Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska få en monstera av en kompis, hon skrev att den var stor, tänkte inte mer på det.
Idag fick jag en bild O_o 😂😂
received_965306757462210.jpeg
 
Jag har fått trips, och behandlat i omgångar med nyttodjur. Nu har jag ställt alla växter i ett rum och stängt dörren, samt släppt ut oriusbaggar och tripsrovkvalster i rummet.

Tanken är att de trips som finns i resten av lägenheten ska dö när det inte finns mat åt de. Men hur snart kan jag räkna med att de är borta och kan börja sätta ut växterna i lägenheten igen?
 
Jag har fått trips, och behandlat i omgångar med nyttodjur. Nu har jag ställt alla växter i ett rum och stängt dörren, samt släppt ut oriusbaggar och tripsrovkvalster i rummet.

Tanken är att de trips som finns i resten av lägenheten ska dö när det inte finns mat åt de. Men hur snart kan jag räkna med att de är borta och kan börja sätta ut växterna i lägenheten igen?
Svårt att säga. Dom finns i jorden också, och i själva bladen. Jag fick behandla och klippa ner växter i över ett halvår innan jag kunde börja slappna av.
 
Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?

Känner mig lite kluven.
 
Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?

Känner mig lite kluven.
Det är väl bara du som kan avgöra vad du orkar med, Hoyor är tåliga så har du bara tålamod klarar den nog av att trasslas ut och monteras upp på nytt (eller låta den hänga fritt). Ett tips är i så fall att trassla upp den när den är lite törstig så blir rankorna lite mer böjbara än när växten är vätskefylld. :)

De växer ju relativt långsamt, lite beroende på sort, så det kan ju vara något att tänka på om du bestämmer dig för att ta sticklingar - den kan förbli liten ganska länge.
 
Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?

Känner mig lite kluven.
Jag har trasslat ur mina som varit rätt stora (flera år gamla) flera gånger och satt om runt något större att klättra runt, någon gren har brutits av nån gång, men då har jag tagit stickling på den bara
 
Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?

Känner mig lite kluven.

Hos mig växer de i regel fort, så jag hade inte tvekat att börja om med sticklingar om den är ohanterlig. Fast oftast gör jag så att jag tar ett par sticklingar i reserv och försöker med moderplantan också.
 
Hos mig växer de i regel fort, så jag hade inte tvekat att börja om med sticklingar om den är ohanterlig. Fast oftast gör jag så att jag tar ett par sticklingar i reserv och försöker med moderplantan också.

Vad för sorter har du och har du mågra tips på hur man kan få dem att trivas och växa? Jag har lite olika sorter och ett par jag haft i ett par år har växt ytterst lite.
 
Svårt att säga. Dom finns i jorden också, och i själva bladen. Jag fick behandla och klippa ner växter i över ett halvår innan jag kunde börja slappna av.
Jo men det äts ju av nyttodjuren i takt med kläckning tänker jag, jag har öht inte sett en enda nymf på två månader eller nåt sånt nu sen jag släppte ut första omgången oriusbaggar. Tanken är dock att omplantera allt alldeles oavsett också.

Tänker därför främst på eventuella ägg och jävelskap som kan finnas i numera tomma fönsterkarmar och liknande, hur lång tid det tar innan allt sånt är borta :)
 
Vad för sorter har du och har du mågra tips på hur man kan få dem att trivas och växa? Jag har lite olika sorter och ett par jag haft i ett par år har växt ytterst lite.

De som växer fortast är just nu olika varianter av pubicalyx, pubicorolla, Rebecca, vaccinioides, ett par olika lacunosa (Royal Flush och Lankawi Island är bäst), ilagiorum och en av carnosorna som helt oväntat även blommade när den inte ens var ett halvår gammal. Det är även samma sorter som blommar frekvent, så jag gissar att de har mest gynnsamma lägen. Längre in i rummet har jag fått tex Rebecca, sp. aff. burtoniae, hellwigiana (kommer inte ihåg vad den egentligen heter numera) och flera lacunosor att växa rätt bra, men då blommar de inte så mycket.

Sen har jag Mathilde, Sunrise, linearis, Rosita1, wayetii och en macgillivrayi som jag tror är sega för att jag gett dem dåliga förutsättningar bara. Tomataensis går nog in här också.

Lite kinkigare upplever jag phuwuaensis och caudata (kan vara en sp. aff även den, tappar kollen på vad jag har vintertid 😅), de står på värmematta vintertid för att inte grina ihop i mina kalla fönster. Serpens verkar vara lite lurig också, jag har flera sticklingar som jag inte riktigt litar på är etablerade. Tror den är som linearis att den är superenkel om man bara hittar rätt plats åt den, men rätt petig med vad som är rätt. 🤔

Min uppfattning är att de oftast vill ha betydligt mer ljus än folk tror, vilket ju kan vara svårt att ordna om man inte har extra belysning eller extremt gynnsamt läge med mycket infallande ljus utan att vara i direkt södersol. Sen är det ju det där med temperatur och luftfuktighet. Temperaturen kan man åtminstone lösa genom att ha rätt sorter (läs: carnosa) i sina kyliga fönster.

I övrigt har jag mina i antingen ren pimpsten eller en blandning av pimpsten, kokosfiber och kokoschips eller orkidébark. Har som mål att de ska få svag näring varje vattning den tid på året de växer, men jag glömmer det rätt ofta. 😇

Vilka sorter är det du har som inte vill sätta fart?
 
Jo men det äts ju av nyttodjuren i takt med kläckning tänker jag, jag har öht inte sett en enda nymf på två månader eller nåt sånt nu sen jag släppte ut första omgången oriusbaggar. Tanken är dock att omplantera allt alldeles oavsett också.

Tänker därför främst på eventuella ägg och jävelskap som kan finnas i numera tomma fönsterkarmar och liknande, hur lång tid det tar innan allt sånt är borta :)
Jo, fast nyttodjuren brukar inte ta allt. Riktigt svårt att bli av med nu när alla medel är olagliga i eu.
Tror det tar ca 3 veckor för dom att utvecklas helt, sen lever dom lite mer än en månad. Jag hade väntat minst två månader bara för att jag är så jäkla paranoid efter mitt anfall XD.
 
Hos mig växer de i regel fort, så jag hade inte tvekat att börja om med sticklingar om den är ohanterlig. Fast oftast gör jag så att jag tar ett par sticklingar i reserv och försöker med moderplantan också.
Har redan en stickling som ska växa upp, den riktiga moderplantan är slängd, den tog ja en stickling på och är nu den ny moderplantan.

Här är den sticklingen jag redan har på g:
image.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 571
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp