Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Men du får ju inte en lydig och snäll och kontrollerbar hund om du ger honom en omgång så han går långa vägar förbi dig!
Du får bara en strykrädd kuvad och nervös hund och även det är farligt,den hugger först utan att morra!

Både hund och barn-uppfostran går lite hand i hand,ett barn behöver regler för att må bra en hund(både små och stora) behöver också regler för att må bra!
Det du inte gör med ett barn vid uppfostran det förtjänar inte heller hunden!
Man kan visa sin "makt" genom regler kroppspråk och genom att vara konsekvent! Funkar på både människor och djur!

Så om en hund ställer sig i ett läge där det ser ut som - aj det smäller snart och han morrar, vad ska jag göra, stå och titta tills det smäller, hunden fick sig en ordentlig knuff i sidan då han var helt paralyserad. Han lyssnade inte på ett kom hit och han flyttade sig närmare och närmare kompisens huvud som satt på huk i hallen, det kunde verkligen ha smällt där. Hunden har inga bra erfarenheter av män och är väldigt vaktig på min mor. Så länge kompisen stod upp gick det bra men när han satte sig så var hunden där direkt och morra.

Igår fick ingen hund ligga i soffan. Hanen var jätte orolig, medan tiken fanns sig vid att okej, jag kan ligga på golvet, det går lika bra. Men hon ville gärna upp i soffan, hon låg och stirra på mig hela tiden.

Du skrev att din hund fick en jädra omgång,det räknar jag inte som en knuff i sidan..
Om jag hade en hund i samma rum som jag och mina kompisar befann oss i,så skulle jag kommendera ut hunden från detta rum och jag skulle definitivt inte acceptera att hunden ligger och stirrar på mig för att den inte får komma upp i soffan,det skulle jag korrigera direkt!
Ut med hunden från rummet!
När den kan koppla av och acceptera läget på golvet,då kan den få komma och lägga sig vid soffan,men börjar den åter stirra,så ut med den!

För den hunden var det nog en jädra omgång, han såg helt spak ut. Han brukar inte bli tillsagd på det sättet.

eller också för att du har en given ledarplats för dina hundar eller hund? Och då finns det ingen som helst anledning för hund/en/arna att testa din plats.

Så tror jag att det ligger till. Hundar testar hos, men med små signaler från början. små signaler så som att testa att springa ut genom dörren före sin matte eller att testa om det är meningen att hunden skall ta i mot främmlingar i hemmet eller om det är matte.

Om man som hundägare inte besvarar dessa frågor (eller tester från hunden) på ett sätt som säger att jag tar ansvar för allt detta. Så utvecklar hunden sin bestämmande rätt, eller för all del sitt ledarskap. Och med en rottis blir ju det ganska otrevligt.

Ledarskap bygger givetvis på tillit och respekt. En ledarroll är något man skall förtjäna och rollen blir man tilldelad av sin hund. det är ingenting man bara tar sig.

Men det finns tillfällen när hunden inte accepterar enkla saker så som: gå ner från soffan pgv att hunden inte har rollerna klara för sig (anser att han/hon bestämmer). Då är det ju bara en sak som gäller och det är att göra klart för hunden att han har fel! Sen kan man ju i det vardagliga livet visa hunden vem av parterna som förtjänar sitt ledarskap. Är man konsikvent, nogrann och jävligt observant så lyckas man svara på hundens alla signaler.

Personligen anser jag att det aldrig borde få gå så långt att hunden tar till större alvar i sitt testande mot sin ägare. De frågorna borde hunden få svar på långt innan.

Jag håller med, jag har inte behövt ta någon "öppen konfrontation" med mina två senaste hundar, tiken testade lite när hon var ny (6årig omplacering) Men jag korrigerade de situationenerna när de dök upp och efter det var hon en ängel på den fronten.

Min hane är av sådan typ att han är en ständigt försöker flytta fram sina positioner och man får ha "tummen i ögat" på honom. Men är jag bara konsekvent bestämd så är han en väldigt LÄTT hund att ha att göra.
En enda gång har han morrat arg/osäkert på mig. Det berodde på att jag (ovetande i mörket) hade satt honom i en "omöjlig" position när jag argt beordrade honom att göra något han visste han inte fick och aldrig skulle våga göra (trampa över mig, tiken eller husse). Hur han än skulle göra så skulle han göra "fel". Jag tände ljuset och fick se hans belägenhet och skämdes som en hund...

Problemet är att det har gått fel en längre tid för TS hund, och ja, jag tror inte att "trycka till" hunden så som ts gjort har hjälpt. Men nu har de kommit till ett läge där de har TVÅ rottisar med aggressivt beteende. Och det tror jag inte att de kan reda ut utan hjälp. Å andra sidan hjälper det inte om nån annan läxar upp dem rejält. Det löser nog inte TS problem på längre sikt.
Vad TS och familjen behöver göra är att ändra sin attityd till hundarna från grunden. De behöver vara ledare.

Anders Hallgren, mannen som myntade uttrycket ledarskap, har nu vänt sin egen filosofi ryggen. Jag måste säga att jag inte är förvånad. Han måste ha ändrat riktning sisådär sjuttio gånger nu vad gäller hunddressyr och varje gång har han helt gått emot det han själv talat så varmt om innan. Det startade med kastkedjan, gick till ledarskapet och nu är det samarbete. Förvsso ska man kunna erkänna när man har fel och ändra sig, men jag har då aldrig varit med om en människa som haft så mycket fel. Du får därför ursäkta mig, men Anders Hallgren renderar ingen trovärdighet hos mig längre.

Jag undrar också om du har praktiskt erfarenhet av en hund som hotar på allvar?
Det är en rejäl skillnad mot att läsa om det i böckerna och här lyssnar jag mer till de som arbetar professionellt med dessa hundar och ekipage. Det här är ingen ful ovana utan det är farliga hundar och det är inte ett dugg synd om dem om de får lära sig var skåpet ska stå en gång för alla.

Varför dina hundar aldrig testat dig kan jag bara spekulera i men jag gissar att det antingen är så att de gjort det utan att du tagit notis om det (en enkel nonchalering av ett kommando är att testa) eller så är det mesiga hundar som inte har behov av att bestämma.

I vilket fall tjänar det absolut ingenting till att ge sig själv stryk när 50 kg hund står och hotar en annan människa. Då är det hunden man får fokusera på.

Det finns morr och så finns det morr. Alla morrningar betyde rinet att hunden är osäker. Rottweiler hotar med morrningar likväl som den söker avstånd med det. I det här fallet verkar det helt klart att hunden hotar.

Jag anser dessutom att det gått långt nog när både ägaren och besök riskerar att bli ordentligt bitna. Då om något kan man ta sin hund fysiskt.

Idag har jag tränat stenhårt med båda hundarna inne.

Hanen är väldigt vaktande överhuvetaget, han vaktar sina tuggben väldigt mycket. Så jag la ett tuggben mellan honom och tiken. Hon låg ute och hållet och fattade inte ens vad jag höll på med. Han hade full fokus på benet ett tag men släppte det sedan. Då kallade jag in Rajja som skulle ha benet och så vips gjorde hanen utfall mot henne. Jag var ju blixtsnabb och reste mig upp och korrigera han ut ur rummet, han blev lite chockad tror jag över det. Men jag fick ingen aggresiv reaktion när jag korrigera, det var Rajja han ville åt.

Rajja har legat ute i hallen hela kvällen. Ville sedan upp i min soffa men fick ett nej och blev bortknuffad därifrån och ett gå och lägg dig kommando. Gick och la sig ute i hallen tittade, morrade åt mig, åkte då upp på övervåningen och fick inte komma ner därifrån. Nu ligger hon i hallen här uppe och sover på rygg :p. Tyvärr har jag en mamma som inte alls är likadan som jag så arbetet jag gör är ganska värdelöst.

Sen har det väl varit lite annat. Att dom ska flytta på sig om jag går emot dom, gå ut ur dörren efter mig, m.m.

jag förstår inte riktigt vad du ville med din första "övning"? skapa (ännu mer) oro i flocken?

Tyvärr har jag en mamma som inte alls är likadan som jag så arbetet jag gör är ganska värdelöst.

nej det är inte värdelöst om du gör på rätt sätt.

Senast ändrad:

Jag skriver inte i tråden längre..

Försöker göra nåt bra men allt jag gör blir bara fel!

Det du behöver är handfasta råd av nån som kan se dig och hundarna in action. Fram tills dess så skulle jag köra muttaktik för att undvika att nån av hundarna blir rejält förbannade

det verkar så ja. men jag är dålig på rottisar, så jag vågar inte komma med några specifika råd. mer än att behandla hunden som en hund. hetsa dem inte mot varandra. missbruka inte makten.

Måste bara inflika om hur olika vi blir behandlade här hemma...

Matte är alltid matte. När matte kommer in i rummet så finns det ingen annan för Hund. Husse kan fjäska, ge mat, gå massor av promenader och få hund att vifta på svansen och bli tokglad när han klär på sig eller något sådant. Men matte är ALLTID matte. Oavsett om jag ligger sjuk en månad utan att ge Hund någon som helst rolig respons så visst är det min sida Hund värmer ;) Självklart så har vi människor olika värde för hundarna och även över hundarna...

Jag ser framför mig en soffa där en människa ligger underst. Sen ett gäng hundar som överst toppas av en katt. Tja inte vet jag om de har sådana problem med "ledarskap" för det ;)

Någon som känner sig träffad *fniss* Jag har sett bildbevis!!

Det du behöver är handfasta råd av nån som kan se dig och hundarna in action. Fram tills dess så skulle jag köra muttaktik för att undvika att nån av hundarna blir rejält förbannade

Håller med..
Min Rottistik fick för sej att "prov-morra" emot mej när hon var runt året, hon tyckte också att soffan tillhörde henne..
Jag blev så paff och förbannad att jag rent spontant tog det jag hade i handen och kastade på henne (en sockerskål) :eek:;)
Hon fattade vinken och det var första och enda gången hon försökte mota bort mej nånstans ;)
Nu råder jag ingen att kasta sockerskålar eller andra föremål, bara som en rolig parantes.. Men, man tager vad man haver och i det här fallet fungerade det utmärkt :D

Senast ändrad av en moderator:

Ibland måste man svälja stolheten och våga erkänna att man inte kan själv och att man behöver hjälp. Det är jobbigt, men värt det i efterhand. Tro mig. Har fått mycket hjälp på buke själv.

Våga rannsaka dig själv. Det är konstruktiv kritik (det mesta) du får här så ta inte åt dig personligen. Ta emot den hjälp som erbjuds.

:)

Det är inte lätt att göra rätt när du inte vet hur man ska göra. Vi förstår det och tro mig, jag vet hur du känner det. Men det du behöver är hjälp. Chansen att lösa det på egen hand är mycket liten. Om du inte har någon bra hundnisse i närheten kanske uppfödaren kan hjälpa dig?

Kan du få med hela familjen på det vore det ännu bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 922
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar