våra hästar får:
06.00 hösilage och kraftfoder
07.30 Ut i hagen
12.00 Lunch i hagen (hösilage)
16.00 Intag från hagen, hösilage och kraftfoder i boxen
21.00 Kvällsmat, hösilage och kraftfoder

Så här ser vårat schema ut med fodringar osv. ( skriver vad min får för mat...)

Morgon ( auto): Kl 6.00 får då 1,5 kg hö och 1,5 L Red Mills

Utsläpp: 9.00 vid dålig väder senare

Lunch: KL 11,30 ( 2 kg hö)

Insläpp och middag: KL 15 - 16.00 ( 1,5 L Red Mills och 3 kg hö)

Kväll: 19 (som tidigast) men heller senare ( får då: 3 ½ kg hö, 5 dl betfor och ½ L Redmills)

Vi håller kanske hårt i rutinerna så hästarna får en vana... när mat osv kommer...

Senast ändrad av en moderator:

så här fungerar det i stallet jag står i:

7:00 Hö + Kraftfoder
8:30 - 9:00 Utsläpp med 1 kg hö var i hagen
12:00 - 13:00 3 kg Hö var i hagen
16:00 Insläpp Hö + Kraftfoder
21:00 Hö + kraftfoder

Hästarna rids ju under dagen så det kan se lite olika ut men så här
fungerar det.
Och den här rutinen hålls rätt så bra.

Såhär ser det ut hos oss, på ett ungefär...

Stallade i grannens stall - har två hästar (ett halvblod och en minishettis ) och sköter allt själv (nästintill)

Vardagar
06.00-06.30 Frukost (alla fem hästarna får mat då)
07.00 Utsläpp av mina två i grushage- hö i deras hage på 4 ställen varav 2 under tak. Ca 6 kg hö ska räcka till båda hela dagen. Fri tillgång på halm under tak.
15.00-18.00 Insläpp beroende på aktivitet - rider jag inte så sent släpper jag ut henne en stund på kvällen igen. Då får hon lite extra hö ute. Annars (vid 18-19 tiden) Middag/Kvällsmat och ca 3 kg hö inne, minishettis ca 2 kg för hela natten.
22.00-02.00 Natthö/vatten och sista tillsynen ges av stallägaren, ca 1,5 kg hö - ej minishettisen.

Helgerna ser lite annorlunda ut, jag/vi (sambo också) är alltid i stallet först på morgonen - på helgen sover vi lite extra så vi släååer inte ut förrän vid 08-09 -tiden. Är det urdåligt väder kan jag ta in dem lite tidigare på kvällen, vid 16-17 tiden - annars vill jag ha dem ute så mycket som möjligt. Vi kan tyvärr inte mata på middagen längre, men det fungerar bra som vi har det nu också. Oftast så är det hö kvar på eftermiddagen när jag kommer till stallet.

Hos oss fodrar vi två gånger per dygn, i 2 foderhäckar med grovfoder, samtidigt en hink med havre och tillskott till de som behöver. Samtidigt en gång per dygn krattas nedtrampat grovfoder och spillning bort från grusplanerna där foderhäckarna är placerade.

Hästarna vandrar mellan foderhäckarna, vattnet, saltstenen, viloplatsen och går däremellan och petar i sig lite torrt äldre gräs och får på så vis mycket rörelse hela dygnet.
Lek och klia -pauser ses ofta.

Hästarna rids och körs nästan varje dag.
mvh Jill

har ni autofodringar ni som fodrar 6,00 lr är det eget stall?

Jag står i ett kolektiv stall med 3 inackorderingar och vi har autofodringar och det är dom som ger mat vid 6.00 .

Skulle inte kunna gå upp vid 6 och åka till stallet ...

hahahahahah ja de har jag...nämligen jag själv...går på autopilot kliver upp 5 till hästarna och ger dom och dom är ute kl 0530 får hö ute och tas in mellan 19-20 oftast...dom har fri tillgång på hö i hagen på dagarna samt vatten.

ska man ha häst får man nog vackert offra lite också!!

:devil:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 616
Senast: corzette
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 690
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar