Rumsväxter 2

För övrigt, checka in den här godingen som flyttats från Substral till pon i veckan. Alocasia dragonscale variegata som jag dragit upp från bulb från egen moderplanta :D
Screenshot_20240915_000142_Instagram.webp

Kan det vara ullöss? De brukar se ut som små gråsuggor
Ja, det verkar stämma! De ullar av sig överallt också. Jag hade fått för mig att jag redan haft ulllöss men det var nog något annat då för de här är mycket större. Rätt söta ändå, men inte när de gör livet surt för mina växter förstås.

Ja, det verkar stämma! De ullar av sig överallt också. Jag hade fått för mig att jag redan haft ulllöss men det var nog något annat då för de här är mycket större. Rätt söta ändå, men inte när de gör livet surt för mina växter förstås.
Håller med, rätt söta men lite kluriga att bli av med. Om lössen bott in sig i rötterna säger min florist-mamma att man ska slänga hela plantan, för då är det i princip lönlöst att få bort lössen och de bara sprider sig :nailbiting:

Håller med, rätt söta men lite kluriga att bli av med. Om lössen bott in sig i rötterna säger min florist-mamma att man ska slänga hela plantan, för då är det i princip lönlöst att få bort lössen och de bara sprider sig :nailbiting:
Ojdå! Man kanske kan konvertera plantorna till semihydroponic eller nått istället för att slänga om ullössen gillar att gosa in sig i rötterna?

Ojdå! Man kanske kan konvertera plantorna till semihydroponic eller nått istället för att slänga om ullössen gillar att gosa in sig i rötterna?
Ta upp och kolla, du ser vitt fluff där nere om de bor bland rötterna. De är svåra att få bukt med eftersom de fäster sig och suger ur rötterna, så behandla ovanifrån och ta stickling(ar) om du fått rotlöss är mitt råd, så kan du testa att behandla och köra hydro med rötterna utan att förlora hela plantan. Är de bara ovanjord så är alkohol+blomsåpalösning en effektiv behandling, alt. nyckelpigor (nyttodjur) som äter upp dem.

Ta upp och kolla, du ser vitt fluff där nere om de bor bland rötterna. De är svåra att få bukt med eftersom de fäster sig och suger ur rötterna, så behandla ovanifrån och ta stickling(ar) om du fått rotlöss är mitt råd, så kan du testa att behandla och köra hydro med rötterna utan att förlora hela plantan. Är de bara ovanjord så är alkohol+blomsåpalösning en effektiv behandling, alt. nyckelpigor (nyttodjur) som äter upp dem.
Tack för råd! Haft dem ett bra tag nu, så de små är med största sannolikhet bland rötterna med. Har bara duschat och kört olja/t-röd/såpa hitintills. Har sen förra sommaren trips också som liksom blivit en del av det hela bara... :o Växterna mår trots det rätt bra.

Nyckelpigor hade ju varit underbart att ha istället, hade oriusbaggar förr men har inte lyckats få dem att överleva mer än i några veckor tyvärr.

Jag skulle absolut inte ha någon thai constellation trots att det alltid varit drömmen, men när flödet svämmade över av billiga thai på Eko blev habegäret för stort... Såg att närmsta Ekos thais var rätt snorfula och åkte istället till den lokala handelsträdgården. Behold, min nya fina thai :love:
Nu ska jag bara böka runt med att fixa bra placering och kånka fram luftfuktaren och palla fylla det eländet varenda jävla dag också :laugh:
Mvh bor i världens torraste hus

20241029_142559.webp

Jag skulle absolut inte ha någon thai constellation trots att det alltid varit drömmen, men när flödet svämmade över av billiga thai på Eko blev habegäret för stort... Såg att närmsta Ekos thais var rätt snorfula och åkte istället till den lokala handelsträdgården. Behold, min nya fina thai :love:
Nu ska jag bara böka runt med att fixa bra placering och kånka fram luftfuktaren och palla fylla det eländet varenda jävla dag också :laugh:
Mvh bor i världens torraste hus

Visa bifogad fil 155882

Åh jag är så sugen med men är rädd för ohyra 🙈

Åh jag är så sugen med men är rädd för ohyra 🙈
Fortsätt så, flera har tydligen hittat ullöss på sina thai från Eko och iom att de säljer som smör lär det inte vara från nån specifik butik utan på alltihop 😅 Bättre då att köpa på annat håll.
Grönväxtriket har ju kampanj nu och för boende i eller nära Borlänge kan jag tipsa om att det finns fler jättefina där jag köpte min ;) Ohyra finns säkert överallt oavsett men det känns fan mindre risky än Eko ändå :laugh:
20241029_141605.webp

För övrigt tar jag en roadtrip imorrn med sikte på just Grönväxtriket i Valla samt Bauhaus och Norells i Västerås. Jag utgår från Borlänge. Om någon vet nåt ställe jag borde stanna till på så tipsa gärna! :D

Mvh skulle köpa växtbelysning på Granngården men såg att det blir typ 300 kr billigare på Bauhaus och då kan jag ju lika gärna ta en roadtrip och shoppa växter samtidigt. Plant math! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 582
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 188
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar