Royal Canin Giant

P

pika

Jag ger min hund Royal Canin Giant puppy. Men hon är ofta lös i magen och just nu riktigt lös :(

Ska byta till junior om en månad cirka. Är det fler som har haft problem med detta?

Tänkte mest om det är fodrets fel och kanske ska byta till helt annat istället.

Sv: Royal Canin Giant

Ja hon är avmaskad, med Baminth. Kanske skulle tagit något skarpare medel? Hon är 7 månader

Nej det ska ju ta masken så. Men kanske har hon känslig mage bara? Om hunden haft halvkass kista sedan start så hade jag chansat på ett försiktigt foderbyte. Till något mjukare för magen.

Det är jätteindividuellt, för min hund fungerar enbart färskfoder. Men Lamm och Ris-foder brukar rekommenderas för känsliga magar.

Får tillägga att foderövergångar ska göras LÅNGSAMT på känsliga hundar speciellt. Det kan ta flera veckor innan hunden helt bytt foder. Dessutom rekommenderar jag alltid att man inte ger hunden några rester, ben, grisöron osv. Det räcker att magen har nog med nytt foder.

Byt till junior-fodret direkt, vänta inte en månad! Jag upplevde samma sak när min äldre hund åt RC Maxi valp-fodret. Det gick inte att hålla på med så länge som det var rekommenderat. För mycket energi helt enkelt, hon blev dålig i magen också. Köp nästa storlek och blanda först 1/4 i ditt gamla foder ett par dagar, sedan 1/2, 3/4 osv innan du går över helt till junior. Om du har valpfoder kvar sedan kan du använda det som godis eller i aktiveringsleksaker. Så små mängder funkar antagligen bättre än som foder.

Det är sällan fodrets fel, men väldigt lätt att skylla på det. Hunden kan ha fått i sig något i huset/på promenaden/hemma hos någon osv. som har gjort att den blir lös, varför skulle det vara fodrets fel om den alltid ätit det?

Min Staffe har känslig mage så vi bytte från RC Medium Junior till RC Medium Sensible ( Adult )

Sedan dess har hon varit bra i magen ( och då får hon märgben, grisöron m.m ganska ofta )

Det är sällan fodrets fel, men väldigt lätt att skylla på det. Hunden kan ha fått i sig något i huset/på promenaden/hemma hos någon osv. som har gjort att den blir lös, varför skulle det vara fodrets fel om den alltid ätit det?

Tänkte lika som dig! Till Ts är du säker på att inte hunden småäter massa saker på tex promenaden el liknande;)

Jag ger min hund Royal Canin Giant puppy. Men hon är ofta lös i magen och just nu riktigt lös :(

Ska byta till junior om en månad cirka. Är det fler som har haft problem med detta?

Tänkte mest om det är fodrets fel och kanske ska byta till helt annat istället.

Ja min hund tålde inte heller Royal Canine och jag fick byta bort det fodret. Tycker Aliide sa det bra :) Leta efter något foder för känsliga magar. Kan ibland bero på matsmältningen och ibland kan det hjälpa att ha ett foder som är mer lättsmältligt.

Min GD-valp tål bara Giant Babydog än så länge. Han behöver extremt lättsmält mat för att hålla magen i form, annars får han diarré direkt.

Så antingen behöver din hund ett mer lättsmält foder, ett helt annat foder, eller mindre fett.
Mindre fett brukar det dock inte vara så ofta faktiskt, eftersom storväxta hundar gör av med MYCKET av allt när dom växer så fort.

Min valp som hade jättemkt problem blev endast bättre när jag bytte till MAXI Babydog Ultra Sensible 30 (upp tom 5 månader). Hon är nu 10 månader och får fortfarande den maten. Vet andra som har bytt från junior till baby pga magproblem. Inget för den feta valpen men annars är det ingen större skilllnad i fodret om man jämför analyserna. Enligt foderrådgivare på RC så är det helt ok att ge babyfoder hela tiden så länge de inte blir feta. MKT skonsammare frör magen och godare tycker min hund i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 822
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 411
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka