Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som är grym på pelargoner? Jag vill ha ett litet gäng i år, men jag har inga blommande växter sen tidigare. De ska stå inomhus, i ett varmt rum och i ett ouppvärmt utrymme. De borde trivas bäst i det lite kallare rummet som jag fattat det? Hur sköter man dem i övrigt?
På kyrkogården plockar vi bort överblommat och torkat var tredje vecka. De står ofta varmt, med bevattningslåda och ganska hård skötsel. Och de trivs. De växer sig stora över en säsong och är ofta fina långt in på hösten. Detta har jag upplevt även i min egen trädgård. Så pelargoner tål rätt mycket.
 
Jag planterade för övrigt om min hängsparris igår och JISSES så stor hon blivit! 😲 Hon bor i fönstret i min duschkabin och jag köpte henne för något år sedan på reduced - en liten tofs av ledsamt grönt. Nu är hårsvallet nästan 70cm långt och jag försöker lista ut hur jag ska möblera henne! 😅
Det är den första ormbunken jag någonsin lyckats med så hon ska helt klart få bo kvar i dsuchen, jag måste bara hitta ett plant stand som är lagom högt och helst i metall.
Eftersom den står i duschen så antar jag att det är frostat glas eller liknande i det fönstret. Flyttar du någonsin till soligare läge eller trivs den bra där hela tiden?

Jag älskar ormbunkar men lyckas aldrig.. De vissnar och dör alltid, gissar på att det kanske har med luftfuktigheten att göra.. Jag skulle tekniskt sett ha plats för en liten piedestal i badrummet men där finns tyvärr inget fönster.

Köpte faktiskt två ormbunkar (och en fjädersparris) igår när et var 3 st för 99. Har misslyckats med 3 ormbunkar och minst 10+ sparris tidigare men skam den som ger sig eller nåt 😅
 
Ja precis, det är dom där vanliga lerkrukorna med ett hål och fat under jag menar 😊 (tycker dom är överlägset snyggast, särskilt när dom får patina!)
Det är inte bara hålet som släpper ut vattnet utan terrakottan är porös, så hela krukan andas och släpper genom fukten (sätter man i en plastkruka i en sån så motverkar man ju det helt och hållet) 😃
De funkar, men jag undrar om de med rätta kan kallas ytterkrukor. :) Min Pothos bor faktiskt direktplanterad i en sådan, men i och med att man måste ha fat under går ju hela iden med 'ytterkruka' bort ändå. Vill man inte ha fat måste man ändå ställa terrakottakrukan i en annan kruka ju. :D
 
Eftersom den står i duschen så antar jag att det är frostat glas eller liknande i det fönstret. Flyttar du någonsin till soligare läge eller trivs den bra där hela tiden?

Jag älskar ormbunkar men lyckas aldrig.. De vissnar och dör alltid, gissar på att det kanske har med luftfuktigheten att göra.. Jag skulle tekniskt sett ha plats för en liten piedestal i badrummet men där finns tyvärr inget fönster.

Köpte faktiskt två ormbunkar (och en fjädersparris) igår när et var 3 st för 99. Har misslyckats med 3 ormbunkar och minst 10+ sparris tidigare men skam den som ger sig eller nåt 😅
Det är frostat glas och den står där året runt. :) Det är dock ett söderfönster så den har Rejält med dämpad sol under sommarhalvåret.

Jag tycker ormbunkar är skitsvåra, inte ens i terrarierna får jag dem att överleva! 😅 Fast jag har en vintergrön variant som är jättefin och som klarat sig bra ute i trädgården. <3
 
Jag ska hämta en stor monstera i helgen hos min far. Den behöver planteras om och få lite supporthjälp.

Hur i hela friden sköter jag den bäst sen?
 
Riktigt nöjd med mitt fönster! Dessvärre får jag tydligen inte montera persienner inuti fönstren så vet inte hur jag ska göra nu för att skydda växterna :(
 

Bifogade filer

  • 20220127_121810.jpg
    20220127_121810.jpg
    209,7 KB · Visningar: 57
Riktigt nöjd med mitt fönster! Dessvärre får jag tydligen inte montera persienner inuti fönstren så vet inte hur jag ska göra nu för att skydda växterna :(
Mor min hade alltid sådana där små 'solskärmar' till sina i söderfönstren, men de är kanske lite ur tiden nu? :) Själv låter jag solen gassa på och så får de gilla läget. :devil:
 
Nu har den kommit hem.
Hur sköter jag den bäst?
Visa bifogad fil 84931


Ah, vad avundsjuk jag blir!

Jag ar inte nagon monstera expert, och jag tycker den ar valdigt snygg sa som den ar, men jag hade nog inte kunnat halla mig fran att stodja upp den. Monsteran ar i naturen en klattrare, och alla luftrotter som den skjuter ut ar for att klattra pa bark och hitta fler naringskallor.
Nar du stoder upp den kanske du kommer att uppleva att nagon vinge vaxer for mycket at "fel" hall, och att du vill klippa av den - sa lange du klipper under en växtnod sa kan du bara satta den i vatten i nagra veckor tills den ocksa far rotter, och sen har du 2 monsteras!
Det dar med att stodja upp kan ocksa ta lite tid - alltsa att man far gradvis andra formen pa vaxten - nar den vant sig vid en ny form sa kan man andra den ytterligare osv.

Annars tycker jag monteras ar ganska lattskotta - mina star ljust, men inte i direkt solsken, och nar jorden torkat ut sa vattnar jag rikligt, men inte sa att den sitter i vatan. Vart att torka av bladen fran damm da och da.
Annars, ha kul och njut av din fina vaxt!

Gallande att plantera om - om du forsiktigt tar den ur krukan kan du kolla om den ser valdigt rotbunden ut.
Nar varen kommer lite mer kan det vara snallt att vattna med lite vaxtnaring med jamna mellanrum
 
Jag har haft en växtlampa till mina palettblad över vintern. När kan jag sluta med det? De står i ett ljust söderfönster. Numera har jag den bara tänd dagtid när det är mulet och grått ute förutom på morgon och kväll för att det varit mörkt.
 
Jag har haft en växtlampa till mina palettblad över vintern. När kan jag sluta med det? De står i ett ljust söderfönster. Numera har jag den bara tänd dagtid när det är mulet och grått ute förutom på morgon och kväll för att det varit mörkt.

Jag utgår ifrån 12-14 h ljusbehov (vilket ju får plussas på med några timmar om det är svagt ljus som ju växtlampor alltid är i förhållande till södersol). Så mellan vårdagjämning och höstdagjämning får växterna i ljusa fönster klara sig utan.

(Norrfönstret och badrummet som har frostade rutor har lampor året om.)
 
Jag ska hämta en stor monstera i helgen hos min far. Den behöver planteras om och få lite supporthjälp.

Hur i hela friden sköter jag den bäst sen?
Jag har inget stöd till min än, så kan inte svara på den biten, men tycker också de är rätt lättskötta. Min står ljust, men inte i direkt sol. Vattnas när den är torr, och då får den stå i vatten i ca 2h. Vattnas den för mycket är det lätt att se, eftersom bladen då ”gråter”. Jag duschar även min varannan dag nu på vintern, och tvättar av bladen ibland. Den håller sig fin på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 571
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp