Rovjakt på rovdjur

@vallhund: Det är ingen tvekan att de blir av med vapnen (utöver böter och fängelsestraff då).

Dock tvivlar jag inte en sekund på att de kommer att jaga igen. De är renskötare (flertalet iaf) så de kommer att ha tillgång till vapen. Det största hotet mot de fyra stora i Norrland är renskötande samer.

Tur att de var så "dumma" att de fotade så bevis finns.
Och det är "tacken" för att det delas ut djur, finns ju de som menar att laglig jakt lugnar tjuvjakt- jag tror inte ett skit på det- hatas rovdjur så hatas det.
Fängelse. Hoppas hoppas jag. Mer anslag till att skydda rovdjur. Stoppa licensjakt, inför enbart kontrollerad skyddsjakt.

Tur att de var så "dumma" att de fotade så bevis finns.
Och det är "tacken" för att det delas ut djur, finns ju de som menar att laglig jakt lugnar tjuvjakt- jag tror inte ett skit på det- hatas rovdjur så hatas det.
Fängelse. Hoppas hoppas jag. Mer anslag till att skydda rovdjur. Stoppa licensjakt, inför enbart kontrollerad skyddsjakt.
Det är klart bevisat att reglerad jakt gynnar viltstammarna.
Kolla bara i Afrika. Där det existerar reglerad jakt, existerar det trofejakt det i sin tur finansierar viltvårdarna som i sin tut kontrollerar tjuvjakten. Där ingen reglerad jakt existerar är de flesta stora djuren utrotade.
En fråga, om du vill ha bort licensjakten så försvinner fritidsjägarna, ska du ha statsbetalda yrkesjägare som utför din skyddsjakt?

Och hade vi inte haft en reglerad vargjakt i Sverige så talar nog det mesta för att vi hade haft en betydligt hårda tjuvjakt på varg. Och inte utförd av exhibitionister utan förmodligen anhängare av S.O.G. Dvs skjut och gräv..ner. Eller ännu värre. Att de med berått mod bukskjuter vargen med cal 22 . Den kan då gå i veckor innan den dör och det blir i praktiken omöjligt att hitta skottplatsen.

Senast ändrad:
@vallhund: Det är ingen tvekan att de blir av med vapnen (utöver böter och fängelsestraff då).

Dock tvivlar jag inte en sekund på att de kommer att jaga igen. De är renskötare (flertalet iaf) så de kommer att ha tillgång till vapen. Det största hotet mot de fyra stora i Norrland är renskötande samer.
Att vara renskötare innebär inte per automatik att du får licens till vapen..men om du menar att de får tillgång till vapen svart...så gäller det väl alla. Den som idag vill o kan betala kan ju skaffa sig exakt vad han vill ha.

En fråga, om du vill ha bort licensjakten så försvinner fritidsjägarna, ska du ha statsbetalda yrkesjägare som utför din skyddsjakt?

Ursäkta, jag är lite upprörd över de idiotiska jägarna, så jag menade licensjakt på rovdjur.
Och det är ett återkommande "hot" att jägare inte skulle vilja jaga om eller om inte, skitsnack, det finns tillräckligt många kvar ändå- det är bara tomt hot.

Ursäkta, jag är lite upprörd över de idiotiska jägarna, så jag menade licensjakt på rovdjur.
Och det är ett återkommande "hot" att jägare inte skulle vilja jaga om eller om inte, skitsnack, det finns tillräckligt många kvar ändå- det är bara tomt hot.
Att vara upprörd över hur del behandlar djur är ok. Det är jag med. Men det hindrar mig inte för att behålla min realistiska syn på jakt o viltvård.
Och frågan kvarstår därför, hur vill du finansiera skyddsjakten?

Och hade vi inte haft en reglerad vargjakt i Sverige så talar nog det mesta för att vi hade haft en betydligt hårda tjuvjakt på varg. Och inte utförd av exhibitionister utan förmodligen anhängare av S.O.G. Dvs skjut och gräv..ner. Eller ännu värre. Att de med berått mod bukskjuter vargen med cal 22 . Den kan då gå i veckor innan den dör och det blir i praktiken omöjligt att hitta skottplatsen.

Om du tror att det ovan minskar pga licensjakt så tror jag du tror fel. Hatas det så hatas det, oavsett. Går inte o diskutera med sådana galningar.

Att vara upprörd över hur del behandlar djur är ok. Det är jag med. Men det hindrar mig inte för att behålla min realistiska syn på jakt o viltvård.

Din syn behöver faktiskt inte vara mer rätt än min syn som anser att vargen o räven är bättre än en bössa. Tja, min syn är säkert mer rätt. Och mer "viltvård" som det så fint heter när man jagar djur.
Har aldrig hört någon säga "viltvård" och "bra" här när lodjuren tar rådjur ex.
Nää då snyftas det och de börjar räkna på fingrarna- hur många rådjur kommer o gå åt??...panik.

Om du tror att det ovan minskar pga licensjakt så tror jag du tror fel. Hatas det så hatas det, oavsett. Går inte o diskutera med sådana galningar.
Det finns alltid en liten grupp extrema. Vare sig du väljer djurskyddare eller jägare.
Med en reglerad jakt så stannar det vid den här lilla gruppen. Men utan reglerad jakt känner sig fler överkörda och risken blir då att man driver in i den extrema gruppen. Hundägare som får sina hundar tagna, djurägare som får sin djur rivna och inte anser att man får förståelse från samhället lockas lättare att då ta skaen i egna händer..så som skett i Finland.

Din syn behöver faktiskt inte vara mer rätt än min syn som anser att vargen o räven är bättre än en bössa. Tja, min syn är säkert mer rätt. Och mer "viltvård" som det så fint heter när man jagar djur.
Har aldrig hört någon säga "viltvård" och "bra" här när lodjuren tar rådjur ex.
Nää då snyftas det och de börjar räkna på fingrarna- hur många rådjur kommer o gå åt??...panik.
Jag ser betydligt mer krasst på det hela. Jakten omsätter för min del ca 20 %av vad skogsfastigheten omsätter. Ser alltså ingen skillnad på jakt som på slaktdjurs produktion..Det är en resurs som hör gården till och det är upp till mig att använda den på bästa sätt.
Produkten, viltkött tas fram med ett minimum av stress för djuren , ingen preventiv användning av antibiotika,, rent o fint KRAV kött med andra ord.

. Hundägare som får sina hundar tagna, djurägare som får sin djur rivna och inte anser att man får förståelse från samhället lockas lättare att då ta skaen i egna händer..så som skett i Finland.

Glöm inte att tala om att en del jägare sträcker sig till att släppa sina hundar o hoppas på det bästa. Hundar som inte är så bra, bäst före datum gått ut etc.
Gäller såklart även trafik.
Jag ser jakt som en hobby. Precis som ridning.
Man kan inte rida överallt och det passar inte att jaga med hund överallt.

Glöm inte att tala om att en del jägare sträcker sig till att släppa sina hundar o hoppas på det bästa. Hundar som inte är så bra, bäst före datum gått ut etc.
Gäller såklart även trafik.
Jag ser jakt som en hobby. Precis som ridning.
Man kan inte rida överallt och det passar inte att jaga med hund överallt.
Problemet är ju att vargen idag kan dyka upp var som helst, från östgötaslätten till förstäder till stockholm till de djupa dalaskogarna.
Det har rivits tamdjur i min närhet. Nu när vi jagar älg så har de skyttar som sitter i beten där det finns betesdjur, cart blanche vad det gäller varg.

Här flödar fördomarna mot jägare ser jag :meh:

Riktiga, seriösa jägare beter sig inte så här. Det de här idioterna gjorde är vidrigt och har inget med jakt att göra, det var på sin höjd slakt. Men en riktig slaktare låter heller inte djuren lida.

/dotter till en slaktare och tillsammans med en jägare

Ser alltså ingen skillnad på jakt som på slaktdjurs produktion..

Jag gör det, jag anser man inte kan äga de vilda djuren, först ska rovdjur ha sitt, finns det över-fine- jag har inget emot jakt vid god tillgång- men detta med att sopa bort rovdjur för att man ska ha själv ...bara ska ha o ska ha.

Gäller ju även fåglar, fiskgjusar som skjuts för de tar FISK. Små sketna fiskar, inte ens det unnas .

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 254
Senast: Hedinn
·
Samhälle Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 697
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar