Rottweiler :/

Sv: Rottweiler :/

Då skulle barn i alla I-länder vara längre än de i U-länder eftersom att vi äter mer mat och får i oss mer energi. Jag tror att vi oftast bara växer på bredden faktiskt. (Å jag fick ingen mat alls som liten då? :angel: )

Tippan skrev:
Då skulle barn i alla I-länder vara längre än de i U-länder eftersom att vi äter mer mat och får i oss mer energi. Jag tror att vi oftast bara växer på bredden faktiskt. (Å jag fick ingen mat alls som liten då? :angel:)

Jag går som sagt bara efter vad veterinärer som jag talat med och uppfödare.

Jo det är så man säger, men inte VARFÖR? Varför blir en höft defekt av motion? Jag kan inte förstå det... Nu har jag fått en länk PM:ad till mig så jag ska läsa på lite, men just nu är min hjärna lite seg! Men kanske får jag svaret där. Men jag köper inte det där med hull och hår som folk säger. Det måste finnas bättre svar än att "det är så".

Jag går efter min egen kunskap och andras inom näringslära, jag lyssnar inte på gamla myter med enda förklaring; "Jo, för att det har jag hört" eller liknande.

Och som sagt, jag har hållt på med avel i ganska många år nu, både av extremt storväxta hundar (Grand Danois) som har en hel del rasbundna defekter, till brukshundar och därifrån till mindre sällskapshundar med en hel del rasbundna och jobbiga defekter. Är man noggrann, seriös och framför allt har kunskapen om sin ras och hund i allmänhet, samt genetik, så är det inte riktigt lika svårt som du vill påskina. Jag säger inte att det är lätt, men på dig låter det som ett heltidsarbete i ett halvår att ens fundera över en parning och det stämmer inte riktigt.

Och du, jag anser mig vara seriös och kunnig också med många år i bagaget inom både hundavel, träning, tävling och utställning ;)

(Känns det bättre för folk att skriva så?)

Nej jag har verkligen inte sagt att man ska planera aveln ett halvår innan...Det förstår du väl själv eller och om du tror det så vet jag inte hur du tolkar det jag skriver?? :crazy: Jag menar att det är mycket mer jobb än vad många tror att det är. Det är inte bara att avla på en hund bara för att den är trevlig och söt som många tror. Det är så mycket mer än så. Annars tycker jag nog att man misslyckats rätt rejält med sin avel om man inte grundligt kollar linjer och avelsmaterial, meriter, mentala bitar, exteriör, hur de lämnat innan, syskon osv. Jag går inte efter myter utan människor som har erfarenhet och så vidare.

Kontentan av det hela är egentligen att jag håller med Jadzia. Man ska inte avla på djur som nedärver sjukdomar eller fel. Det gör inte vi med Franska Bulldoggarna heller, och där är avelsbasen väldigt smal. Det finns inte mycket olika linjer att välja på hur som helst, men vi står hellre över en valpkull än att använda en hane på vår tik, som bevisligen lämnat valp/ar efter sig med någon av rasens sjukdomar eller fel.

Visst kan man chansa och upprepa en kombination om det bara råkade bli en dålig valp där i.. Eller så kanske bara den andra uppfödaren råkade ha otur när hon använde den hanen..

Hur som helst så kommer jag aldrig att avla på hundar med fel eller som man vet om nedärver fel.

Egentligen är det inte så svårt i det hänseendet. Har man inte en hund som håller måttet så låter man bli att avla. Man måste inte para sin hund bara för att man är uppfödare.

Det svåra är att hitta en hund som duger och dessutom leta upp en passande partner.

Felaktiga proportioner i fodret kan ge valpar som växer knasigt, men du kan inte driva upp en valp med stor mängd rätt sammansatt foder. De blir förvisso feta, men inte högre eller längre.

Jag är också skeptisk till att enbart motion kan förstöra en höft. Det måste till bra slitsamt arbete då och inte bara rantande lös och i koppel. Speciellt eftersom det finns ett flertal hundar som jobbar hårt fysiskt redan från tidig ålder och långt upp i åren och de har felfria höfter.

Jadzia skrev:
Jag är också skeptisk till att enbart motion kan förstöra en höft. Det måste till bra slitsamt arbete då och inte bara rantande lös och i koppel. Speciellt eftersom det finns ett flertal hundar som jobbar hårt fysiskt redan från tidig ålder och långt upp i åren och de har felfria höfter.

Jag har inte heller sagt att enbart motion kan skapa HD utan bidra till att det blir en sämre höftledsstatus än vad det kanske annars hade blivit.

Men ur avelssynpunkt är det strunt samma. Kan man provocera fram HD i unga år så var hunden aldrig helt frisk och ska räknas till defekta avkommor. Dock vet jag en och annan som fått deformerad höft genom yttre våld, men det är en annan sak och har då handlat om betydligt kraftigare saker än motion.

Jadzia skrev:
Men ur avelssynpunkt är det strunt samma. Kan man provocera fram HD i unga år så var hunden aldrig helt frisk och ska räknas till defekta avkommor. Dock vet jag en och annan som fått deformerad höft genom yttre våld, men det är en annan sak och har då handlat om betydligt kraftigare saker än motion.

Jo det har du rätt i..
Usch då va hemskt det lät....stackars hund :(
Samtidigt tycker jag ändå inte att bara för att en kombination inte blir bra ta bort båda hundarna ur aveln eftersom mycket kan också bero på att kombinationen inte passade ihop, även om man tror sig har gjort en kanonbra kombination. Det är väl kanske skillnad om vi säger att någon av hundarna lämnar mycket dåligt i alla kombinationer som görs. Då kanske man skall börja fundera om hunden är lämplig i avel.

Jag har ingen aning om hur många timmar jag har tillbringat framför datorn och lusläst vad olika uppfödare har fått fram för hundar. Jag har spårat föräldrar i generationer, syskon, tidigare kullar och förkastat linjer och uppfödare efter de data jag hittat och efter kontakter med folk som kunnat råda utan egen vinning. Helt ärligt hittade jag inte en enda valp i Sverige som var passande i ålder när vi letade valp förra året utan jag fick utöka mitt sökande till resten av Norden innan det till slut blev napp.

Varför? Jo, av den enkla anledningen att jag inte nöjde mig med skräpavel där man valt att para X med Y för att de var snygga och hoppsan! Här kom det några med C-höfter eller värre utploppandes! Det är inte lätt att vara valpköpare heller. :crazy:

Visst, det finns inga garantier att miniknas inte har några dåliga höfter eftersom vi inte hunnit få henne röntgad ännu, men oddsen är dock bättre efter mina timmars snokande än att bara kontakta olika uppfödare för att höra om de hade ngn lämplig valp till salu.

Nu har det gått ett år snart sen hon gick bort, men har faktiskt tänkt försöka igen, pånytt. Om jag törs? , är döskraj att samma sak ska hända igen. Funderar på om man skulle satsa på en annan ras? Någon som inte har lika stor chans att så HD-AD. Men det är som rottweiler som sitter kvar ännu. Några tips? eller vad som helst. :confused:

Jag tycker du skall försöka igen. Satsa på en rottis. Sök upp en bra kennel .
Jag råkade illa ut med min andra rottis 8 mån blev hon.
Nu har jag min 4 . Hon röntgades 10 maj
Fick kanon fina resultat
HD grad A AD UA Hon fyllde 1 år samma dag 10 maj
Jag ville ha detta gjort så fort som möjligt för oro.
Nu kan vi jobba vidare

Jag är ingen avelexpert, jag är "uppfödd" i en kennel men har ingen egen uppfödning nu som vuxen, även om jag ev. kommer att ta valpar på min unga tik om hon utvecklas som vi tror och hoppas.

Jag håller dock med andra här. Om en valp i kullen skulle få HD så skulle jag inte göra om den kombinationen. Jag skulle också tänka mig för om tiken över huvud taget skulle få fler valpar. Nu ska min tik röntgas när hon blir nog gammal och jag kommer att granska hennes linjer mycket noga.

Vad gäller foder så jag fått lära mig att ett alltför proteinrikt foder till storvuxna raser kan göra att de "drivs" upp för fort, växer för snabbt, vilket skulle kunna leda till ökad risk för problem med höfterna. Men det finns väl inget bevisat? Nyligen har man tydligen kommit fram till att protein inte är farligt för växande hästar, och de är ju avsevärt mycket tyngre än hundar. Då börjar man undra över proteinets betydelse för hundens utveckling.

Jag har varit med om nästan samma sak som du, och funderar också på att skaffa en till sommaren, inga tips på uppfödare ? :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 465
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar