Rottweiler :/

G

Gliss

har en rottweiler på ca10 månader. Hon har fått höftledsproblem:( när vi märkte det for vi till vet och kollade fick betala 5500kr för något vi redan visste. Hon har ätit medecin i kanske 1månad och nu börjar medcinen ta slut. Men nu har vi i familjen bestämt att om hon inte är bättre nu när hon slutar med medecinerna så far hon till hundhimlen. ´till det har vi många anledningar 1. Medecinen kostar multum 3. Hon visar att det gör ont ibland 2. Hon får aldrig mer busa,gå i trappor, hoppa osvosv. Allt känns bara dåligt. tänkt om man hade varit miljonär ? :( :( :( :cry: :cry:

Sv: Rottweiler :/

Väldigt tråkigt, men hur kan de kosta 5500 spänn?? Är hon oförsäkrad?

Vilken grad är det på felet?

Hur som helst, väldigt tragiskt.

//E

Även om du vore miljonär så är ett ingrepp i höfterna inget som garanterar att hunden någonsin blir bra eller kommer att få ett bra och smärtfritt liv. :(

Tyvärr är det sådant som händer. Det är något man får räkna med när man skaffar valp. Vissa hundar blir "för" dåliga och tyvärr är det alltid någon som får den hunden. Jag har också fått en sådan hund och trots att det gått så många år så smärtar det än att jag tog bort en sådan hund. Det gör vansinnigt ont. Men... Det blir så ibland. Tyvärr tyvärr tyvärr....

Många kramar

Oavsett hur mycket pengar ni än hade haft så är det bästa för hunden att avliva. Ni gör helt rätt som tar bort en hund som redan känner smärta i så unga år. HD blir inte bättre, det blir bara sämre ju längre åren lider.

*kramar om*

Hd är inget roligt:( många hundar kan leva ett gott liv med det och rätt länge oxå faktiskt (vår schäfer med hd blev 12½) men vissa (som din nu då blandannat) kan ha för grava fel för att inte lida för mkt av det och då är det bäst för hundens skull att få somna in. Det är fruktansvärt tråkigt och jag vet hur det känns..

Hoppas allt löser sig till det bästa!

Kram!

Beklagar verkligen. :( Har ni meddelat uppfödaren att er hund fått HD så de inte gör om kombinationen?

Tråkigt.
Men det är bäst för hunden att få sluta. Tänk på att det är en stor tung ras. Kanske bara orkar till den är 2 3 år.
Jag tog bort en tik hon blev 1 år. Hade dåliga höfter o armbågar + systor. Ingen bra hund.
Satsa på en ny . Det gjorde jag hon är i dag snart 12 år. Hon börjar bli GAMMAL snart dax.
Jag letar ny kennel för ett bra köp

Någon med bra rottis kennel tipps?

Mia_R skrev:
Beklagar verkligen. :( Har ni meddelat uppfödaren att er hund fått HD så de inte gör om kombinationen?

Det kan ju vara så att i en kull av exempelvis kanske 8 valpar att en fått HD så är det ingen orsak till att inte göra om kombinationen igen. Det är väldigt svårt som uppfödare att få alla valpar i kullen fria om man har HD problem inom rasen. Så det kan visst hända att uppfödaren gör samma kombination igen. Det är klurigt och svårt att vara uppfödare :/

Men får man så grava fel att en hund måste avlivas redan som unghund så skulle inte jag göra om samma kombination igen. Det är tveksamt om jag ens skulle använda något av föräldradjuren för vidare avel, om jag inte säkert kan säga varifrån det kom.

Fast min tik som fick kassa höfter har ca 20 hel och halvsyson. Alla utom 1 är röntgade och ingen av de andra har ens ett C. Två med B tror jag. Resten A. Två kullar med UA på både armbågar och höfter och det känns faktiskt riktigt riktigt bra. Och så hennes kull med henne som katastof. Jag vet inte om jag kan säga rakt av att båda hundarna skulle tas ur avel för att hon fick mycket AD och HD.

Jadzia skrev:
Men får man så grava fel att en hund måste avlivas redan som unghund så skulle inte jag göra om samma kombination igen. Det är tveksamt om jag ens skulle använda något av föräldradjuren för vidare avel, om jag inte säkert kan säga varifrån det kom.

Det beror ju på...Det är inte bara genetiskt med HD. Och om de andra är fria så finns det ingen anledning att ta ut föräldrarna ur aveln..Det går inte att göra så inom aveln för då har uppfödare tillslut ingenting att avla på..

Fast nog är det väl till 99% genetiskt? Jag blir lite misstänksam om det blir valpar som får "alla" fel som min valp hade. (Hon hade mer fel än bara HD) Det visar ju helt klart att vissa föräldradjur lämnar mer än andra. Skulle det vara just att den och den hunden bara fick kassa valpköpare? Njet... Eller omvänt, alla 97% av alla valpköpare gjorde rätt så att den och den hunden knappt lämnar några fel...?

Ja självklart är det mer gentiskt men man kan även förvärra situationen om hunden har anlag för hd.

Jag har svårt att förstå det där och någon får gärna förklara för mig. För mig är en höftledsdysplasi en höftskål som inte är riktigt utvecklad som den ska. Hur kan man genom kost och motion motverka att skålen "underutvecklas". Dvs hur kan höftledsskålen få en annan form genom motion och mat? Borde inte det vara 100% genetiskt betingat? Man säger ju också att har man en hund som inte har anlag så kan man inte förstöra den heller genom kost/motion. Hur kan det inte gälla åt det hållet?

Jag försöker inte vara viktig eller besvärlig, det är bara en sak som jag tänker på och inte förstår faktiskt...

Däremot vad gäller armbågarna och onormal brosktillväxt så köper jag allt vad gäller mat och motion. Dvs att det ska vara väl avvägt.

Har man HD-problem inom rasen är det ju ännu viktigare att man håller benhård koll på vilka som lämnar vad och att man inte använder hundar som inte är HD-fria! Rasen är så pass stor att nog 17 måste det gå att hitta hundar som är ua efter föräldrar som är ua och skulle något sånt här inträffa ser man till att inte göra om kombinationen. :crazy: Fick jag en unghund med sånna här problem skulle jag inte göra om kombinationen igen, tycker det låter helt klart oseriöst om man inte försöker hitta friskt blod om man sysslar med uppfödning.

Tippan skrev:
Jag har svårt att förstå det där och någon får gärna förklara för mig. För mig är en höftledsdysplasi en höftskål som inte är riktigt utvecklad som den ska. Hur kan man genom kost och motion motverka att skålen "underutvecklas". Dvs hur kan höftledsskålen få en annan form genom motion och mat? Borde inte det vara 100% genetiskt betingat? Man säger ju också att har man en hund som inte har anlag så kan man inte förstöra den heller genom kost/motion. Hur kan det inte gälla åt det hållet?

Jag försöker inte vara viktig eller besvärlig, det är bara en sak som jag tänker på och inte förstår faktiskt...

Jag skall försöka mig på en förklaring. :) Självklart är HD ett genetiskt fel men kan tyvärr bli värre om hunden inte har Utmärkta A höfter. Genom att ge foder som gör att valpen växer för fort är en orsak till att HD kan uppstå..samt att motionera valpen för hårt under växtperioden. Säg att en valp/unghund har B på höfterna men genom för mycket mat och för hård motion kan höfterna förvärras och bli exempelvis C.

Mia_R skrev:
Har man HD-problem inom rasen är det ju ännu viktigare att man håller benhård koll på vilka som lämnar vad och att man inte använder hundar som inte är HD-fria! Rasen är så pass stor att nog 17 måste det gå att hitta hundar som är ua efter föräldrar som är ua och skulle något sånt här inträffa ser man till att inte göra om kombinationen. :crazy: Fick jag en unghund med sånna här problem skulle jag inte göra om kombinationen igen, tycker det låter helt klart oseriöst om man inte försöker hitta friskt blod om man sysslar med uppfödning.

Tyvärr är det så att många avlar på samma avelshannar och därför blir rasen stor men av samma linjer..Det blir då väldigt svårt för uppfödare att hitta nya linjer och man kan inte som uppfödare leta fel hos alla valpar man får utan överväga sina hundar för och nackdelar med den tilltänkta hanens/tikens för och nackdelar. Sen är det självklart att om en kull med valpar blir helt fel mot vad man tänkt sig så skall man ej göra kombinationen igne men bara för att en valp hade otur att få hd så anser jag att man visst kan göra samma kombination igen och de andra valparna i kullen blev fria. Man är inte oseriös för det. Det är svårare än vad ni tror att vara uppfödare.

Återigen, en valp växer faktiskt inte fortare beroende på fodret. Däremot kan den självklart bli för tjock av vissa foder, eller för smal för andra. Om man ger den mat på svältgränsen, då påverkas däremot tillväxten - som då går långsammare och i vissa fall avstannar helt för tidigt.

Och sen tycker jag att om en hund får C enbart för att den fått motionera mycket, så har den inte tillräckligt bra höfter. Nu anser inte jag att man ska motionera sönder en valp eller unghund, men har den BRA höfter så håller den för ganska mycket motion.

Sen är det ganska så intressant hur du skriver som om du fött upp hundar i 20 år ibland :angel: Hur vet du vad andra har för erfarenheter av uppfödning?
"Det är svårare än vad ni tror att vara uppfödare"

Jag har varit involverad i avel i 10 år nu, av några olika raser. Och nej, riktigt så svårt som du vill få det till, det är det absolut inte. Inte ens med hundar med hög procent för exempelvis HD, eller andra sjukdomar och fel.

Bebben skrev:
Återigen, en valp växer faktiskt inte fortare beroende på fodret. Däremot kan den självklart bli för tjock av vissa foder, eller för smal för andra. Om man ger den mat på svältgränsen, då påverkas däremot tillväxten - som då går långsammare och i vissa fall avstannar helt för tidigt.

Och sen tycker jag att om en hund får C enbart för att den fått motionera mycket, så har den inte tillräckligt bra höfter. Nu anser inte jag att man ska motionera sönder en valp eller unghund, men har den BRA höfter så håller den för ganska mycket motion.

Sen är det ganska så intressant hur du skriver som om du fött upp hundar i 20 år ibland :angel: Hur vet du vad andra har för erfarenheter av uppfödning?
"Det är svårare än vad ni tror att vara uppfödare"

Jag har varit involverad i avel i 10 år nu, av några olika raser. Och nej, riktigt så svårt som du vill få det till, det är det absolut inte. Inte ens med hundar med hög procent för exempelvis HD, eller andra sjukdomar och fel.

Jag har gått uppfödarutbildning..haft kontakt med massor av uppfödare som hållt på väldigt länge och ska själv ha uppfödning så jag vet nog en hel del. Det är svårt att vara uppfödare..det är inte bara ta en tik och para med en hane..det krävs otroligt noga granskning av avelsdjuren annars får man oseriöst skräp som blandrasavel (uppfödningen ej hundarna) och andra defekter. Men om du vill avla på vad som helst så varsågod. Jag anser mig själv iaf som väldigt seriös vad gäller uppfödning och skulle inte avla på nåt bara för att tiken/hanen är trevlig och söt exempelvis. Det krävs en hel del mer.
Jo en valp växer fortare beroende på fodret...Det är därför man utvecklat foder för valpar inom storväxta raser t ex. Annars får du väl ringa veterinären och uppfödare och fråga men det är iaf den informationen som jag går efter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 465
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar