Katterna äter dem inteMata katterna? Nej men skämt åsido, lägg ut dem som bortskänkes på nätet och släng det du inte blir av med.
Ja, jag får testa det. Just nu ligger allt på köksgolvet ..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Katterna äter dem inteMata katterna? Nej men skämt åsido, lägg ut dem som bortskänkes på nätet och släng det du inte blir av med.
Ska få en monstera av en kompis, hon skrev att den var stor, tänkte inte mer på det.
Idag fick jag en bild
Visa bifogad fil 87596
Vad har du för planer? Plantera om och sätta upp, eller låta den fortsätta vara vild?
Svårt att säga. Dom finns i jorden också, och i själva bladen. Jag fick behandla och klippa ner växter i över ett halvår innan jag kunde börja slappna av.Jag har fått trips, och behandlat i omgångar med nyttodjur. Nu har jag ställt alla växter i ett rum och stängt dörren, samt släppt ut oriusbaggar och tripsrovkvalster i rummet.
Tanken är att de trips som finns i resten av lägenheten ska dö när det inte finns mat åt de. Men hur snart kan jag räkna med att de är borta och kan börja sätta ut växterna i lägenheten igen?
Det är väl bara du som kan avgöra vad du orkar med, Hoyor är tåliga så har du bara tålamod klarar den nog av att trasslas ut och monteras upp på nytt (eller låta den hänga fritt). Ett tips är i så fall att trassla upp den när den är lite törstig så blir rankorna lite mer böjbara än när växten är vätskefylld.Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?
Känner mig lite kluven.
Jag har trasslat ur mina som varit rätt stora (flera år gamla) flera gånger och satt om runt något större att klättra runt, någon gren har brutits av nån gång, men då har jag tagit stickling på den baraJag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Funderar lite till och från om det smidigaste är att ta en stickling och slänga resten eller försöka trassla ut all grenar och hoppas jag inte bryter av för mycket?
Känner mig lite kluven.
Jag har en porslinsblomma hemma som jag antingen måste slänga om den inte går att rädda på något sätt. Ska ge den en chans först. Ställningen den klättrar på har gett vila och sitter väldigt löst (går inte att rädda den, behövs en ny).
Känner mig lite kluven.
Hos mig växer de i regel fort, så jag hade inte tvekat att börja om med sticklingar om den är ohanterlig. Fast oftast gör jag så att jag tar ett par sticklingar i reserv och försöker med moderplantan också.
Jo men det äts ju av nyttodjuren i takt med kläckning tänker jag, jag har öht inte sett en enda nymf på två månader eller nåt sånt nu sen jag släppte ut första omgången oriusbaggar. Tanken är dock att omplantera allt alldeles oavsett också.Svårt att säga. Dom finns i jorden också, och i själva bladen. Jag fick behandla och klippa ner växter i över ett halvår innan jag kunde börja slappna av.
Vad för sorter har du och har du mågra tips på hur man kan få dem att trivas och växa? Jag har lite olika sorter och ett par jag haft i ett par år har växt ytterst lite.
Jo, fast nyttodjuren brukar inte ta allt. Riktigt svårt att bli av med nu när alla medel är olagliga i eu.Jo men det äts ju av nyttodjuren i takt med kläckning tänker jag, jag har öht inte sett en enda nymf på två månader eller nåt sånt nu sen jag släppte ut första omgången oriusbaggar. Tanken är dock att omplantera allt alldeles oavsett också.
Tänker därför främst på eventuella ägg och jävelskap som kan finnas i numera tomma fönsterkarmar och liknande, hur lång tid det tar innan allt sånt är borta
Har redan en stickling som ska växa upp, den riktiga moderplantan är slängd, den tog ja en stickling på och är nu den ny moderplantan.Hos mig växer de i regel fort, så jag hade inte tvekat att börja om med sticklingar om den är ohanterlig. Fast oftast gör jag så att jag tar ett par sticklingar i reserv och försöker med moderplantan också.