Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

1-o til dig. Bra. En liten bit på vägen iaf.

Hur kan det vara en vinst när TS inte krävt något av sin hund? Dvs återigen kör hunden på sina villkor. Kommer och går som hon vill. Tuggar så länge hon har lust osv.

Jag måste hålla med Aliide. Förvisso blev det ingen strid med hunden, men det blev ingen vinst heller.

Varför jag inte gjorde något var för att jag blir så jävla förbannad, varför bli förbannad? Kanske det hunden är ute efter? hellre negativ uppmärksamhet än ingenting alls. Pluss att jag var jävligt sliten när jag kom hem, jag orkade inte ta en "fajt" med henne, har gråtit hela dagen och orkar inte få ett raseri utbrott på en hund. Jag är inte stabil just nu, kanske inte ska ha med hunden att göra överhuvetaget, kanske ska sova borta tills jag mår bättre, jag vet inte.

Jag krävde nåt jag alltid gör, att hon inte får komma upp i soffan när hon vill utan att jag vill. Det spelar ingen roll om jag hade blivit förbannad och dragit ner henne från soffan, oftast blir hon bara mer upptagad och orolig. Nu gick hon upp på övervåningen och la sig istället.

Varför ska hon vara i soffan öht när hon morrar och har sig? Det skulle vara soffförbud för min hund om han inte kunde beté sig.

inte ens mjukis-jag skulle acceptera ett sådant beteende. en hund som tuggar på mig åker ner fortare än kvickt och är inte välkommen tillbaka förrän den fjäskat lite. någon måtta får det liksom vara.

Naturligtvis ska du inte flippa ur och bli okontrollerat arg. Om du kände det så gjorde du rätt som valde att inte agera alls. Dock borde då någon annan i din familj ha tagit kommandot och gjort det du inte kunnat, dvs tagit bort hunden alternativt läxat upp den. Om hunden muckar med dig får övriga familjen faktiskt hjälap dig och lyfta dig i hundens ögon. Det löser inte allt, men det hjälper. Att familjen "står på hundens sida" gör mer skada än man tror. Det har jag egen erfarenhet av.

Till nästa gång, försök att inte bli arg om du känner att du inte kan kontrollera det. Låtsas som att hunden inte finns och gör vad du tänkt dig. Om hunden står i vägen, skuffa bort den. Om hunden kommer och muckar, hiva in henne i ett rum och låt henen vara där. Bli inte upprörd utan gör allt sansat och självklart. Det ska inte vara någon tvekan från dig.

Låt allt ske på dina villkor och ge blanka fan i vad hunden kan tycka. Om du är den största egoist du kan tänka dig så är du på rätt väg.

Sedan måste också jag trycka på att du ska skaffa hjälp.

Förmodligen hade hunden lust att gå upp i soffan och du bjöd upp henne. Jag har gett dig mängder av tips, men du tror inget fungerar?

Jag säger det igen, stoppa inte dit några fingrar. Tycker inte du ska putta ner hunden heller om du vet att hon svarar med tänderna. Fram med en flaska vatten bakom ryggen, SPRUTT! -> NEJ!.

Annars tror jag med du behöver hjälp.

Jag måste hålla med Aliide. Förvisso blev det ingen strid med hunden, men det blev ingen vinst heller.

Ännu ingen vinst. Matchen är då inte över än på långa vägar. Men hon blev inte förbannad och hunden tröttnade. Dvs hunden gick sin väg och hon skällde inte ut den resonanslöst.

Ännu ingen vinst. Matchen är då inte över än på långa vägar. Men hon blev inte förbannad och hunden tröttnade. Dvs hunden gick sin väg och hon skällde inte ut den resonanslöst.

Tröttnade? Dvs egentligen vann hunden, den fick tugga bäst den ville tills den kom på annat att göra.

Använd antingen en vattenspruta eller ta tag i "slipsen" och slit ner hundfan ur soffan. Gå och sätt dig sedan i soffan - och släpp för fasiken inte upp den igen.

Din mamma var alltså där, och såg hunden tracka dig när du mår som du gör?
UTAN att hjälpa dig? Säg åt henne att hjälpa dig.

Nu har jag förvisso inte läst alla inlägg, endast ett par i början...

Angående att hunden försvarar sina resurser (i detta fall soffan, stol eller säng).

Varför skulle hunden visa er respekt om ni inte visar hunden respekt?

Om min hund hade morrat när den låg i soffan hade jag försiktigt lockat ner hunden ur soffan, utan konflikter, utan strid. Jag hade visat den till sin plats utan några som helst hårda ord. Eftersom hunden morrat i soffan är det troligt att den gör det igen. Var före hunden och locka ner hunden ur soffan innan den hinner morra. Hunden kommer till slut att få en förväntan på situationen, den ligger i soffan och kommer du in i rummet kommer den att hoppa automatiskt ner ur soffan.

Ge inte hunden någon anledning att försvara sig. Kanske litar den inte på dig helt och fullt? Varför ge sig i strid med ett djur som när som helst kan få för sig att döda dig om den så vill?

*KL*

Utan att ha orkat läsa hela tråden...

Men vid sidan av det ni redan arbetar med så tycker jag att ni ska köra lydnad. På riktigt. Riktig tävlingslydnad. Träna träna.

Man kan undra sig vad jag tror att man får för vinst genom det. Jo att ni tränar tillsammans. Får positiv kontakt (kör med positiv förstärkning så mycket som det bara går) Sen är det bara du du du som bestämmer. Du bestämmer över allt ni gör och alla belöningar. Det blir upp till hunden att lyssna på dig.

I viss mån tycker jag att det påverkar hela relationen samt att hundarna kan blir lite "hjärntvättade" ;)

Men det är som sagt utöver den andra biten som du får jobba på.

Nu har jag förvisso inte läst alla inlägg, endast ett par i början...

Angående att hunden försvarar sina resurser (i detta fall soffan, stol eller säng).

Varför skulle hunden visa er respekt om ni inte visar hunden respekt?

Om min hund hade morrat när den låg i soffan hade jag försiktigt lockat ner hunden ur soffan, utan konflikter, utan strid. Jag hade visat den till sin plats utan några som helst hårda ord. Eftersom hunden morrat i soffan är det troligt att den gör det igen. Var före hunden och locka ner hunden ur soffan innan den hinner morra. Hunden kommer till slut att få en förväntan på situationen, den ligger i soffan och kommer du in i rummet kommer den att hoppa automatiskt ner ur soffan.

Ge inte hunden någon anledning att försvara sig. Kanske litar den inte på dig helt och fullt? Varför ge sig i strid med ett djur som när som helst kan få för sig att döda dig om den så vill?

Nu vet inte jag hur du jobbar med din hund. Men här hemma har vi inget som kallas jämnlikhet sinimellan hund och människa. Har man en fungerande relation (Dvs. matte/husse bestämmer, hunden lyssnar) så behöver hunden inte heller försvara sig.

Du säger att du inte orkade bli arg och slåss men det finns ett mellanting mellan att flippa ut och att inte göra någonting alls!

Om hunden tuggar på dig tar du ELLER din mamma om hon är där helt enkelt tag i hundens halsband och visar ut den ur rummet. När hunden beter sig illa är den inte välkommen hos er helt enkelt.

Om hunden respekterar din mor så tycker jag gott att hon kan hoppa in och hjälpa dig om du känner dig svag. Det finns inget fel i att hon visar att hon står på din sida i bråket.

Hejsan,

Nu har inte jag läst det sista inläggen och jag vet att det var två dagar sedan första inlägget las in, men jag hoppas att ngn läser iaf. :)
Jag har två rottisar, en hane och en tik som vi tränar och tävlar med och har som sällskapshundar. Mitt intresse för deras "språk" går alrig att tillfredställa och man lär sig alltid ngt nytt. :angel:

Dock tycker jag att det finns vissa grundstenar man ska tänka på när det kommer till lydnaden hemma och i samhället.

1. Du kan först kräva något av din hund när den VET vad momentet innebär, är det ngt som den inte förstår får man backa ett par steg och börja om. Detta kan även gälla vanliga komandon som hunden egentligen vet men tappat "respekten" för, börja om med små steg för att få upp motivationen.
2. Ska du korrigera din hund, gör det i RÄTT sekund. Själv tar jag tag i mina hundar utan att vara rädd för att bli biten eller att det ska göra ont på dem, de är ju trots allt väldigt tåliga (åtminstone mina). Men att regelrätt slå dem gör jag aldrig.
2. Du ska alltid vara ledaren, detta betyder inte att du ska utöva en maktrelation med din hund utan kan på andra bra sätt markera. Gå ut först genom dörren, hunden får inte mat förräns du säger varsågod, visar bestämt när det är ok att vara i soffan eller ej osv.
3. Att hunden får stimulans är ju och a och o, men så länge man inte tävlar räcker det med en kvart lydnad om dagen, lite spår ngn gång i veckan och stoj och lek om hunden inte blir stressad av det.

Nu till mina konkreta tips :d

Har du en rottis som börjar försöka ta över kan du på enkla sätt avvärja detta.

1. Hunden FÅR INTE vara i sängen längre om den inte kan bete sig bra. Ta bort små privilegier och begränsa hundens förmåner. (När problemet är löst, kan du sedan suggsesivt ta tillbaka dessa i den mån det fungerar.)
2. Gå ut med hunden själv oftare (låt den andra vara hemma) och tänk igenom din promenad innan ni lämnar huset. Ha med dig leksak och godis. INNAN hinden börjar (man kan ju oftast se när det är dags för bus eller dumheter), distraherar du hunden med det du tagit med dig. Om hunden ändå hinner börja måste du se till HUR den gör. Nafsar den hysteriskt för att få igång dig är kanske inte en kamp det bästa, hunden har ju då vunnit när du går i gång med både kropp och röst. Ta i stället tag i halsbandet och håll ner hunden TRYCK INTE ner den, utan håll bara lugnt och bestämt. Du kan då reglera vart du håller och hunden har svårt att komma åt med sina gaddar. Var lugn sansad, prata mjut och så fort hunden lugnar sig, lägger bak öronen och slappnar av, ger du massa beröm, godis men det fortfarande LUGNT, stressa inte upp hunden genom Tjo och Tjim utan gör en övning du vet hunden är bra på och beröm även när den klarar det.
Är hunden regelrätt "arg" på dig, får du helt enkelt ta tag i halsbandet och ta hem hunden, visa att det inte är okej genom att bara bestämt gå hem, nonchalera och bry dig inte om hunden. Nu är ju detta svårt när man blir biten, men som det låter på dig är det inte köttsår du får efteråt.
Vissa dumma beteenden räcker med att ignorerar, men i detta fall tror jag att både du och hunden kan få riktlinjerna tillbaka.
MAn måste backa ett par steg då och då för att komma igång igen. :rofl:

Vad gäller att bita sin hund i nosen kan jag TILL VISS DEL förstå tanken bakom, och det var ju jättebra att det funkade. Dock om du tycker detta är ett bra sätt, bit heller någon annanstans. Nonsen är JÄTTEKÄNSLIG och även om man inte biter hårt så känns tänderna som nålar mot deras KÄNSLIGATE organ. De använder nosen till allt och den är utformat som hundens FRÄMSTA hjälpmedel. Tänk dig om ngn skulle bita tag i ditt öga, du dör inte av det, du blir antagligen inte blind, men du får JÄTTEONT! KAnske du heller hade velat blivit biten i kinden istället. :crazy:

Japp, detta blev långt, jag kan inte låta bli :banana:, det viktigaste är att vi lär oss LÄSA VÅRA HUNDAR och ger dem en klar och tydlig men också mysig och trevlig plats i flocken. :idea:

Den som tar upp kampen med en rottis är rent utsagt en idiot. För man lär aldrig vinna! istället är det bättre att överlista hunden och visa den på hundars vis att detta accepteras inte. Att börja rycka och slita i en rottis eller annan stor hund som har tagit kontroll över soffan7sängen hjälper för tillfället, men inte på sikt!

Hunden försvara sig inte. Den rangklättrar och med din föreslagna metod har man snart en Rottweiler som är kung. Man ska inte fjäska för en Rottweiler som testar rang.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 921
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar