Jag anpassar alltid ordningen efter flockdynamiken ....
Precis detta. Jag vill undvika att stöka i en ordning som redan är uppgjord. Det kan i värsta fall innebära att det blir muck ute i hagen när ordningen ska återupprättas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anpassar alltid ordningen efter flockdynamiken ....
Min gamleman var likadan. Sprang Solvalla i boxen och sket i att äta, så det var ett helsike att mocka boxen, de dagarna, då han "råkade" komma ut sent...Min häst är sådan som helst ska släppas ut först. Men absolut före sin hagkompis.
Hon är nu 22år och jag har känt henne hela hennes liv. Hon har bott hos mig sen hon var åtta år. Hon har alltid blivit stressad av att bli lämnad ensam inne. Ute är det inga som helst problem att vara ensam.
Min häst skadar väl sig inte om hon får gå ut efter hagkompisen, men hon blir extremt stressad och röjer runt i boxen så det blir jobbigt att mocka och hon blir brötig att hantera.
Framför allt så mår hon ju väldigt dåligt av att bli så stressad. Jag tycker att vi ska vara lika rädda om våra hästars mentala behov som vi är om hästarnas fysiska behov.
Jag har, de få gånger jag bytt stall, alltid berättat om hur hästen är när jag kikat på nytt stall. Är det fler hästar i stallet som har samma behov så går min häst att vänta med, men det är fördelaktigt om hon har en vän som hon gillar som väntar inne.