Rottweiler!!

Sv: Rottweiler!!

Idag ställdes Nova i Lidköping =)

De var en stenhård domare, 2 fick CK av 21 hundar..

Novisen fick: Excellent + 1:A + CK + Bästa tik 1 + BIR
Supernöjd över min fina tjej :love:

img_1600.jpg

Grattis!! Hon är riktigt fin din Nova!

Doris har MHats idag, och som hon gjorde det :D Hon var inte helt övertygad om att leka med den gigantiska kamptrasan, som dessutom var dyngsur, men med matte i andra sidan fick jag henne att greppa den :D I övrigt skötte hon sig alldeles strålande!! En fantastisk hund utan några rädslor, däremot med ganska mycket skärpa. Doris tyckte hela MHet var toppenroligt och skulle lätt kunna göra det igen :p

Grattis till toppen resultat :D
Det är alltid lite extra roligt när det går bra å det är stenhårda domare! :)

Kivina: Grattis får man väl säga till dig med då :D
usch ja vill bara att tiden ska gå så jag kan göra mitt ... eller Pombah kan göra sitt MH nån gång! :p Men det är inte förns om en månad ^^

Suttit o kikat på era vackra hundar nu.
Enda frågan jag egentligen har är:
Är det jättedumt att skaffa en råtta som första hund?
Sambon är uppvuxen med hund men jag är helt novis.
Men jag har bara träffat trevliga rottisar och fastnat för rasens utseende, intelligens och godmodighet :love:
Särskilt en viss Nova von Paddis som säkert många av er känner igen. Åsa-Tova Berghs rottis. Assistanscertifierad och KORAD bla.

Och jag blir ju bara såå sugen på en egen råtta.

Jag gjorde det. Min tjej ar min forsta hund ... och jag var lite radd for hundar nar jag skaffade henne:grin:
Allt jag kan saga ar att det gar aldeles utmarkt om man ar konsekvent och beredd pa att jobba med hunden. Det tog mig nagra manader innan jag insag att jag skaffat en hund som maste ha ett job for att ma bra. Numera jobbar vi varje dag med allt fran lydnad och spar till att dra en vagn och vi har bada stort kul medan vi gjor det.:laugh:

Precis som hastflicka så skaffade jag min rottis som första hund. Jag skulle inte ens ha hund, men efter lite gamblande (alltså, jag skaffade hund på lite galet sätt, men jag ångrar det inte en dag!), så fick jag hem Doris i april förra året och hon är alltså nu 15 månader.

Det som krävs är, precis som hastflicka säger, konsekvent och beredd på att jobba med hunden. Sen är det ju väldigt stor skillnad på rottis och rottis. Min kräver arbete i någon form varje dag, medan kullsyrran är nöjd med att få vara med och slappa lite - även om hon gärna hakar på på äventyr när det vankas.

Vill man ha en rottis som första hund och vill jobba med hunden, ser jag inte någon anledning till att skaffa en bichon frisé innan för att träna på att ha hund liksom. Det är nog så viktigt att hitta en uppfödare man känner att man trivs med och som kan stötta en under de jobbiga perioderna!

Som hastflicka och kvinia säger så bör man vara beredd på att arbeta med hunden och vara konsekvent. Får en Rottis använda huvudet och arbeta så den blir harmonisk i sig själv så har man en fantastisk familjehund! Sen finns det de Rottisar som är soffpotatisar och nöjer sig med att gå promenader, men många nöjer sig inte med det, spår och lydnad brukar de flesta syssla med. Sen finns det massor av olika saker man kan hitta på med en hund som aktivitet.

Var noga med att välja när de gäller uppfödare, det finns några som man bör passa sig för.

Sätt dig in i rasen, läs mycket, prata med olika uppfödare och bilda dig en egen liten uppfattning. Finns de uppfödare som avlar enbart för bruks, dvs med mycket motor. Och andra uppfödare avlar enbart för utställning, dvs främst med utseende och mindre motor. Sen finns det dom som avlar fram för både och, en arbetsvillig kamrat som passar (oftast) för vad man än nu vill pyssla med.

Nar jag inte orkar angagera mig i traning sparar vi. Mandy blir trott i huvudet och har super kul ... hon alskar att spara ... och jag kommer billigt undan.:p

Min "Ranch Dog" visade sig behova ett jobb varje dag for att ma bra ... jag var just pa kurs, dar kurs ledaren (en av USA's top tranare innom IPO och Ring Sport) flera ganger talade om hur imponerad han var av hennes 'Athleticism, Friendliness' och 'will to please' ... Om jag inte haller henne sysselsatt hittar hon pa saker sjalv. Mestadels att vakta saker som inte behover vaktas och i storsta allmenhet vara lite 'stoddig'.
Hon har alltid mycket att gora, stackars liten:p, och det ar alltid knepiga grejor, som att hitta igen nagot jag "tappat", eller spara mig halvagas igenom grannens falt, eller ett pass med rejal lydnad, eller ....
Hon har alltid nagot att gora. :grin:

Håller med tidigare talare.
Bara man är bredd på att jobba med dom :)
Nu va inte Pombah min första hund, hade tidigare en blandrastik av lättare raser .. eller kasnke inte men hon va väldigt lättsam, å en australisk terrier pojke som även han var väldigt lättsam.
Tror jag har tur med hundar ^^ för Pombah är en otroligt lättsam hund han med, kunde inte få det bättre både när det gäller hund och uppfödare!

så lycka till i erat sökande :)

så lånar jag min egen knapp för att säga att i Juni!
då kommer denna damen hem till mig :D

paprika.jpg

Är så spänd!
Det ska verkligen bli asroligt att få hem en till rotta som kommer att vara "MIN!"
Uppfödaren som undra om jag ville vara helfodervärd, å SÅKLART :D
Så nu räknar man dagarna tills man åker ner å plockar hem henne :)

Kivina: Grattis får man väl säga till dig med då :D
usch ja vill bara att tiden ska gå så jag kan göra mitt ... eller Pombah kan göra sitt MH nån gång! :p Men det är inte förns om en månad ^^

Tack :D Jag förstår att du vill ha det gjort. Det var fruktansvärt roligt, och än roligare var det att se filmerna från MHt i efterhand!

Grattis till nykomlingen också! Vad roligt med en till :D Jag kommer att skaffa en till när Odågan blir lite äldre. Just nu nöjer jag mig med att passa kullsystern i 2 veckor, det är nog så jobbigt ;)

Åh ja det kan jag tänka mig! :) ska lura med mig nån som kan filma åt mig oxå ^^

Tack så mkt :D ja det kommer bli så sjukt roligt! å Pombah trivs verkligen så mkt bättre med en kompis oxå, så det blir win win för båda oss ^^
haha ja men det kan va nog så drygt det ^^

Hon e så fin lilla Alice :love:
Å tack så mkt :) tkr verkligen om denna tik så hoppas verkligen på att allt kommer att fungera och att hon blir friröntgad å sånt oxå :)
Vill dock bara lägga mig å sova i en månad så att man kan åka å hämta henne nån gång ^^

+ Kivina
Tusen tack! Hoppas bara att hennes ben repar sig nu tills vi ska på återbesöket hos veterinären igen..

Minerva - Det förstår jag! Vad är det för tik?

För ett tag sen blev hon superhalt i ena framtassen så vi åkte och kollade det och dom hitta inget fram men vänstra bakbenet hitta dom en tillväxtrubbning.
Det visade sig att i hasen där dom har två ben, har vuxit ojämnt så det ena är lite längre än det andra och att hennes tillväxtzoner inte är slutna vilket dom bör vara på en snart 5 månader gammal valp. (de jämnförde henne med som en 13v valp)
Det har resulterat i att hon har gjort en speciell knick med benet när hon skall skjuta ifrån, hon liksom kastar ut det lite.
Men den senaste veckan har det blivit myyyycket bättre och idag så såg man knappt något, men så fort hon slarvar så kommer det fram.
Blir det inte bättre är det operation som gäller, hur det nu ska gå med rehab för min duracellkanin :cool:

Det är Pombahs kullsyrra :)
fick erbjudande om jag ville ta en valp på foder eller denna tiken, och det var för mig en självklarhet att ta denna tiken! :p
Kändes just nu som att det va skönare å ha en "färdig" tik.
Hoppas bara att pombah och hon fungerar ihop, tror eg inte att det kommer bli nå problem då Pombah går ihop med allt å Paprika som tiken heter oxå går ihop med allt, men det skulle vara typiskt min otur om man säger så ^^

Håller tummarna för att benet på lillan blir bra!! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit