Rutiner???

Sv: Rutiner???

Jag håller helt med dig. Jag förespråkar fri tillgång, iaf för de hästar som klarar det.

Min ponny klarade det inte, hon åt och åt och åt tills hon blev dålig. Men min storhäst är det perfekt för. Vi brukar annars ge frukost, lunch och kvällhö, men i år har vi ingen möjlighet att ge lunch. Vissa i stallet har valt att ta bort det målet och ge hästen mer på kvällen. Min häst får så mkt hö på morgonen att hon klarar sig hela dagen. För det mesta ligger det lite kvar på kvällen. Och det funkar kanon, hon äter när hon känner för det, går och småplockar hela dagen. Av olika anledningar har det blivit så att hon går själv så hon har inte heller någon att slåss med om maten.

Våra rutiner annars:
Jag står i kollektivstall, så vi samsas om ut/in-släpp. Eftersom vi är några stycken så har vi inte satt en bestämd tid då de ska ut utan vi har några riktlinjer..

Utsläpp med frukost mellan 6 och 8.
Insläpp med kvällsfodring mellan 6 och 8.

Min häst har fri tillgång på grovfoder under dagen och fodras med kraftfoder 2 gånger per dag.

06.00 (auto) - Hösilage och kraftfoder (2 kg hösilage och ½kg krafft)
ca 10.30 - Hösilage i hagen (2 kg)
ca 16.00 - Hösilage och kraftfoder (1 kg hösilage, ½kg krafft, 3 dl betfor)
ca 19.30 - Hösilage och kraftfoder (3 kg hösilage och ½kg krafft)

Utsläpp mellan 8-10, ibland lite tidigare men aldrig senare. Intag vid 16 nu på vintern. Till sommaren får de vara ute till kvällsfodringen. :)

Jag har min häst inackorderad, hjälper bara till med ut/insläpp om jag ändå är där de tiderna och om stallägaren åker bort. Vi är rätt noga med att följa tiderna, utom insläppet/e.m.-fodringen, som kan variera lite beroende på väder.

06.00 - morgonfodring (hö/silage + kraftfoder)
08-09.00 - utsläpp, hösilage i hagen
16.00 - insläpp + e.m. fodring (hö/silage + kraftfoder)
21-22.00 - Kvällsfodring (hö/silage + kraftfoder)

På helgerna ser det likadant ut, förutom att de får hö i hagen vid 11.00 istället. Min häst och hans hagkompis har dock fri tillgång i hagen alla dagar.
Vi släpper in när det blir mörkt, så 16.00 är det just nu, kommer att bli senare när det är ljust längre.

Våra rutiner är lite flytande med de delar vi gör själva, men vi har riktlinjer dock så hålls tiderna minituiöst när personalen gör det. Personalen fodrar frukost och lunch samt utsläpp vardagar. I övrigt gör vi allt annat själva.

07.00 frukost (2 kg hö + 1 kg kraft)
09.00 utsläpp
13.00 Lunch (3 kg hö)
19.30 - 20.30 Insläpp (1 kg hö i boxen)
20.30 - 21.00 Kvällsmat (6 kg hö + 2 kg kraft)

Skulle gärna ha fri tillgång till min häst men då alla inte vill så får man kompromissa. Hästarna är lugna vid utfodringar och insläpp. Aldrig någon hysteri kring maten.

I mitt stall är det inte så himla avancerat direkt:D
Morgon:ca. kl:07.30-Utsläpp. (har fri tillgång på hösilage)
Kväll: ca.22.00 (får då kraftfoder + en tuss hö)
tar däremot in tidigare för ridning om jag inte hunnit rida på dan
och får då en hötuss inne.

Mitt stall (fullskötsel):
Frukost 7:00 och utsläpp i hagen. Min får hö och kraftfoder.
Insläpp och Middag 14-14:30, beroende väder och mörker. Hö och kraftfoder
Kväll 20-21. Hö och kraftfoder.
Längre fram (april ca) ute längre.
Stallägaren bor på gården.

Det är lite slappt med rutiner i vårat stall, eftersom jag själv inte hinner ta ut alla hästar på morgonen är det lite olika när de får komma ut. Allt mellan halv åtta och 11 :(

Men de får havre innan de går ut. Sen har de fri tillgång till hö i hagen under hela dagen.

Jag kommer till stallet vid halv sex, och rider jag får min pålle mat vid 8 kanske. Då havre, betfor och havsalger och hö

sen får han kvällshö kanske vid halv elva på kvällen, som han smaksar på hela natten sen :)

Synd att vi inte har så bra rutiner i mitt stall, men hon som har det jobbar olika och sådär.

i mitt stall går vi efter ljuset, som nu när det är mörkt ute får dom
7.00 frukost hö o kraft
ca 9.00 är alla 20kusarna ombytta o ute
11-13 serveras lunchen 1-2 kg per mule
15.30-16.00 insläpp kraft o hö
21.00 nattfodring hö o kraft

på sommaren när det är ljusare får dom komma in senare, men dock senast 17-17.30

det tycker jag är bra!!:)

[

på sommaren när det är ljusare får dom komma in senare, men dock senast 17-17.30

det tycker jag är bra!!:)[/QUOTE]

Jag tycker dock att flera i denna tråd verkar ta in sina hästar för tidigt! Visst kan detta bero på flera faktorer som inte är generella såsom att man måste se till individen (varje häst) och likaså vilka möjligheter den mänskliga faktorn på varje gård har men jag blir uppriktigt sagt förvånad att så många hästar verkar komma in så tidigt spm mellan 14.00 och 17.00.

Jag är helt övertygad om att hästar (OBS! Överlag!!!) mår bäst av så mycket utevistelse som möjligt. Min egen kommer nästan aldrig in före 19.00 och helst inte innan 21.00!

Bara en synpunkt!:)

går ut mellan kl5-6 närmare 2kg/häst.
eftermiddags hö kl15-15.30. även här ca 1.1/2kg/häst
insläpp kl 19-20 beroende lite på vädret här är det 2kg shettisarna 3kg gotlansrusset 4kg korsningarna (vbl/fjord, vbl/fjord/nwfst) 5kg hbl. Än så länge så finns det gräs att äta i hagen oxå, vid snö får jag försöka fixa så dom kan få hö vid 10-11 men vilket inte är lätt eftersom man inte kommer hem förren 14.00 och då vill jag ej eftersom jag rider en utav dom då och hon kan ju inte bli utan. som ni märker ger jag ej mina hästar nåt kraft, vilket funkar utmärkt då dom inte tränas stenhårt 1-2h om dagen. vill fixa så det kan vara fri tillgång på mat.
Tillägger att det är hö!

Vi har våra hästar på lösdrift dygnet runt men det finns ändå rutiner runt det hela..

ngngång mellan 12-18 så kommer ngn och ger kraftfoder och fyller på höhäcken. Hästarna vet att när man kommer till stallet så står dom där och väntar på att få komma in och få sin krafft.

Det måste finnas rutiner på sånt oxå.

Vi är 5 st som hjälps åt... Men vi får ha våra hästar inne på natten och då släpps dom ut vid 9 på morronen, då har dom fri tillgång på hö under hela natten...

Dom har alltid fri tillgång och är inte speciellt feta. Hästen är anpassad för att tugga ett visst antal timmar under dagen. Dessutom har hästar oxå mättnadskänsla.

/Lina - med sin isis på lösdrift

7:00 Fodring av kraftfoder, hö läggs ut i hagarna.Täcken på de som skall ha. Utsläpp då hästarna ätit klart runt 7:30.

12:00 Lunch hö i hagen

17:00 Insläpp, av med eventuella täcken, fodring med kraftfoder samt hö.

21:00 Kvällsfodring, kraftfoder o hö.På med ev. nattetäcken.

Vi håller rätt hårt på våra tider även om det kanvariera ngn timme hit eller dit (alla tider utom morgonfodring och utsläpp som alltid är så mkt på pricken det bara kan bli).

[

det tycker jag är bra!!:)

Jag tycker dock att flera i denna tråd verkar ta in sina hästar för tidigt! Visst kan detta bero på flera faktorer som inte är generella såsom att man måste se till individen (varje häst) och likaså vilka möjligheter den mänskliga faktorn på varje gård har men jag blir uppriktigt sagt förvånad att så många hästar verkar komma in så tidigt spm mellan 14.00 och 17.00.

Jag är helt övertygad om att hästar (OBS! Överlag!!!) mår bäst av så mycket utevistelse som möjligt. Min egen kommer nästan aldrig in före 19.00 och helst inte innan 21.00!

Bara en synpunkt!:)[/QUOTE]

Hehe jo vio har tänkt på att ha våra pållar ute längre men dom hänger vid grinden redan vid fyra...Kommer vi efter fem så har oftast shettisen och nån gång även gammelhästen krupit ut ur hagen och väntat vid stallet....

Är det sommar/vår tidig höst ute går hästarna såklart ute längre. Kommer då in vid 21-22 tiden eller går ute dygnet runt!

Håller med dig... hästar ska vara ute så mkt som möjligt... hästen är byggd för att röra sig...

Ja du, håller faktiskt med dig om den saken att många verkar ta in hästarna tidigt. Men det kan ju ha sina orsaker iofs. Men då ska man tänka att det finns hästar som inte är ute med än 2-3 timmar per dag :eek:

Själv försöker jag ha följande rutiner:

Utsläpp runt 07.30, fåt en tuss hö eller kfr om dom ska ha det under påklädning, sen ute i hagen!

Lunch Mellan 11.30 -12.30

Middag Mellan 17.00-18.00

Insläpp Mellan 22.00 - 24.00

I förra stallet där vi stod fick dom frukost inne kl 5 på morgonen sen ut vid 6. Allt grovfoder spreds ut under dagen, blev ca 1 utfodring varannan timme. Sen kom dom in runt 17 på vintern och 19 på sommaren och fick då 1 nät med hö. Sista fodringen brukade vara runt 22.00 och då plockades ev. bajs och kiss ut ur boxarna!
Dock blev det ändå mkt att mocka när dom stod inne så länge, men det gjorde stallägarna så gärna :D

kl 6 morgonfodring (hö, kraftfoder) ungefär kl 7 på helgerna
kl 7:30 utsläpp
kl 12-13 lunchhö i hagarna
kl 16 (ca, beror på vädret osv) insläpp (får lusern och äpplen då)
kl 20-21 kvällsfodring (hö, kraftfoder)

Frukost/utsläpp: kl. 07.00-09.00 ponnyn: 1 mugg havre 2kg hö, halm, Stor hästen: 2 muggar havre, 1 dl olja, 2kg hö, halm.
Em: kl. 16.00-16.15 beroende på om bussen är sen eller inte. Ponnyn 1 kg hö, halm, Stor hästen: 1 kg hö, halm.
Kväll/natt: kl. 20.00-22.00 Ponnyn: 2 muggar havre, 1 dl olja, 1 dl kalk, 1 dl mineraler, 5 dl kli, 3 kg hö, Stor hästen: 2 muggar havre, 1 dl olja, ½ dl mineraler, 1 dl kalk, 5 dl kli, 2 kg hö, halm.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 616
Senast: corzette
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag läser då och då trådar där hästarna måste gå ut i rätt ordning, Först häst A, sen häst B, sen häst C, sen häst D, osv, osv. Och att...
2
Svar
26
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 690
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar