Rovfåglar vs små hundar

Armani__

Trådstartare
Har funderat över detta en del, man hör ju med jämna mellanrum att små-hundar försvinner av att rovfåglar tar dem, och det är tydligen inte helt ovanligt om jag förstått det rätt.

Vi har en del rovfåglar som flyger över stallet och de öppna fälten runt omkring, och jag har ju min lilla hund (en väldigt liten blandras; dvärgschnauzer - shihtzu) som springer omkring på gården medan jag rumstrerar i stallet.
Vi är också ute och går mycket i skog och mark där det också förekommer rovfåglar.

Jag har på senare tid blivit väldigt nipprig över detta och kan inte riktigt släppa den tanken "tänk om det händer min hund", hon är ju liten som en kanin! Men hur vanligt är det egentligen? Behöver man oroa sig så mycket över det? Nu har det gått så långt, att jag kommer på mig själv, när vi är ute och går, att jag släpper inte hunden med blicken, om det inte är för att titta uppåt och hålla koll på flygande stora fåglar, kan liksom inte slappna av alls och njuta av våra promenixer.

Har alltid bara haft stora hundar, där behöver man inte riktigt oroa sig, men nu med denna lilla loppan så har det tagit snurr i huvudet på mig..
Ni med små hundar, funderar ni på detta någon gång? Vill ju kunna ha med henne senare när hon är äldre, när jag är ute och rider. Men för kanske ett år sedan läste jag här inne på en tjej som hade sin lilla hund med sig på ridturen, och han precis slänga sig av hästen, över hunden då en rovfågel var nära att ta hunden.
Tror det är efter den historien som jag har börjat fundera mycket över detta.

Jaja, lite virrigt kanske, men vad tror ni? Behöver man oroa sig nömnvärt och hur pass vanligt är det?

Sv: Rovfåglar vs små hundar

Tycker absolut inte att du ska oroa dig alls över det, såvida det inte är örnar som flyger över fälten men oftast är det ju ormvråkar och andra mindre rovfåglar och dessa är ju ute efter byterdjur i musstorleken. :)

Jag har tänkt tanken, ja.... och då är min hund större än din, han är cairnterrier och väger ca 11 kg. Jag tror egentligen inte det är någon fara, men satte i alla fall hönsnät som "tak" över hundgården för några år sedan.

Jag har faktiskt inte tänkt på rovfåglar, men vi har knappt några här där jag bor.

Däremot alla utekatter är jag orolig för, när man vet hur många större hundar som attackerats, vad skulle då hända med min lillskrutt. På kvällskvisten kollar jag faktiskt efter katter i snåren.

Här där vi bor, i Skåne, finns mycket örn, och en bekant till mig är ständigt på sin vakt eftersom han har en dvärgtax-tik och vistas mycket i skog och mark. :eek:

Jag har tänkt tanken, ja.... och då är min hund större än din, han är cairnterrier och väger ca 11 kg. Jag tror egentligen inte det är någon fara, men satte i alla fall hönsnät som "tak" över hundgården för några år sedan.

Yda väger 2-3 kg skulle jag tro, så stor är hon dårakt inte. Smart att sätta nät över hundgården!

Jag har faktiskt inte tänkt på rovfåglar, men vi har knappt några här där jag bor.

Däremot alla utekatter är jag orolig för, när man vet hur många större hundar som attackerats, vad skulle då hända med min lillskrutt. På kvällskvisten kollar jag faktiskt efter katter i snåren.

Ja, utekatter har jag inte tänkt på, men vi har inte så mycket av den varan häromkring, tror jag inte iaf. Ja, du har ju också en liten plutt till hund, så ltie på sin vakt får man kanske vara ändå.

Här där vi bor, i Skåne, finns mycket örn, och en bekant till mig är ständigt på sin vakt eftersom han har en dvärgtax-tik och vistas mycket i skog och mark. :eek:

Ja här finns en del rovfåglar i Skåne, vart i Skåne befinner du dig, ungefär?
Ja dv.taxarna är ju små de också, vad väger en sån ungefär?

Vi bor i nö Skåne, utanför Bromölla. Vad en dvärgtaxtik väger vågar jag inte säga, men inte är det mycket! Hon är så pytteliten!!

Vi bor i nö Skåne, utanför Bromölla. Vad en dvärgtaxtik väger vågar jag inte säga, men inte är det mycket! Hon är så pytteliten!!

Har för mig att de är jättesmå, men har nog aldrig stött på någon sådan i verkliga livet.

Lite OT, världen är liten ibland, min mamma är uppväxt i Bromölla :p, är ju några år sedan dock :D

nej jag har är inte orolig, kanske jag borde det men jag har aldrig kännt att det varit någon hotande situation. Gizmo vägen 4.5 dock har han ju alltid kläder på sig, ofta färgglada. Kanske gör fåglarna lite förrvirrade :D

Jag vet en jägare som förlorade sin Hamiltonstövare (unghund) till en kungsörn. :eek:

Jag tror att det var det som hände min bullisvalp också när hon sprang bort och sågs aldrig mer igen. :cry:

Det är ca 15 år sen nu och då bodde jag i en stuga i Rånäs utanför Uppsala.

nej jag har är inte orolig, kanske jag borde det men jag har aldrig kännt att det varit någon hotande situation. Gizmo vägen 4.5 dock har han ju alltid kläder på sig, ofta färgglada. Kanske gör fåglarna lite förrvirrade :D

Möjligt det fungerar med färgglada kläder, ingen aning. Men min har nästan alltid sitt orange-svarta täcke och man kan ju hoppas att det funkar :), men det kommer en säsong varmare nu, och då ska ju inte loppan ha några kläder, är det tänkt :crazy:

Jag vet en jägare som förlorade sin Hamiltonstövare (unghund) till en kungsörn. :eek:

Jag tror att det var det som hände min bullisvalp också när hon sprang bort och sågs aldrig mer igen. :cry:

Det är ca 15 år sen nu och då bodde jag i en stuga i Rånäs utanför Uppsala.

Nej men usch..
Hur stor var stövaren?

Jag blir av med en höna då och då till rovfåglar, hökar för att vara mer precis.
Och mina hönor är rätt stora och rätt feta.det är mums för en hök.:d

Jag blir av med en höna då och då till rovfåglar, hökar för att vara mer precis.
Och mina hönor är rätt stora och rätt feta.det är mums för en hök.:d

Låter som att jag faktiskt kanske bör oroa mig lite, men kanske de anser att min vovva är alldeles för hårig, benig och senig för att ätas :idea:

Efter att ha läst den här tråden blir man ju riktigt orolig :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter